Den senaste Windows 10 anniversary updateringen förstörde typsnittet på min webbläsare

Permalänk
Medlem

Den senaste Windows 10 anniversary updateringen förstörde typsnittet på min webbläsare

Här är en bild på en Facebook status ifrån Aftonbladet, och det ser ut så här på alla facebook statusar för mig.

Detta började hända efter den senaste uppdateringen, jag använder chrome.

Vad kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

Kolla om det går att ändra här kanske?

Kontrollpanelen\Utseende och anpassning\Teckensnitt

Ingen aning om det fungerar, men du kan kanske testa, jag har inte fått några konstigheter med min uppgradering.

Visa signatur

i7-13700K / Arctic Liquid Freezer III - 360mm * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Kolla om det går att ändra här kanske?

Kontrollpanelen\Utseende och anpassning\Teckensnitt

Ingen aning om det fungerar, men du kan kanske testa, jag har inte fått några konstigheter med min uppgradering.

Löste tyvärr inte det, tack annars.

Permalänk
Medlem

Kolla inställningarna i webbläsaren. Känns som något där har ändrats.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det är endast chrome som gör detta, det fungerar felfritt på Firefox :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kolla inställningarna i webbläsaren. Känns som något där har ändrats.

Jag har tittat i typsnitt där och ändrat mellan Western ISO typsnittet och Western Windows typsnittet. Jag har även clearat cookies, cache, historik etc. och det har inte löst sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perzreal:

Jag har tittat i typsnitt där och ändrat mellan Western ISO typsnittet och Western Windows typsnittet. Jag har även clearat cookies, cache, historik etc. och det har inte löst sig.

Detta kanske löser ditt problem?:

https://support.google.com/chrome/answer/95290?hl=sv

Eller detta: https://www.youtube.com/watch?v=cHHBnHRcOjQ

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Löste tyvärr inte det heller :C

Ska installera om chrome nu samt ta bort allt i chrome mappen. Se om det löser det, annars får jag använda firefox som jag inte gillar speciellt mycket. Laggar oehört mycket.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem. Det ser lika ut i Microsoft Edge också, fast inte lika omfattande.
Jag har också försökt leta efter en lösning, men inte hittat någon annan med detta problem förrän nu.

Precis som dig så är det inga problem i Mozilla Firefox. Men i Google Chrome och Microsoft Edge finns detta problem.

Och precis som dig, så använde jag Firefox förut också innan det började lagga som fan efter ett tag. Tror det beror på Flash som äter upp minne och till slut gör webbläsaren obrukbar. Så jag gick över till Chrome och är hur nöjd som helst. Ända till jag fick detta problem. Annars har jag aldrig haft problem med Windows 10 ännu. Enda jag inte provat är att göra en ren ominstallation av Windows 10.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av perzreal:

Löste tyvärr inte det heller :C

Ska installera om chrome nu samt ta bort allt i chrome mappen. Se om det löser det, annars får jag använda firefox som jag inte gillar speciellt mycket. Laggar oehört mycket.

Klart att du ska lira vidare på Chrome om du vill göra det, problem som detta ska gå att lösa. Kolla också om problemet kvarstår om du öppnar sidan i Inkognito Läge Ctrl + Skift + N.

Du kan också se om Google Chrome behöver uppdateras via Meny -> Hjälp -> Om Google Chrome.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Klart att du ska lira vidare på Chrome om du vill göra det, problem som detta ska gå att lösa. Kolla också om problemet kvarstår om du öppnar sidan i Inkognito Läge Ctrl + Skift + N.

Du kan också se om Google Chrome behöver uppdateras via Meny -> Hjälp -> Om Google Chrome.

Inkognito-läget hjälper tyvärr inte och kör senaste 64-bitars Google Chrome. Blir ingen skillnad i 32-bitars Chrome.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Problem med å,ä,ö i Chrome verkar vara ett gammalt problem. Det verkar vara relaterat till vilka typsnitt man har installerat.

Den här tråden kan kanske hjälpa någon:
https://kundo.se/org/sverigesradio/d/problem-141/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Problem med å,ä,ö i Chrome verkar vara ett gammalt problem. Det verkar vara relaterat till vilka typsnitt man har installerat.

Den här tråden kan kanske hjälpa någon:
https://kundo.se/org/sverigesradio/d/problem-141/

Fast det där var ett väldigt gammalt problem, som verkade ha med UTF-8 att göra i grunden, då ÅÄÖ bara blev konstiga tecken. Problemlösningen fungerar inte tyvärr.
Som du ser på bilden från trådskaparen, så blir det att åäö tappar mellanrummet och smälter ihop i nästkommande tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramrod:

Fast det där var ett väldigt gammalt problem, som verkade ha med UTF-8 att göra i grunden, då ÅÄÖ bara blev konstiga tecken. Problemlösningen fungerar inte tyvärr.
Som du ser på bilden från trådskaparen, så blir det att åäö tappar mellanrummet och smälter ihop i nästkommande tecken.

Om du läser vidare i tråden så var lösningen inte UTF-8, utan det handlade om vilka typsnitt man hade installerade. I trådskaparens fall var det en variant av Helvetica som var boven, och när denna avinstallerades så fungerade det fint. Kan ju vara så i det här fallet också tänkte jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perzreal:

Den senaste Windows 10 anniversary updateringen förstörde typsnittet på min webbläsare..

Vad kan vara problemet?

Windows 10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Windows 10...

Knappast.