Permalänk

Amd 480 vs nvidia 1060

Undrar vilken jag ska välja ska bygga en itx dator och har budget på runt 8000 och har redan köpt chassi,cpu,ssd
Och alla dom sakerna köpte jag för 2200.
Bara om nån undrar cpu så är de en i5 6600k

Permalänk
Medlem

svårt att säga.. båda är fina kretsar som är bra/dåliga på sina sätt...

Prestanda mässigt väldigt lika där amd visar mkt bra prestanda i dx12/vulkan och vissa amd optimerade spel... 1060 är grym i dx11 och gör bra ifrån sig i dx12 samt nvidia optimerade spel så är den bättre än 480 .. men som sagt det går åt båda hållen..

Amd just nu har en massa uppdateringar för sina nya kort pga en massa småsaker som kommer upp hela tiden..

kan varken rek de ena över de andra. Har själv precis fått ett rx 480 ref. som jag är väldigt nöjd med förutom att wattman är helt knas..

Permalänk
Medlem

@henrik thurner: Väldigt lika i prestanda. Det som gör att jag hade valt AMD är Crossfire support, Freesync skärmar är billigare samt att jag tycker att man alltid ska stödja det mindre företaget så länge dom har produkter som motsvarar Nvidias. Gillar inte hur Nvidia vill gå mot låsta lösningar medans AMD är mer öppet.

Min röst går således på RX480.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Entusiast

För just ITX skulle jag absolut valt GTX 1060 på grund av den lägre TDP'n och förbrukningen.
Kretsen blir därför lättare att kyla i ett så litet utrymme.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Hymer:

@henrik thurner: Väldigt lika i prestanda. Det som gör att jag hade valt AMD är Crossfire support, Freesync skärmar är billigare samt att jag tycker att man alltid ska stödja det mindre företaget så länge dom har produkter som motsvarar Nvidias. Gillar inte hur Nvidia vill gå mot låsta lösningar medans AMD är mer öppet.

Min röst går således på RX480.

Aa siktar själv lite åt de hållet för då kan jag även ha crossfire som du säger för jag tänkte en till senare i år sånna fall .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

För just ITX skulle jag absolut valt GTX 1060 på grund av den lägre TDP'n och förbrukningen.

Aa dom har ju den super lila modellen men fortfarande ska göra mitt bygge i en. Bitfenix progegly eller hur den stavas så de är rätt bra med utrymme för grafikkortet 280mm

Permalänk
Medlem

@Hymer:

Har AMD fixat effektåtgången på nya RX480 så de inte överskrider watten för pci-portarna?

Jag kör på nvidia men stöder amd för vi behöver ha konkurrens för att hålla priserna nere men varför rekommendera ett kort som överskrider tillverkarnas maxtak som i sin tur riskerar att man bränner moderkortet.

Sen finns det ett viss spelrum men varför köpa ett kort som riskerar att förkorta livslängden på moderkortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D, Be quiet! Pure Rock Pro 3, ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI,
Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125, 500GB, och 1TB, HDD: 2TB och 10TB, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops: MSI katana a17 ai b8vg

Permalänk
Medlem

Radeon Software Crimson Edition 16.7.1 Highlights
The Radeon™ RX 480’s power distribution has been improved for AMD reference boards, lowering the current drawn from the PCIe bus.
A new “compatibility mode” UI toggle has been made available in the Global Settings menu of Radeon Settings. This option is designed to reduce total power with minimal performance impact if end users experience any further issues. This toggle is “off” by default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

@Hymer:

Har AMD fixat effektåtgången på nya RX480 så de inte överskrider watten för pci-portarna?

Jag kör på nvidia men stöder amd för vi behöver ha konkurrens för att hålla priserna nere men varför rekommendera ett kort som överskrider tillverkarnas maxtak som i sin tur riskerar att man bränner moderkortet.

Sen finns det ett viss spelrum men varför köpa ett kort som riskerar att förkorta livslängden på moderkortet?

AMD har fixat det ja.

Permalänk
Medlem

Ursäkta för offtopic men hur fick du alla dom sakerna så billigt?

ontopic: Om du redan har planerat att köra två kort i framtiden är valet lätt eftersom 1060 inte stödjer SLI medans 480 har stöd för crossfire.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@hellmix: Fixat för längesen och det gällde bara REF kort. #é parts korten har inte haft det problemet öht.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@henrik thurner: Då ska du ju ha RX480 eftersom Nvidia valt att plocka bort SLI på 1060 så folk inte köper det istället för 1080. Nää usch sånt ska man inte stödja utan AMD all the way så länge som dom har produkter som motsvarar Nvidias i prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@henrik thurner: Då ska du ju ha RX480 eftersom Nvidia valt att plocka bort SLI på 1060 så folk inte köper det istället för 1080. Nää usch sånt ska man inte stödja utan AMD all the way så länge som dom har produkter som motsvarar Nvidias i prestanda.

