Garanti nekat @netonnet
Denna tråd är inte för säga att jag får skylla mig själv, eller att netonnet är tomtar eller så. Utan mest för se om det kan finnas andra alternativ.
Historia.
Köpte Benq 1070 på netonnet för 1½ år sedan. Efter cirka 1 år började en fläkt låta illa och den åkte in på garantireperation. Där upptäkte man att fler fläktar var helt döda och bytte dom. Projektor kom tillbaka efter cirka en månad. (yes, världens längsta servicetid verkligen).
Den fungerade fint i cirka 5 månader till, sen small det till ordentligt i den och den blev svart. Skruvade ner från taket och åkte till netonnet med den igen för reklamation och sa att jag trodde lampan kanske hade exploderat (då det ramlade ut pyttesmå glasbitar ur den) och var orolig att färghjul eller liknande blivit skadat, och om fläktar kanske slutat fungera igen och frågade om det gick på garanti. Fick svar att det är 2 års garanti på produkten, och den ser väldigt fin ut annars, inte ens en repa på plasten, så den har inte skadats av handhavandefel.
Sa även att jag kan alltid skruva upp och rengöra den själv och byta lampa om den har pajat, men är det något mer som gått sönder så kommer ni neka mig garanti va, och de bekräftade det. Så bästa är att lämna in den, inte ens försöka byta lampa då det kan förbruka garanti om något blivit skadat och jag inte kan bevisa att jag inte orsakat skadan när jag bytte lampa. (Därmed skruva upp själv för rengöra och byta lampa efteråt var helt utanför vad jag fick göra om jag ville ha kvar garantin).
Idag ringde netonnet och meddelade att serviceverkstad tagit emot paket, men tänker inte öppna det då exploderande lampa inte täcks av garanti då Benq enbart har ett års garanti på lampan. Så de kan kassera den för en kostnad av 680:-, eller skicka tillbaka den för en kostnad av 1188:-. Om något annat är skadat i projektorn täcks det av garanti, men då får jag betala felsökningskostnad om det inte är något fel. Om den skickas tillbaka och jag betalar 1188:- och sen byter lampa och upptäcker något fel så hänvisar netonnet till att garantin är förbrukad då jag kan ha skadat något vid lampbyte och rengöring.
Lite moment 22 över det hela.
Så korta drag:
Projektor trasig, mest troligt lampa, dock ej konstaterat av verkstad.
Netonnet medgav garanti på 2 år vid inlämning.
Netonnet nekar garanti när den kommit till verkstad och hänvisar till 1 år garanti för lampa.
Netonnet nekar garanti om jag hade bytt lampa själv och något var skadat efter ev. lampan exploderade.
Netonnet nekar garanti om jag hade rengjort själv och något var skadat efter ev. lampan exploderade.
Hade gärna sett er syn på det hela.
--
Update
mailat konsumentvägledare i kommunen. avvaktar svar.
mailat benq (då telefon är stängd för dagen). avvaktar svar.