Intel Core i7-7700K "Kaby Lake" butikslistas

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7-7700K "Kaby Lake" butikslistas

Lanseringen av Kaby Lake för stationära datorer ligger fortfarande några månader bort, men det hindrar inte en estnisk återförsäljare från att prislista flaggskeppet Core i7-7700K.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som sett några läckade överklockningsresultat på dessa? Jag skulle vara intresserad utav veta om Kaby Lake har godare överklockningsmöjligheter pga att klockfrekvensen nu har höjts. 4.5GHz turbo frekvens börjar ju vara riktigt högt det för att vara standard, man tycker ju att 5GHz+ borde vara inom räckhåll iallafall.

Då är frågan, lönar det sig kanske att uppgradera till max klockat 7700K från en i5-4670K överklockat till 4.3GHz om man är frekven video enkodare (talar alltså om korta 3 - 6 min snuttar dagligen, 1 - 3st med vissa specialeffekter i After Effects) så vore tacksam att kunna skära bort ens typ 3 minuter från mina nuvarande 18 - 30 minuters renderingstider. Vad talar vi om för prestandaboost i detta fall, säg 4.3GHz till 5.0GHz skulle redan det vara 16,3% och i och med generationskiftena kanske en 10% IPC boost där så kanske runt 25% boost månne eller säkert närmare 30% då det vore fråga om en i5 till i7 byte (mera cache, hyperthreading)?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Någon som sett några läckade överklockningsresultat på dessa? Jag skulle vara intresserad utav veta om Kaby Lake har godare överklockningsmöjligheter pga att klockfrekvensen nu har höjts. 4.5GHz turbo frekvens börjar ju vara riktigt högt det för att vara standard, man tycker ju att 5GHz+ borde vara inom räckhåll iallafall.

Då är frågan, lönar det sig kanske att uppgradera till max klockat 7700K från en i5-4670K överklockat till 4.3GHz om man är frekven video enkodare (talar alltså om korta 3 - 6 min snuttar dagligen, 1 - 3st med vissa specialeffekter i After Effects) så vore tacksam att kunna skära bort ens typ 3 minuter från mina nuvarande 18 - 30 minuters renderingstider. Vad talar vi om för prestandaboost i detta fall, säg 4.3GHz till 5.0GHz skulle redan det vara 16,3% och i och med generationskiftena kanske en 10% IPC boost där så kanske runt 25% boost månne?

Gå till en i7a i så fall. Ger Betydligt mer!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Fränt. Men vill se ett datum och fler moderkort.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Någon som sett några läckade överklockningsresultat på dessa? Jag skulle vara intresserad utav veta om Kaby Lake har godare överklockningsmöjligheter pga att klockfrekvensen nu har höjts. 4.5GHz turbo frekvens börjar ju vara riktigt högt det för att vara standard, man tycker ju att 5GHz+ borde vara inom räckhåll iallafall.

Då är frågan, lönar det sig kanske att uppgradera till max klockat 7700K från en i5-4670K överklockat till 4.3GHz om man är frekven video enkodare (talar alltså om korta 3 - 6 min snuttar dagligen, 1 - 3st med vissa specialeffekter i After Effects) så vore tacksam att kunna skära bort ens typ 3 minuter från mina nuvarande 18 - 30 minuters renderingstider. Vad talar vi om för prestandaboost i detta fall, säg 4.3GHz till 5.0GHz skulle redan det vara 16,3% och i och med generationskiftena kanske en 10% IPC boost där så kanske runt 25% boost månne?

Jag tror inte att 5Ghz kommer vara så vanligt, alla säger så när det kommer nya cpuer, men de kommer oftast max 4,8 oftast ändå. Tror bara att intel har ökat stock turbo nu för de som inte orkar överklocka.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv

Den kommer nog bli en väldigt populär desktop-processor då den för den stora skaran har en bra balans och är prisvärd.

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är om stockkylaren som alltid får skit för att knappt kunna kyla, kommer den klara den högre frekvensen?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv

Perfekt uppdatering på min 6700K som jag dock bara haft i 2 veckor.

Permalänk
Medlem

@LPG: Skickar Intel med stockkylare till processorerna ens? Finns ju några processorer i dagsläget som kommer utan.

Permalänk
Medlem

@MrShizzle: De kanske de inte gör nej, de har du rätt i. Intel slopade att ha med dom på "k" märkta cpuer iom skylake.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det jag undrar är om stockkylaren som alltid får skit för att knappt kunna kyla, kommer den klara den högre frekvensen?

Intel skickar inte med någon kylare till nuvarande 6600K/6700K, så det är väl troligt att de fortsätter på det spåret med 7600K/7700K. Men om de däremot skulle få för sig att skicka med en kylare så kommer de så klart skicka med en kylare som klarar av att kyla processorn, något annat vore ju galenskap. Även om man brukar klaga på "stockkylaren" som om det bara finns en enda modell så har ju faktiskt Intel många olika modeller av kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Jag tror inte att 5Ghz kommer vara så vanligt, alla säger så när det kommer nya cpuer, men de kommer oftast max 4,8 oftast ändå. Tror bara att intel har ökat stock turbo nu för de som inte orkar överklocka.

Det brukar vara så men samtidigt har de inte gått upp till 4.5GHz tidigare och tillverkarna, speciellt Intel brukar lämna god marginal förrän processorna kör ihop och när man väl börjar öka spänningen så skall väl 500MHz gå att klämma ur tycker man, speciellt då det är endast fråga om en "listad" 4W skillnad (vet i fåglarna vad det är i praktiken men det är iallafall en sorts indikation att så hårt pressas inte processorn av hastighetsökningen iallafall)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Citat:

Medan Kaby Lake inte erbjuder förbättrad prestanda vid en given klockfrekvens får Core i7-7700K ett lyft tack vare högre klockfrekvenser.

Skulle verkligen vilja ser överklockningsresultaten på 7700k, hoppas att Sweclockers gör detta ordentligt. Det verkar ju vara i praktiken samma chip som 6700k så sannolikt presterar de identiskt vid 4,6Ghz. Förstår uppriktigt inte varför man ens släpper en ny version av K-serien, ingen som köper dessa avstår väl överklockning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Medan Kaby Lake inte erbjuder förbättrad prestanda vid en given klockfrekvens får Core i7-7700K ett lyft tack vare högre klockfrekvenser. Basfrekvensen ligger på samma nivå som turboläget för dagens Core i7-6700K och turboläget går upp till hela 4,5 GHz, vilket ska ge en prestandaförbättring om 7–8 procent. Samtidigt ska TDP-värdet endast kliva upp med 4 W, från dagens nivå 91 W.

så 7700k är en 6700k med 200mhz mer alltså? då finns de ju inge poäng med att skaffa den om man ändå ska överklocka. om man inte använder optane då

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Christley:

så 7700k är en 6700k med 200mhz mer alltså? då finns de ju inge poäng med att skaffa den om man ändå ska överklocka. om man inte använder optane då

Det kan ju vara just därför man skaffar den.
Vi har ingen aning om hur den överklockar och det är imponerande att frekvensen har höjts med 300MHz för endast 4W högre TDP.

Det kan ju tala för att TDP'n inte kommer sticka iväg lika mycket som på senare generationers Core-processorer vilket i så fall kan medföra 5.0GHz+ OC's
Men den som lever får se.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

så 7700k är en 6700k med 200mhz mer alltså? då finns de ju inge poäng med att skaffa den om man ändå ska överklocka. om man inte använder optane då

Den lågt hängande frukten är sedan länge plockad, speciellt för desktop. 7700K är med andra ord ingen större sensation och man bör nog ligga några generationer efter för att motivera ett köp. När det kommer till mobilt bruk är det däremot viktigare att försöka ha det senaste (brukar vara roligare också).

http://www.anandtech.com/show/10610/intel-announces-7th-gen-k... nämner bland annat:

  • Same IPC as Skylake, but better manufacturing gives 12-16% more frequency

  • Speed Shift v2 will improve latency focused metrics, such as user experience

  • New fixed function hardware for 4K HEVC/VP9 increases battery life for media consumption

  • OPI 3.0 enables support for PCIe 3.0 x4 NVMe drives and Thunderbolt 3 (with additional controllers)

  • Support for three 4K displays: DP 1.2, HDMI 1.4, eDP 1.2

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Datavetare

Kaby Lake kommer ligga väldigt väldigt nära Skylake i sin mikroarkitektur, men de är inte identiska. Vidare pekar mycket på att även om Kaby Lake använder 14 nm så är det inte samma 14 nm som Skylake, den förra har i vissa presentationer refererats till som 14 nm+.

Spekulationen är att man gjort en del förändringar i utformningen av transistorerna i 14 nm+, förändringar som gjort det lättare att leda bort värme vilket i sin tur gjort det möjligt att skruva upp frekvenserna.

Högre frekvenser verkar vara ett genomgående tema för Kaby Lake. U-serien ligger kvar på 15 W, där handlar det ändå om ökningar av max-turbo som generellt sett är större än den mellan 6700K och 7700K. Även detta pekar på att man ändrat en del på minst en av kretsdesignen samt tillverkningsprocessen.

U-serien lanseras rätt snart, d.v.s. är inte så långt bort innan vi vet hur t.ex. IPC står mellan Skylake och Kaby Lake.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det brukar vara så men samtidigt har de inte gått upp till 4.5GHz tidigare och tillverkarna, speciellt Intel brukar lämna god marginal förrän processorna kör ihop och när man väl börjar öka spänningen så skall väl 500MHz gå att klämma ur tycker man, speciellt då det är endast fråga om en "listad" 4W skillnad (vet i fåglarna vad det är i praktiken men det är iallafall en sorts indikation att så hårt pressas inte processorn av hastighetsökningen iallafall)

4790k gick 4,2 stock (som 7700k) till 4,4Ghz vs 4,5Ghz, och de flesta av dessa når lätt 4,6+, iaf på senare rev, men väldigt få av dem når 5.0 utan delid och en satans OCning (hög spänning bla). Intel har bara minskat huvudrummet så att säga. (Har 3 st 4790k som referens för detta, där samtliga når 4,8 utan större problem, men 4,9 blir ruskigt jobbigt direkt. (Det är en exponentiell kurva.)

Skylake av hyfsad bra rev ska ju nå närmare 4,8 den också, om du deliddar den iaf, då de blir tydligen märkbart svalare.

Ang "4W", så är det inte frekvensen som ger högre effekt, när du är så högt uppe, det är bara spänningen. Du bränner nämligen en hel del värme som läckage (typ som en AMD GPU), för att få denna prestanda. Så 4W kan nog ge pytte lite högre spänning, vilket gör 4,5Ghz möjligt på fler CPUer (speciellt då det är ett typ av snitt TDP, så det är troligen 4W x 2,5 de räknar på kort burst)

tills jag får bevisat annat, tror jag på "5,0Ghz till alla" på dessa CPUer när jag ser det, och inte en sekund före. Men... jag vill hoppas

Men med det sagt... det är klart trevligt att se höga frekvenser som "stock" igen, för Skylake gjorde mig besviken där...

Permalänk
Medlem

Tycker i7-7700k's frekvens i 4.5GHz gör det hela fantastiskt, för dom som kanske inte vill överklocka får denna nästan gjort utav Intel och den frekvensen är ju standard vad dom flesta som överklockar sig upp till idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag vet att många av er här vet om att turbo-frekvensen inte fördelas jämnt över alla kärnorna, men kan vara viktigt att ta upp det ändå. Är en del förvirring kring det hela ibland, och jag får intrycket att vissa i denna tråd verkar tro att det är alla kärnor som hoppar upp i turbo-frekvensen när det bara är en eller två.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag vet att många av er här vet om att turbo-frekvensen inte fördelas jämnt över alla kärnorna, men kan vara viktigt att ta upp det ändå. Är en del förvirring kring det hela ibland, och jag får intrycket att vissa i denna tråd verkar tro att det är alla kärnor som hoppar upp i turbo-frekvensen när det bara är en eller två.

fel, du får gå in i bios å synca/tvinga turbo frekvensen på alla kärnor manuellt så boostas frekvensen på alla kärnorna.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Snusfri

Verkar som att min kära 2600k kommer att få leva fram till årsskiftet då det blir en 7700k

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Verkar som att min kära 2600k kommer att få leva fram till årsskiftet då det blir en 7700k

hade en 3770k å nu kör en 6700, å om jag ska vara ärlig så e det inte en prestanda-uppgradering som jag märker av så värst å då körde jag 3770k i 4hgz som högst. Byta 680it borde vara prio 1 för dig iaf.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag har inte hängt med i processorutvecklingen senaste åren.
Sitter på en 3,5 gHz i7 4770K och ett Z87 Deluxe moderkort idag med 850 PRO SSD.

Är det någon större idé att uppgradera hela plattan till 7700K + Z170/Z270? Kommer man märka av någon större skillnad i Windows eller Spelmiljön?

Permalänk
Inaktiv

Sitter man på en 2600K/3770K ska man absolut vänta med uppgradering och ta denna.
Vilket lyft.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av DST:

hade en 3770k å nu kör en 6700, å om jag ska vara ärlig så e det inte en prestanda-uppgradering som jag märker av så värst å då körde jag 3770k i 4hgz som högst. Byta 680it borde vara prio 1 för dig iaf.

Mjo, kommer att bli ett 1070 eller 1080 när löningen dimper ner på fredag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

fel, du får gå in i bios å synca/tvinga turbo frekvensen på alla kärnor manuellt så boostas frekvensen på alla kärnorna.

Nej, det har jag väl inte? Det du pratar om är manuell överklockning.

Intels definition är följande:

"Max turbofrekvens är den maximala frekvens som kan uppnås för en kärna med Intel Turbo Boost Technology."

Edit: Jag menade alltså turbofrekvens som uppnås med Intel Turbo Boost Technology när jag skrev turbofrekvens i mitt förra inlägg, och att det är fel att jämföra det med en manuell överklockning på alla kärnor.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Nej, det har jag väl inte? Det du pratar om är manuell överklockning.

Intels definition är följande:

"Max turbofrekvens är den maximala frekvens som kan uppnås för en kärna med Intel Turbo Boost Technology."

Edit: Jag menade alltså turbofrekvens som uppnås med Intel Turbo Boost Technology när jag skrev turbofrekvens i mitt förra inlägg, och att det är fel att jämföra det med en manuell överklockning på alla kärnor.

nej, jag pratar inte om att överklocka. jag pratar helt enkelt om att du helt enkelt sätter på funktionen i bios som gör att alla kärnorna på cpun boostar upp till maximala turbo frekvensen.

Mitt nya icke z moderkort(h110 chipset) som jag har parat ihop med i7 6700 boostar upp på alla kärnor till 4ghz så inte bara z moderkort som har den funktionen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

nej, jag pratar inte om att överklocka. jag pratar helt enkelt om att du helt enkelt sätter på funktionen i bios som gör att alla kärnorna på cpun boostar upp till maximala turbo frekvensen.

Mitt nya icke z moderkort(h110 chipset) som jag har parat ihop med i7 6700 boostar upp på alla kärnor till 4ghz så inte bara z moderkort som har den funktionen.

Enligt mig är det överklockning Men ok, visste inte att det gick att göra även med låsta chipset. Vi båda har väl rätt antar jag.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Enligt mig är det överklockning Men ok, visste inte att det gick att göra även med låsta chipset. Vi båda har väl rätt antar jag.

hehe, där håller jag inte med dig alls, varken på att det e överklocking eller att vi båda har rätt... nån måste ha fel, å jag vägrar höra att jag har fel

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx