Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Verkar som Microsoft har flyttat fram gränsen för hur länge det ska supporteras att köra Windows 7/8.1 på Skylake.

https://blogs.windows.com/business/2016/08/11/updates-to-sili...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

rätt så dåligt. Inget i windows 10 som man inte har i windows 7 som jag behöver. Snabbare boot är ju dock ett +

Du skulle bli förvånad när du märker hur mycket det finns i Windows 10 som ej finns i 7an..Det har jag upptäckt sen jag gick över till 10an

Bara det att kunna mounta ISO utan att behöva installera andra program

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fermia:

Du skulle bli förvånad när du märker hur mycket det finns i Windows 10 som ej finns i 7an..Det har jag upptäckt sen jag gick över till 10an

Bara det att kunna mounta ISO utan att behöva installera andra program

Och när du vill spela upp den DVD du mountade?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Du skulle bli förvånad när du märker hur mycket det finns i Windows 10 som ej finns i 7an..

Dock väldigt lite nytt för oss som kör Windows 8.1 Update 1. För mig bootar även 8.1 snabbare än 10:an.

Däremot finns det ett par förbättringar i Anniversary Update (speciellt efter senaste patchen) jfm tidigare versioner av Windows 10, men jag kommer köra 8:an ett tag till.

För mig är 8.1 den bästa mixen mellan Windows 7 och Windows 10 om man bortser ifrån Modern UI-apparna. Tycker det är synd att många övergav 8:an så tidigt och missade helt när det faktiskt blev bra två år senare (med 8.1 Update 1).

10:an är också på väg åt rätt håll, men tror det behöver minst ett år till på sig för att hitta rätt. Önskar bara att Microsoft slutade tvinga oss använda saker vi inte vill ha.

Edge har ännu inte imponerat på mig, utan IE 11 Modern UI fungerade mycket bättre med pekskärm enligt mig. Även Chrome har fått mycket bättre stöd för pekskärm (även om jag stängt av ett par gestures via "chrome://flags").

Skrivet av Naki:

Verkar som Microsoft har flyttat fram gränsen för hur länge det ska supporteras att köra Windows 7/8.1 på Skylake.

https://blogs.windows.com/business/2016/08/11/updates-to-sili...

De hade nog inget val med tanke på de mer allvarliga buggarna i 10:an just nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dock väldigt lite nytt för oss som kör Windows 8.1 Update 1. För mig bootar även 8.1 snabbare än 10:an.

Däremot finns det ett par förbättringar i Anniversary Update (speciellt efter senaste patchen) jfm tidigare versioner av Windows 10, men jag kommer köra 8:an ett tag till.

För mig är 8.1 den bästa mixen mellan Windows 7 och Windows 10 om man bortser ifrån Modern UI-apparna. Tycker det är synd att många övergav 8:an så tidigt och missade helt när det faktiskt blev bra två år senare (med 8.1 Update 1).

10:an är också på väg åt rätt håll, men tror det behöver minst ett år till på sig för att hitta rätt. Önskar bara att Microsoft slutade tvinga oss använda saker vi inte vill ha.

Edge har ännu inte imponerat på mig, utan IE 11 Modern UI fungerade mycket bättre med pekskärm enligt mig. Även Chrome har fått mycket bättre stöd för pekskärm (även om jag stängt av ett par gestures via "chrome://flags").

De hade nog inget val med tanke på de mer allvarliga buggarna i 10:an just nu...

Körde 8.1 och ser ingen anledning att sitta kvar på det när Windows 10 är så mycket bättre och i princip samma OS
Nya startmenyn är grym emot den som fanns i 8.1
För mig fungerar min dator bättre än vad den gjorde i 8.1 startar om på några sekunder dom få gångerna jag behöver starta om..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Nu efter en update så slutade tre av mina fyra ljudinterface att fungera. Jag är mer än less på detta skitos. Måste köra en rollback igen. Hur svårt ska det vara att få ha sin dator i fred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Nu efter en update så slutade tre av mina fyra ljudinterface att fungera. Jag är mer än less på detta skitos. Måste köra en rollback igen. Hur svårt ska det vara att få ha sin dator i fred.

Det beror väl snarare på dina "skitleverantörer" av ljudinterface.

Har de ännu inte tagit fram några fungerande drivrutiner till Win10?
Eller har du inte laddat ned dem?

Permalänk
Medlem

Klockrent, rätt bra, inte så bra??

Vart är sista alternativet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Klockrent, rätt bra, inte så bra??

Vart är sista alternativet?

Han lär ju inte kunna ändra nåt efteråt då han varit avstängd bra länge. Vet inte om det är för alltid denna gången

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wickman:

Det beror väl snarare på dina "skitleverantörer" av ljudinterface.

Har de ännu inte tagit fram några fungerande drivrutiner till Win10?
Eller har du inte laddat ned dem?

Drivrutinerna som jag installerade manuallet fungerade perfekt innan Windows 10 skitade ner datorn med sina egna uppdateringar. Man blir ju kort sagt arg när Microsoft förstör ens arbete. Stänger man av uppdateringar så ska fan inte Microsoft sabotera ens ljudutrustning. Jag får inte betalt för tiden det tar att fixa datorn.

Operativsystem ska anpassa sig efter användaren, inte tvärt om. Hur jävla svårt ska det vara för microsoft att lämna en företagares installation i fred. Hade detta skett under en livespelning så hade jag slängt datorn i golvet. För sådana skit problem hör hemma på dynghögen.

För i övrigt så är inte Mac­kie, Avid, RME och Yamaha några skitleverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Verkar som Microsoft har flyttat fram gränsen för hur länge det ska supporteras att köra Windows 7/8.1 på Skylake.

https://blogs.windows.com/business/2016/08/11/updates-to-sili...

Det är ju bra eftersom jag tänker köra W7 även framöver men hur många gånger har det kommit en Windows uppdatering som bara funkar med en speciell CPU generation?

Om det är bug/säkerhets risk i CPU'n så är det väl Intel som fixar det via rekommendation till OEM MB tillverkarna att uppdatera BIOS och inte MS... Om en CPU funkar med Windows 7/8.1 idag varför skulle den inte fungera lika bra efter 2020 när MS slutat supporta W7/8.1?

Och om jag framöver skulle köpa en 7:e generationens (Kaby Lake) CPU så kommer även den att fungera med W7/8.1 - om drivrutiner till Intels chipset finns annars blir det ju svårt - eftersom x86/x64 CPU'er alltid varit bakåt kompatibla. Förstår att nya CPU funktioner inte kommer fungera om de kräver speciellt stöd i OS men det ju ganska sjävklart och har varit så med MMX/SSE etc.

Jag missar säkert något därav min fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Det beror väl snarare på dina "skitleverantörer" av ljudinterface.

Har de ännu inte tagit fram några fungerande drivrutiner till Win10?
Eller har du inte laddat ned dem?

Dock kan man inte alltid skylla på leverantörer av t.ex. ljudinterface eller andra leverantörer. Har precis hjälpt farsan med hans dator, som hade Win10. Fungerade bra tills det var någon uppdatering, sen försvann flera program, däribland Norton Antivirus..!
Själv tycker jag Win10 agerar mer och mer som en trojan och ett virus, för varje dag som går.

Så om det nu fungerade på Win10 innan, men efter någon uppdatering slutar att fungera och plockas till och med bort, hur ska en leverantör kunna skydda sig mot det? Har aldrig varit med om att det varit något problem med det i tidigare OS...

Skrivet av fark:

Klockrent, rätt bra, inte så bra??

Vart är sista alternativet?

Har också tagit upp det, men TS behagade inte svara på det... som det brukade vara, så fort det var något som sades emot Microsoft.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

För i övrigt så är inte Mac­kie, Avid, RME och Yamaha några skitleverantörer.

Självklart inte, men frågan var ju om de har levererat några uppdateringar på drivrutinerna till dina produkter så att de går att använda i Windows 10?

Det är inte MS fel om de inte har gjort det. Leverantörerna kanske istället helst ser att du köper nya produkter? Inte ovanligt i så fall.

Gå in på leverantörernas hemsidor och kolla om dina produkter har drivrutinsuppdateringar eller några andra uppdateringar som gör att de går att köra i Windows 10.

Permalänk
Medlem

Det mesta jag märker är att min laptop segar ihop (tar paus) lite då och då och ljudet (om jag lyssnar på musik/kollar film) knastrar (buffer under-run nånstans i ljudkedjan antar jag). Det knastrande ljudet har jag hört på nån gång då och då på min HTPC också.

Så just nu är jag rätt ambivalent till Win10. Mellan "pauserna" funkar det bra, men pauserna är såpass frekventa att jag åtminstone en gång i timman får en impuls att kasta ut laptoppen genom fönstret.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wickman:

Självklart inte, men frågan var ju om de har levererat några uppdateringar på drivrutinerna till dina produkter så att de går att använda i Windows 10?

Det är inte MS fel om de inte har gjort det. Leverantörerna kanske istället helst ser att du köper nya produkter? Inte ovanligt i så fall.

Gå in på leverantörernas hemsidor och kolla om dina produkter har drivrutinsuppdateringar eller några andra uppdateringar som gör att de går att köra i Windows 10.

Sluta försvara Microsoft som en fanboy. Microsoft har ett ansvar för sina handlingar. Windows 10 ändrade min dator och installerade mjukvara UTAN MITT MEDTYCKE. Jag hade fungerade drivrutiner i från min tillverkare innan windows 10 saboterade min arbetsstation med en uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Dock kan man inte alltid skylla på leverantörer av t.ex. ljudinterface eller andra leverantörer. Har precis hjälpt farsan med hans dator, som hade Win10. Fungerade bra tills det var någon uppdatering, sen försvann flera program, däribland Norton Antivirus..!
Själv tycker jag Win10 agerar mer och mer som en trojan och ett virus, för varje dag som går.

Så om det nu fungerade på Win10 innan, men efter någon uppdatering slutar att fungera och plockas till och med bort, hur ska en leverantör kunna skydda sig mot det? Har aldrig varit med om att det varit något problem med det i tidigare OS...

När det gäller Antivirus är det ganska självklart att MS plockar bort dessa innan en viktig uppdatering, då det annars finns en risk för att programmen blockar viktiga delar av uppdateringen. De är bara att installera antiviruset igen efter det att uppdateringen är klar.

Tidigare lämnades oftast muntliga anvisningar innan uppdateringar och installationer av program (inte bara MS-program utan även av andra).
I dessa anvisningar brukade då ingå att alla antivirus skulle avinstalleras innan installation. Nu sker detta istället automatiskt vilket innebär en säkrare process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv tycker jag Win10 agerar mer och mer som en trojan och ett virus, för varje dag som går.

Jag får precis samma vibbar. Nästan lite Vista-känsla över Win10, typ "vi vet bäst vad användaren ska/behöver/vill så vi pillar på allt utan användarens godkännande för användarens eget bästa", lite som ett överförmyndar-OS, fast sen funkar ändringarna som gör inte och så sitter man där i skiten och har ingen susning om varför det slutat funka.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Vila i frid

Varför ens reflektera över W10 under detta decennium? Möjligen januari 2020 och då gå från 7 till 8.1 och fortsätta fyra år till. Under skalet på W10 hittar man ju inget revolutionerande magiskt annat än BS vad gällande uppdateringar, "förbättrad användarupplevelse" och annat snömos.

Angående Vista, har det ett oförtjänt dåligt rykte pga av direkt automatisk start av allt - som Windows 7 (Vista 2.0) löste genom att fördröja uppstart av bakgrundstjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Sluta försvara Microsoft som en fanboy. Microsoft har ett ansvar för sina handlingar. MICROSOFT installerade okända mjukvara UTAN MITT MEDTYCKE. Jag hade fungerade drivrutiner i från min tillverkare innan windows 10 saboterade min arbetsstation med en uppdatering.

Jag försvarar ingen, jag försöker bara förklara hur det fungerar.

Du svarar fortfarande inte på min fråga - har leverantörerna kommit med Windows10 drivisar (eller andra uppdateringar) eller inte?
Om de gjort det och lagt ut dem brukar Windows10 hitta dem. I enstaka fall kan man bli tvungen att istället installera dem manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

När det gäller Antivirus är det ganska självklart att MS plockar bort dessa innan en viktig uppdatering, då det annars finns en risk för att programmen blockar viktiga delar av uppdateringen. De är bara att installera antiviruset igen efter det att uppdateringen är klar.

Tidigare lämnades oftast muntliga anvisningar innan uppdateringar och installationer av program (inte bara MS-program utan även av andra).
I dessa anvisningar brukade då ingå att alla antivirus skulle avinstalleras innan installation. Nu sker detta istället automatiskt vilket innebär en säkrare process.

Har aldrig under mina år (började med Win95) avinstallerat ett antivirus, pga. att någon tidigare windows-version gjort en uppdatering....?
Har däremot sett några gånger att man ska stänga av antiviruset, inte avinstallera.

Hur ska en vanlig Svensson klara av detta? Min farsa var som ett enda stort frågetecken och mitt råd blev att byta OS.
Varför? För att han inte vet hur man installerar om sitt antivirus, så nu fick jag åka 12 mil enkel väg för att fixa detta..

Win10 är nog i det särklass sämsta OS som någonsin gjorts, ur användarsynpunkt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wickman:

Jag försvarar ingen, jag försöker bara förklara hur det fungerar.

