Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag kör med foliehatt och tillhörande hjälm.
Det är iofs ganska längesen antivirusprogram gjorde nån större preventiv nytta för persondatorer då attackerna ser ut på ett annat sätt idag. Idag utnyttjas sårbarheter i OS, programvaror i större utsträckning och har du opatchade system så är ju risken mycket större för att råka ut för illasinnad kod.

Risken är densamma oavsett mängden hål.
Chansen att attacken lyckas är däremot större med en större mängd hål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Risken är densamma oavsett mängden hål.
Chansen att attacken lyckas är däremot större med en större mängd hål.

Vill du utveckla resonemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Vill du utveckla resonemanget?

Vad är det som behöver utvecklas?
Risken att råka ut för illasinnad kod är inte beroende på hur många svagheter du har i ditt system utan av hur systemet används och därmed exponeras mot möjliga attacker.
Chansen för att eventuell illasinnad kod lyckas penetrera ditt system påverkas av antalet hål då sannolikheten för att det hål som koden är designad för är närvarande i systemet är större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag kör med foliehatt och tillhörande hjälm.
Det är iofs ganska längesen antivirusprogram gjorde nån större preventiv nytta för persondatorer då attackerna ser ut på ett annat sätt idag. Idag utnyttjas sårbarheter i OS, programvaror i större utsträckning och har du opatchade system så är ju risken mycket större för att råka ut för illasinnad kod.

Som jag nämnde tidigare så visar mitt 6+ åriga "test" att risken är mycket liten även med XP SP3 + en handfull kritiska uppdateringar installerade manuellt, inget AV och endast HW firewall.

Som aluser påpekar beror det mer på hur det används, vilka program som används och hur mycket erfarenhet användaren har.

Besöker man "red district" sites, tankar hem Torrents/filer, klickar på alla länkar i e-mail, öppnar bifogade filer i e-mail, installerar massor med program för att testa, klickar på allt som har en "Ja" knapp i dialog rutan, installerar spel cracks etc. så är risken betydligt större att du drabbas än om du kör med ett icke uppdaterat system och använder sunt förnuft. Om man nu behöver ovanstående aktiviteter så är även där VMWare/VirtualBox en bra lösning som minimerar risken att ditt OS drabbas av något..

Säger inte att det är fel att uppdatera sina system påpekar att bara för att MS slutar supporta OS'et innebär inte att man får virus dagen efter.

Permalänk
Hedersmedlem

@KeyCat

För att egentligen veta sakers och tings verkliga tillstånd hade datorn behövt analyseras av experter, ja om du nu inte räknar dig själv som expert vill säga. Det är ju inte så att myndigheter med höga säkerhetskrav runt om i världen varje gång trott sig vara drabbade, utan det är först vid djupare analyser det visat sig vara fallet.

Fast visst, förnuft och med minskad attackyta minskar ju naturligtvis riskerna. Annars vore det bara till att kasta in handduken.

Edit: ett "inte" saknades.
Permalänk
Medlem

@KimTjik:

Vet inte riktigt vad som definerar termen "expert" men efter 35+ år i branchen som tekniker/lärare/programmerare/säk. konsult så har jag en hel del kunskap/erfarenhet i ämnet men det finns alltid mer att lära...

Vad det gäller myndigheter/stora företag så är det stor skillnad för i motsats till privata datorer så är de betydligt mer intressanta att hacka. Antingen för att de har information som är av stort intresse och/eller för att hackarna vill ha en fjäder i hatten. Dessa råkar ofta ut för riktade attacker och/eller sk social engineering eller pga av att delar av de anställda är mindre säkehets medvetna.

En privat dator är på det sättet mer skyddad eftersom man bara är en i "stimmet" av miljarder andra datorer. Självklart kan man fortfarande råka illa ut men min erfarenhet är att det oftast beror på att den vanliga användaren är mindre datorkunnig och gör misstag som jag nämnde ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

Har dualbootat i flera år pga av spel. Men har för några månader sen fått överge Linux helt.
Jag gjorde nämligen misstaget att köpa ett grafikkort från gröna laget. Fick prestandaproblem när jag kollade på video, så bestämde mig för att strunta i nouveau och köra nvidias proprietära drivrutiner istället. Installationsprogrammet gav meddelanden om att installationen misslyckades pga att det inte kunde avinstallera nouveau; och bad mig avinstallera själv. Detta är tydligen nästintill omöjligt då nouveau har nåt handle långt inne i X som måste tas bort innan man kan avinstallera; vilket i sin tur man inte kan göra så länge X körs. Satt många timmar på superuser.com men lyckades aldrig boota utan X.