Skulle folk köpt två 1060 för samma prestanda och tjänat en tusenlapp för nöjet att få SLI att funka i spelen man spelar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrik thurner:

Aa dom har ju den super lila modellen men fortfarande ska göra mitt bygge i en. Bitfenix progegly eller hur den stavas så de är rätt bra med utrymme för grafikkortet 280mm

Är det mITX-versionen eller mATX-versionen?
Är det mITX kan du ändå inte ha SLI/CF så jag hade tagit det snålare kortet, GTX 1060.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett litet grafikkort så är det ingen tvekan då att köpa ett 1060GTX som har en minivariant med en fläkt. Kan du trycka in ett medelstort grafikkort så skulle jag kört på ett MSI Gaming X 480 som är det tystaste 480 kortet, temperaturmässigt så kommer du klara dig oavsett du väljer Nvidia eller AMD så länge du väljer ett bra eftermarknadskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@hellmix: Fixat för längesen och det gällde bara REF kort. #é parts korten har inte haft det problemet öht.

oki har inte set något test på 3:parts korten här på sweclockers men är det fixat så är det bara att köra på 480.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D, Be quiet! Pure Rock Pro 3, ASUS TUF GAMING B850-PLUS WIFI,
Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125, 500GB, och 1TB, HDD: 2TB och 10TB, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops: MSI katana a17 ai b8vg

Permalänk
Medlem

1060 verkar vara den som vinner med liten marginal i de flesta test. Kolla denna video så kan du se själv. Förutspås att AMD 480 kan få ett övertag i dx12 men i dagsläget är 1060 något vassare.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Juste kom på alla man kan inte ha sli i en itx chassi haha dum jag är då blir de nog 1060faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

1060 verkar vara den som vinner med liten marginal i de flesta test. Kolla denna video så kan du se själv. Förutspås att AMD 480 kan få ett övertag i dx12 men i dagsläget är 1060 något vassare.

En fråga när jag kollar på denna recensionen runt 3.20 min in i den så testar man DOOM med Vulkan.
Om nu inte jag är helt ute och cyklar så ser det ut som att Nvidia kortet använder näst intill dubbelt så mycket utav CPU jämfört med AMD kortet, stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

En fråga när jag kollar på denna recensionen runt 3.20 min in i den så testar man DOOM med Vulkan.
Om nu inte jag är helt ute och cyklar så ser det ut som att Nvidia kortet använder näst intill dubbelt så mycket utav CPU jämfört med AMD kortet, stämmer detta?

Ja det ser ju onekligen ut som så. Kan enbart spekulera att det är ett resultat av att AMD använder sig av vulkan som är bättre optimerat och kan låta GPUn hantera sådant som nvidia låter CPUn hantera. Men som sagt, jag vet inte egentligen. Om det skulle vara så blir det ju tydligt att ett 480 kan hjälpa ett lite svagare system att nå högre resultat då CPUn inte blir så viktig.

Är dock osäker på hur många titlar vulkan stödjer och om det kommer vidareutvecklas eller bli ersatt när dx12 kommer

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Ja det ser ju onekligen ut som så. Kan enbart spekulera att det är ett resultat av att AMD använder sig av vulkan som är bättre optimerat och kan låta GPUn hantera sådant som nvidia låter CPUn hantera. Men som sagt, jag vet inte egentligen. Om det skulle vara så blir det ju tydligt att ett 480 kan hjälpa ett lite svagare system att nå högre resultat då CPUn inte blir så viktig.

