Skrivet av NoWin:
Anledningen till Windows stora marknadsandel som desktop-OS idag har ingenting med användarvänlighet eller funktionalitet att göra, utan enbart med Microsofts samarbete med spelindustrin i början på 90-talet. Spelindustrin expanderade oerhört fort och Microsoft med dem, och datorn tog en plats i hemmen. Intåget i hemmen av (spel)datorer med förinstallerat Windows gjorde det svårt för alternativen, varför köpa något annat när det inte går att spela på dem. Dessutom var Linux väldigt omoget då. Idag vet väldigt få av de som ”skall ha en ny data” på Elgiganten eller Mediamakt att det finns alternativ till Windows.
Jag håller inte med dig om detta. Spelen har varit bra för MS men de har inte varit så avgörande som du gör gällande i min mening. På nittiotalet så var PC-spel fortfarande ganska kassa jämfört med konsoller och till och med Mac, däremot "Multimedia"-grejen och att få internet hemma var viktiga delar som bidrog till MS dominans, liksom Office förstås. Men det fanns heller inte några egentliga alternativ på den tiden, Mac var dyra och OS/2 var inget lyft jämfört med Windows, Linux var heller inte något för gemene man alls då. Femtonåringen i familjen kanske ville ha en dator med Windows för spelens skull men den köptes för att familjen kunde komma åt nätet och använda Office.
Citat:
På företagssidan var det trögare, varför slänga ut fungerande lösningar med terminaler och VAX:ar och UNIX-system och ta in Windows som knappt hade stöd för nätverk. Det var egentligen inte förrän med Windows NT4 som Windows började bli ett alternativ på företag.
Idag är det tvärtom, varför byta ut ett fungerande Windows mot något annat?
Även företag vill ha någon form av användarvänlighet, därför blev det Windows. Unix upplevdes som (och var) krångligt och knöligt. Innan dess var datorer på företag något som experter använde och de vanliga anställda undvek, med Windows (och i viss mån Apples) intåg blev datorn nåt som alla kunde använda, vilket förstås ökade affärsnyttan rejält.
Citat:
LinuxMint är minst lika användarvänligt som Windows, om inte mer. Skall Linux marknadsandel skall öka som desktop OS så handlar det om att få med sig de som spelar på datorn och spelindustrin.
Jo kanske, men det räcker inte att vara lika bra som Windows, se vad som hände med OS/2, utan man måste erbjuda något mervärde för användaren för att den ska vilja byta miljö. Skulle exempelvis alla spel på Steam finnas på Linux imorgon så hade det förstås gjort att fler hade kört det men långt ifrån alla. Windows är vad folk kan och vad som finns på deras datorer liksom.
Sen har förstås vi som spelar en tendens att överskatta spelens betydelse för den totala marknaden, se på vilken kategori datorer som har tagit över marknaden de senaste åren exempelvis, slimmade laptops med integrerad grafik. Gamers driver både hård- och mjukvarumarknaden framåt men de är inte en så stor del av den totala marknaden för det.
Sen tycker jag inte att man borde rekommendera Mint med tanke på deras strategi för uppdateringar och så, det finns mängder av distros som är bättre ur den aspekten så välj en av dem istället.
Skrivet av NodCommander:
Det gör det. Sätt den i seamless mode dessutom så märks ingen skillnad alls.
Men, jag förstår verkligen inte varför man skulle köpa MS Office idag. Libre och OpenOffice gör jobbet galant och oavsett plattform.
Libre-/Open Office gör jobbet bra för en del, men inte alla ännu. MS Office har fortfarande mycket funktionalitet som inte finns där och stabiliteten och kompatibiliteten med olika typer av dokument är fortfarande bättre enligt min erfarenhet. Men absolut skulle de flesta hemanvändare klara sig utmärkt med alternativen, på företag är det lite värre dock. Det är väl därför som MS i princip ger bort Office till privatpersoner när man köper lagringsutrymme i deras moln liksom. Jag menar, man får Office och en TB molnlagring för fem användare för mindre pengar än vad en TB kostar för en användare i exempelvis Dropbox. Jag hade aldrig köpt Office hemma om det inte hade varit för det, jag klarade mig utmärkt med Libre eller till och med Google Docs tidigare även när jag pluggade och så, men molnlagringen är prisvärd och MS Office funkar ju bättre, är snyggare, mer stabilt och så, så varför inte liksom.