Permalänk
Medlem

Jag vill också tacka @Stefanp67 för guiden. Finns det en liknande guide för IP-telefoni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaurus:

Jag vill också tacka @Stefanp67 för guiden. Finns det en liknande guide för IP-telefoni?

För mig funkade det rakt ur lådan, men steg 1 är tydligen att disabla SIP ALG (om man har problem):

configure
set system conntrack modules sip disable
commit
save
exit

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Seriöst hur fan funkar dessa routrar?

Jag köpte en Edgerouter POE och en AC PRO AP, Troode det skulle vara plug and play men det var det ju inte.

Hur hittar jag hur man ska få gång den?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag köpte en Edgerouter POE och en AC PRO AP, Troode det skulle vara plug and play men det var det ju inte.

Du kan t.ex. börja under fliken "Wizards". Ex. vis "WAN+2LAN"

Vill du gå lite mer in i hur det fungerar så kan du kan kolla i forumet:
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/bd-p/EdgeMAX

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Det är business-prylar tänkta att installeras av nätverkstekniker, tyvärr har Ubiquitis prylar börjat bli standardrekommendation kors och tvärs här på Sweclockers utan att detta nämns. Långt ifrån plug'n play.

Men för enkla nätverk så ska det nog inte vara så svårt oavsett, men se till att INTE köra default settings på AP'n. Välj kanal och power etc manuellt.

Det finns gott om guider för både AP'n & routern (googla).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Jo helt seriöst med allting jag själv köper så kollar jag i manualen om jag inte fattar hur nåt funkar.

https://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeOS_UG.pdf

Det viktigaste på sidan 3 samt wizards på sidan 67, sen behöver man inte så mycket mer.

Sen som ett test får du själv leta upp den andra guiden

https://www.ubnt.com/download/unifi

(ej nätverkstekniker men kanske nörd )

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Betafirmwaret ute för ver 1.9.1

https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX-Beta/Previous-beta-rele...

(man måste ha ett forumkonto för att se tråden)

Funkar fint för mina behov.

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Medlem

@teejee: jo jag vet att det är business prylar men alltid fått intrycket att bra skit som bara är att köra igång. Men men får la lägga tiden och lösa det trotts att jag hatar allt som har med nätverk o göra.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Ett tips: spara även configen med "show configuration commands" innan uppgradering. Jag råkade ut för att den vägrade återställa den config jag sparat mha "backup config"-funktionen eller vad den kallas i GUI:t. Oklart exakt vad som hände med efter att jag sparat en ändring (någon simpelt, minns inte vad) så uppförde sig routern bra mysko (bugg?), ingenting var som det skulle. Blev till att dra fram console-kabeln och börja om från början.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Avstängd

@Hymer: Se till att uppdatera den direkt, finns massor med förbättringar och en del guider som kan hjälpa dig då.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är business-prylar tänkta att installeras av nätverkstekniker, tyvärr har Ubiquitis prylar börjat bli standardrekommendation kors och tvärs här på Sweclockers utan att detta nämns. Långt ifrån plug'n play.

Men för enkla nätverk så ska det nog inte vara så svårt oavsett, men se till att INTE köra default settings på AP'n. Välj kanal och power etc manuellt.

Det finns gott om guider för både AP'n & routern (googla).

Men om man har donat lite med datorer tidigare är de inte jätteavancerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@teejee: jo jag vet att det är business prylar men alltid fått intrycket att bra skit som bara är att köra igång. Men men får la lägga tiden och lösa det trotts att jag hatar allt som har med nätverk o göra.

Är det så att edgeroutern inte gör som den ska efter du kört basic setup, reset och gör om.. Jag tror jag körde guiden fem gånger innan jag fick det att fungera...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

@fizzdan: jag har inte ens lyckats komma in i den än. Den vägrar att släppa in mig på 192.168.1.1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@fizzdan: jag har inte ens lyckats komma in i den än. Den vägrar att släppa in mig på 192.168.1.1

Har du satt fast ip på nätverkskortet du kopplar upp dig med?

Sätt 192.168.1.100 och använd 88.88.88.88 för dns...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd

DNS sätter sig själv, vi tar manualen igen sidan 3, punkt 2!

Bara att sätta en fast IP med det man ansluter med dvs 192.168.1.100.

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem

Följ denna guide, det täcker allt du behöver göra för att komma igång. kräver dock att du förstår hur ett CLI fungerar. Putty och WinSCP är ett krav(eller liknande mjukvara).

https://www.loganmarchione.com/2016/04/ubiquiti-edgerouter-li...

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murzoo:

Följ denna guide, det täcker allt du behöver göra för att komma igång. kräver dock att du förstår hur ett CLI fungerar. Putty och WinSCP är ett krav(eller liknande mjukvara).

https://www.loganmarchione.com/2016/04/ubiquiti-edgerouter-li...

Du behöver varken CLI eller Putty för att få igång en Edgerouter för simpla funktioner.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du behöver varken CLI eller Putty för att få igång en Edgerouter för simpla funktioner.

Vart i mitt inlägg skriver jag att CLI är ett krav för att få igång simpla funktioner? Hela mitt inlägg handlar om den guide jag länkat till. Den kräver CLI, då hela guiden förutsätter det. Så din kommentar är helt onödig.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murzoo:

Vart i mitt inlägg skriver jag att CLI är ett krav för att få igång simpla funktioner? Hela mitt inlägg handlar om den guide jag länkat till. Den kräver CLI, då hela guiden förutsätter det. Så din kommentar är helt onödig.

Du svarade uttryckligen på ett inlägg om en person som trodde och ville att det skulle vara Plug And Play.

Då är det extremt värdelöst att länka en guide som kräver att man använder CLI för att få igång det. Det är snarare din kommentar som är onödig i sammanhanget. Du får sätta in dig i vad folk är ute efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag kommit så långt att jag lyckats brygga portarna. Nu klagar den på dns vad göra?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

Okej nu har jag kommit så långt att jag lyckats brygga portarna. Nu klagar den på dns vad göra?

Hur klagar den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du svarade uttryckligen på ett inlägg om en person som trodde och ville att det skulle vara Plug And Play.

Då är det extremt värdelöst att länka en guide som kräver att man använder CLI för att få igång det. Det är snarare din kommentar som är onödig i sammanhanget. Du får sätta in dig i vad folk är ute efter.

Nej det gjorde jag inte. Då hade jag citerat. Nu valde jag att göra ett generellt inlägg riktat till alla som läser denna tråd. Med ett tips för hur man smidigast konfigurerar en Edge Lite.

Visa signatur

SSD:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murzoo:

Nej det gjorde jag inte. Då hade jag citerat. Nu valde jag att göra ett generellt inlägg riktat till alla som läser denna tråd. Med ett tips för hur man smidigast konfigurerar en Edge Lite.

Fruktansvärt otydligt och dålig tajming. Jag vet inte om det där skulle vara "smidigare" än att följa deras guider.

Men by all means.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: fick iordning på det med. Nu är det bara hur fan jag ska confa den gamla dgs1216t n. Sen borde det vara gtg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

QoS hur funkar det för er?

undrar lite om ni kör med QoS på era routrar och vad få ni för fart då?

jag har edgerouter lite och telia 100/100 mbps. kör jag utan QoS få jag tip 97/97 mbps när jag drar igång den så blir det tip 57/72 mbps. undrar om det ska vara så att den drar ner 40-50 % av farten för att kunna hantera QoS bra. vad har ni för erfarenhet? ska man köra med QoS öht?
att jag ville köra QoS beror på att jag har 3 ungar som streamar (jag o frun tittar oxå) väldigt mkt från HBO, Netflix, viaplay, youtube, spotify + spelar. inga nedladdningar av filmer och musik det är förbud på hemma hos mig. därför har jag alla dom tjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

undrar lite om ni kör med QoS på era routrar och vad få ni för fart då?

jag har edgerouter lite och telia 100/100 mbps. kör jag utan QoS få jag tip 97/97 mbps när jag drar igång den så blir det tip 57/72 mbps. undrar om det ska vara så att den drar ner 40-50 % av farten för att kunna hantera QoS bra. vad har ni för erfarenhet? ska man köra med QoS öht?
att jag ville köra QoS beror på att jag har 3 ungar som streamar (jag o frun tittar oxå) väldigt mkt från HBO, Netflix, viaplay, youtube, spotify + spelar. inga nedladdningar av filmer och musik det är förbud på hemma hos mig. därför har jag alla dom tjänsterna.

Jag tror att den borde orka mera än så? Slår CPU-lasten i taket samtidigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Micke O: nej ca 70% på download och 80% på upload

Permalänk
Medlem

Sitter och försöker få igång zero handoff mellan 2 st Unify Pro puckar. Kör allt via en ASUS router men det ska väl inte spela någon roll.
Den ena pucken har jag haft ett tag och den tuffar på bra, men vill nu utöka med ytterligare en där jag då kan ha roamingen igång mellan dessa så att det hoppar mellan när man får bättre täckning från en närmare puck. Men jag hittar inte någonstans var man skall justera detta? Har lagt båda enheterna på samma kanaler, men det är det enda jag har justerat. Var och vad skall jag justera mer?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Sitter och försöker få igång zero handoff mellan 2 st Unify Pro puckar. Kör allt via en ASUS router men det ska väl inte spela någon roll.
Den ena pucken har jag haft ett tag och den tuffar på bra, men vill nu utöka med ytterligare en där jag då kan ha roamingen igång mellan dessa så att det hoppar mellan när man får bättre täckning från en närmare puck. Men jag hittar inte någonstans var man skall justera detta? Har lagt båda enheterna på samma kanaler, men det är det enda jag har justerat. Var och vad skall jag justera mer?

1. Använd inte zero handoff om du vill ha bästa möjliga prestanda i nätet
2. Olika kanaler
3. Sänk uteffekterna på accesspunkterna. Så att överlappet blir mindre.

För att en iphone ska byta accesspunkt krävs att signalen har gått ner till en viss nivå. https://support.apple.com/en-us/HT203068
Med zero-handoff kommer du runt det efter som iphonen tror att allt är en enda stor accesspunkt.

Så länge det trådlösa är avstängt i din router så påverkar den inte roamingen. Det är mer i mer avancerade switchar man kan skydda mot att enheters mac-adresser tex hoppar mellan switch-portar.

Permalänk
Medlem

Hmm så jag tänker fel i att jag skall få allt till att enheterna tror att det är samma AP?
Det ska alltså funka att köra dem som 2 olika istället då eller? Men att bägge är kopplade mot samma SSID?
Standard var att kanalerna var på AUTO så jag tvingade dem till samma, men detta blir alltså tokigt?

Skrivet av jocke92:

1. Använd inte zero handoff om du vill ha bästa möjliga prestanda i nätet
2. Olika kanaler
3. Sänk uteffekterna på accesspunkterna. Så att överlappet blir mindre.

För att en iphone ska byta accesspunkt krävs att signalen har gått ner till en viss nivå. https://support.apple.com/en-us/HT203068
Med zero-handoff kommer du runt det efter som iphonen tror att allt är en enda stor accesspunkt.

Så länge det trådlösa är avstängt i din router så påverkar den inte roamingen. Det är mer i mer avancerade switchar man kan skydda mot att enheters mac-adresser tex hoppar mellan switch-portar.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC