Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Hitta strömbrytare av äldre modell

Permalänk
Medlem

Hitta strömbrytare av äldre modell

Jag har ganska nyligen målat om lite hemma, och någonstans på vägen försvann ett plasthölje till en av strömbrytarna på väggen. I min enfald tänkte jag att det skulle vara ganska lätt att hitta en likadan modell och köpa för en billig peng, men efter en session på diverse försäljares hemsidor har jag kammat noll. Det verkar som att just denna modell är något för gammal för att finns i nyproduktion, men något för ung för att finnas i retro-kollektionerna. Eller så är jag för dålig på att googla.

Någon som har en aning om var jag kan hitta en sån här? Jag har bara själva fästet att utgå från när det gäller mått; innerramen mäter 70x70 mm, så jag antar att plasthöljet borde ligga strax över 80x80.

Enda bilden jag kunde hitta på hur den såg ut, ursäkta myrstorleken.

Nuvarande utseende.

Något liknande detta jag söker, fast med två skruvar och mer tillplattad i de fyra hörnen som syns på den lilla bilden ovan.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Aene: Ja det är ungefär så nära jag kommit själv. Men färg och modell stämmer inte överrens, tyvärr. Det jag söker är av vit plast, standardfärg för såna här produkter.

Permalänk
Avstängd

Någon anledning att du inte bara köper en ny kronbrytare för en hundralapp?

Permalänk
Avstängd

70-tals husen har dessa brytare, är det något du är villig att betala för? hör med någon elektriker de byter ut dessa och kastar dem, ev har jag några liggande.

Nya brytare är lite tajta i gamla dosor som var mindre men det går att få dit dem

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig hitta en ram som passar, om det inte är en beggad dvs.
Bara att byta ut skiten, efter 30 år kan det vara dags.

Permalänk
Medlem

Kolla på Tradera.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk

Mina päron har såna i sån kåk (eller hade). Dock tror jag att jag har bytt ut de flesta till nya men jag kan kolla nästa gång jag är förbi där om jag har missat någon. Isåfall skickar jag gladeligen den till dig. Men som många andra säger blir det nog billigare för dig att köpa en helt ny brytare.

Visa signatur

Om du inte hittat idioten på jobb inom två veckor är du idioten själv.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Ja, det kanske är enklast att bara köpa en nyare modell. Frågan är om en sådan skulle passa med den befintliga infästningen? Jag har aldrig bytt något liknande förut, så har ingen större koll på detaljerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalimac:

Tack för svar!

Ja, det kanske är enklast att bara köpa en nyare modell. Frågan är om en sådan skulle passa med den befintliga infästningen? Jag har aldrig bytt något liknande förut, så har ingen större koll på detaljerna.

Stålramen runt är standarliserad så det kommer passa. Oftast skruvar man ju dock brytaren i dosan i de ovala hålen på sidorna men din brytare verkar inte passa mot dosan som sitter så den är istället spikad i väggen i överkant ser det ut som. Bara köra samma lösning på nya brytaren också, fast kanske skruv istället för spik. Glöm inte slå av strömmen! Sen se till att kabeländarna är oskadda och alla kardeler finns kvar. Du kan ev behöva klippa toppen och skala kabeln på nytt. Och köper du en brytare med skruvinfästning så se till att endast klämma på kopparen och inte på någon del av plasthöljet. Ganska enkelt men viktigt att du är noggrann

Permalänk
Medlem

Åk ut till återbruket i Alelyckan så bör du troligtvis hitta något passande för nästan inga pengar (om du nu bor i Göteborg som det står i din profil).

De har allt möjligt där sett till gammalt byggmaterial, så det är inte omöjligt att hitta en exakt sån täckkåpa som du söker ifall du rotar runt lite.