Kräver reset av CMOS för att starta + stängs av efter 1 sekund.

Permalänk
Medlem

Kräver reset av CMOS för att starta + stängs av efter 1 sekund.

Hejsan! Kan börja med att jag sitter på ett moderkort MSI Z68A-GD55 (G3) (MS-7681) och QuadCore Intel Core i5-2500K, 3400 MHz.

Det är så att jag under en lång tid haft problem med att den fastnade på "B2" under startup i 60 sekunder o har sett att andra löst detta via uppdatering av bios (finns massa av detta på msi:s forum).

Så jag valde att idag uppdatera bios och gjorde det genom följa en guide på msi:s forum och allt gick bra. Fick meddelande att uppdateringar gick igenom och att jag skulle stänga av datorn för att sedan reseta bios genom CMOS.

Då mitt moderkort både har knapp för detta och jumper så började jag med knappen. Drog ut elen och höll in knappen i 10 sekunder för att sedan sätta på elen igen o trycka start.

Problemet :
Fläktar och lampor går igång i max 1 sekund för att sedan stängas av. Efter de så måste jag cleara CMOS igen för att kunna testa att starta den igen. För efter att den stängts av så går den inte igång igen efter att jag trycker start.

Vad jag har testat:
Har tagit ut grafikkort och hårdiskar och 2/3 ram minnen så att det bara är moderkort + cpu som + någon fläkt som PSU ger el till.
Har testat ta ut batteriet i 1 minut för att sedan stoppa in o testa igen. Har även satt en liten sladd mellan de två CMOS jmp pinsen för att testa ifall de går bättre o reseta på de viset, dvs att ström leder mellan dom 2 pinsen.

Några idéer på vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

@Lokso
Ta ur BIOS/CMOS batteriet igen, låt det var ur 10-15min + dra ur strömkabeln från PSU
Är du säker på att du uppgraderade BIOS? Menar så du inte nergraderade

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av riger:

@Lokso
Ta ur BIOS/CMOS batteriet igen, låt det var ur 10-15min + dra ur strömkabeln från PSU
Är du säker på att du uppgraderade BIOS? Menar så du inte nergraderade

Testar de nu! Återkommer om 15!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riger:

@Lokso
Ta ur BIOS/CMOS batteriet igen, låt det var ur 10-15min + dra ur strömkabeln från PSU
Är du säker på att du uppgraderade BIOS? Menar så du inte nergraderade

Det gav inget resultat. Jag är säker på att jag uppgraderade och inte nergraderade. Jag testade även med en annan PSU utan resultat...
Det är som att den drar igång och sen avslutar bara. O måste reseta CMOS varje gång...

Permalänk
Avstängd

Testa ett RAM åt gången.

Såg att TS redan hade testat detta.

Glöm mitt inlägg.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat spänningen på batteriet eller provat byta det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Testa ett RAM åt gången.

Såg att TS redan hade testat detta.

Glöm mitt inlägg.

Testade de igen utan resultat.

Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat spänningen på batteriet eller provat byta det ?

Yes testade det fast utan resultat

Permalänk
Medlem

Eftersom du hade problem redan innan så är frågan om inte moderkortet har gjort sitt. Det är gammalt kort, och Z68 har haft sina kända problem. Att BIOS flasha är alltid en risk och om hårdvaran är lite "iffy" så är risken ännu större.

Men!
Innan du slänger datorn bara för att..., har du tillgång till ett annat nätaggregat du kan prova med???

För det fel du beskriver kan också vara trasigt nätaggregat, och dessa kan också ge udda symptom. Du har inte listat spec på det så jag vet inte hur gammalt den är, men jag misstänker att den är i liknande ålder som moderkort och resten, och det är typ max livslängd för kondensatorer i nätaggregat också.

Permalänk
Medlem

I absolut värsta fall..

Nytt Bios chip?

Inte kollat upp om din bräda har DIP el fastlött chip men byta kan du i värsta fall och har du tur kan du ju bara peta ut det, kolla här.

Du kan ju flasha om (fast INTE via Windows), bara utifall..