RMA av grafikkort, hur?

Permalänk
Medlem

RMA av grafikkort, hur?

Hej!

Jag har ett defekt grafikkort (ASUS R9 290) som fortfarande har garanti kvar, men är mer än ett år gammalt. Butiken i vilken jag köpt det hänvisar därför till tillverkaren (ASUS) eftersom de bara lämnade ett års "butiksgaranti", medan ASUS kundtjänst hänvisar till butiken då ASUS inte kan "hjälpa en enskild slutkund med returen". Hur ska jag göra för att skicka in mitt grafikkort?

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Hej,

Pröva att skicka ett PM till ASUS_Alexander och se om han kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hej,

Pröva att skicka ett PM till ASUS_Alexander och se om han kan hjälpa dig.

Eller så ser vi om han hittar hit @ASUS_Alexander

Permalänk
Medlem

Kolla här om det kan vara till någon hjälp.

https://eu-rma.asus.com/pickup_europe/s/index.html

Permalänk
Medlem

Man kan ju också informera butiken om 23 § i konsumentköplagen: https://lagen.nu/1990:932

För att citera kommentarer kring denna paragraf: "Säljaren har en ovillkorlig plikt att ta emot reklamationen enligt denna lag."

Med andra ord är deras ettåriga "butiksgaranti" säkert jättetrevlig, men det är butiken i egenskap av säljare som har det primära uppdraget att ta emot en reklamation om inte Asus har en egen hantering av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande:

Hej!

Jag har ett defekt grafikkort (ASUS R9 290) som fortfarande har garanti kvar, men är mer än ett år gammalt. Butiken i vilken jag köpt det hänvisar därför till tillverkaren (ASUS) eftersom de bara lämnade ett års "butiksgaranti", medan ASUS kundtjänst hänvisar till butiken då ASUS inte kan "hjälpa en enskild slutkund med returen". Hur ska jag göra för att skicka in mitt grafikkort?

MVH
Andreas

Vilken butik?

Vore bra om du informerar vilken butik det är, så att andra kan undvika dem

Iallafall, du måste gå via butikerna, och det finns ingen väg att gå via annat än butik där det är köpt och vad jag vet/hört så ska butikerna ha nåt slags avtal om det där eller sånt när det är komponenter och tillbehör osv

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Butiken har gett dig felaktig information, och i Sverige har vi 3 års reklamationsrätt, så butiken är tvungen att hjälpa dig.
Berätta gärna vilken butik du har handlat från.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Om ärendet nu skall reklameras så har butiken den skyldigheten absolut. Men en reklamation är ganska onödig att göra om produkten fortfarande har garanti. Skulle man då vilja utnyttja sin garanti för ett ärende istället så kan man få behöva bli hänvisad till tillverkaren.

Reklamation och garantiärende är inte samma sak. Vid en reklamation så har konsumenten skyldighet till att bevisa/påvisa att det är ett produktionsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pTw:

@muSashi: Om ärendet nu skall reklameras så har butiken den skyldigheten absolut. Men en reklamation är ganska onödig att göra om produkten fortfarande har garanti. Skulle man då vilja utnyttja sin garanti för ett ärende istället så kan man få behöva bli hänvisad till tillverkaren.

Reklamation och garantiärende är inte samma sak. Vid en reklamation så har konsumenten skyldighet till att bevisa/påvisa att det är ett produktionsfel.

Håller helt med att det är bäst att utnyttja garatin om den fortfarande finns kvar, annars är det reklamation som gäller.
Dock inte dom 6 första månaderna vid en reklamation! Då ligger bevisbördan på säljaren/butiken.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar!

Skrivet av thomson:

Hej,

Pröva att skicka ett PM till ASUS_Alexander och se om han kan hjälpa dig.

Skrivet av fax110:

Eller så ser vi om han hittar hit @ASUS_Alexander

Tack för hjälpen!

Skrivet av thomson:

Kolla här om det kan vara till någon hjälp.

https://eu-rma.asus.com/pickup_europe/s/index.html

Tack! Jag hade redan försökt gå den vägen men det fungerade inte då det var en enskild komponent jag ville skicka in.

Skrivet av Vesh:

Man kan ju också informera butiken om 23 § i konsumentköplagen: https://lagen.nu/1990:932

För att citera kommentarer kring denna paragraf: "Säljaren har en ovillkorlig plikt att ta emot reklamationen enligt denna lag."

Med andra ord är deras ettåriga "butiksgaranti" säkert jättetrevlig, men det är butiken i egenskap av säljare som har det primära uppdraget att ta emot en reklamation om inte Asus har en egen hantering av detta.

Tack för informationen, jag ska informera om detta om det blir problem.

Skrivet av godspeed:

Vilken butik?

Vore bra om du informerar vilken butik det är, så att andra kan undvika dem

Iallafall, du måste gå via butikerna, och det finns ingen väg att gå via annat än butik där det är köpt och vad jag vet/hört så ska butikerna ha nåt slags avtal om det där eller sånt när det är komponenter och tillbehör osv

Skrivet av muSashi:

Butiken har gett dig felaktig information, och i Sverige har vi 3 års reklamationsrätt, så butiken är tvungen att hjälpa dig.
Berätta gärna vilken butik du har handlat från.

Jag ska absolut berätta vilken butik jag handlat i och hur ärendet går, men tänkte vänta med att gå ut med butiksnamnet tills jag vet om/hur det löser sig!

Skrivet av pTw:

@muSashi: Om ärendet nu skall reklameras så har butiken den skyldigheten absolut. Men en reklamation är ganska onödig att göra om produkten fortfarande har garanti. Skulle man då vilja utnyttja sin garanti för ett ärende istället så kan man få behöva bli hänvisad till tillverkaren.

Reklamation och garantiärende är inte samma sak. Vid en reklamation så har konsumenten skyldighet till att bevisa/påvisa att det är ett produktionsfel.

Skrivet av muSashi:

Håller helt med att det är bäst att utnyttja garatin om den fortfarande finns kvar, annars är det reklamation som gäller.
Dock inte dom 6 första månaderna vid en reklamation! Då ligger bevisbördan på säljaren/butiken.

Jag har varit väldigt tydlig mot både butiken och ASUS att det handlar om ett garantiärende och inte en reklamation.

UPPDATERING: Jag åkte idag in med grafikkortet, förpackat i originalkartong med alla tillbehör, till butiken och informerade dem om vad som gällde. Klart godkänt bemötande och de tog emot kortet och sa att de kunde skicka in det till ASUS, men att de då tar ut en hanteringsavgift om 350 kr. Kan det verkligen vara tillåtet? Jag tycker konsumentköplagen är ganska tydlig med att det inte ska uppstå några utgifter för kunden.

Vidare känns det ganska bakvänt att betala en summa pengar för en produkt som visar sig vara trasig och sedan behöva betala ytterligare 350 kr för att ens ges en möjlighet att få den reparerad eller utbytt. I slutändan har jag ju då behövt betala mer än vad produkten kostade för att få ett fungerande exemplar, och det är ju trots allt en fungerande produkt man betalar för från första början. Jag förstår att jag måste betala om det visar sig att kortet inte alls är trasigt eller om det är någonting som inte faller inom ramarna för garantin men annars borde det väl inte uppstå några ytterligare kostnader för mig?

Situationen just nu är i alla fall att kortet ligger i butiken och att de, då jag motsatte mig hanteringsavgiften, ska återkomma med vad det faktiskt kommer kosta om jag vill att de skickar det till ASUS. Jag antar att de som arbetade idag helt enkelt behövde tala med någon högre upp i hierarkin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande:

Tack alla för era svar!

Tack för hjälpen!

Tack! Jag hade redan försökt gå den vägen men det fungerade inte då det var en enskild komponent jag ville skicka in.

Tack för informationen, jag ska informera om detta om det blir problem.

Jag ska absolut berätta vilken butik jag handlat i och hur ärendet går, men tänkte vänta med att gå ut med butiksnamnet tills jag vet om/hur det löser sig!

Jag har varit väldigt tydlig mot både butiken och ASUS att det handlar om ett garantiärende och inte en reklamation.

UPPDATERING: Jag åkte idag in med grafikkortet, förpackat i originalkartong med alla tillbehör, till butiken och informerade dem om vad som gällde. Klart godkänt bemötande och de tog emot kortet och sa att de kunde skicka in det till ASUS, men att de då tar ut en hanteringsavgift om 350 kr. Kan det verkligen vara tillåtet? Jag tycker konsumentköplagen är ganska tydlig med att det inte ska uppstå några utgifter för kunden.

Vidare känns det ganska bakvänt att betala en summa pengar för en produkt som visar sig vara trasig och sedan behöva betala ytterligare 350 kr för att ens ges en möjlighet att få den reparerad eller utbytt. I slutändan har jag ju då behövt betala mer än vad produkten kostade för att få ett fungerande exemplar, och det är ju trots allt en fungerande produkt man betalar för från första början. Jag förstår att jag måste betala om det visar sig att kortet inte alls är trasigt eller om det är någonting som inte faller inom ramarna för garantin men annars borde det väl inte uppstå några ytterligare kostnader för mig?

Situationen just nu är i alla fall att kortet ligger i butiken och att de, då jag motsatte mig hanteringsavgiften, ska återkomma med vad det faktiskt kommer kosta om jag vill att de skickar det till ASUS. Jag antar att de som arbetade idag helt enkelt behövde tala med någon högre upp i hierarkin.

Vafan är de här? De där är bara skitsnack. Du ska inte betala ett jävla korvöre för ett garantiärende om de är fel på produkten som du inte är orsak till. Vilket företag är det?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@Ande:

häng ut dom bara.
det där med administrativ avgift är bullshit. Butiken SKA ta hand om reklamation och garanti kostnadsfritt.
Det finns lägen där butiken skickar ut förfrankerat till tillverkaren för att slippa ta in varan

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

50kr på att det är netonet

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem

@loydenboy:

Hu? Netonnet har tagit emot allting jag bytt ut även när jag råkat göra fel, de har ju fantastisk support, komplett och cdon däremot... Komplett har väl en bra support men de har ju ingen som helst intern kommunikation de gångerna jag behövt hjälp..

Ontopic till ts. Du ska ju inte behöva stå för en sådan här kostnad det är bara skumt och fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Lugna er, man behöver inte hänga ut butiken bara för detta.
Misstag kan begås och den personen som TS pratade med är kanske felinformerad om att avgiften bara tas om det inte är fel om varan och var rädd för att göra fel.

Inget grovt fel har begåtts så ganska onödigt att börja kasta skit direkt... Snarare helheten som räknas, start till slutskede på ärendet.

Be om att få prata med någon högre i ledet, tex butiksansvarig/chef och se om läget blir annorlunda.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

@NatureBoyyy: har dock bara haft problem med dom!
Men som sagt så ska han definitivt inte behöva betala en krona

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Inaktiv

Om felet beror på ett fabrikationsfel och det är mindre än 3 år sedan du köpte produkten vänder du dig till butiken. Det ska då inte tillkomma några kostnader för din del, hänvisa till konsumentköplagen om de säger annorlunda.

OBS! Om det däremot inte bedöms vara något fel på kortet, eller att felet ej beror på ett fabrikationsfel har de rätt att ta ut en undersökningsavgift samt eventuell kostnad för reparation om du bestämmer dig för att det ska repareras.

När du vänder dig till ASUS sker reparationen på deras villkor och de är ej bundna till konsumentköplagen då de inte sålt kortet direkt till dig som slutkund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Lugna er, man behöver inte hänga ut butiken bara för detta.
Misstag kan begås och den personen som TS pratade med är kanske felinformerad om att avgiften bara tas om det inte är fel om varan och var rädd för att göra fel.

Inget grovt fel har begåtts så ganska onödigt att börja kasta skit direkt... Snarare helheten som räknas, start till slutskede på ärendet.

Be om att få prata med någon högre i ledet, tex butiksansvarig/chef och se om läget blir annorlunda.

Man ska inte behöva prata med butiksansvarig/chef för något så självklart som ett garantiärende, och han hade ju problem med butiken innan han ens åkte in och har fortfarande problem. Låter mer som det här är något dom har satt i system mot kunder som kanske inte är så väl insatta i konsumenträtt.
Tycker fortfarande du ska berätta vilken återförsäljare det handlar om så ska du se att det blir fart på dom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@Ande: Okej! Butiken har rätt till att ta ut en kostnad om inget fel kan verifieras, detta för eventuell arbetskostnad och frakt. Givetvis skall du inte bli kostnadsskyldig för något om felet kan verifieras under garantin.

Permalänk
Medlem

Vilket struntprat av butiken. De kan uppenbarligen inte Konsumentköplagen. De ska, utan kostnad, ta emot kortet. Om det är ett ursprungligt fel ska de åtgärda det utan kostnad för kunden. Om det visar sig vara ett fel som inte omfattas av reklamationsrätten kan de gå ut en avgift, men det ska de informera om i förväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det kan vara så att TS missuppfattat personalen också, som ville informera om avgiften om inget fel hittas. Det händer mig varje vecka att kunder upplever det som om jag hotar med en avgift.

Att kortet skulle skickas till ASUS finner jag inte troligt, de hanterar inte enskilda komponenter på samma sätt som en dator. Detta ska skötas mot leverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Vafan är de här? De där är bara skitsnack. Du ska inte betala ett jävla korvöre för ett garantiärende om de är fel på produkten som du inte är orsak till. Vilket företag är det?

Skrivet av moonblase:

@Ande:

häng ut dom bara.
det där med administrativ avgift är bullshit. Butiken SKA ta hand om reklamation och garanti kostnadsfritt.
Det finns lägen där butiken skickar ut förfrankerat till tillverkaren för att slippa ta in varan

Skrivet av loydenboy:

50kr på att det är netonet

Skrivet av NatureBoyyy:

@loydenboy:

Hu? Netonnet har tagit emot allting jag bytt ut även när jag råkat göra fel, de har ju fantastisk support, komplett och cdon däremot... Komplett har väl en bra support men de har ju ingen som helst intern kommunikation de gångerna jag behövt hjälp..

Ontopic till ts. Du ska ju inte behöva stå för en sådan här kostnad det är bara skumt och fel.

Jag har informerat butiken om detta på plats och även i efterhand mailat länk till Konsumentverket där denna information framgår. Vi får helt enkelt hoppas att de ger med sig.

Skrivet av Brainsplitter:

Lugna er, man behöver inte hänga ut butiken bara för detta.
Misstag kan begås och den personen som TS pratade med är kanske felinformerad om att avgiften bara tas om det inte är fel om varan och var rädd för att göra fel.

Inget grovt fel har begåtts så ganska onödigt att börja kasta skit direkt... Snarare helheten som räknas, start till slutskede på ärendet.

Be om att få prata med någon högre i ledet, tex butiksansvarig/chef och se om läget blir annorlunda.

Jag gjorde det när jag var där men det fanns ingen chef att tillgå vid tillfället. Därför behöll de kortet och ska återkomma till mig när de bestämt sig för hur mycket jag ska betala. Jag har mailat dem idag och frågat hur det går i ärendet...

Skrivet av loydenboy:

@NatureBoyyy: har dock bara haft problem med dom!
Men som sagt så ska han definitivt inte behöva betala en krona

Skrivet av Kunzite:

Om felet beror på ett fabrikationsfel och det är mindre än 3 år sedan du köpte produkten vänder du dig till butiken. Det ska då inte tillkomma några kostnader för din del, hänvisa till konsumentköplagen om de säger annorlunda.

OBS! Om det däremot inte bedöms vara något fel på kortet, eller att felet ej beror på ett fabrikationsfel har de rätt att ta ut en undersökningsavgift samt eventuell kostnad för reparation om du bestämmer dig för att det ska repareras.

När du vänder dig till ASUS sker reparationen på deras villkor och de är ej bundna till konsumentköplagen då de inte sålt kortet direkt till dig som slutkund.

Skrivet av muSashi:

Man ska inte behöva prata med butiksansvarig/chef för något så självklart som ett garantiärende, och han hade ju problem med butiken innan han ens åkte in och har fortfarande problem. Låter mer som det här är något dom har satt i system mot kunder som kanske inte är så väl insatta i konsumenträtt.
Tycker fortfarande du ska berätta vilken återförsäljare det handlar om så ska du se att det blir fart på dom.

Skrivet av pTw:

@Ande: Okej! Butiken har rätt till att ta ut en kostnad om inget fel kan verifieras, detta för eventuell arbetskostnad och frakt. Givetvis skall du inte bli kostnadsskyldig för något om felet kan verifieras under garantin.

Skrivet av twk:

Vilket struntprat av butiken. De kan uppenbarligen inte Konsumentköplagen. De ska, utan kostnad, ta emot kortet. Om det är ett ursprungligt fel ska de åtgärda det utan kostnad för kunden. Om det visar sig vara ett fel som inte omfattas av reklamationsrätten kan de gå ut en avgift, men det ska de informera om i förväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Caldetron:

Det kan vara så att TS missuppfattat personalen också, som ville informera om avgiften om inget fel hittas. Det händer mig varje vecka att kunder upplever det som om jag hotar med en avgift.

Att kortet skulle skickas till ASUS finner jag inte troligt, de hanterar inte enskilda komponenter på samma sätt som en dator. Detta ska skötas mot leverantörer.

Jag är klart medveten om att jag själv får stå för omkostnaderna om det inte skulle vara ett fabrikationsfel. I nuläget väntar jag på en "offert" från dem där jag förutsätter att hanteringsavgiften är slopad och där de specificerar hur stor undersökningsavgiften är. Det råder definitivt inga missförstånd, mannen i butiken var väldigt tydlig med att hanteringsavgiften tillkom oavsett slutresultat och ska täcka butikens kostnader för hantering och frakt. Utöver detta kan det tillkomma en undersökningsavgift om felet inte går på garantin, vilket jag är medveten om.

Fråga: Om de inte ger med sig angående hanteringsavgiften, hur går jag då vidare? ARN? Det är verkligen tråkigt att behöva dra ut på processen, det är nu jag är ledig och nu jag vill ha min dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ande:

Fråga: Om de inte ger med sig angående hanteringsavgiften, hur går jag då vidare? ARN? Det är verkligen tråkigt att behöva dra ut på processen, det är nu jag är ledig och nu jag vill ha min dator...

Du börjar med att informera vilken butik det handlar om så andra slipper råka ut för samma situation nu när det är klarlagt att det inte är något missförstånd utan något de satt i system

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Du börjar med att informera vilken butik det handlar om så andra slipper råka ut för samma situation nu när det är klarlagt att det inte är något missförstånd utan något de satt i system

Att varna andra löser ju dock inte TS problem.

Ts: du bör försöka få kontakt med chefer på stället isåfall. Om det finns en fysisk butik så kan du alltid ta och skriva ut papperna och sedan gå till företaget.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Någon borde flytta tråden till konsumenträtts forumet. Och jag är fortfarande intresserad av vilken butik det här handlar om.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Ande:

Fråga: Om de inte ger med sig angående hanteringsavgiften, hur går jag då vidare? ARN? Det är verkligen tråkigt att behöva dra ut på processen, det är nu jag är ledig och nu jag vill ha min dator...

Att upprätta ett ärende hos ARN tror jag blir svårt, de hanterar inte ärenden under vissa summor (beroende på kategori). Jag skulle rekommendera att kontakta en konsumentvägledare. Kommunen bistår med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Att upprätta ett ärende hos ARN tror jag blir svårt, de hanterar inte ärenden under vissa summor (beroende på kategori). Jag skulle rekommendera att kontakta en konsumentvägledare. Kommunen bistår med detta.

För elektronik så måste varan vara värd minst 1000 kr för att ARN ska ta upp det, dock kan butiken hävda att varan inte är värd så mycket och då går ARN alltid på butikens linje.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad.*

Oavsett butik/tillverkare så har detta med konsumenträtt att göra. Lycka till!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ande:

Jag är klart medveten om att jag själv får stå för omkostnaderna om det inte skulle vara ett fabrikationsfel. I nuläget väntar jag på en "offert" från dem där jag förutsätter att hanteringsavgiften är slopad och där de specificerar hur stor undersökningsavgiften är. Det råder definitivt inga missförstånd, mannen i butiken var väldigt tydlig med att hanteringsavgiften tillkom oavsett slutresultat och ska täcka butikens kostnader för hantering och frakt. Utöver detta kan det tillkomma en undersökningsavgift om felet inte går på garantin, vilket jag är medveten om.

När man reklamerar en produkt ska säljaren kostnadsfritt undersöka varan för att bekräfta felet. Finns det ett fel ska felet avhjälpas genom reparation eller omleverans av motsvarande produkt. Så du ska inte betala en krona för detta om det inte blir så att kortet funkar alldeles utmärkt och det är du som gjort något fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det i såna här fall där butiken och tillverkaren lämnar olika bud kring garanti? Jag hade lite problem med ett grafikkort och eftersom felet uppstod efter ca 18 månader (ASUS erbjuder tre års garanti på grafikkort) kontaktade jag Inet som löste ärendet smärtfritt redan dagen efter att de mottagit paketet innehållandes mitt grafikkort.

Enligt ASUS representant här på Sweclockers har de inga egna reparationscenter och alla garantiärenden ska därför hanteras av ÅF (ska försöka leta fram inlägget). Många butiker skriver 'ett års garanti' på kvittot oavsett vad man köper men har det någon som helst betydelse i ett sånt här fall där tillverkaren erbjuder längre garanti än så? Hur kan de hänvisa till tillverkaren när tillverkaren själv påstår att allt ska gå via ÅF?

Här var tråden jag syftade på: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1429487-gtx780-3gb-dc2-...
ÅF tar emot garantiärenden som gör reklamation mot distributör och vi krediterar kostnaden.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz