Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Blaxxor: Kan du peka på vilket inlägg som påstår detta?

Det var detta inlägget jag menade: #15527725

Dock såg jag nu när jag läste igen att det var X-modellerna han menade (https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/) och inte Lite/POE som hade sämre prestanda... Mitt misstag.

Antar att jag inte behöver oroa mig över prestandan då. Blir nog en ERPoe-5 framöver då

Mvh Stellan

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem

@Blaxxor: Den blir du nog nöjd med, bara du inte blir förvånad över begränsningarna om du ska sammankoppla alla portarna.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Köptankar då jag är bra trött på min D-link DIR 655.

Det kommer bli en ny router + en accesspunkt.

Tittat på UBI-ERpoe-5 och UAP‑AC‑PRO. Den routern just för att den har POE stöd att mata APn.
Men sen läste jag tidigare i tråden att UBI-ERLITE-3 ska ha bättre prestanda? Stämmer detta verkligen?

Det är ju med PoE injector med till APn så behöver egentligen inte PoE stöd i routern även om det är skönt. Men prestanda är ju roligare än PoE i detta läget. Vill vara säker att routern klarar gigabit på WAN när det är dags för detta.

Vad tycker ni?

Mvh

Se bara till att du får 48V adaptern till ER-PoE. Den har tidigare skeppats med 24V adapter.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Blaxxor: Den blir du nog nöjd med, bara du inte blir förvånad över begränsningarna om du ska sammankoppla alla portarna.

Tanken är att sammankopla fyra av LAN-portarna ETH1-4 nu i början. Tappar jag mycket prestanda på det?

Skrivet av =dorf=:

Se bara till att du får 48V adaptern till ER-PoE. Den har tidigare skeppats med 24V adapter.

Det kommer med en 48v adapter med till accesspunkten jag köper samtidigt så i värsta fall tar jag den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Tanken är att sammankopla fyra av LAN-portarna ETH1-4 nu i början. Tappar jag mycket prestanda på det?

Port 3-5 är kopplade på en switch, port 1 och 2 är direktkopplade på cpu. Så använd 3-5 som LAN-switch och ha WAN på port 1 eller 2

Skrivet av Blaxxor:

Det kommer med en 48v adapter med till accesspunkten jag köper samtidigt så i värsta fall tar jag den

Men då kan du spara en hundring eller två och köpa Lite direkt...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@Blaxxor: Jag skulle avråda ifrån att "bonda" ihop dessa portar och att du istället kör med en switch.
Jag gjorde några mätningar för ett tag sen och postade resultatet i den här tråden.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Port 3-5 är kopplade på en switch, port 1 och 2 är direktkopplade på cpu. Så använd 3-5 som LAN-switch och ha WAN på port 1 eller 2

Men då kan du spara en hundring eller två och köpa Lite direkt...

Då vet jag hur portarna fungerar

Kan handla grejerna via jobbet så sparar 250kr på att köpa Lite mot PoE så köper hellre PoE i det läget
Kan vara bra att ha en extra strömadapter också

Mvh Stellan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Blaxxor: Jag skulle avråda ifrån att "bonda" ihop dessa portar och att du istället kör med en switch.
Jag gjorde några mätningar för ett tag sen och postade resultatet i den här tråden.

Gäller det alla portar eller kan man fortf köra 3-5 som switch utan att tappa prestanda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag och är tråkig igen - om du ska köra Unifi AP's så koll aom du inte vill ha en USG istället för packet inspection samt bättre ihopkopplat i Unifi Controller...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron: Menar du att DPI inte finns som alternativ om man skulle välja en EdgeRouter Lite/POE eller missförstår jag dig?

Kanske skulle klargöra en sak.
DPI = Deep Packet Inspection

AHA! Nu läste jag texten en gång till och såg vad du skrev. Missförståelse av mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Nu kommer jag och är tråkig igen - om du ska köra Unifi AP's så koll aom du inte vill ha en USG istället för packet inspection samt bättre ihopkopplat i Unifi Controller...

Hela ER-serien (möjligtvis med undantag av x-modellerna men jag tror det fått det på sistone) har väl DPI? Även om man med ER-serien inte får de snygga graferna för DPI mm i Unifi Controller.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Absolut, det var inte så jag menade, utan att med USG kan man få det i Controller-UI't.

Dessutom, och jag vet inte riktigt hur, men jag får ut 1Git NAT'at med DPI och USG, det fick jag _inte_ med ERL. Men jag har inte undersökt det närmare...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@moron: Jag har kört lite enkla tester här hemma och jag uppmätte ca 940 Mbit/sek från eth0 (WAN i mitt fall) till LAN.
Det var inte direkt vetenskapligt värre. Två maskiner med vanliga Gigabit-NIC som jag varierade mellan vilken som var klient och server med iperf.
Så du kanske hade något tjong för stunden när du testkörde Lite-modellen? (Lite och PoE är ju likvärdiga när det kommer till UMPF! att driva saker)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@backspace: Kan ABSOLUT ha varit nåt sånt, gjorde inte direkt några djupa tester. Dock tyckte jag mig se bara att hw-offloadingen blev disabled när jag körde DPI på ERL. Kan ha varit på gammal sw dock...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Absolut, det var inte så jag menade, utan att med USG kan man få det i Controller-UI't.

Dessutom, och jag vet inte riktigt hur, men jag får ut 1Git NAT'at med DPI och USG, det fick jag _inte_ med ERL. Men jag har inte undersökt det närmare...

