Privatleasing - är jag påväg att bli blåst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Det du har missat är att du kan nyttja t.ex kreditkort till din fördel, och att inte göra det vore faktiskt dumt.
Många har helt räntefritt i 60 dagar, men möjlighet att dra av skulden med autogiro i slutet utav månaden.

Det du kan göra är att ta alla vardagliga inköp på kreditkortet för att ta del av div. poängsystem. Vissa kort har upp till 1% cashback. För 100 000 SEK spenderat, kan detta ge dig t.ex. 10 000 SEK att handla för på t.ex. Webhallen (då vi ändå pratar om konsumtion).

1% cashback ger 1000 kr för varje 100 000 kr
Då betalar jag hellre direkt än ligger ute med pengarna.

Skrivet av bandless:

Personligen är jag alltid fullinvesterad på börsen, så jag lånar hellre till ett buffertkonto när det behövs, då min avkastning på börsen överstiger alla tänkbara utgifter.

Ja för börsen kan ju inte gå dåligt??
Att köra så otroligt tajt utan någon lite säkrare buffert känns som en alldeles för onödig risktagning för min smak, när man ändå har pengar som det verkar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag tycker mest att det är en konstig diskussion. Självklart vill jag inte ha allt jag har hemma på avbetalning. Jag har min bil leasad. Hemma har jag en gamingdator, ps4, Wii, stor tv osv, köpt kontant. Bara för man leasar en bil så betyder det inte att man sitter hemma och betalar av allt man har.

Jag tycker de flesta som har koll på att inkomst -> utgift varje månad är rimlig så är det ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Snarare sunt än töntigt. Personligen kan jag tycka att Boende/CSN är mycket befogade lån att ha. Resten är konsumptionslån och ren "lyx".
Allt är ju givetvis frid och fröjd när man har sitt jobb att gå till och har sin konstanta summa som trillar in. Mycket lätt att göra en liten budget och se att man har råd med 4000:-/mån på leasing, 300 på Iphone, 1200 på sin 70"-tv, 900 på sin gaming dator, 3000 på båten m.m.
Däremot när företaget flyttar utomlands, du krockar, blir uppsagd, skilsmässa, allvarlig sjukdom bland familjemedlem etc..
Då hade det inte vart så töntigt med att äga sina saker istället för att sitta kvar med 15 månader avbetalningar på grejjerna....

Personligen kör jag kontant på allt med undantag boende/CSN. Började med en skitbil för en 20000:- och har sakta bytt upp mig. Kan verkligen inte köpa en splitterny bil(vill inte heller) men kan casha en bil för runt 150k i dagens läge med inbyte och sparande.
Stort problem idag är att alla tycker det är en rättighet med det senaste och fort ska man ha det!

Sund inställning! Att spara till att köpa bil är det många som inte gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Låsa upp via en app på mobilen... jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt det.

Tycker det är en lika överflödig funktion som "eject-knappen" på fjärrkontrollen till cd/dvd-spelare.

Är väl ändå en ganska stor skillnad? Använder min på jobbet när lagret ligger runt hörnet och en kollega ska packa in något jag ska ha med till en kund eller om tjejen ska in i bilen och hämta/lämna något hemma. Eller om du låser in nyckeln i bilen pga autolås.

Sen till er andra som diskuterar privatleasing vs köpa. Ska du ha en ny bil varje 2/3 år så är privatleasing bättre. Säkert samma pris som att köpa, men betydligt smidigare.

Ska du ha samma bil (köpa) vs ny bil leasing var 3e år, då är köpa billigare. Men vem fan har en bil längre än 3 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det där har jag nog aldrig fattat. Om man nu handlar på kredit, men ändå betalar av det varje månadsslut, varför då inte använda kortet som ett betalkort och betala direkt istället?
Att skippa krediten sparar rimligen någon procent på räntor? ... plus att man lever mer i nuet och vet bättre hur mycket pengar man har i varje läge.

Om man har så tajt ekonomiskt att man är tvungen att göra på det viset i längden, så är man fel ute.

Blir ingen skillnad, om du vet hur mycket du får handla för varje månad vill säga, vilket inte är samma som kvarstående belopp. Eftersom jag endast har kreditbeloppet så går det inte att överhandla ändå. Fördelen här är att alla köp kommer på en separat faktura som drar det exakt köpbeloppet varje månad.

Andra fördelar är att kortet står på en större mat-kjedja utanför min bank, vid stöld är alltså det största beloppet jag kan få stulet den kvarvarande summan. Köper jag ny dator, tv etc. så har jag lättare att hävda köpet då fakturan bevisar köpet. Bra om du behöver reklamera / garanti och ditt kvitto är oläsbart då du har en laserutskrift som bevisar köpet i minst 10 år. Webhallens kvitton brukar vara oläsliga efter 3 månader även i en mörk låda. *Viftar med pekfingret, webhallen*

I princip fungerar kortet som ett kombinerat betal-/kreditkort. Den enda skillnaden här är att jag betalar det som en räkning varje månad i stället för att ha kilometer med bandade köp / räkningar på bankkontot, vilket gör det lättare att se om man fått kontot "hackat". Köper man en dyrare vara som en dator så pyntar man in beloppet och handlar nästa dag, har man tänkt till ordentligt så kan man köpa "lättare dyra" saker som en stor hårddisk eller en omgång nya kläder och i det fallet står pengarna kvar på ditt konto och ger ränta, eftersom man under tiden kan ha dom på ett sparkonto och ta fram dom den dag fakturan betalas, ger flera hundra kronor i ränta varje år.

Skrivet av zarkov:

Varför leasar företag bilar och annat? Målar-Kalle behöver en bil för att ta sig till sina kunder som betalar hans lön. Jag behöver en bil för att ta mig till min arbetsgivare som betalar min lön. Kalles kunder betalar bl.a. hans bil, min lön betalar bl.a. min bil.

Antagligen för att den är vinstdrivande och att det till skillnad från privatpersoner ingår en viss service och underhåll på bilen. För företag är det bekvämt då dom måste vara vinstdrivande. Det dom köper i det fallet är inte bilen utan en garanti att metoden fungerar.

Precis som när du lägger din hemsida hos ett hotell. Du kan lika väl ha den hemma på din dator. Problemet är bara att du då måste ha den igång dygnet runt för besökare och du måste garantera att den fungerar 24/7. Som företag är det då fördelaktigt att hyra den då dom inte behöver betala personal en hel månad för att åtgärda ett fel var tredje månad. Eftersom så många är "boende" hos hotellet så blir rummen billigare på det viset.

Skrivet av zarkov:

Grattis till diskmedlet! Hade den gamla diskmaskinen gått sönder eller hade du bara skrivit av den helt och kände för att köpa en ny? (Min diskmaskin kostade förresten bara 6000 kr så jag fick nästan 20 års diskmedel på köpet!)

Ponera att diskmaskinen kastar in handduken efter 2,5 år, ett halvår efter att garantin gått ut. Köper du då en ny maskin "utan att ha pengarna" eller diskar du för hand i 7,5 år tills du skrivit av den gamla?

Har faktiskt inte haft diskmaskin tidigare. (Eller, beror på hur man ser det, den hade mer eller mindre gett upp, du vet vad jag menar. )
Nu är det förvisso tre års reklamationsrätt, så du kan reklamera den nästa öppet-dag om den ger upp senast 24:00 samma datum du handlade den. Sedan så har jag tio års garanti, så känner mig rätt säker ändå.

Visst, det har inträffat att saker gett upp tidigare, men oftast så räcker dom längre vilket gör att andra saker + hemförsäkringen till viss del betalar dom händelserna. Så i slutändan går det jämt upp, oftast med en "vinst" då sparkontot hela tiden ökar.

Ser man på folks ekonomi i t.ex lyxfällan vet man inte om man ska skratta eller gråta, bara att deras klädkonto på 500 - 1 000 kr / månad är ett skämt. Vilket är ett par Levis varje månad. Behöver man så mycket kläder så kan man börja fundera. Senast jag köpte några par jeans, (dock inte Levis) var sex år sedan. Har fortfarande jeans som är från 90-talet vilket bara ser något år slitet ut.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Antagligen för att den är vinstdrivande och att det till skillnad från privatpersoner ingår en viss service och underhåll på bilen. För företag är det bekvämt då dom måste vara vinstdrivande. Det dom köper i det fallet är inte bilen utan en garanti att metoden fungerar.

Precis som när du lägger din hemsida hos ett hotell. Du kan lika väl ha den hemma på din dator. Problemet är bara att du då måste ha den igång dygnet runt för besökare och du måste garantera att den fungerar 24/7. Som företag är det då fördelaktigt att hyra den då dom inte behöver betala personal en hel månad för att åtgärda ett fel var tredje månad. Eftersom så många är "boende" hos hotellet så blir rummen billigare på det viset.

En minst lika viktig faktor för ett företag är att de behöver likviditeten på annat håll i verksamheten. Fakturor och löner skall betalas innan kundernas pengar trillar in. Att då binda flera hundratusen i en bil är inte så smart, speciellt inte i en uppstartsfas. Precis som i livet när man skall spara ihop till kontantinsatser mm

Skrivet av OldComputer:

Har faktiskt inte haft diskmaskin tidigare. (Eller, beror på hur man ser det, den hade mer eller mindre gett upp, du vet vad jag menar. )
Nu är det förvisso tre års reklamationsrätt, så du kan reklamera den nästa öppet-dag om den ger upp senast 24:00 samma datum du handlade den. Sedan så har jag tio års garanti, så känner mig rätt säker ändå.

Visst, det har inträffat att saker gett upp tidigare, men oftast så räcker dom längre vilket gör att andra saker + hemförsäkringen till viss del betalar dom händelserna. Så i slutändan går det jämt upp, oftast med en "vinst" då sparkontot hela tiden ökar.

Ser man på folks ekonomi i t.ex lyxfällan vet man inte om man ska skratta eller gråta, bara att deras klädkonto på 500 - 1 000 kr / månad är ett skämt. Vilket är ett par Levis varje månad. Behöver man så mycket kläder så kan man börja fundera. Senast jag köpte några par jeans, (dock inte Levis) var sex år sedan. Har fortfarande jeans som är från 90-talet vilket bara ser något år slitet ut.

Nu hamnar vi en ganska bra bit off-topic men alla prioriterar olika. En del lägger pengarna på kläder, andra på datorprylar. Jag har mer nytta av ett par snygga skjortor än en ny CPU och större användning av en schysst kavaj än ett nytt grafikkort.

(Att du lyckas komma i samma kläder idag som för 20 år sedan är imponerande, jag har själv pendlat en del i vikt sedan dess (upp 15 kg, ner 10, upp 15 ner 5-10 på drygt femton år) så garderoben har behövt uppdateras mer än en gång. )

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

1% cashback ger 1000 kr för varje 100 000 kr
Då betalar jag hellre direkt än ligger ute med pengarna.

Ja för börsen kan ju inte gå dåligt??
Att köra så otroligt tajt utan någon lite säkrare buffert känns som en alldeles för onödig risktagning för min smak, när man ändå har pengar som det verkar.

Ja, du har helt rätt, blev ett skrivfel!
Njae, hittills har jag inte förlorat pengar, utan klarat mig bra, varje år. Och om du behöver likvider kan alltid dessa frigöras, om nu kreditbuffern inte är tillräcklig.

EDIT: Jag är inte på något sätt förmögen, anser mig heller inte vara en höginkomsttagare. Men duktig på att spara och planera min ekonomi, det är jag däremot.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@zarkov: Om du läser tidigare i tråden så nämner jag att boende i princip är det enda som jag personligen anser det meningsfullt att låna till, pga beloppet samt att det normalt beter sig som en investering.

Bilar och all övrig lyxkonsumtion är väldigt ansvarslöst och onödigt att låna till, ex. elektronik möbler mm.

Jag, och antagligen många med mig, håller knappast med om att bilar hör till lyxkonsumtion. Visst bilar kan vara lyxkonsumtion, men inom rimliga gränser är det helt enkelt för många en nödvändig kapitalvara. Precis som att skor kan vara en lyxkonsumtion, men för det stora flertalet är det helt enkelt bara nåt man behöver ha.

