Permalänk
Medlem

Haha, Tulpanmannen, det där var inget dåligt ormbo!
Visst att alla inte custom-sleevar sina kablar osv, men att dra kablarna lite snyggt, använda de hål som finns avsedda för just kabeldragning och sedan kosta på sig ett par stycken buntband tar inte många minuter extra...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonDieu72:

Intressant tråd

Ser ofta annonser på blocket där säljaren övervärderar datorn de vill sälja.
Nu råkar det iofs vara så att jag själv har lagt in en annons på blocket ang en i mitt tycke riktigt bra maskin men får
bara skambud på mailen. Har jag satt priset för högt tro?

https://www.blocket.se/orebro/Kraftfull_dator_med_6_karnig_In...

Ge gärna råd om det är nåt som borde ändras.

När det gäller teknik speciellt dator prylar, så droppar priserna åt skogen så fort, bara mitt 980ti kort som köptes för knappt ett år sedan till ett bra pris just då 6000:- (norm priset då var i butik 6990 -7200
har jag tur om jag får 3500:- idag och det är på bara knappt ett år, men så är det eftersom det kommer ut nya och snäppet bättre produkter varje månad, och oftast till ett pris bara någon tusenlapp mer än vad man vill ha för den begagnade delen,

så att få 50-60% utav Nypriset efter ett år, är inte alls konstigt.

Och om man skall vara riktigt ärlig så kommer du att få in bra mycket mer på att plocka ner den o sälja delarna för sig, för delar finns det ett helt annat sug efter än för hela hopsatta maskiner

Och jag tror att på blocket, om du lägger datorn för sig med sitt eget pris i annonsen, (typ 8-10K, beroende på hur fort du vill få den såld,
och sedan i slutet nämner att mus keyboard o skärmar kan fås till ett rimligt pris om så önskas, istället för att bunta ihop det, då detta uppfattas som ett högre pris på själva datan.

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Haha, Tulpanmannen, det där var inget dåligt ormbo!
Visst att alla inte custom-sleevar sina kablar osv, men att dra kablarna lite snyggt, använda de hål som finns avsedda för just kabeldragning och sedan kosta på sig ett par stycken buntband tar inte många minuter extra...

Inte minst för luftcirkulationen och dammansamling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tulpanmannen:

Den här tycker jag var lite rolig, trots att det var okej komponenter förutom grafikkortet. Dessutom roligt att han visar kabeldragningen

https://www.blocket.se/ostergotland/I7_3960x_32gb_ram_Hel_set...

Vilket löjligt stort chassi för de komponenterna. Trodde att moderkortet var mITX förrän jag såg grafikkortet.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Vilket löjligt stort chassi för de komponenterna. Trodde att moderkortet var mITX förrän jag såg grafikkortet.

Haha ja, och ändå hopplös kabeldragning = )

Visa signatur

SPEC: Intel Core i5-6600K, MSI Z170I Gaming PRO, 16 GB DDR4, EVGA GTX 1080 FE, Samsung 512 GB SSD. ROG Swift PG278Q.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

"Vet inte så mycket om den, kan knappt nått om datorer över huvudtaget."
...
Säljes för 7000kr

Herregud alltså, sämre säljare får man leta efter.

Permalänk
Permalänk

300GHz ge mig!

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jupp det var min annons. Webhallen hade ett likvärdigt färdigbyggt system för 19 000kr för någon månad sedan som jag gick efter. Det systemet hade dock en i7 men inte Windows 10 Pro. Så det jämnar ut sig prismässigt. Såg dock imorse att de sänkt priset så jag tog bort min jämförelse.

Det som många nog missar är att en dator på blocket inte riktar sig till människor som köper delar och bygger ihop själva, så en sådan prisjämförelse blir skev. Man får jämföra med färdigbyggda system hos de stora kedjorna och då kostar faktiskt en likvärdig dator allt mellan 15 000-20 000kr.

Sedan finns det alltid prutmån osv på blocket.

Så för de som störde sig så har ni här mina tankar bakom, samt så är jämförelsen borttagen då min referens ändrat priset.

Har inte tittat på just din, men är den helt ny?

För du får tänka på garantier gäller första köparen egentligen (men går oftast fuska med det). Sen vet jag inte vilken klant som monterat datorn (säger inte att du är det) , klassiker är ju cpu pinnarna på intels moderkort som inte går på garanti om någon böjt en pinne (så om något annat på moderkortet går sönder som inte påverkars av denna spelar ingen roll).

Men det kanske få köpare tänker på, men skulle inte köpa av privatperson vara för nypris som är begagnad eller kräver montering av en amatör.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har inte tittat på just din, men är den helt ny?

För du får tänka på garantier gäller första köparen egentligen (men går oftast fuska med det). Sen vet jag inte vilken klant som monterat datorn (säger inte att du är det) , klassiker är ju cpu pinnarna på intels moderkort som inte går på garanti om någon böjt en pinne (så om något annat på moderkortet går sönder som inte påverkars av denna spelar ingen roll).

Men det kanske få köpare tänker på, men skulle inte köpa av privatperson vara för nypris som är begagnad eller kräver montering av en amatör.

Givetvis. Grejen med blocket är att det inte går att sälja något utan att folk får pruta. Brukar lägga upp saker med lite prutmån. Personligen tycker jag att runt 10 000kr är ett ok pris för datorn.

Gällande garantier så gäller både Intels och EVGA's. En hel del butiker tar även garantiärenden även om man är andre ägare, bara kvitto finns. Inte alla dock.

Det som folk verkade störa sig på, till den milda grad att jag fick samtal mitt i natten från skyddat nummer och sedan arga SMS från folk som skulle påpeka att datorn i lösa delar inte alls kostar så mkt som jag angivit, var att jag gjort en jämförelse med priser för färdigbyggda system. Har vissa misstankar att dessa kom från personer härifrån forumet, men det är såklart inget som jag kan bevisa.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Haft den i ett år

Köpte den nog inte ny för ett år sedan med tanke på att chassit är snart 10(!) år gammalt. Svårt att se delarna, men de ser gamla ut.

Över 5 år gammal 160GB SSD till ungefär samma pris som det finns splitternya 480GB.
Kanske det finns ett samlarvärde med tanke på att den är inplastad

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

@Blacksheep:
Har funderat och bestämt mig för att behålla datorn. Anledningen att sälja den var för att få in "grundplåten" till mitt iMac köp men känner att förlusten blir för stor. Varför en iMac? jo för att de lider inte av kompatibilitetsproblem i samma utsträckning som PC's gör när det gäller DAW (digital audio workstation) program. Tyvärr så är ju priset en del av designen när det gäller apple produkter, 28K kostade den *urk!*

Permalänk
Avstängd

Såg från Facebook grupp som hade delat från Citiboard, skapligt överprisat.
5 år gammal 27" skärm för 2k när du kan få en ny 27" för 2k?
En AMD baserad dator garanterat 5 år för 7k.

Skulle ge max 3.5-4.5k för allt det han annonserat, om ens det.

http://citiboard.se/norrkoping/speldator-med-tillbehor,310729...

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem

http://www.tradera.com/item/301820/262279697/vatten-kylare-ti...-
Man blir riktigt sugen asså. (nice nagel)

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Ljudlös processorkylare

Från samma säljare.
"en ljudlös processor kylare för mer info så googla på den"

Det är ju otroligt lätt när det inte finns någon modellbetäckning eller annat

(Ingen nagel i denna annons.)

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

@Lucce11:
Haha fy fan vad hemsk , både kylaren och själva bilden

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Skrivet av Snövit:

Ljudlös processorkylare

Från samma säljare.
"en ljudlös processor kylare för mer info så googla på den"

Det är ju otroligt lätt när det inte finns någon modellbetäckning eller annat

(Ingen nagel i denna annons.)

Ser att det finns plats för fläktar (så är inte gjord egentligen för att vara fläktlös) men måste ha varit någon lågpresterande cpu som den kylt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Computer... Ano yan po?" - Datorförsäljare i Greenhills NCR

Permalänk
Medlem

Den här killen är ju galen..

https://www.blocket.se/kronoberg/Superdator_med_skarm__monter...
Superdator med skärm för 12000:- (inte förhandlingsbart)

AMD Fx 8350 4,0 Ghz som går på 5000mt/s

Moderkort som går på 5000Mt/s som göra att processorn inte hindras på sin prestanda moderkortet har 5 grafikkorts platser, och plats för mer.

Grafikkort GDDR5 nvidia 730 på 2 GB ligger i ett medelklassigt grafikkort som man skulle kunna uppgradera om man vill ha fet upplösning och köra extremt, jag håller mig till medel anpassat.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D-ryd:

Moderkort som går på 5000Mt/s som göra att processorn inte hindras på sin prestanda moderkortet har 5 grafikkorts platser, och plats för mer.

Grafikkort GDDR5 nvidia 730 på 2 GB ligger i ett medelklassigt grafikkort som man skulle kunna uppgradera om man vill ha fet upplösning och köra extremt, jag håller mig till medel anpassat.

Vem tusan säljer en dator för 12.000:- och hänvisar till att man kan byta grafikkort? Jag hade då aldrig lagt ut den summan oberoende av resten av komponenter om jag måste byta grafikkortet direkt. Sedan ej förhandlingsbart? Sicken tomte säger jag bara..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Fick cancer av den annonsen hahahah

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Vem försöker han lura att det är en Gaming laptop? Visserligen så har datorn en "lurar port"
https://www.blocket.se/lund/Bra_Gaming_Laptop_68404063.htm?ca...

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Vem försöker han lura att det är en Gaming laptop? Visserligen så har datorn en "lurar port"

Gaming laptop utan grafikkort?
High eller medium med ett HD 4400...Ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

"Priset för hela kalaset är på 12 000kr och inte förhandlingsbart."
Nähä, då lär han nog få förhandla med hyresvärden istället

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Tråkigt att han ska sälja den när han "använder den mer"

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Skrivet av Cr0wl3y:

Tråkigt att han ska sälja den när han "använder den mer"

Haha ja, men bra att man kan välja fritt vad man ska betala mellan 2200-2800

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Håber jeg lige kommer med en jeg har set på den finske udgave af blocket (Tori.fi) efter jeg fandt hans salg inde på den lokale Køb og Salg side på facebook.

Skal lige side på Køb og Salg Siden vil han "kun" have 750€, prøvede og hjælpe ham lidt til og forstå at prisen var for høj.

Fra Tori:

Facebook tråden hvor jeg ville hjælpe ham:

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.