Är dock osäker på hur många titlar vulkan stödjer och om det kommer vidareutvecklas eller bli ersatt när dx12 kommer

Om TS tänkte köra en i5 6600 så borde det vara GPUn som är den svagaste länken när det står mellan 1060/480. Kanske är bra att lämpa över lite till CPUn i det fallet?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Här är det AMD som lider av klena CPU:er i DOOM. Men 6600 är inte direkt klen.
http://www.hardwareunboxed.com/gtx-1060-vs-rx-480-in-6-year-o...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Många ITX-chassin är rätt stora, och det är ingen våldsam skillnad mellan korten. 120W mot 150W, där den senare motsvarar ett 970, vilket ju gick utmärkt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomson:

Det lär knappast stämma, rent generellt så tar Nvidias drivare mindre CPU-kraft. Hardware unboxed har faktiskt gjort ett test med riktigt gamla CPUer kombinerat med RX 480 och GTX 1060, till och med i Doom med Vulkan kliver Nvidia förbi när CPU-delen blir flaskhals.

Rent praktiskt så är 480 och 1060 identiska när det kommer till prestanda. Det skiljer inte heller något relevant i pris här i Sverige.

1060 är däremot mer strömeffektivt, något som är rätt irrelevant i större chassin men i mindre chassin som ett ITX-chassi får du nog räkna med att lägga några extra hundralappar på chassifläktar om du kör med 480.

SweClockers byggde för en tid sedan en dator för vardagsrummet med chassit Silverstone ML07, där valde man ett GTX 960 för att kunna köra utan chassifläktar. Har själv exakt samma chassi men ville ha lite mer GPU-kraft så valde ett 970 (som drar ungefär som ett referens 480). För att hålla allt på lämpliga temperaturer tillkom då rätt många hundralappar för 2 st Noctua chassifläktar (det ska ju vara både effektiv och framförallt tyst).

Så det går absolut att köra grafikkort som drar närmare 200 W i mindre ITX-chassin bara de har en bra lösning för kylning av GPU-delen. Men kort som 1060 fungerar med stor sannolikhet ändå, borde vara fullt möjligt att köra ett 1080 i mitt chassi ihop med dubbla chassifläktar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Många ITX-chassin är rätt stora, och det är ingen våldsam skillnad mellan korten. 120W mot 150W, där den senare motsvarar ett 970, vilket ju gick utmärkt.

Fast ingen tänker väl rekommendera ett referens 480 (som förövrigt drar över 160 W)? Många av 480-korten med eftermarknadskylare passerar 200 W strecket.

Notera att även 1060 med "fabribsöverklockning" drar iväg (betydligt mer än vad Maxwell-korten gjorde, det trots att Maxwellmodellerna typiskt är överklockade 10-15 % medan det är mer beskedliga 5-10 % för Pascal-korten). Ett "fabriksöverklockat" 1060 drar ungefär som ett 480 referens, men då hoppas jag ingen rekomenderar 480 i det läget då det är en mindre effektiv, mer högljudd fläkt (blir också väldigt svårt att hitta något spel utanför Hitman/DX12 och Doom/Vulkan där ett 1060 med eftermarknadskylare inte är är snabbare än ett referens 480, fortfarande väldigt små skillnader i genomsnitt dock).

Edit: mätning där referensversionerna av 480 och 1060 finns med

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Fast både 380ITX och 970ITX fungerade felfritt i många små chassin så självklart lär ju 480 gör det med. Nu skulle han ju köra prodigy vilket är ett rätt stort ITX chassi så 480 kommer garanterat att funka där.

Jag kör ett 970 i ett Metis som står i en tvbänk utan problem. Det blir varmt när man lirar men annars inga problem.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Hymer:

@Yoshman: Fast både 380ITX och 970ITX fungerade felfritt i många små chassin så självklart lär ju 480 gör det med. Nu skulle han ju köra prodigy vilket är ett rätt stort ITX chassi så 480 kommer garanterat att funka där.

Jag kör ett 970 i ett Metis som står i en tvbänk utan problem. Det blir varmt när man lirar men annars inga problem.

Visst, rätt säker att mitt system skulle fungera även utan chassifläktar med kort som 480, 970 och 1080 men då skulle GPU-fläktarna låta en hel del. Under hård last ger även 150 W en del värme som måste ut.

Grejen är att 480 med eftermarknadskylare drar ~200 W, det är ungefär vad ett 970 drar när det överklockas till 1450-1500 MHz och i det läget skulle jag inte vilja köra utan chassifläktar (har testat köra mitt system överklockat till 1500 MHz, fungerar helt OK men det kommer en del värme ur chassit då).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prismässigt ligger de lika, men köper du Nividia slipper du ett kort som blir varmt som en bastu och därmed en kylarlösning som låter därefter för att undvika att kortet brinner upp.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Och en Prodigy kommer med chassifläktar så det är nog inga problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@simon15: Sa du samma sak om 970?

Visa signatur