Skrivet av Aeig:

Så med andra ord har ni inte egentligen inte råd eftersom det är pengar ni av olika anledningar inte har till hands?

Jag tycker snarare att du gör en tankevurpa här. Kostnad är inte detsamma som utgift och att man sätter sig i skuld är inte detsamma som att man inte har råd. Så länge som ens utgifter understiger ens inkomster samt att det egna kapitalet inte minskar så har man per definition råd. T.ex. så har man ju vid kontantköp en stor utgift vid själva köpet, men kostnaden uppstår ju när man "förbrukar bilen" och hur stor den egentligen är vet man ju inte exakt förrän man gör sig av med bilen. Hur man väljer att finansiera bilköpet har inget att göra med huruvida man egentligen har råd med bilen. Däremot påverkar ju finansieringsformen givetvis kostnaden i viss mån.

Skrivet av Roger W:

Det där har jag nog aldrig fattat. Om man nu handlar på kredit, men ändå betalar av det varje månadsslut, varför då inte använda kortet som ett betalkort och betala direkt istället?

Cash-backen är trevlig men knappast avgörande. Däremot finns det en riktigt rejält stor fördel med att använda kreditkort (obs ej betalkort) även om man sen betalar hela skulden till fullo varje månad (eller vad man nu har för betalperiod); nämligen kreditköpslagen som gör gällande att du har ytterligare en part att rikta ditt krav emot om säljaren inte uppfyller sin den av avtalet. Säg t.ex. att du köper en flygresa. Om du då betalt kontant och sen konkar resebyrån/flygbolaget, då står du där med lång näsa, men om du istället betalt med kreditkort så kan du rikta ditt krav mot kreditbolaget, dvs det blir kreditbolagets problem att leverera flygresan eller att kompensera dig för den uteblivna flygresan.

Skrivet av zarkov:

Ponera att diskmaskinen kastar in handduken efter 2,5 år, ett halvår efter att garantin gått ut. Köper du då en ny maskin "utan att ha pengarna" eller diskar du för hand i 7,5 år tills du skrivit av den gamla?

Dom allra flesta har en hemförsäkring som täcker reparation eller ersätter kvarvarande teknisk livslängd. Dessutom så bör man ju ha en buffert för oförutsedda utgifter. Även om det nog tyvärr är alltför få som faktiskt har det.

Skrivet av bardbard:

Snarare sunt än töntigt. Personligen kan jag tycka att Boende/CSN är mycket befogade lån att ha. Resten är konsumptionslån och ren "lyx".
Allt är ju givetvis frid och fröjd när man har sitt jobb att gå till och har sin konstanta summa som trillar in. Mycket lätt att göra en liten budget och se att man har råd med 4000:-/mån på leasing, 300 på Iphone, 1200 på sin 70"-tv, 900 på sin gaming dator, 3000 på båten m.m.
Däremot när företaget flyttar utomlands, du krockar, blir uppsagd, skilsmässa, allvarlig sjukdom bland familjemedlem etc..
Då hade det inte vart så töntigt med att äga sina saker istället för att sitta kvar med 15 månader avbetalningar på grejjerna....

Personligen kör jag kontant på allt med undantag boende/CSN. Började med en skitbil för en 20000:- och har sakta bytt upp mig. Kan verkligen inte köpa en splitterny bil(vill inte heller) men kan casha en bil för runt 150k i dagens läge med inbyte och sparande.
Stort problem idag är att alla tycker det är en rättighet med det senaste och fort ska man ha det!

Det du egentligen behandlar här handlar om vilka fasta utgifter man åtar sig och vilka risker man ska ta. Även om det hör ihop med hur man finansierar ett köp så är skulden i sig inte problemet. För t.ex. boende så anser jag att man i möjligaste mån ska försöka få amorteringsfria lån. Märk väl att jag inte säger att man inte ska amortera, utan bara att lånen ska vara fria från krav på amortering. Amortering i sig är ingen kostnad utan ett "sparande i efterhand". Om man inte har krav på sig att amortera så kan man vid något oförutsedd händelse under en tid helt enkelt minska sina utgifter genom att inte "spara".

Skrivet av oouhdawg:

Sen till er andra som diskuterar privatleasing vs köpa. Ska du ha en ny bil varje 2/3 år så är privatleasing bättre. Säkert samma pris som att köpa, men betydligt smidigare.

Ska du ha samma bil (köpa) vs ny bil leasing var 3e år, då är köpa billigare. Men vem fan har en bil längre än 3 år

Personligen anser jag att det blir för dyrt att skaffa en ny, eller nästan ny, bil med 2-3 års mellanrum (kör 1500-2000 mil/år). Det är oerhört svårt att få ner kostnaderna till en i min mening rimlig nivå om man bara tänker sig ha den i 2-3 år. Jag planerar alltid att ha bilar i 5 år och trivs jag med dom så blir det längre. Sen är det givetvis individuellt vad man tycker är en rimlig kostnad för ens bilägande.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Mycket bra Hurtigbullen, äntligen någon som vet skillnad på kostnad/utgift. Håller med om allt.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Personligen anser jag att det blir för dyrt att skaffa en ny, eller nästan ny, bil med 2-3 års mellanrum (kör 1500-2000 mil/år). Det är oerhört svårt att få ner kostnaderna till en i min mening rimlig nivå om man bara tänker sig ha den i 2-3 år. Jag planerar alltid att ha bilar i 5 år och trivs jag med dom så blir det längre. Sen är det givetvis individuellt vad man tycker är en rimlig kostnad för ens bilägande.

Du är inne på själva grundbulten här. Om man vill byta bil var tredje år så är det ingen större skillnad i kostnad mellan att låna, leasa osv. Skillnaderna beror på vilka avtal man kan förhandla sig till. Problemet är väl snarare att man begränsar sina möjligheter när man leasar, men om man vet att man vill ha ny bil var tredje år och kan tänka sig att betala för det är det ju inget problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Personligen är jag smått skeptisk till privatleasing.

Jag har räknat en hel del på mina bilar genom åren och tycker mig ha rätt bra koll på kostnaderna. Följden blir att eftersom "there ain't no such thing as free lunch" så letar jag oftast efter haken med avtalet.

Ett exempel på en sån hake vid kreditköp (som iofs inte har med just privatleasing att göra) är när det är "räntefritt" (och inga mystiska avgifter som eg är ränta). Såna krediter är kan vara väldigt fördelaktiga så länge som man sköter sig, men om man är det minsta sen med en endaste betalning så omvandlas krediten till ett blanco-lån med skyhög ränta. Nu påstår jag inte att sånt försiggår inom privatleasing av bilar, men som sagt, verkar det för bra för att vara sant så är jag rätt skeptisk av mig och tror att det är som när mäklarna räknar ut boendekostnader, dvs rena fantasisiffror

Å andra sidan hindrar ovanstående inte mig från att se fördelarna med privatleasing, men innan jag kan tänka mig att ingå ett sånt avtal så vill jag vara säker på vilka kostnader som tillkommer.

En annan sak som jag personligen tittar på är hur finansieringsformen påverkar min möjlighet att med kort varsel minska mina utgifter. Jag vill helt enkelt vara förberedd på en situation där mina ekonomiska förutsättningar snabbt förändras. Troligtvis är det nog ett symptom av att jag de senaste 10 åren jobbat för företag där man varslar och säger upp folk minst en gång per år. Återigen är det ju inget som är något generellt argument mot privatleasing, utan återspeglar bara mina förutsättningar och preferenser.

Som avslutning, innan någon spinner loss på det här inlägget, så vill jag återigen påpeka att detta är mina högst personliga åsikter, preferenser och tankar och det är absolut inget argument för eller emot privatleasing för någon annan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Enligt DI.se var andelen privatleasade bilar högre än någonsin i juli, nästan var tredje nybil som såldes till en privatperson leasades. Totalt var det 14% av nyregistreringarna som privatleasades.

http://www.di.se/artiklar/2016/8/24/rekordmanga-privatleasade...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Angående att det skulle va fördelaktigt med leasing för nån 23-åring som parkerar sin T5a längs med Sveavägen är jag inte alls så säker på det. Läser man på Volvos sidor står det på en del ställen att försäkringens förutsättningar kan påverka månadskostnaden.