Nu är det W10 för hela slanten.
Linus Torvalds sa det bäst (kolla från 1.45): https://www.youtube.com/watch?v=IVpOyKCNZYw

Det hade inte hjälp att starta utan X, nouveau kommer in redan under bootningen, (gäller slackware) utan man måste svartlista nouveau-drivaren, sen kan man installera nvidias drivare.

Googla på "blacklist driver" och din distro.

Permalänk
Avstängd

Har gett upp Windows nästan helt, utom vid spel.

Det Microsoft och Google med flera snokar efter, är säljbar data från ditt användande.

Detta säljs sedan helt öppet till högstbjudande.

Man kan säga, att dom är hackers, som skördar användarnas data och säljer det vidare - lagligt.

Det är du som användare som tillåter detta, när du klickar "JA" vid installationen.

Så, för vanlig surf med mera kör jag Linux, tills även dessa blir uppköpta.

Dual boot är busenkelt att installera - när man spelat färdigt, bara boota om, och välja sin favvo linuxdist i GRUB.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Testade Mint för några år sedan. Minns att min tanke var att det här är riktigt bra! Varför man inte kan göra detta OP mer som Windows.. Alltså mer användarvänligt, så skulle också det också bli mer populärt för den normala användaren och t.o.m kunna gå om, Windows och då skulle självklart också alla program och stöd för spel etc komma
Men, men.. önskedrömmar .. Det är nog bara att inse att det aldrig kommer att bli så för linux är inte gjort med det syftet. Frågan är vad ni som kör Linux tycker om den frågeställningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Testade Mint för några år sedan. Minns att min tanke var att det här är riktigt bra! Varför man inte kan göra detta OP mer som Windows.. Alltså mer användarvänligt, så skulle också det också bli mer populärt för den normala användaren och t.o.m kunna gå om, Windows och då skulle självklart också alla program och stöd för spel etc komma
Men, men.. önskedrömmar .. Det är nog bara att inse att det aldrig kommer att bli så för linux är inte gjort med det syftet. Frågan är vad ni som kör Linux tycker om den frågeställningen

Anledningen till Windows stora marknadsandel som desktop-OS idag har ingenting med användarvänlighet eller funktionalitet att göra, utan enbart med Microsofts samarbete med spelindustrin i början på 90-talet. Spelindustrin expanderade oerhört fort och Microsoft med dem, och datorn tog en plats i hemmen. Intåget i hemmen av (spel)datorer med förinstallerat Windows gjorde det svårt för alternativen, varför köpa något annat när det inte går att spela på dem. Dessutom var Linux väldigt omoget då. Idag vet väldigt få av de som ”skall ha en ny data” på Elgiganten eller Mediamakt att det finns alternativ till Windows.

På företagssidan var det trögare, varför slänga ut fungerande lösningar med terminaler och VAX:ar och UNIX-system och ta in Windows som knappt hade stöd för nätverk. Det var egentligen inte förrän med Windows NT4 som Windows började bli ett alternativ på företag.
Idag är det tvärtom, varför byta ut ett fungerande Windows mot något annat?

LinuxMint är minst lika användarvänligt som Windows, om inte mer. Skall Linux marknadsandel skall öka som desktop OS så handlar det om att få med sig de som spelar på datorn och spelindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

LinuxMint är minst lika användarvänligt som Windows, om inte mer. Skall Linux marknadsandel skall öka som desktop OS så handlar det om att få med sig de som spelar på datorn och spelindustrin.

Bra sagt. Och då är det upp till oss konsumenter att efterfråga stöd för Linux och Vulkan, och klaga när det läggs in DRM så som i Doom 4 som låser spelet till Windows, endast för att DRM:et i sig endast stödjer Windows.

----

Gjorde själv precis en fin tabbe. Upptäckte att Mint 18 var ute, installerade det på en laptop för en vecka sedan eller så. Fungerar super! Svarta temat är väldigt uppskattat av mig. Tänker att jag måste installera det på stationära med, och då passa på att göra Mint till min primära OS genom att låta den använda min SSD.

Sagt och gjort. Tog bort Windows 7 och installerade Mint. Sedan kom jag på att fglrx inte längre stöds av AMD i Ubuntu 16 som Mint 18 bygger på. Facepalm.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Det som får mig att inte kunna bytta upp mig till ett stabilt linux system är bristen på office. Office kopiorna är inte tillräckligt starka och i alla jobb jag har haft så har jag behövt office. Visst finns okej lösningar på problemet via vm exempelvis, men det funkar inte riktigt felfritt så jag hoppas dom löser det då byter jag direkt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TantmedHatt:

Det som får mig att inte kunna bytta upp mig till ett stabilt linux system är bristen på office. Office kopiorna är inte tillräckligt starka och i alla jobb jag har haft så har jag behövt office. Visst finns okej lösningar på problemet via vm exempelvis, men det funkar inte riktigt felfritt så jag hoppas dom löser det då byter jag direkt:)

Nyfiken på varför tex VirtualBox med Windows inte funkar korrekt med Office?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Nyfiken på varför tex VirtualBox med Windows inte funkar korrekt med Office?

Det gör det. Sätt den i seamless mode dessutom så märks ingen skillnad alls.

Men, jag förstår verkligen inte varför man skulle köpa MS Office idag. Libre och OpenOffice gör jobbet galant och oavsett plattform.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Anledningen till Windows stora marknadsandel som desktop-OS idag har ingenting med användarvänlighet eller funktionalitet att göra, utan enbart med Microsofts samarbete med spelindustrin i början på 90-talet. Spelindustrin expanderade oerhört fort och Microsoft med dem, och datorn tog en plats i hemmen. Intåget i hemmen av (spel)datorer med förinstallerat Windows gjorde det svårt för alternativen, varför köpa något annat när det inte går att spela på dem. Dessutom var Linux väldigt omoget då. Idag vet väldigt få av de som ”skall ha en ny data” på Elgiganten eller Mediamakt att det finns alternativ till Windows.

Jag håller inte med dig om detta. Spelen har varit bra för MS men de har inte varit så avgörande som du gör gällande i min mening. På nittiotalet så var PC-spel fortfarande ganska kassa jämfört med konsoller och till och med Mac, däremot "Multimedia"-grejen och att få internet hemma var viktiga delar som bidrog till MS dominans, liksom Office förstås. Men det fanns heller inte några egentliga alternativ på den tiden, Mac var dyra och OS/2 var inget lyft jämfört med Windows, Linux var heller inte något för gemene man alls då. Femtonåringen i familjen kanske ville ha en dator med Windows för spelens skull men den köptes för att familjen kunde komma åt nätet och använda Office.

Citat:

På företagssidan var det trögare, varför slänga ut fungerande lösningar med terminaler och VAX:ar och UNIX-system och ta in Windows som knappt hade stöd för nätverk. Det var egentligen inte förrän med Windows NT4 som Windows började bli ett alternativ på företag.
Idag är det tvärtom, varför byta ut ett fungerande Windows mot något annat?

Även företag vill ha någon form av användarvänlighet, därför blev det Windows. Unix upplevdes som (och var) krångligt och knöligt. Innan dess var datorer på företag något som experter använde och de vanliga anställda undvek, med Windows (och i viss mån Apples) intåg blev datorn nåt som alla kunde använda, vilket förstås ökade affärsnyttan rejält.

Citat:

Jo kanske, men det räcker inte att vara lika bra som Windows, se vad som hände med OS/2, utan man måste erbjuda något mervärde för användaren för att den ska vilja byta miljö. Skulle exempelvis alla spel på Steam finnas på Linux imorgon så hade det förstås gjort att fler hade kört det men långt ifrån alla. Windows är vad folk kan och vad som finns på deras datorer liksom.

Sen har förstås vi som spelar en tendens att överskatta spelens betydelse för den totala marknaden, se på vilken kategori datorer som har tagit över marknaden de senaste åren exempelvis, slimmade laptops med integrerad grafik. Gamers driver både hård- och mjukvarumarknaden framåt men de är inte en så stor del av den totala marknaden för det.

Sen tycker jag inte att man borde rekommendera Mint med tanke på deras strategi för uppdateringar och så, det finns mängder av distros som är bättre ur den aspekten så välj en av dem istället.

Skrivet av NodCommander:

Det gör det. Sätt den i seamless mode dessutom så märks ingen skillnad alls.

Men, jag förstår verkligen inte varför man skulle köpa MS Office idag. Libre och OpenOffice gör jobbet galant och oavsett plattform.

Libre-/Open Office gör jobbet bra för en del, men inte alla ännu. MS Office har fortfarande mycket funktionalitet som inte finns där och stabiliteten och kompatibiliteten med olika typer av dokument är fortfarande bättre enligt min erfarenhet. Men absolut skulle de flesta hemanvändare klara sig utmärkt med alternativen, på företag är det lite värre dock. Det är väl därför som MS i princip ger bort Office till privatpersoner när man köper lagringsutrymme i deras moln liksom. Jag menar, man får Office och en TB molnlagring för fem användare för mindre pengar än vad en TB kostar för en användare i exempelvis Dropbox. Jag hade aldrig köpt Office hemma om det inte hade varit för det, jag klarade mig utmärkt med Libre eller till och med Google Docs tidigare även när jag pluggade och så, men molnlagringen är prisvärd och MS Office funkar ju bättre, är snyggare, mer stabilt och så, så varför inte liksom.

Permalänk
Medlem

Snyggare är ett väldigt subjektvt ord. I min mening är det fullkomligt gräsligt fult.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@NodCommander: Självklart är det subjektivt, men du måste väl hålla med om att steget från 2010 till 2013/2016 var en rejäl förbättring? Libre har också blivit bättre förstås, modernare (plattare) ikonografi och bort med fula 3d-effekter, men fortfarande påminner det ganska mycket om typ Office 98 i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@NodCommander: Självklart är det subjektivt, men du måste väl hålla med om att steget från 2010 till 2013/2016 var en rejäl förbättring? Libre har också blivit bättre förstås, modernare (plattare) ikonografi och bort med fula 3d-effekter, men fortfarande påminner det ganska mycket om typ Office 98 i min mening.

Jag kan inte uttala mig om Office mer än vad jag sett hos andra personers datorer. Själv tycker jag att den "platta perioden" vi är inne i nu är rätt ful och tråkig. Tycker av de tre, Open, Libre och MS Office så är Libre helt klart snyggast just nu. Open är lite för intet-sägande, och MS är bara rörigt. Speciellt efter att dom började med "ribbon" menyerna.

Men off topic nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Anledningen till Windows stora marknadsandel som desktop-OS idag har ingenting med användarvänlighet eller funktionalitet att göra, utan enbart med Microsofts samarbete med spelindustrin i början på 90-talet.

Känns som att du helt glömmer bort Amiga 500/1200, Atari ST/Falcon, Acorn samt Macintosh Performa.

Linux var av förklarliga skäl inte ens på kartan i början på 90-talet. Det var även först i mitten på 90-talet (94-96) som PC:n på riktigt konkurrerade ut de tidigare "speldatorerna". För egen del var Windows helt ointressant som speldator innan DirectX (Windows) kom in i bilden. Innan dess satt jag med bootdiskar för att ladda in drivrutiner för mus och cd-läsare i rätt minne (QEMM). Videolägen som CGA/EGA var inte speciellt roliga och spel med VGA-grafik samt stereo-ljud var en bristvara innan 1993 på PC.

Som referens kom Windows 3.11 i November 1993, MS-DOS 6.22 kom 1994, Windows 95 i Augusti 1995.
Kan även tillägga att 3D-korten som 3DFX Voodoo samt PowerVR PCX kom först sent 1996.

Själv hade jag en Amiga 4000 med PowerPC som huvuddator fram till 1997/98. Första Wintel-burken kom i hemmet 1994 och visst spelades det bitvis på den (men ofta en plågsam upplevelse). Däremot var det först i samband med Warcraft 1 som jag fick upp ögonen för PC som spelplatform, men detta spelet rullade på bättre i Mac OS-emulatorn på min Amiga 4000 (även högupplöst på Mac jfm DOS-versionen).

TL;DR
Först 1994-96 växte Wintel fram som speldator. Försköna helst inte historien till Windows fördel DOS var aldrig en seriös spelplattform i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Gjorde själv precis en fin tabbe. Upptäckte att Mint 18 var ute, installerade det på en laptop för en vecka sedan eller så. Fungerar super! Svarta temat är väldigt uppskattat av mig. Tänker att jag måste installera det på stationära med, och då passa på att göra Mint till min primära OS genom att låta den använda min SSD.

Sagt och gjort. Tog bort Windows 7 och installerade Mint. Sedan kom jag på att fglrx inte längre stöds av AMD i Ubuntu 16 som Mint 18 bygger på. Facepalm.

Nu vet jag inte vad för GPU du har men ta en titt på AMDGPU-PRO som finns packeterat till Ubuntu 16.04.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

@snajk: I början på 90-talet var nog prislappen mer intressant än användarvänlighet, du fick rätt många PC för samma pris som en Sparcstation eller en HP-UX-burk och dåkostade en PC "bara" typ en månadslön.
Användarvänligheten var större med Unix och X11 än vad den var för en PC med Windows 3.11. Office var inte riktigt på banan utan många körde WordPerfect som hade ett katastrofalt GUI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Nu vet jag inte vad för GPU du har men ta en titt på AMDGPU-PRO som finns packeterat till Ubuntu 16.04.

Jasså? Fungerar det nu? Har ett Radeon 280X, fungerar det?

Edit: Nä, såg nu. Det gör det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har testat LinuxMint i flera omgångar fram och tillbaka då jag gillar hur den fungerar mer eller mindre direkt utan problem efter installation.
Terminalen har jag inget emot och lär mig något varje dag.

Nu installerade jag Xubuntu på en maskin med sämre hårdvara som enda OS samt kör LM Mate i VM på både min Macbook samt Desktop. Använder det till allt (nästan) forutom när jag spelar. Fastnade inte riktigt för Cinnamon utan föredrar Mate.

Får se när man går hela vägen och kör det som main OS.
Har alltid varit intresserad av Linux men varit lat/bekväm med Windows men tänkte ändra på det nu.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Jag använder linux iaf 8h+ om dagen, jobbdatorn rullar jag linux på, men datorn hemma har jag inte gått över till Linux då jag fortfarande spelar såpass mycket att jag inte orkar dalta med dualboot och sådant blaj.

Alla mina laptops kör däremot linux Kan säga att jag kommer nog aldrig byta till windows på mina laptops iaf!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Slänger in en allmän fråga här istället för att starta en tråd.
Hur svårt är det att få spel, moderna och äldre, att fungera tillfredställande på Linux?
Jag känner till Wine, Steam för Linux och så, men har inte använt dem eller liknande lösningar.
Hur fungerar det generellt? Spelar väldigt få moderna krävande spel (Inga fps), mer typ Xcom 2, Path of Exile och liknande plus ett antal gamla spel som Masters of Orion 2...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@xpanterx:
X-com 2 och Masters of Orion 2 fungerar direkt i Linux när jag söker fram dem på steam Steam länk då kollar jag på den runda steam ikonen (Steam OS).

Andra kan man kolla i Wine HQ databas som har en del om vad de har gjort appdb-winehq och hur bra spelen fungerar, men jag har inte gjort nåt själv med wine hittils, iofs finns PlayOnLinux som underlättar.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

@nick-li: Ok! Låter ju positivt, tackar! Känns som man skulle kunna skippa Win efter den nuvarande datorn gett upp och gå direkt på Linux :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Spelar väldigt få moderna krävande spel (Inga fps), mer typ Xcom 2, Path of Exile och liknande plus ett antal gamla spel som Masters of Orion 2...

Efter ett första misstag med Linux och Wine lyckades jag få Path of Exile att fungera tillfredsställande. Men visst var det lite krångligt för mig som inte vet så mycket om Linux. Tydligen hade jag inte följt instruktionerna tillräckligt noggrant och hade inte laddat hem rätt version av... någonting.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Slänger in en allmän fråga här istället för att starta en tråd.
Hur svårt är det att få spel, moderna och äldre, att fungera tillfredställande på Linux?
Jag känner till Wine, Steam för Linux och så, men har inte använt dem eller liknande lösningar.
Hur fungerar det generellt? Spelar väldigt få moderna krävande spel (Inga fps), mer typ Xcom 2, Path of Exile och liknande plus ett antal gamla spel som Masters of Orion 2...

Det finns ju nu mera ett väldigt bra och enkelt hjälpmedel kopplat till Wine som heter "Play on Linux", det förenklar en hel del. Sök runt på youtube så finns där en hel info. Så så finns ju som sagt en hel del som funkar via Steam.

Själv spelar jag Warthunder (både flyg och pansvagnar), Company of Heroes 2, CS:GO, Verdun och Insurgency. Som alla finns "native" till linux via Steam. Sedan har jag via Play On Linux installerat Guildwars 2 som funkar men man får en hel del sämre prestanda än i windows så man får ha en del "överprestanda" för att det ska flyta på om man kör högre upplösningar än HD.

Så nog finns det en hel del ganska fräscha spel till linux plattformen om man vill !

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Inaktiv

Försökte återigen med Linux, Ubuntu Mate, men fick likaväl problem. Denna gång var det Scaling som skar sig rejält på 4k skärm. Tillbaka på W10.