EXCEL : Jämföra kolumner och summera antalet celler med samma värde

Permalänk

EXCEL : Jämföra kolumner och summera antalet celler med samma värde

Hej,
Jag har kolumner med data och en referenskolumn. Jag skulle vilja ha en summering under varje data-kolumn som visar hur många celler i denna kolumn som överensstämmer med referenskolumnen. För att krångla till det hela så måste värdena som summeras ligga på samma rad som i referenskolumnen. Är detta möjligt?

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem

Offrar du en kolumn så funkar =om och en =summa i botten.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Offrar du en kolumn så funkar =om och en =summa i botten.

Njaa ... jag skulle alltså vilja ha en summering under varje kolumn ... men jag har kanske uttryckt mej otydligt?

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

Njaa ... jag skulle alltså vilja ha en summering under varje kolumn ... men jag har kanske uttryckt mej otydligt?

Nej. Men det är det lätaste sättet jag kom på. Är det många rader?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Nej. Men det är det lätaste sättet jag kom på. Är det många rader?

11 st rader och antalet kolumner ökar med tiden ...

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

Njaa ... jag skulle alltså vilja ha en summering under varje kolumn ... men jag har kanske uttryckt mej otydligt?

=ANTAL.OM() borde fungera.

Antal.om() i cell C1 räknar antal celler mellan B1 och B12 som innehåller samma som A1 (dvs "A"), i detta fall 3. För att räkna kolumner eller på andra sätt får du nog summera ett antal sådana antal.om().

Edit:

Här summeras antalet celler i kolumn C som innehåller samma värde som motsvarande cell i kolumn A. Är det bara ett tiotal rader som skall summeras fungerar ju detta, annars får man nästan skriva ett makro som går igenom varje kolumn och summerar på slutet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

=ANTAL.OM() borde fungera.

Edit: http://i.imgur.com/oO4o1KD.png
Här summeras antalet celler i kolumn C som innehåller samma värde som motsvarande cell i kolumn A. Är det bara ett tiotal rader som skall summeras fungerar ju detta, annars får man nästan skriva ett makro som går igenom varje kolumn och summerar på slutet.

Tack och bock! Exakt denna funktion jag sökte!

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem

Jag spinner vidare här på mitt förra inlägg, det finns en annan funktion ANTAL.OMF() som fungerar liknande men med flera villkor. Jag hinner tyvärr inte gräva vidare i den nu men här är en ganska utförlig förklaring: https://www.ablebits.com/office-addins-blog/2014/07/10/excel-...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Trodde du mena åt andra hållet typ rätta stryktipsrader. Så trodde problemet var svårare än det var.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Trodde du mena åt andra hållet typ rätta stryktipsrader. Så trodde problemet var svårare än det var.

Ok, men tack ändå!

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.