Att man vill låna till en någotsånär vettig bil och inte kan slänga ut 200kkr ur ett sparkonto är inte heller så konstigt. Skulle aldrig sätta mina barn i en tio-femton år gammal skrothög som riskerar att paja på E4an alternativt ser ut som en bit aluminiumfolie efter en krock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Att man vill låna till en någotsånär vettig bil och inte kan slänga ut 200kkr ur ett sparkonto är inte heller så konstigt. Skulle aldrig sätta mina barn i en tio-femton år gammal skrothög som riskerar att paja på E4an alternativt ser ut som en bit aluminiumfolie efter en krock...

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns säkra, begagnade, bilar som endast är några år gamla och som kostar bra mycket mindre.

Permalänk
Medlem

Ok, det här är onödigt men jag är väl på dåligt humör idag

Skrivet av Napoleongl:

Angående att det skulle va fördelaktigt med leasing för nån 23-åring som parkerar sin T5a längs med Sveavägen är jag inte alls så säker på det. Läser man på Volvos sidor står det på en del ställen att försäkringens förutsättningar kan påverka månadskostnaden.

Att man vill låna till en någotsånär vettig bil och inte kan slänga ut 200kkr ur ett sparkonto är inte heller så konstigt. Skulle aldrig sätta mina barn i en tio-femton år gammal skrothög som riskerar att paja på E4an alternativt ser ut som en bit aluminiumfolie efter en krock...

Skickades från m.sweclockers.com

Avstår du från att prata i telefon när du kör? Följer du alltid hastighetsbegränsningarna? Håller du alltid avstånd till framförvarande bil? Gör du alltid säkra omkörningar? Anser du dig själv vara en medelbra bilförare?

Gör du det så är du en av väldigt få. Den sammantagna risken för personskador lär bestämmas överlägset mest av hur du kör och uppträder i trafiken, inte om bilen har 3 eller 5 stjärnor i Euro NCAP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ok, det här är onödigt men jag är väl på dåligt humör idag

Avstår du från att prata i telefon när du kör? Följer du alltid hastighetsbegränsningarna? Håller du alltid avstånd till framförvarande bil? Gör du alltid säkra omkörningar? Anser du dig själv vara en medelbra bilförare?

Gör du det så är du en av väldigt få. Den sammantagna risken för personskador lär bestämmas överlägset mest av hur du kör och uppträder i trafiken, inte om bilen har 3 eller 5 stjärnor i Euro NCAP.

Du lär inte bli på bättre humör av mitt svar; ja jag håller hastigheten (möjligen 130 på motorvägen), avstånd, låter bli telefonen etc. Nu beror det kanske också till stor del på att jag knappt kör bil och när jag gör det är det med ungarna i och då har jag fullt tillräckligt med störningsmoment ändå.
Hade jag lagt 8k mil varje år på vägarna hade jag säkert inte varit fullt så försiktig, men jag förstår faktiskt inte varför man måste smsa i 80knyck eller spara 27ml diesel per 10 mil genom att nudda framförvarande kofångare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Enligt DI.se var andelen privatleasade bilar högre än någonsin i juli, nästan var tredje nybil som såldes till en privatperson leasades. Totalt var det 14% av nyregistreringarna som privatleasades.

http://www.di.se/artiklar/2016/8/24/rekordmanga-privatleasade...

Skuldsättningen i allmänhet är väl på rekordnivåer?

Ska bli oerhört kul o se vad folk gör nu när räntorna går upp.

Permalänk
Medlem

Om vi skall runda av, man leasar för det är bekvämt. Men tro inte att alla reparationer ingår, om ens någon.
(Leasat sedan 2009)

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Du lär inte bli på bättre humör av mitt svar; ja jag håller hastigheten (möjligen 130 på motorvägen), avstånd, låter bli telefonen etc. Nu beror det kanske också till stor del på att jag knappt kör bil och när jag gör det är det med ungarna i och då har jag fullt tillräckligt med störningsmoment ändå.
Hade jag lagt 8k mil varje år på vägarna hade jag säkert inte varit fullt så försiktig, men jag förstår faktiskt inte varför man måste smsa i 80knyck eller spara 27ml diesel per 10 mil genom att nudda framförvarande kofångare...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är kul att se någon som är konsekvent i sitt handlande. Dubbelt roligt också eftersom du verkar vara en nära nog föredömlig bilist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Om vi skall runda av, man leasar för det är bekvämt. Men tro inte att alla reparationer ingår, om ens någon.
(Leasat sedan 2009)

Har du leasat med serviceavtal då eller är serviceavtalen som verkar bruka ingå inte så "inklusiva" som man kanske förleds att tro?

En fråga till dig; hur har det funkar med "normalslitage". Har dom varit nitiska på det, eller släpper dom igenom nåt litet dörruppslag eller stenskott i plåt eller ruta?

F.ö. så vill jag återigen påminna om att man noga ska kolla upp vad som gäller för självrisk på vagnskademomentet som normalt följer med i garantin på nya bilar (man har ju normalt halvförsäkring så länge som garantin gäller). Senast jag köpte en ny bil så var självrisken på vagnskada 8000:- Kanske inte så farligt på det stora hela vid en större incident, men om man får en P-skada och inte kan påvisa att det var en P-skada så får man ta den på just vagnskadeförsäkringen. Hur jävla sur blir man inte när nån j***a i***t smält in i ens bil och smitit och sen ska man själv pröjsa åtta tusen spänn...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Har du leasat med serviceavtal då eller är serviceavtalen som verkar bruka ingå inte så "inklusiva" som man kanske förleds att tro?

Har leasat med båda och utan serviceavtal. Leasar man med leasingavtal(ofta via sitt företag) så täcker de reparationer. Privatleasing täcker i min erfarenhet inte det.

Skrivet av Hurtigbullen:

En fråga till dig; hur har det funkar med "normalslitage". Har dom varit nitiska på det, eller släpper dom igenom nåt litet dörruppslag eller stenskott i plåt eller ruta?

Normaltslitage är relativt lugnt. Lämnat in bil med litet stenskott rutan utan extra kostnad, senaste bilen hade några repor i vänster bildörr efter jag var slarvig med verktygen, men inget avdrag. Hundar och hår är nuerma rätt ocfta inskrivett, så kolla upp det.

Skrivet av Hurtigbullen:

F.ö. så vill jag återigen påminna om att man noga ska kolla upp vad som gäller för självrisk på vagnskademomentet som normalt följer med i garantin på nya bilar (man har ju normalt halvförsäkring så länge som garantin gäller). Senast jag köpte en ny bil så var självrisken på vagnskada 8000:- Kanske inte så farligt på det stora hela vid en större incident, men om man får en P-skada och inte kan påvisa att det var en P-skada så får man ta den på just vagnskadeförsäkringen. Hur jävla sur blir man inte när nån j***a i***t smält in i ens bil och smitit och sen ska man själv pröjsa åtta tusen spänn...

Håller med.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

En annan sak som jag personligen tittar på är hur finansieringsformen påverkar min möjlighet att med kort varsel minska mina utgifter. Jag vill helt enkelt vara förberedd på en situation där mina ekonomiska förutsättningar snabbt förändras. Troligtvis är det nog ett symptom av att jag de senaste 10 åren jobbat för företag där man varslar och säger upp folk minst en gång per år. Återigen är det ju inget som är något generellt argument mot privatleasing, utan återspeglar bara mina förutsättningar och preferenser.

Som avslutning, innan någon spinner loss på det här inlägget, så vill jag återigen påpeka att detta är mina högst personliga åsikter, preferenser och tankar och det är absolut inget argument för eller emot privatleasing för någon annan.

Någon frågade efter definitionen på "ha råd"; här har ni den! Förlorar jag jobbet ha jag redan köpt min begbil och kan även ställa av den, medan leasingbilen bara fortsätter ticka pengar. Har man inte plats för rimligt vanliga motgångar har man inte råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket vettiga argument och mycket underligt tänk i tråden så långt. Tänkte bidra med mina.

Jag bor i stan, har just nu promenad avstånd till jobbet, möjlighet att åka buss om man inte orkar gå. Så jag behöver ingen bil. Men jag vill ha en i alla fall!
För två år sedan blev jag prejad och försäkringsbolaget löste ut bilen. Jag åkte kollektivt ett halv år medans jag tittade och funderade. Privat leasing lät mycket atraktivt, då jag alltid hatat dagen då man skall sälja bilen. Prutare, däck sparkare osv...
Med privat leasing lämnar man tillbaka bilen efter tre år, klart!
Jag ville ha en liten bil. Renault Clio, VW Polo, Toyota Yaris, den storleken. Inte de aldra minsta burkigaste.
Pris spannet låg runt 150kkr.
Om man bortser från någon "drive" de har för att bli av med oönskade bilar, kom jag till insikt att på tre år, har jag betalat lite drygt 120kkr på en bil som kostar 150kkr, nog är den värd mera än 30kkr efter tre år och 4500mil?
Så givetvis slutade det med att jag köpte en bil istället. Även om jag behövt låna, och i andra ände säljer riktigt billigt, kommer jag ändå tjäna på att ha köpt bilen.

För en ungdom som inte hunnit skrapa ihop pengarna, kan jag förstå privatleasingen. Man får kanske inte tagit lån på banken, så om man vill köra ny säker problemfri bil, är det ett bra altternativ, till en ganska hög kostnad.
För ett företag kan jag absolut förstå leasing, företaget slipper binda kapitalet i en bil, man hyr.

ALLA leasing varianter jag fick presenterade för mej i mitt letande, var iofs inklusive försäkring. MEN, leasing priset skiftar efter ålder och var man bor. Försäkringen påverkar mao kostnaden, fast man behöver inte betala den separat. Så som tidigare nämnts i tråden, att det kan bli billigare pga försäkringen, stämmer inte i vanliga fall. (Privat leasing) Där emot ingår försäkringen när man leasar via sitt företag. Jag har exempel från volvo anstälda. ALLT ingår i priset. Vinterhjul, väg tullar, skatt, försäkring, you name it!

Privat leasa är fortfarande ett bra allternativ om man inte har, eller inte vill binda upp pengarna. Men det kommer med en ganska hög kostnad, man får navigera genom livet med tungan rätt i mun och se vad som blir mest lönsamt i långa loppet.

EDIT:
Glömde nämna i mina kalkyler att ett service avtal på tre år kostar 270kr/mån, knappt 10kkr över tre år, den detaljen hade ingått i leasing avtalet. (Det gäller att räkna med alla "för och emot" när man bestämmer sig.

EDIT-2:
Var precis inne på Peugeot (Det blev en 208 till slut.) och idag kan man leasa en för 1600kr/mån. Det skiljer ganska mycket mot när jag skulle handla. Idag hade jag nog leasat en, för det priset. Iofs valde jag tillslut en 120hkr, med all utrustning, tvivlar på att den går på 1600kr, men i alla fall. Man måste räkna med allt. Och även, om det finns risk att man överstiger milen, att man har täckning för det.
För mej är det inget problem, bilen har rullat 1200mil på 1.5år... "Helg körd" kommer det stå i annonsen när man kommer så långt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Någon frågade efter definitionen på "ha råd"; här har ni den! Förlorar jag jobbet ha jag redan köpt min begbil och kan även ställa av den, medan leasingbilen bara fortsätter ticka pengar. Har man inte plats för rimligt vanliga motgångar har man inte råd.

Du drar rätt stora växlar på det jag skrev. Det handlar mer om hur stor marginal man själv vill ha för "motgångar". Vill man ha mer manöverutrymme så bör man kanske titta på att köpa bilen på avbetalning istället.

Teknikens värld har en artikel om ämnet: http://teknikensvarld.se/banklan-avbetalning-eller-leasing-na...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"