Du svarar fortfarande inte på min fråga - har leverantörerna kommit med Windows10 drivisar (eller andra uppdateringar) eller inte?
Om de gjort det och lagt ut dem brukar Windows10 hitta dem. I enstaka fall kan man bli tvungen att istället installera dem manuellt.

Vad spelar det för roll när jag redan hade fungerande drivrutiner. Ljudinterfacen slutade fungera efter Windows 10 uppdaterade sig själv utan att fråga mig. Min arbetsstation är ingen experimental platform för microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Min arbetsstation är ingen experimental platform för microsoft.

Min tidigare arbetsstation är numera en HTPC med Linux efter att jag gått över till Mac och OSX.
Kan säga att livet är bra mycket mer lugnare nu...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag får precis samma vibbar. Nästan lite Vista-känsla över Win10, typ "vi vet bäst vad användaren ska/behöver/vill så vi pillar på allt utan användarens godkännande för användarens eget bästa", lite som ett överförmyndar-OS, fast sen funkar ändringarna som gör inte och så sitter man där i skiten och har ingen susning om varför det slutat funka.

Det där upplevde jag en gång hösten 2015 och blev tvungen att göra om alla mina inställningar. Däremot har det inte hänt mig senare.

För en vecka sedan hämtade jag hem Redstone I (AU) som en uppdatering och eftersom det är en stor uppdatering med många ändringar var jag helt övertygad om att den hade ändrat bland mina inställningar. Blev mycket förvånad när jag upptäckte att så inte hade skett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Vad spelar det för roll när jag redan hade fungerande drivrutiner. Ljudinterfacen slutade fungera efter Windows 10 uppdaterade sig själv utan att fråga mig. Min arbetsstation är ingen experimental platform för microsoft.

Att det finns drivisar eller annat som gör att produkten är kompatibel med Windows10 är ju naturligtvis helt avgörande.

Om du inte hade velat ha Windows10 hade du på ett tidigt stadium kunnat ordna så att du inte fått uppdateringen. (Därmed inte sagt att jag inte tycker att MS var lite väl påstridiga mot de som inte gjorde så).

Själv har jag även en annan maskin som kör Win 8.1 Update1. Den ordnade jag med på ett tidigt stadium och den har aldrig fått några meddelanden om att uppdatera eller försök om att uppdatera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wickman:

Att det finns drivisar eller annat som gör att produkten är kompatibel med Windows10 är ju naturligtvis helt avgörande.

Om du inte hade velat ha Windows10 hade du på ett tidigt stadium kunnat ordna så att du inte fått uppdateringen. (Därmed inte sagt att jag inte tycker att MS var lite väl påstridiga mot de som inte gjorde så).

Själv har jag även en annan maskin som kör Win 8.1 Update1. Den ordnade jag med på ett tidigt stadium och den har aldrig fått några meddelanden om att uppdatera eller försök om att uppdatera.

Jag fick ingen notitikationen innan Microsoft uppdaterade min dator. Jag fick inte välja. Tänk dig stå på jobbet utan internet och fungerande utrustning. Det kan bli en riktig dyr historia när du själv är ansvarig. Microsoft ska lämna företagare och deras företagsinstallationer i fred.

Skrivet av DaBone:

Min tidigare arbetsstation är numera en HTPC med Linux efter att jag gått över till Mac och OSX.
Kan säga att livet är bra mycket mer lugnare nu...

Det måste vara skönt att få lite lugn och ro. Jag kanske kan surfa på min telefon istället. Inaktiverar jag nätverkskortet i Windows så bör jag slippa uppdateringar. Det sjukaste skulle vara om microsoft aktiverar och ändrar datorn utan mitt medgivande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag fick ingen notitikationen innan Microsoft uppdaterade min dator. Jag hade inget val. i frågan Tänk dig stå på jobbet utan internet och fungerande utrustning. Det kan bli en riktig dyr historia.

Det måste vara skönt att få lite lugn och ro. Jag kanske kan surfa på min telefon istället. Inaktiverar jag nätverkskortet i Windows så bör jag slippa uppdateringar. Det sjukaste skulle vara om microsoft aktiverar det utan mitt medgivande...

Det var just det att Microsoft kör över dig som användare totalt, utan hänsyn, som gjorde att jag bytte till Mac. Som företagare har man inte råd med att få datorn kapad och obrukbar i ens en dag.
Började med att ha backup-maskiner, när jag hade Win7... Men iom. Win10, så insåg jag att dessa var lönlöst, då även dem skulle kunna bli obrukbara i samma veva.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har aldrig under mina år (började med Win95) avinstallerat ett antivirus, pga. att någon tidigare windows-version gjort en uppdatering....?
Har däremot sett några gånger att man ska stänga av antiviruset, inte avinstallera.

Ja stänga av eller avinstallera det ger samma effekt. Du har rätt i att MS nog sa "stänga av", men kommer definitivt ihåg att andra program sa "avinstallera"

Skrivet av DaBone:

Hur ska en vanlig Svensson klara av detta? Min farsa var som ett enda stort frågetecken och mitt råd blev att byta OS.
Varför? För att han inte vet hur man installerar om sitt antivirus, så nu fick jag åka 12 mil enkel väg för att fixa detta.

Ja, det är givetvis ett problem om man inte vet hur man installerar program, eller kan gå in på leverantörers hemsidor och läsa om hur man gör detta. (Obs ingen ironi, jag håller med dig). Som tur va var han var i alla fall inte helt oskyddad, då Win10 i sådana här fall istället aktiverar WinDef och Winbrandväggen.

Skrivet av DaBone:

Win10 är nog i det särklass sämsta OS som någonsin gjorts, ur användarsynpunkt.

Det beror nog på vilka användare som åsyftas. Många användare säger tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Som tur va var han var i alla fall inte helt oskyddad, då Win10 i sådana här fall istället aktiverar WinDef och Winbrandväggen.

Nej, helt oskyddad var han väl inte men Windows egna antivirus/brandvägg har väl i åratal varit ett av de sämsta på marknaden... Så själv ser jag det inte som något positivt.

Skrivet av Wickman:

Det beror nog på vilka användare som åsyftas. Många användare säger tvärt om.

Om jag ser till min egen släkt och vänkrets, så skulle jag säga att 8 av 10 inte vet hur man skulle göra, utan be någon mer kunnig hjälpa dem. Alltså 80% som skulle få problem, om de körde Win10.
Nu har jag tur att det inte är så många av dem som gör det, utan använder andra OS..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har gett Windows 10 tre försök under ett års tid, men nu har jag gett upp. Är tillbaka på Windows 8.1 och Start8. Stabilt, snabbt och pålitligt.

Windows 10 fick mig för första gången att vilja gå över till macOS. Jag förstår inte hur man kan släppa ett sådant uselt och buggit OS? Det påminner väldigt mycket om Windows 95 när det släpptes. Därtill tycks ingen kontroll av standardprogram så som Chrome göras. Det kraschar, hänger sig eller bara blint vägrar starta. I Windows är det Task Managern som kraschar, inställningar nollställs osv.

Hade inte Mac Pro varit så förlegad hade jag slängt ut min dator och köpt en sådan omgående för kommande macOS verkar vara riktigt bra.

Microsoft, vakna för fan!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Jag fick ingen notitikationen innan Microsoft uppdaterade min dator. Jag fick inte välja. Tänk dig stå på jobbet utan internet och fungerande utrustning. Det kan bli en riktig dyr historia när du själv är ansvarig. Microsoft ska lämna företagare och deras företagsinstallationer i fred.

Det måste vara skönt att få lite lugn och ro. Jag kanske kan surfa på min telefon istället. Inaktiverar jag nätverkskortet i Windows så bör jag slippa uppdateringar. Det sjukaste skulle vara om microsoft aktiverar och ändrar datorn utan mitt medgivande...

Jag fick notifikation på alla min 5 burkar här hemma!
Min studio burk med RME funkade klockrent!
Inte en enda issue på någon av maskinerna överhuvudtaget!

Trist att det inte funkar för dig (samt många andra), man börjar ju undra vad det är som går snett för somliga!?

Jag har ursprung Win 7/8/8.1 (default installation på de respektive burkarna), utan att ha gjort några som helst hacks, eller grövre ändringar (som att pilla på den "jävla startpanelen" hela tiden.... fattar inte vad folk klagar på!?)

Har sett till att ha samtliga dessa fullt uppdaterade med patchar innan uppdatering körts! (har haft issues med andra labb-burkar samt på jobbet med burkar som inte vart korrekt uppdaterade innan uppdatering körts).

Mina Win 10 Enterprise jobb-burkar har MS inte pillat på alls!

Själv har jag lagt ner OSX just p.g.a. patcharna pajjat min Mac installation 3 gånger! Uppdateringarna mellan OS'en har funkat, men patcharna har fullkomligt dödat installationen!