Såvitt jag vet är det i stort sett samma hårdvara i USG (den lilla) och ERL t ex, dock går det inte att skifta firmware mellan dem.

Hur långt ifrån var du (prestandan)? Ett vanligt fel när man får dålig prestanda är att man glömt att slå på "offload" eller använder funktioner som deaktiverar offload och går över CPU istället.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Såvitt jag vet är det i stort sett samma hårdvara i USG (den lilla) och ERL t ex, dock går det inte att skifta firmware mellan dem.

Hur långt ifrån var du (prestandan)? Ett vanligt fel när man får dålig prestanda är att man glömt att slå på "offload" eller använder funktioner som deaktiverar offload och går över CPU istället.

Jo, exakt, det var det jag menade - att det slog av på ERL men inte på USG.

Prestandan gick ner rejält, i trakterna runt 150Mbit, ungefär vad jag fick när hw-offload var av på IPv4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Jo, exakt, det var det jag menade - att det slog av på ERL men inte på USG.

Prestandan gick ner rejält, i trakterna runt 150Mbit, ungefär vad jag fick när hw-offload var av på IPv4.

Ja, det verkar vara där i krokarna man hamnar då.

Jag är inte våldsamt insatt i EdgeMax och framförallt inte i USGn men såvitt jag förstår så anser en del att ungefär samma funktioner finns (via CLI i en del fall) men att USG ligger några versioner efter EdgeMax. Om det är exakt samma config borde man ju kunna spåra problemet, tyvärr är nog inte jag rätt person att göra det dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så där det är ingen som kör med ipv6/6RD på edgerouter från telia?

Permalänk
Medlem

fungerar SNI i denna?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Hur fungerar 1.9.0 för folk hittills? Jag läste på Ubiquitis officiella forum att det verkar vara problem med webbgränssnittet i Safari och Firefox. Jag undrar dock om folk hunnit uppleva hur den beter sig stabilitetsmässigt?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Hur fungerar 1.9.0 för folk hittills? Jag läste på Ubiquitis officiella forum att det verkar vara problem med webbgränssnittet i Safari och Firefox. Jag undrar dock om folk hunnit uppleva hur den beter sig stabilitetsmässigt?

Helt stabilt för mig och inga GUI-problem. Mestadels Firefox men även Chrome.

Sen är jag då mångårig användare av CCleaner som då regelbundet rensar ut den temporära webläsargojjan som snabbt bildas. GUI-felet kan eventuellt bero på det? (dvs gammalt cachat junk)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vad gäller GUI så verkar det vara relaterat till FF och inte UBNT.
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/1-9-0-broke-dashboard-f...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Vad gäller GUI så verkar det vara relaterat till FF och inte UBNT.
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/1-9-0-broke-dashboard-f...

Enligt folk på forumet händer det även i Safari dock så i så fall är det ändringar i båda webbläsarna som skulle vara orsaken.

Skrivet av plunn:

Helt stabilt för mig och inga GUI-problem. Mestadels Firefox men även Chrome.

Sen är jag då mångårig användare av CCleaner som då regelbundet rensar ut den temporära webläsargojjan som snabbt bildas. GUI-felet kan eventuellt bero på det? (dvs gammalt cachat junk)

Skönt att höra. Köpte en ERL igår som jag inte tagit mig tid att plugga in och konfigurera än så frågade mest för att jag anade att folk med problem med 1.9.0 var överrepresenterade på deras forum jämfört med verkligheten.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Funkar hur bra som helst för mig med 1.9 och FF.

Fick problem med en gammal Ubuntu och FF som inte var patchad på några månader, men efter patchning var det inga problem med GUIt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej jag har just upptäckt Ubiquiti. De verkar bra.

Kan detta vara en bra start att beställa?
UAP-AC-LITE
ES-24-LITE Ubiquiti EdgeSwitch ES-24-Lite
ER-X-SFP Ubiquiti EdgeRouter X, 6-Port, PoE, SFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Det där hade jag velat läsa för ett par månader sedan, innan jag köpte min ERL... Nu sitter jag här och suktar efter en USG för att få in det mesta av nätverksadministrationen här hemma i ett och samma gränssnitt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Det där hade jag velat läsa för ett par månader sedan, innan jag köpte min ERL... Nu sitter jag här och suktar efter en USG för att få in det mesta av nätverksadministrationen här hemma i ett och samma gränssnitt.

Du kan ju alltid försöka sälja din ERL. Jag köpte precis min några månader gamla ERL av en användare som skulle byta till en USG.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1.9 till ERL har kommit ut.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du kan ju alltid försöka sälja din ERL. Jag köpte precis min några månader gamla ERL av en användare som skulle byta till en USG.

Hehe tyckte nog att jag kunde koppla namnet till nickname

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Hehe tyckte nog att jag kunde koppla namnet till nickname

Misstänkte att du nog kunde finnas här.

Den rullar på fint och mäktade med ca 940 (+- 1) Mbit/s i vardera riktning på bredbandskollen så kan inte klaga. IPv6-resultatet på http://ipv6-test.com/ var inte helt fantastiskt dock så måste ha missat att konfa något. Jag vet att jag hade bättre förut med min gamla OpenWrt-router.

EDIT: Verkar som att jag mindes fel eftersom ISP:n uttryckligen sagt att de inte har IPv6 stöd än.

Visa signatur