Permalänk

Kaustiksoda på handen, vad göra?

Fick precis kaustiksoda på handen.

Hade hällt ner det i avloppet, spolat vatten på det och låtit det stå. Stoppet släppte inte så blev tvungen att få ur vattnet och kaustiksoda och vattenblandningen (tänkte inte på att det såklart var kaustiksoda i vattnet..) ur diskhon och fick använda mig av en disktrasa för det sista, använder klantigt nog inga handskar..

Kom på mig ganska fort när det började bli flottigt och kändes konstigt på handen och gick då och spolade av och tvättade händerna flera gånger med tvål.

Det är inte rött eller syns någonting nu cirka 1 timme senare. Men jag är ändå orolig. Sticker lite på vissa områden av handen.

Om man tvättat händerna kort efter efter man kom i kontakt med det, och inte är röd eller har några sår. Bör man ändå kontakta giftinformationscentralen?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Lite luddigt beskrivet tycker jag, hur mycket fick du på dig?

Har du tvättat händerna ordentligt med tvål känns det som att du har gjort det som kan göras. Om det inte är rött och inte syns hade jag inte varit orolig.

Permalänk

Ja alltså jag fick ju en del på mig när jag grötade runt i diskhon, doppade handen i det flera gånger. Men det var alltså kaustiksoda utblandat med vatten.

Jag är ganska torr om händerna, men vet inte om det kanske beror på att jag tvättat händer flera gånger med tvål??

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk

Skölj med vatten . Om det inte gör jätteont eller huden ramlar av så ta en panodil och ring om en vecka...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ingen fara om du inte har några problem en timme efter.
Kaustiksoda är inte superfarligt att få på huden och så länge du spolar ordentligt direkt vid kontakt så är det ingen fara.

Att du är torr är snarare tack vare att du tvättat händerna precis som du själv sa.
Frätskador är svåra att förväxla med torr hud

Permalänk
Medlem

Jag hade kanske ringt sjukvårdsupplysningen före frågat på sweclockers
Men lycka till iaf!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk

Tack. Såhär står det om man fått det på huden:

Spola omedelbart och länge med mycket vatten.
Tvätta även noggrant med tvål och vatten.
Fortsätt därefter avspolningen till ca 15 minuters total spoltid.
Frätskada ska behandlas av läkare.

Eftersom jag inte har några frätskador, och har spolat rikligt med vatten (inte exakt 15 minuter kanske men) så borde det ju vara lugnt..? Jag är orolig men jag hoppas jag nojar upp mig i onödan.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Spola vatten länge och ring 1177 om du har besvär.

Säkerhetsdatablad
http://diskteknik.fi/(0vdkwz455bk21m45dukthbby)/dtw/downloadf...

Man ska inte använda Kaustiksoda för avloppsrengöring även om det förekommer att folk gör det.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Slappna av, kolla kalendern och notera att det är fredag...sprätta en öl och häll upp en fin whiskey!

kaustiksoda är frätande så om huden inte är irriterad så ta det lugnt och ta en toy!

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Jag hade kanske ringt sjukvårdsupplysningen före frågat på sweclockers
Men lycka till iaf!

Hm... grabben gjorde helt rätt då kunskapsbanken här är heltäckande, tänkte först anmäla ditt inlägg men istället så upplyser jag även dig att lösningen på ALLA världens problem troligtvis finns här på Sweclockers!

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk

Tack för den enormt snabba responsen allihopa. Känner mig lite lugnare nu.

Öppnade precis en pilsner, för det är ju som någon skrev, fredag. Hoppas det stillar nerverna ytterligare!

Ha det bäst Sweclockare

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

matolja

Skrivet av dalledalle:

Fick precis kaustiksoda på handen.

Hade hällt ner det i avloppet, spolat vatten på det och låtit det stå. Stoppet släppte inte så blev tvungen att få ur vattnet och kaustiksoda och vattenblandningen (tänkte inte på att det såklart var kaustiksoda i vattnet..) ur diskhon och fick använda mig av en disktrasa för det sista, använder klantigt nog inga handskar..

Kom på mig ganska fort när det började bli flottigt och kändes konstigt på handen och gick då och spolade av och tvättade händerna flera gånger med tvål.

Det är inte rött eller syns någonting nu cirka 1 timme senare. Men jag är ändå orolig. Sticker lite på vissa områden av handen.

Om man tvättat händerna kort efter efter man kom i kontakt med det, och inte är röd eller har några sår. Bör man ändå kontakta giftinformationscentralen?

Om du inte har en bestående rodnad efter en timma så ska du inte ha några bekymmer, annars är standard behandlingen att: inte använda vatten eller alkohol i första skedet då detta löser upp eventuellt pulver (aktiverar det därmed) och förstör fetthinnan på huden (som skyddar dig). Häll lite matolja på området och skrapa av oljan med en sked. Du kan göra det ett par gånger, fett binder kaustiksoda, skölj därefter med kallt vatten för att späda eventuella rester. tvätta händerna som vanligt.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Skrivet av Den_Samme:

Om du inte har en bestående rodnad efter en timma så ska du inte ha några bekymmer, annars är standard behandlingen att: inte använda vatten eller alkohol i första skedet då detta löser upp eventuellt pulver (aktiverar det därmed) och förstör fetthinnan på huden (som skyddar dig). Häll lite matolja på området och skrapa av oljan med en sked. Du kan göra det ett par gånger, fett binder kaustiksoda, skölj därefter med kallt vatten för att späda eventuella rester. tvätta händerna som vanligt.

Ok! Då jag fick det på huden när det redan var utblandat i vatten kan jag inte tänka mig att det hade varit en nackdel att skölja med vatten direkt efter? Men jag förstår det där med att det förstör/löser upp fetthinnan på huden, för jag kände hur fet huden på handen kändes, tog flera tvättar och lång spolning av handen innan det började kännas normalt igen.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Du märker ganska snart om du får frätskador. Det gör jävligt ont.

Permalänk
Medlem

Ingen fara, bara du sköljer av ordentligt. När det börjar ånga om huden och den släpper/flagnar (som om man badat alldeles för länge) då är det på gränsen. Kaustiksoda eller lut är förövrigt en väldigt vanlig beståndsdel i industriella rengöringsmedel som när de används koncentrerade ofta är rätt uttorkande och slitande på händerna..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Som de ovan sa, spola, spola spola så försvinner det, man spär ju ut det, sen med tvål så tar man bort resterna.

Jag fick in "monteringspasta" för avgasrör i ögat, sved som ett helvete, spolade en halvtimma, bestämde mig att åka in till VC för att förhoppningsvis få hjälp, fick sitta två timmar.

Trodde jag skulle bli blind på ögat

Ni som bytt avgasrör vet att det inte är en vätska, utan en massa som är tjockare, lite som pizzadeg nästan

Kärringen var helt oförstående med vad jag fått i ögat och varför jag kom in även om jag visade säkerhetsbladet, spolade med 3 omgångar saltlösning och sa "blir det värre, åk in till akuten"

45minuter till närmsta akut så är man inte så sugen på att köra själv när man knappt kan hålla ögat öppet, därför blev det VC...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Hm... grabben gjorde helt rätt då kunskapsbanken här är heltäckande, tänkte först anmäla ditt inlägg men istället så upplyser jag även dig att lösningen på ALLA världens problem troligtvis finns här på Sweclockers!

Sant!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ok! Då jag fick det på huden när det redan var utblandat i vatten kan jag inte tänka mig att det hade varit en nackdel att skölja med vatten direkt efter? Men jag förstår det där med att det förstör/löser upp fetthinnan på huden, för jag kände hur fet huden på handen kändes, tog flera tvättar och lång spolning av handen innan det började kännas normalt igen.

Märks det inget eller nästan inget efter en timme är det ingen fara.

Dock nått du kunde ha gjort på en gång är att neutralisera sodan, dvs du tar nått surt ämne, tex citronsaft, vinäger eller liknade och sköljer/tvättar händerna med + lite vatten, sen tvättar händerna som vanligt med tvål.

Är därför huden kändes fet då sodan är basisk + att tvål också är basisk dok inte lika mycket förstås. hade du gjort som ovan med nått surt hade den feta känslan försvunnit nästan omedelbart + eventuell skadlig verkan försvunnit också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Är därför huden kändes fet då sodan är basisk + att tvål också är basisk dok inte lika mycket förstås. hade du gjort som ovan med nått surt hade den feta känslan försvunnit nästan omedelbart + eventuell skadlig verkan försvunnit också.

Många handtvålar skryter om ett "hudnära" pH runt 5,5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Många handtvålar skryter om ett "hudnära" pH runt 5,5.

Huden är ca 5-5,5 i ph, men flesta tvålar är lätt basiska 8ph upp till ca 10 ibland

Att de flesta tvålar har 8-10 i ph har sina orsaker, tex svett och andra ämnesomsättningsämnen som kroppen och huden utsöndrar är lätt sura ca ph 4 och det blir svårare att bli av med dessa ämnen med tvål som har ph 5,5, följden kan bli allergi eksem mm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

En gnutta OT, men avlopp fixas med fördel genom att hälla ner rikligt med kokhett vatten eller mekaniskt. Att balta med diverse frätande medel kan bli ett helvete sen när avloppsdelar ska tas isär.

Permalänk
Medlem

Ta det säkra före det osäkra: amputera strax under armbågen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ta det säkra före det osäkra: amputera strax under armbågen.

Jag går i god för detta. Det är det säkraste sättet.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Inaktiv

Att händerna kändes flottiga efter kontakt med kaustiksodan beror på att det börjar lösa upp hudens fett och omvandla det till tvål. Kanske kan vara en god ide att smörja händerna med någon fet salva, men kolla med någon som faktiskt vet något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Huden är ca 5-5,5 i ph, men flesta tvålar är lätt basiska 8ph upp till ca 10 ibland

Att de flesta tvålar har 8-10 i ph har sina orsaker, tex svett och andra ämnesomsättningsämnen som kroppen och huden utsöndrar är lätt sura ca ph 4 och det blir svårare att bli av med dessa ämnen med tvål som har ph 5,5, följden kan bli allergi eksem mm

Varför skulle det bli svårare att bli av med vissa ämnen för att de råkar ha samma pH som tvålen? Många tvålar är svagt sura. Det är en observation, inte en fråga. Senast nu i duschen såg jag en flaska duschtvål som var "dermatologiskt anpassad" eller något liknande.

Nu är inte jag dermatolog men det känns som att bada huden i något basiskt när den normalt sett är svagt sur är det som skulle ge upphov till irritation, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

En gnutta OT, men avlopp fixas med fördel genom att hälla ner rikligt med kokhett vatten eller mekaniskt. Att balta med diverse frätande medel kan bli ett helvete sen när avloppsdelar ska tas isär.

Nått som är ofarligt både för natur, rör och en själv är att blanda bikarbonat med salt, som man häller i avloppet, sen häller man på en rejäl slurk ättika, voila... skölj sen med hett vatten

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Ta det säkra före det osäkra: amputera strax under armbågen.

Redan gjort, men tack för tipset ändå!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts, kautsiksoda är basiskt och du lindrar reaktionen genom att försöka neutralisera pH-värdet på det drabbade området, på hud är väl vatten mer lämpligt än en sur lösning.

En biverkan med kaustiksoda i avlopp, är att om du inte sköljer tillräckligt efteråt så finns stor risk att kristaller bildas där du använt det, i värsta fall orsakar det ett värre stopp i avloppet än vad du redan har. Du blir inte speciellt populär om du tar dit en rörmockare som skall ta rätt på ett avlopp fyllt med kautstiksoda, där vattnet rinner undan dåligt eller där det är totalt stopp.

Lite diskmedel och hett vatten är ett mindre aggresivt sätt att rengöra avlopp, då hett vatten svalnar och i värsta fall får den som mekaniskt plockar isär avloppet, lite diskmedel på händerna.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Testa citronsyra, det används på jobbet om vi får kaustiksoda blandat med en annan otrevlig kemikalie(vilket är upphettat till över 250°C) på kroppen i små mängder. Annars, om det är lite större område så använder vi difoterin.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |