Privatleasing - är jag påväg att bli blåst?

Permalänk
Medlem

@zarkov: Beror på löptid på lånet givetvis, tre år var sannolikt bara ett exempel, vi behöver inte fördumma denna diskussion mer än nödvändigt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Du har knappast betalat hela billånet på de tre åren så även om du står som ägare på pappret så har banken en inteckning på bilen. När fabriksgarantin gått ut riskerar du dessutom dyra reparationer om något skulle gå sönder medan den som leasar har hämtat ut en ny bil, allt för samma pengar som din 3-4-5 år gamla bil kostar. Även med helförsäkring kan reparationer bli dyra, självrisken är ofta 5-6000 kr.

Nej, men du betalar av ett lån till dig själv, mot en ränta på 2-5%, det är en enorm skillnad mot att betala 2000-6000 kr i månaden för att hyra en bil med begränsning på körsträcka.

Du nämner servicekostnader osv, det stämmer, men när du återlämnar bilen till leasingföretaget så kommer dom subjektivt granska bilen noga, du får betala för minsta repa, dörruppslag, skada slitage osv, det är inte gratis.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nej, men du betalar av ett lån till dig själv, mot en ränta på 2-5%, det är en enorm skillnad mot att betala 2000-6000 kr i månaden för att hyra en bil med begränsning på körsträcka.

Du nämner servicekostnader osv, det stämmer, men när du återlämnar bilen till leasingföretaget så kommer dom subjektivt granska bilen noga, du får betala för minsta repa, dörruppslag, skada slitage osv, det är inte gratis.

MVH

Sen har du känslan med dig hela tiden med en leasad bil, att minsta lilla grej kan kosta dig rejält i slutändan, säg att du råkar få ett dörruppslag på bilen, är det din bil så är det en buckla, surt men du har valet att leva med det eller fixa det.
På en leasad bil är beslutet om det måste åtgärdas inte ens ditt, du kan avvakta med det tills bilen ska lämnas tillbaks, men i slutändan har du bara fördröjt kostnaden och kört runt med en bil med en tråkig buckla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det handlar om principer, Dave Ramsey är expert inom området, han har skrivit flera böcker, människor ringer in osv, och i detta fallet stämmer det, vad är det du vill ha uppställt exakt? Du kommer aldrig kunna påvisa att leasing generellt är mer ekonomiskt än att ta ett billån eller betala bilen kontant.

Detta tar vi snabbt, du är ju inte skuldsatt med 150Tkr vid den tidpunkten eftersom lånet är betalt, lånet skall amorteras av under löptiden vilket ligger som krav för att få lånet, precis som en månadsbetalning för leasingen, skillnaden är att du äger bilen när löptiden är ute, var detta en seriös fråga / reflektion?

Att privatleasa en bil är ekonomiskt oförsvarbart och oansvarigt, om du inte har råd att köpa bilen, då har du inte råd att leasa den. Leasing är för människor som inte kan få ett billån alt. inte har råd att köpa den kontant.

Ta månadskostnaden ggr antal månader, inse därefter att bilen endast har hyrts då den skall tillbaka endast efter ett par år trots att du har betalat ca halva värdet. Du lägger ingen handpenning, bilhandlaren tar ut högre ränta på din månadsbetalning än vad en amortering på ett lån hade kostat för att ta betalt för den risken.

Argumenterar du på allvar för att privatleasing är en bra lösning?

Har god lust att ta valfri modell på nätet och jämföra leasing med lån bara för att.

MVH

Om jag hittar biltidningen där de hade en artikel där flera bilmodeller jämfördes så kan jag posta den, där fanns siffror.

Men jag var otydlig, det var fel att säga att det generellt lönar sig. Det lönar sig i vissa fall.

För mig så spelar det ingen roll om jag betalar 70k i 3 år för att låna en bil jämfört med att äga en bil som tappat 70k i värde.
I båda fallen har jag förlorat lika mycket pengar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vi tar en ny Volvo V90, kostar ca 319 000 kr, så i exemplet utgår vi ifrån det värdet, alla siffror som följer är hämtade från Volvocars.

Vi börjar med ett billån hos Volvo först.

Kontant betalar vi 80 000 kr, 25%, en normal insats för en ny bil.

Räntan på lånet sätter vi till 5% (relativt hög ränta i dagsläget) och lånets löptid till 36 månader (pga 36 mån är standard för leasingavtal för en rak jämförelse), en månadsbetalning på 7163 kr i tre år, därefter är bilen betald och du äger den till 100%, restvärdet är ca 50% (enligt KVD bilprisers riktlinjer) dvs 159 000 kr.

Totalt har detta kostat dig 337 868 kr exklusive eventuell service. Du har en bil värd 159 000 kr, bilen har fortfarande nybilsgaranti, inga dyra reparationer har skett pga tidigare nämnda garantier, service på bilen dom första 4500 milen är generellt billig.

Vi jämför med leasing.

Leasing av en V90 kostar 5040 kr / månaden, detta gäller i 36 månader och maximalt 4500 mil, därefter måste du betala per mil du kör om du vill nyttja den mer. När löptiden är slut ska bilen lämnas tillbaka, alla mil du kört över 4500 betalar du 10-20 kr milen för, samt för allt onormalt slitage, repor dörruppslag stenskott bucklor mm, bedömning görs subjektivt av bilfirman, du får inte ha husdjur i bilen utan att ha pratat med din handlare.

Totalt 181 440 kr, och du har ingen bil, alla pengarna gick till handlaren, och du står där tomhänt.

Skillnaden är att personen som lånade till och köpte sin bil nu har en bil som gått 4500 mil och går sannolikt många mil till, personen som leasade däremot kommer behöva leasa en ny bil, eller köpa en annan bil med lån eller kontant.

Vem är den ekonomiska vinnaren och vem är förloraren i detta scenario, det är inte särskilt svårt att se.

Om det hade varit ekonomiskt att leasa bilar hade alla gjort det, men så är inte fallet, dom som leasar gör det för dom har inte råd med bilen dom vill köpa, det är ett alternativ för dom allra köpsvagaste individerna, och varför någon med bra inkomst väljer det framför att köpa en bil kontant övergår mitt förstånd.

Edit; Jag förespråkar personligen varken leasing eller lån för att köpa en ny bil (ny bil som 0 mil ny från fabrik), min rekommendation är att köpa en 2-3 år gammal begagnad bil som har gått 500-3000 mil och betala kontant. Beroende på inkomst blir det en Renault Clio eller en Volvo V70, men principen är densamma.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@glemmy: Nej, du har inte förlorat lika mycket pengar i båda fallen. När du lämnar tillbaka bilen som du har leasat till handlaren förlorar du restvärdet på bilen, det gör du inte om du har köpt bilen.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@glemmy: Nej, du har inte förlorat lika mycket pengar i båda fallen. När du lämnar tillbaka bilen som du har leasat till handlaren förlorar du restvärdet på bilen, det gör du inte om du har köpt bilen.

MVH

Garanterat restvärde så man förlorar inget.

V90 som du kollar ovan är absolut inget bra exempel.
Volvo var dyrare att leasa när jag jämförde en Volvo V40.

edit: I ditt exempel skiljer det 2500kr.
Du kan gå och köpa en annan V90 som gått lika många mil för 159000 och då har du totalt lagt 2500kr mer.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem

@glemmy: Vad innebär garanterat restvärde "så du förlorar inget"?

I ditt exempel så har du betalat 70Tkr, värdeminskningen är 70Tkr, dvs dom tar ut varandra, skillnaden är att du har kvar bilen i ett av fallen och bilen har ett värde, oavsett vad det värdet är så är det ett värde du har förlorat i och med att du endast har hyrt bilen.

Du får gärna förklara varför Volvo V90 inte är ett bra exempel då det är en av Volvos absolut populäraste nybilar 2016, dvs den finansieras och leasas till höger och vänster mao ett utmärkt exempel.

Slutligen, jag är inte ute efter att övertyga dig eller någon annan till att ej leasa bilar, det är ett beslut som vuxna människor får ta själva. Däremot borde vuxna människor inse att om pengarna ej finns, då har ni ej råd.

Vill du hellre ansvarsfullt hyra en bil för 3000 kr i månaden istället för att köpa fonder, aktier, spara till hus eller ålderns höst är det givetvis ditt val, men försök inte få privatleasing till en bra lösning, det är endast till för människor som inte har råd med ett lån på bilen dom vill köpa.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Du kan gå och köpa en annan V90 som gått lika många mil för 159000 och då har du totalt lagt 2500kr mer.

Detta är inte relevant eftersom vi diskuterar finansiering och leasing, personer som nyttjar lån och leasing för i detta fallet en V90 har inte råd att köpa en V90 kontant, det är precis därför dom lånar leasar, dom kommer aldrig någonsin gå in hos en bilhandlare och lägga upp 159 000 kr kontant, dom har inte råd. Dom hade endast haft råd om dom inte leasat eller lånat till en bil och lagt undan en summa varje månad med målet att om 36 månader köpa en 3 år gammal V90 kontant, vad hade dom kört runt i dessförinnan?

Människor som har kontanter och rikedom eller som inte har lån leasar inte bilar, dom lånar inte till bilar, dom har inte kreditskulder, möjligtvis har dom ett huslån.

Däremot hade det eventuellt varit en möjlighet om personen hade sparat 159 000 kr över tre år, men det är även en person som aldrig hade lånat eller leasat en bil av naturliga skäl.

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

I ditt exempel så har du betalat 70Tkr, värdeminskningen är 70Tkr, dvs dom tar ut varandra, skillnaden är att du har kvar bilen i ett av fallen och bilen har ett värde, oavsett vad det värdet är så är det ett värde du har förlorat i och med att du endast har hyrt bilen.

Du får gärna förklara varför Volvo V90 inte är ett bra exempel då det är en av Volvos absolut populäraste nybilar 2016, dvs den finansieras och leasas till höger och vänster mao ett utmärkt exempel.

Slutligen, jag är inte ute efter att övertyga dig eller någon annan till att ej leasa bilar, det är ett beslut som vuxna människor får ta själva. Däremot borde vuxna människor inse att om pengarna ej finns, då har ni ej råd.

Vill du hellre ansvarsfullt hyra en bil för 3000 kr i månaden istället för att köpa fonder, aktier, spara till hus eller ålderns höst är det givetvis ditt val, men försök inte få privatleasing till en bra lösning, det är endast till för människor som inte har råd med ett lån på bilen dom vill köpa.

MVH

Vad spelar det för roll om du en gång betalade 180k för bilen, som nu är värd 110, eller om du går och köper en likadan för 110k?
Jag vill poängtera att det inte är billigare generellt. Det finns exempel där det är billigare. Man får göra kalkylen själv.

Varför skulle leasing utesluta att man kan spara i fonder etc? Hade kunnat casha bilen jag leasar utan problem, men pengarna jobbar bättre i ett investeringssparkonto.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Detta är inte relevant eftersom vi diskuterar finansiering och leasing, personer som nyttjar lån och leasing för i detta fallet en V90 har inte råd att köpa en V90 kontant, det är precis därför dom lånar leasar, dom kommer aldrig någonsin gå in hos en bilhandlare och lägga upp 159 000 kr kontant, dom har inte råd. Dom hade endast haft råd om dom inte leasat eller lånat till en bil och lagt undan en summa varje månad med målet att om 36 månader köpa en 3 år gammal V90 kontant, vad hade dom kört runt i dessförinnan?

Människor som har kontanter och rikedom eller som inte har lån leasar inte bilar, dom lånar inte till bilar, dom har inte kreditskulder, möjligtvis har dom ett huslån.

Däremot hade det eventuellt varit en möjlighet om personen hade sparat 159 000 kr över tre år, men det är även en person som aldrig hade lånat eller leasat en bil av naturliga skäl.

MVH

Ja, man kan faktiskt leasa bilen i 3 år, lägga undan 4500kr/månad och sen betala för en kontant efter 3 år. Det är ingen skillnad mot att amortera samma summa.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

@glemmy: Diskussionen behöver inte fördummas, att leasa en bil eller låna till en bil utesluter inte sparande vilket jag antog är underförstått, precis som att just specifikt den summan inte sparas då det går till betalning för leasing / lån, det är lönsammare att spara 6000 kr än endast 3000 kr., är det tydligt nog?

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@glemmy: Skillnaden är att när du leasar så hyr du endast bilen, när du amorterar så betalar du tillbaka eftersom det är ett lån du har fått (pengarna blev dina), oavsett vad så kan du givetvis spara utöver det om utrymme finns.

Är du seriös eller trollar du konstant?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@glemmy: Det är generellt inte billigare att leasa en bil än att ta ett billån, vart tror du pengarna kommer ifrån? Bilhandlarna har samma marginaler, du bör titta på videon jag länkade ovan.

Vid leasing betalas ett månadsbelopp som kan betraktas som ett lån på värdeminskningen + ränta, och den räntan är oftast högre än på ett billån.

Ekonomiska valet är att köpa en bil kontant, den bilen som personen har råd till.

MVH

Du låter ungefär som mina oinsatta föräldrar och visst, du har rätt i en del saker och privatleasing är inte det bästa ekonomiska alternativet men det är inte heller rökning, gå på krogen, bo på dyra hotell, resa osv. Allt handlar om vad man prioriterar i livet. Vill man köra en ny och fin bil? Då är privatleasing inte så tokigt.

Att köpa en bil kontant, t.ex en äldre seg och bränselsnål bil för 10-15.000kr kommer alltid vara det sunda beslutet ur en ekonomisk synvinkel men JUST Volvo privatleasing All Inclusive är inte så dåligt OM:

1. Du bor i en storstad, ex Stockholm och vill ha en rätt kraftig och bra bil med exempelvis D4, D5 eller T5 motorn med lite kraft i och är i åldersgruppen 20-30 år.
Du skulle börja gråta när du börjar kolla försäkringskostnader. Med Volvo Inclusive INGÅR försäkringen.

2. Du vill köra en ny bil istället för en Skoda Fabia -98 men samtidigt inte vill binda upp kapital som du antingen kan använda till att investera i annat alt använda som insats i en lägenhet. Köper du en bil för 300.000kr lägger du in 60.000kr i kontantinsats som du aldrig ser igen vilket känns jobbigare än att betala en månadskostnad utan kontantinsats.

Jag har själv varit intresserad av privatleasing och kan i stort sett allt om ämnet då åtskilliga timmar spenderats läsandes om detta. Jag kommer själv inte att leasa just nu men privatleasing lever på oförtjänt dåligt rykte, mycket har blivit bättre än vad det var förr.

Nackdelen med privatleasing är som sagt att du måste vara extra rädd om bilen, du måste veta hur de kommande 3 åren ser ut då det är svårt att komma ur ett avtal om du inte hittar någon som vill ta över avtalet. Samt att du bör veta hur mycket du kör på ett år.

V90/S90/XC90 kommer inte vara en populär privatleasingbil förrän Volvo sätter ett garanterat restvärde som dom har på alla andra bilar. Dessa modeller kommer vara populära främst bland tjänsebilar, i alla fall nu i början.

Mer populära bilar att privatleasa är främst: V40 och V60 och CC modell av samma bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Du låter ungefär som mina oinsatta föräldrar och visst, du har rätt i en del saker och privatleasing är inte det bästa ekonomiska alternativet men det är inte heller rökning, gå på krogen, bo på dyra hotell, resa osv. Allt handlar om vad man prioriterar i livet. Vill man köra en ny och fin bil? Då är privatleasing inte så tokigt.

Att köpa en bil kontant, t.ex en äldre bil för 10.000kr kommer alltid vara det sunda beslutet ur en ekonomisk synvinkel men JUST Volvo privatleasing All Inclusive är inte så dåligt OM:

1. Du bor i en storstad, ex Stockholm och vill ha en rätt kraftig och bra bil med exempelvis D4, D5 eller T5 motorn med lite kraft i och är i åldersgruppen 20-30 år.
Du skulle börja gråta när du börjar kolla försäkringskostnader. Med Volvo Inclusive INGÅR försäkringen.

2. Du vill köra en ny bil istället för en Skoda Fabia -98 men samtidigt inte vill binda upp kapital som du antingen kan använda till att investera i annat alt använda som insats i en lägenhet. Köper du en bil för 300.000kr lägger du in 60.000kr i kontantinsats som du aldrig ser igen vilket känns jobbigare än att betala en månadskostnad utan kontantinsats.

Jag har själv varit intresserad av privatleasing och kan i stort sett allt om ämnet då åtskilliga timmar spenderats läsandes om detta. Jag kommer själv inte att leasa just nu men privatleasing lever på oförtjänt dåligt rykte, mycket har blivit bättre än vad det var förr.

Nackdelen med privatleasing är som sagt att du måste vara extra rädd om bilen, du måste veta hur de kommande 3 åren ser ut då det är svårt att komma ur ett avtal om du inte hittar någon som vill ta över avtalet. Samt att du bör veta hur mycket du kör på ett år.

Oinsatta föräldrar? Det låter snarare, som om de istället för att vara impulsiva och ingå ofördelaktiga avtal, är mogna i sina resonemang... Varför skulle det vara jobbigt att slanta 60K cash på en bil, du har ju bilen. Alltså har du fått något för dina pengar. Jämför mot att leasa bilen. Visst du betalar inget men du äger heller inget. Sen kan man ju alltid ljuga för sig själv att man köpt en ny bil...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Oinsatta föräldrar? Det låter snarare, som om de istället för att vara impulsiva och ingå ofördelaktiga avtal, är mogna i sina resonemang... Varför skulle det vara jobbigt att slanta 60K cash på en bil, du har ju bilen. Alltså har du fått något för dina pengar. Jämför mot att leasa bilen. Visst du betalar inget men du äger heller inget. Sen kan man ju alltid ljuga för sig själv att man köpt en ny bil...

De 60.000kr är borta på 3 månader i värdesänkning, sen har du bara lån i stort sett.
Privatleasar du har du 60.000kr att gå in med i aktier, lägenhetsköp eller annat. Kan du inte se varför detta lockar ungdomar? Privatleasing var sämre förr..

Vad jag försöker förklara är att man ska sluta gå på "ryktet" om att privatleasing är så fruktansvärt dåligt. Det har faktiskt blivit bättre och mer förmånligt, speciellt för ungdomar 20-30 år i stora städer där försäkringskostnaderna för bra bilar är helt sinnessjuka. En kostnad som ni inte räknar med.

För den som orkar, och vill.
Jämför en ny V60 T5 privatleasing där försäkring ingår kontra att köpa en V60 T5 och stå på försäkringen själv om du är ca 20-25 år gammal och bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö och aldrig haft en bil registrerad på dig själv. Kan sätta allt jag äger på att det blir billigare att privatleasa..

Säger bara att privatleasing kan vara bra, för rätt person. Alla gynnas inte av leasing men man får ju själv jämföra och se vad som är bäst för en själv samt vad man prioterar i livet i bilväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag är fortfarande skuldsatt med 150k? Säljer jag bilen ligger jag fortfarande back med 40k.

Hmm, du skrev aldrig hur mycket du skulle amortera, bara betala i ränta, men du har rätt, jag tänkte inte genom innan jag svarade - klantigt av mig
Men det finns för lite detaljer i ditt exempel för en bra jämförelse.

Skrivet av zarkov:

Du har knappast betalat hela billånet på de tre åren så även om du står som ägare på pappret så har banken en inteckning på bilen.

Sant som sagt. Det behövs mer värden för att göra en meningsfull jämförelse.

Skrivet av zarkov:

När fabriksgarantin gått ut riskerar du dessutom dyra reparationer om något skulle gå sönder medan den som leasar har hämtat ut en ny bil

Rättvisast jämförelse är rimligen att man håller sig till samma treårsperiod för jämförelsen? Dvs om man leasar tre år och sen fixar man nytt avtal på ny bil, jämfört med någon som lånar och efter tre år säljer sin gamla och köper ny bil. Måste ju bli mest lika. Och det är väl inte helt ovanligt att bilar har 3 års fabriksgaranti? Isåfall är det väl ingen skillnad på reparationsrisken?

*edit*

Äh, jag ligger långt efter i tråden ser jag... Aeig har redan dragit vad nu för argument jag kunde tänkas skriva

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag tänkte skriva lite allmänt om detta med TS bil i exempel.
Bilen kosta 232KKr med ett ponerat restvärde på 142Kkr efter 3 år. (lågt jämfört med blocket om man kör ca 2000mil/år)
Hans Leasingavgift är 4000kr * 36 månader är 144KKr.
värdeminskningen är ca 90Kkr.
Hur kan någon säga att det är billigare med leasing?
Du måste alltså betala ca 54Kkr i ränta på 3 år för att det ska bli billigare.
Räntan på detta beloppet är totalt 33525kr (6% ränta*), amorteringen 90Kkr totalt 123Kkr på 3år.
Du betalar alltså 20 Kkr mindre om du lånar pengar till bilen det troliga är att du kan sälja bilen till ett högra värde en det ponerade restvärdet men kan alltså slumpa bort den och ändå betala mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Jag anser ju att man blir blåst om man leasar överhuvudtaget Aldrig sett nån för del med det.

Permalänk
Medlem

@Lavaguden: Glöm inte att räkna på kostnaden för service, vinterdäck och försäkring.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Att privatleasa en bil är ekonomiskt oförsvarbart och oansvarigt, om du inte har råd att köpa bilen, då har du inte råd att leasa den. Leasing är för människor som inte kan få ett billån alt. inte har råd att köpa den kontant.

Ta månadskostnaden ggr antal månader, inse därefter att bilen endast har hyrts då den skall tillbaka endast efter ett par år trots att du har betalat ca halva värdet. Du lägger ingen handpenning, bilhandlaren tar ut högre ränta på din månadsbetalning än vad en amortering på ett lån hade kostat för att ta betalt för den risken.

Argumenterar du på allvar för att privatleasing är en bra lösning?

Har god lust att ta valfri modell på nätet och jämföra leasing med lån bara för att.

MVH

Visst betalar man lite extra för bekvämligheten att ha en ny bil till en given kostnad men att säga att leasing är för idioter utan kontanter tycker jag är att dra det lite för långt.

Du är väldigt fixerad vid löptiden men för många andra spelar nog månadskostnaden minst lika stor roll, om inte större. Om man inte betalar av hela lånet under de första tre åren har man en restskuld kvar när bilen byts in och det är inte ens säkert att du hunnit amortera ikapp värdeminskningen. Tar vi en Golf som exempel kostar den 2500 kr/månad inkl försäkring eller 175 kkr i inköp <=> 60 månader om man lägger 25% kontant och 300 kr/månad för försäkringen. Efter 36 månader är restskulden fortfarande 52000 kr så om du vill byta ut den måste du få minst 95000 kr för att gå jämnt ut, inräknat kontantinsatsen.

I slutänden kokar det ner till hur länge du tänkt ha bilen och vem som skall ta restvärdesrisken. Tänker du behålla bilen i mer än tre år och är beredd att själv stå för risken så bör du köpa den, vill du inte ta risken så får du betala handlaren för att göra det.

(Fotnot: jag valde själv bort privatleasing för ett år sedan just för att vi tänkt behålla bilen längre än tre år samt för att vi fick en för oss flexiblare lösning med lån).

Skrivet av Aeig:

MVH

De flesta tillverkare tillåter en del märken, repor och fläckar. Det är ingen som kräver att bilen skall se ut som den gjorde den dag den rullade ut från butiken. Problemet är att bedömningen helt och hållet ligger hos återförsäljaren (men det gör det ju även om man skall byta in bilen).

Här finns VW:s riktlinjer: normalt slitage?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Köpa bil VINNER alltid i längden!

Och även om flera av era räkneexempel slår ut ganska jämnt efter tre år, beroende på vilken Nybil man väljer att leasa, så återstår alltid det, att om man bara tänker lite på längre sikt, och inte bara kortsiktigt som 3 år så blir det sedan en ganska självklar slutreplik.

1 jag leasar en Ny bil på 3 år, mäktigt skönt att sitta i rena nya detaljer i en glänsande svart metallic lack.
Jag betalar 3000:- i månaden all inclusive (bara frukosten som saknas)
Jag håller mig till de utsatta 1500 milen per år (totalt 4500, efter 3 år)
och jag behandlar bilen med sån kärlek och respekt, att den vid återinlämningen endast har godtagbara rispor, märken, dörruppslag, fläckar i inredningen, och stenskott i lack o ruta.

Jag lämnar ifrån mig kärran, dammar av mina händer och går därifrån med 72K mindre i plånboken, inga krav om giftermål eller underhåll, och hoppar in i nästa Nya bil, och ser de kommande 3 åren med exakt samma utgång.

2 Jag köper en likvärdig bil för 220K, cashar 40 och lånar 180K på 3 år (räntan blir ca 25K)
Jag får då en ca månadskostnad på 5800 ink trafikförsäkring och såklart amortering
Efter 3 år har jag betalt totalt 248,800 (inklusive det jag cashade)
Jag har kvar en bil som jag äger, och efter samma principer som leasingavtalet, har gått 4500 mil, gott skick och ett andrahandsvärde på ca 150K, och jag har inget lån kvar att betala på

säljer jag bilen då direkt så har jag totalt spenderat 98K mot de 72 på leasingavtalet (ser här ut som om leasing i denna beräkning ligger bra till, 26K bra till tom.) dvs om vi inte längre vill ha en bil, och börja pendla med busskort igen.

Men här kommer det roliga!!
Behåller jag bilen i 3 år till, då den ändå är i så gott skick, (eftersom vi som innan sagt tog så bra hand om den), så kommer jag efter följande 3 år ha lagt ut endast 18,000 försäkring + service, service på 4500mil är ca 7000:- så totalt 25000:-

leasing bilen kommer igen att ha kostat 72000 i HYRA, igen, och fortfarande efter 3 år äger vi inget..
Den köpta bilen som redan spurtat förbi med 30k i besparingar jämfört med leasing bilen, har nu gått 9k mil och i gott skick och kan säkert säljas för 60K utan problem.

Alltså efter 6 år ligger en köpebil, jämfört med en leasing bil ca 90K plus, Och 60K av dem kan jag få i ren cash i plånboken igen 20k MER ÄN JAG LA UT I BÖRJAN. även fast det ändock var en ren förlust affär..
slår jag ut det per månad, så kostar en Leasingbil +1250:- MER i månaden än en Köpebil med lån...När vi ser det på 6 år istället för leasingbolagens "roliga" 3 år...:)

PS Nu är det sällan så att man kan hålla en bil efter de principerna, oftast tillkommer det kostnader för oförutsedda händelser, men händer det på den ena så händer det på den andra, så då skulle i så fall, båda totalsummorna öka.
jag har bara tagit exempel ur en perfekt värld där allt går som planerat
och även då kan man utan att räkna ner på vartenda litet öre, att en HYR bil, aldrig kommer att i längden bli billigare än att köpa.

och att man hela tiden vet att ett bilköp, ur vilken som helst synvinkel, alltid är ett konsumptions/förbruknings köp, och aldrig en investerings affär. som en bostad tex (jo jag vet att det också kan diskuteras)
bara man ser det med et lite längre perspektiv..så får man en annan bild ibland.

Men vidhåller fortfarande, att har man råd och lust att betala för att HYRA en bil, so why not!!
dock personligen har jag valt det absolut bästa, och köpte för 2 år sedan en bättre begagnad bil för 135K och cashade hela summan. Så kan man, så är Cash King i alla lägen.

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk

@doerman: Glöm inte att det utan problem går att få vinterdäck och dylikt medskickat gratis när man köper bil.
De flesta leasingbilar får du ju också lägga på det du nämner ovanpå priset.
Glöm inte heller att i detta exemplet hade man troligtvis kunna sälja bilen för ytterligare 20Kkr.
Om det händer något på begagnatmarknaden under tiden får du även stå för skillnaden mot restvärdet när du leasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju smidigt att kunna göra det. Tex om du är någonstans och bilen står hemma på garage uppfarten och någon av dina ungar (det är ju en volvo trots allt) behöver in i bilen och hämta sin bandspelare eller något, då slipper du berätta för dom vart du har reservnyckeln och kan lösa det smidigt.

Just nu kör jag en toyota avensis 2016 (förövrigt en extremt tråkig bil) under tiden min bil repareras. I den behöver man aldrig ta fram nyckeln bara att gå fram till bilen och den är upplåst sen ner med kopplingen och tryck start. Det tyckte jag var helt onödigt men jag lär störa mig på nyckeln när min bil kommer tillbaka.

Skrivet av DaBone:

Man blir alldeles för snabbt van vid keyless-systemet... Ser nog lite konstigt ut när man åkt ner till mataffären och kommer ut och börjar rycka i dörrarna på den andra bilen..

Å gud jag känner igen detta.

Har själv en Auris med trådlöst, och en gammal Corrolla utan. Har mer än en gång gått fram och rykt i Corrollans bildörr, och på första sekunden inte förstått... varför öppnar den inte? Sekunden efter skäms man och tycker man ser ut som ett fån.

Tyckte först denna funktion var totalt meningslös, men när man väl har vant sig känns det extremt jobbigt att behöva ta fram nyckeln ur fickan, som att man var en neandertalare som måste jaga sin egen mat på tundran.

Men att behöva ta fram mobilen för att öppna ens bil... nej.
Om jag ska ta fram något kan jag lika gärna ta fram nyckel. Att trådlöst nyckelsystem inte är 100% säkert det förstår jag, så varför skulle man vilja ha en app, som kan kappas på alla möjliga sätt, när det sällan ger någon "fördel" över ett trådlöst system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

@doerman: Glöm inte att det utan problem går att få vinterdäck och dylikt medskickat gratis när man köper bil.
De flesta leasingbilar får du ju också lägga på det du nämner ovanpå priset.
Glöm inte heller att i detta exemplet hade man troligtvis kunna sälja bilen för ytterligare 20Kkr.
Om det händer något på begagnatmarknaden under tiden får du även stå för skillnaden mot restvärdet när du leasar.

Inget skickas med gratis, man flyttar lite siffror så ser dom ut att vara gratis.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem

Personligen leasar jag en Volvo V40 med en jädrans massa tillbehör. Betalar 3800:-/mån för den. Jag har noga gått igenom vad som är normalt slitage och inte.

Krockar jag en dörr så vill jag laga den lika mkt på min leasade bil som på min köpta bil = betala självrisken.

Jag har ett garanterat restvärde på 130.000:-. Kollar jag på en likvärdig bil som den jag har som är tre år gammal så är dom inte i närheten av lika billiga. Oftast runt 170.000:-.

Jag tänkte då köpa loss min bil för 130.000:- efter dessa tre år och sälja den. Så får vi se vad nästa bil blir.

Varför jag valde leasing är dels för det var smidigt, "Jag vill ha detta, vad kostar det per månad?". Dels har jag alla mina pengar i aktier och orkade inte krångla med att ta ett lån för en bil.

Fick ett "bra" restvärde och kände mig nöjd med affären.

Permalänk
Avstängd

Ska man se det ur ett ekonomiskt perspektiv så är det någon begagnad bilmodell man ska välja istället för att leasa eller köpa ny bil. En driftsäker modell för att undvika dyra verkstadsbesök, vilket tyvärr är vanligare för äldre bilar.

Har man en ny bil så är det ju endast den vanliga servicen som behöver betalas. Vilken man vid leasing ej kan hoppa över. Något man kan när man själv äger bilen. Det är i regel ingen bil som faktiskt behöver det serviceintervall som tillverkarna anger.

För mig som själv jobbar på Rejmes som tekniker är det dock självklart med lite tätare service. Arbetsförmån. Men utför det mesta själv hemma i verkstaden.

Permalänk

För er som säger att leasing är dyrare, jag "sparade" 18 000kr på att privatleasa min förra bil under tre år, mot att köpa den med lån och sen sälja. Notera att försäkringen bara den var 1400kr dyrare per månad om jag skulle köpt den då jag är såpass ung och man.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Och även om flera av era räkneexempel slår ut ganska jämnt efter tre år, beroende på vilken Nybil man väljer att leasa, så återstår alltid det, att om man bara tänker lite på längre sikt, och inte bara kortsiktigt som 3 år så blir det sedan en ganska självklar slutreplik.

1 jag leasar en Ny bil på 3 år, mäktigt skönt att sitta i rena nya detaljer i en glänsande svart metallic lack.
och jag behandlar bilen med sån kärlek och respekt, att den vid återinlämningen endast har godtagbara rispor, märken, dörruppslag, fläckar i inredningen, och stenskott i lack o ruta.

Jag lämnar ifrån mig kärran, dammar av mina händer och går därifrån med 72K mindre i plånboken, inga krav om giftermål eller underhåll, och hoppar in i nästa Nya bil, och ser de kommande 3 åren med exakt samma utgång.

2 Jag köper en likvärdig bil för 220K, cashar 40 och lånar 180K på 3 år (räntan blir ca 25K)
Jag får då en ca månadskostnad på 5800 ink trafikförsäkring och såklart amortering
Jag har kvar en bil som jag äger, och efter samma principer som leasingavtalet, har gått 4500 mil, gott skick och ett andrahandsvärde på ca 150K, och jag har inget lån kvar att betala på

säljer jag bilen då direkt så har jag totalt spenderat 98K mot de 72 på leasingavtalet (ser här ut som om leasing i denna beräkning ligger bra till, 26K bra till tom.) dvs om vi inte längre vill ha en bil, och börja pendla med busskort igen.

Behåller jag bilen i 3 år till, då den ändå är i så gott skick, (eftersom vi som innan sagt tog så bra hand om den), så kommer jag efter följande 3 år ha lagt ut endast 18,000 försäkring + service, service på 4500mil är ca 7000:- så totalt 25000:-

leasing bilen kommer igen att ha kostat 72000 i HYRA, igen, och fortfarande efter 3 år äger vi inget..
Den köpta bilen som redan spurtat förbi med 30k i besparingar jämfört med leasing bilen, har nu gått 9k mil och i gott skick och kan säkert säljas för 60K utan problem.

Alltså efter 6 år ligger en köpebil, jämfört med en leasing bil ca 90K plus, Och 60K av dem kan jag få i ren cash i plånboken igen 20k MER ÄN JAG LA UT I BÖRJAN. även fast det ändock var en ren förlust affär..
slår jag ut det per månad, så kostar en Leasingbil +1250:- MER i månaden än en Köpebil med lån...När vi ser det på 6 år istället för leasingbolagens "roliga" 3 år...:)

PS Nu är det sällan så att man kan hålla en bil efter de principerna, oftast tillkommer det kostnader för oförutsedda händelser, men händer det på den ena så händer det på den andra, så då skulle i så fall, båda totalsummorna öka.
och även då kan man utan att räkna ner på vartenda litet öre, att en HYR bil, aldrig kommer att i längden bli billigare än att köpa.

och att man hela tiden vet att ett bilköp, ur vilken som helst synvinkel, alltid är ett konsumptions/förbruknings köp, och aldrig en investerings affär. som en bostad tex (jo jag vet att det också kan diskuteras)
bara man ser det med et lite längre perspektiv..så får man en annan bild ibland.

Men vidhåller fortfarande, att har man råd och lust att betala för att HYRA en bil, so why not!!
dock personligen har jag valt det absolut bästa, och köpte för 2 år sedan en bättre begagnad bil för 135K och cashade hela summan. Så kan man, så är Cash King i alla lägen.

Om du ska behålla köpesbilen i 6år borde du även räkna på att man behåller leasingbilen i 6år. Alltså köper ut den för restvärdet sedan säljer den. Räknar du på att man tar ny leasingbil efter 3år så borde du även räkna på att du köper ny bil efter 3år.

Jag har inte alls räknat på vilken skillnad det blir. Men det bli ju ingen rättvis jämförelse annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

MVH

Jag tycker att du generaliserar och nedvärderar extremt mycket. Vad som är mest lönsamt (eller i fallet med bilköp, minst olönsamt) beror på en massa faktorer och är olika från situation till situation. Det går inte att säga att det ena alltid är bättre än det andra eller tvärt om.

När du pratar om att leasingavgiften i exemplet kvittas rakt mot värdeminskningen efter 3 år och att du då i köpfallet har kvar bilen medans du har ingenting ifall du leasar den så väljer du att inte nämna att du fortfarande har en skuld på bilen (alternativt har du redan betalat hela skulden, men då har du även betalat mycket mer än i leasingfallet). Så skillnaden mellan de två scenariorna är inte hela restvärdet. Man kan inte säga "du har i alla fall något kvar", när du betalat mycket mer för att "ha något kvar".

När de gäller vilka som leasar bilar så är du väldigt hård om att det är folk som inte har råd att köpa bilen, inte ens med lån. Så kan det vara, men behöver inte vara så. Det kan finnas många anledningar till att inte vilja ligga ute med en massa extra pengar. Även om du har 500 tusen på kontot kanske du inte vill lägga 300 av dem på att köpa en bil och således binda upp dina likvida medel. Du kanske sparar till en kontantinsats för en lägenhet eller investerar pengar i något annat, då är det inte längre en fråga om att inte ha råd utan snarare en fråga om strategi.

Det är inte heller givet att räntan skulle vara högre när den är inbakad i en leasingavgift (varför skulle den vara det). Det kan snarare finnas någon extra rabatt eftersom, beroende på vad som ingår i kostnaden, är bunden till deras försäkringsbolag, servar bilen på deras anläggningar och så vidare. Det är lite samma som många teleoperatörer gör. De ger dig rabatt på telefonen om du binder till som kund hos dem i två år.

Sen är även en leasing förenat med många risker. Du kan inte komma på att du behöver en större bil efter 1 år, du kan inte överskrida milen i avtalet utan att betala rejält för det och så vidare. Men att säga att privatleasing bara är för folk som inte vet sitt eget bästa och köper på sig bilar de inte har råd med är bara väldigt arrogant och visar egentligen bara att du inte kan se de för- och nackdelar som finns och inse att det är personer som befinner sig i andra livssituationer än vad du gör.

Skrivet av Blacksheep:

Väldigt skev jämförelse. Det är klart att om du köper bilen så har du valmöjligheten att behålla den. Men om du vet att du kommer byta efter 3 år så blir det ju ingen väsentlig skillnad. Sen kan du ju räkna på hur mycket billigare det är att köpa en bil och behålla den i 10 år jämfört med att leasa och byta bil. Men då får vi även komma ihåg att du inte har samma produkt heller. I min mening är 10 år en lång tid när vi pratar en bil. Så länge inte hela bilutvecklingen plötsligt stannade upp, så hade jag inte velat ha en 10 år gammal bil. Då betalar jag gladeligen för att byta var tredje! Men det är som du säger, ett konsumtionsköp, och är upp till var och en. Man är inte dum i huvudet bara för att man väljer att leasa, det kanske är på det sättet man får ut mest av köpet i sin egen situation.