Så här fixar du "nätverksbehörighet"

Permalänk

Så här fixar du "nätverksbehörighet"

Ursäkta att topicen är lite dålig.

Tänkte bara dela med mig av lösningen till det här felmeddelandet "\\Datornamn är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Inloggningsfel: Användaren har inte beviljats begärd inloggningstyp på den här datorn.".

Så här gör man:
Kontrollpanelen-Administrationsverktyg-Lokal Säkerhetsprincip.
Välj mappen Lokala Principer-tilldelning av användarrättigheter.
högerklicka på "Åtkomst till den här datorn från nätverket.
De här ska finnas i listan:

Administratörer
Alla

Om de inte finns med lägg till dem.
Tryck ok på allt, och starta eventuellt om datorn.

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem

Bra och välformulerad förklaring...

Permalänk
Medlem

vill bara lägga till lite:

Om man vill att folk ska behöva logga in för att komma in på datorn kan man göra såhär:

Kontrollpanelen-Administrationsverktyg-Lokal Säkerhetsprincip.
Välj mappen säkerhetsalternativ. Där väljer man inaktivera på "Nätverksåtkomst:Låt behörigheter för alla gälla även för anonyma användare".

Efter det så skapar man ett nytt konto:
Kontrollpanelen-Administrationsverktyg-datorhantering sedan "lokala användare och grupper" högerklickar i fönstret och klickar på "Ny användare". Efter att du har skapat användaren så kan du logga på datorn från nätverket med namnet som du har valt och om du valde lösenord så måste det skrivas in också.

Nu när du delar mappar så måste du lägga till den användaren i utdelningen och det gör du genom att:

1. Gå in på verktyg-mappalternativ sedan fliken visning och klicka ur rutan använd förenklad fildelning.
2. Högerklicka på mappen du vill dela ut och klicka på "delning och säkerhet" Sedan gå in på fliken säkerhet.
4. Där klickar du på lägg till och skriver namnet på användaren som du har skapat.

Klart. Om du inte har lösenord på alla konton så är detta ganska onödigt efter som att man bara behöver skriva användarnamnet då

OBS. du måste ha inaktiverat gästkontot för att detta ska fungera.

Jag gjorde detta för ett tag sen och är inte 100 på att jag inte har glömt någon del.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Funkar inte ,, inne på "Administrationsverktyg" finns bara :
Datakällor
Datorhantering
Komponenttjänster
Loggboken
Prestanda
Tjänster

VARFÖR finns det inte?`

(har testat 3 datorer med samma os , finns fortfarande inte)

Permalänk
Medlem

Följdfråga: Vad ska man ändra om man inte kommer åt nätverket från sin egen dator.. Det går att skriva in \\datornamn och man kommer in i datorn i fråga, men hur gör man så att jag kan klicka på nätverket och sen gå in i min nätverksgrupp? För där kommer jag inte in ... Står bara
"Cyberspace (min grupp) is not accessible. YOu might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions. The network name cannot be found."

Jag kommer alltså in i alla datorer om man hamdrar in alla namn för hand, men jag kommer inte in i min nätverksgrupp... :/

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Det där med att lägga till tex. "Alla" om det inte finns med i listan.

Exakt hur går man till väga?

"Lägg till användare eller grupp...". Men sen?

EDIT: Lyckades nu. Verkar som det var case-känsligt.

Visa signatur

Multiplication creates powerful numbers.

Permalänk
Medlem

Var hittar man det i XP Home??? Och visst skad det gå att dela ut och få tillgång till en dator med Xp home också? Snälla snabb hjälp

Visa signatur

// Grottis

Permalänk
Medlem

Instämmer med Grottis!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa er kör XP home...

Har ni kollat hjälpen?

Permalänk
Medlem

vilken hjälp???

Visa signatur

// Grottis

Permalänk
Medlem

Man kan också (om man har problem med att inte hitta andra datorer i nätverket) göra följande:

In i egenskaper för TCP/IP för det aktuella nätverkskortet, klicka på knappen Avancerat och gå sedan till fliken "WINS".
Kryssa i "Aktivera NetBIOS över TCP/IP" och tryck OK ut ur fönstrena...starta sedan om datorn

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Osäker på om det går i XP Home överhuvudtaget. Det skall i så fall finnas en fil i System32 som heter secpol.msc.

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem

Ni som kör home är, som ni redan märkt, rökta. Gruop policy finns inte i XP Home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grottis
vilken hjälp???

start menyn, hjälp och support...

sök och leta

det går att dela ut i xp hoem också, det har jag gjort flera gånger...

Permalänk
Medlem

Ja vet att det går att dela ut i xp home, klart jag har gjort utdelning men det fungerar inte... det finns ingen secpol.msc (provade från kör rutan...

Ska prova med tcp/ip men det lär väl inte funka heller...

Kan rotuern blockera det lokala nätverket? (Buffalo WBR-2 G54)
Kunde inte få igång lokalt nätverk innan heller mellan 2 xp pro maskiner...
Har ju ingen större lust att köpa en prolicens när man fick home på köpet med skit hempc datorn..

Visa signatur

// Grottis

Permalänk

För er som använder Windows XP Home Edition:
Öppna valfri mapp, välj Verktyg > Mappalternativ. Under fliken "Visning" hittar ni "Avancerade inställningar" i en ruta. Under kategorin "Filer och mappar" har ni det val som är standard, nämligen att enkel fildelning är aktiverad. Avaktivera enkel fildelning och du får tillgång till lite mer avancerade funktioner vid fildelning.

Visa signatur

Intel Pentium II (Deschutes) som körs i 398 MHz (784 bogomips) Family 6, model 5, stepping 2 512 KB L2 cache, linux-2.6.12-deschutes Debian GNU/Linux
Intel Pentium IV (Prescott) som körs i 3401 MHz (6733.82 bogomips) Family 15, model 4, stepping 1 1024 KB L2 cache, linux-2.6.10-386 Ubuntu GNU/Linux

Permalänk

All Hail Fivecolors. Har tänkt ändra detta i mitt LAN flera gånger men aldrig orkat leta fram hur man gör. Tack Tack Tack

Permalänk
Medlem

Hej! Utmärkt "tutorial", men jag får det ej att fungera!
Så här är det; jag har en laptop med win7 (1), en server med linux (2), och en stationär med win7 (3).
Alla kan kommunicera med varandra, men laptopen kan inte bläddra dator 3 utan att det blir knas. Har följt guiden och båda datorerna har allt ikryssat:

Dator 1:

Dator 3:

Det jag vill är att 1 ska kunna browsa 3.

Edit: Oj vilken gammal tråd jag drog igång igen.. Ber om ursäkt, men mitt problem kvarstår.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev3n:

Hej! Utmärkt "tutorial", men jag får det ej att fungera!
Så här är det; jag har en laptop med win7 (1), en server med linux (2), och en stationär med win7 (3).
Alla kan kommunicera med varandra, men laptopen kan inte bläddra dator 3 utan att det blir knas. Har följt guiden och båda datorerna har allt ikryssat:

Dator 1: http://i.imgur.com/6WIphTY.png
http://i.imgur.com/kwLhML5.png

Dator 3: http://i.imgur.com/EWxeUBf.png

Det jag vill är att 1 ska kunna browsa 3.

Edit: Oj vilken gammal tråd jag drog igång igen.. Ber om ursäkt, men mitt problem kvarstår.

Du kan ju alltid prova det du ser på bilden - på den dator du får felmeddelandet ifrån.
http://imgur.com/WuBSAgM.png

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackSan:

Du kan ju alltid prova det du ser på bilden - på den dator du får felmeddelandet ifrån.
http://imgur.com/WuBSAgM.png

Lycka till.

Ursäkta att jag drar igång den här tråden igen..men mitt problemet kvarstår:
Dator 1 kan inte nå 3, men 2-4 kan nå 1 utan problem. Nu menar jag förstås bläddring genom LAN:
T.ex \\192.168.0.xx
Jag har följt alla steg i denna tutorial, men icket... jag blir gråhårig!

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Inaktiv

Jag använder detta programmet för att dela ut mappar i nätverket. Har fungerat riktigt bra, alltid!
https://1drv.ms/u/s!Alag1IHwPyatkKgIi9XYzcCD25HLww - Från min onedrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grottis:

Ja vet att det går att dela ut i xp home, klart jag har gjort utdelning men det fungerar inte... det finns ingen secpol.msc (provade från kör rutan...

Ska prova med tcp/ip men det lär väl inte funka heller...

Kan rotuern blockera det lokala nätverket? (Buffalo WBR-2 G54)
Kunde inte få igång lokalt nätverk innan heller mellan 2 xp pro maskiner...
Har ju ingen större lust att köpa en prolicens när man fick home på köpet med skit hempc datorn..

Jo det finns en tjänst i nätverksinställningarna du skall lägga till, kommer inte ihåg nu är inte hemma...

Testa dessa 2:

Klient för microsoft-nätverk
Fil och skrivardelning för microsoft-nätverk

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit