Permalänk
Medlem

Bättre trådlöst nätverk

Mina föräldrar äger ett hus med 2 lägenheter. Jag bor på överplan. De har snabbaste ADSL på nederplanet med Telias ADSL/router. Ska klara 24 Mbit, jag får bara just över 2 Mbit här uppe, med en range extender då signalen inte når ända fram från routern. Farsan hatar att ha kablar överallt så jag måste fixa det trådlöst, får dra hur mycket kablar jag vill här uppe men får inte dra kabel hela vägen till routern som hade varit det optimala förstås. Det är en hel del betong och stenväggar i farstun mellan lägenheterna och det finns inga elkontakter i farstun eller ens i min hall.

Budgeten är max 1800-2000. Vad ska inhandlas?

Jag får byta ut deras router och placera ut andra enheter alternativt testa Home Plugs. Men det är ett gammalt hus och misstänker att det inte är samma elnät uppe och nere.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

@Ykalon:
Du har ju tyvärr inte de bästa förutsättningarna, får inte dra kabel och kan inte använda powerline :(. Det leder till som du nämner att endast köra trådlöst. Lyckligtvis får du bytta ut routern från Telia, vilket bör göras direkt. Titta på något i denna pris klassen, köp därefter en riktigt bra trådlös förlängare (range extender). Försök köpa båda från samma tillverkare, då de i regel funkar bättre tillsammans.

När systemet sedan sätts upp rekommenderas att 2.4Ghz används istället för 5Ghz. De senare är snabbare men mer känsligt för störningar, väggar (betong extra jobbigt) och har inte lång räckvidd. 2.4Ghz är långsammare, men har inte 5Ghz nackdelar. Alltså bättre räckvidd, mindre känslig för störningar och väggar. En annan anledning (till 2.4Ghz) är uppkoppling som ni har till inte är så snabb vilket gör att 5Ghz aldrig kommer ge någon extra hastighet ändå.

Kan även vara bra att tittat på en bra mottagare om du inte redan sitter på ett bra trådlöst nätverkskort.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns bara ett vettigt sätt och det är att dra en kabel mellan våningarna, det går troligen att göra det osynligt om det får kosta lite men det brukar gå att dra det synligt men snyggt utan att det kostar så särskilt mycket och tänk på att kabeln kan gå på utsidan huset också.
Det kan gå att flytta smarten också så den hamnar på en plats som ger bättre förutsättningar för kabeldragning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tackar, lite orättvist att den som använder nätet mest är den som har sämst hastighet. Det var ju däremot i det saftigare prisklassen för jo, lär behöva kort också. Själv har jag funderat på http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/178340-d... plus extender och kort också från D-Link. Eller är D-Link skit?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns bara ett vettigt sätt och det är att dra en kabel mellan våningarna, det går troligen att göra det osynligt om det får kosta lite men det brukar gå att dra det synligt men snyggt utan att det kostar så särskilt mycket och tänk på att kabeln kan gå på utsidan huset också.
Det kan gå att flytta smarten också så den hamnar på en plats som ger bättre förutsättningar för kabeldragning.

Jo, har funderat på att dra elförlängninssladd och ställa en access punkt eller extender på en avsats i farstun som har fri sikt (minus en dörr) till routern och fri sikt in i min lägenhet naturligtvis.. Möjligtvis testa att bara flytta den NetGear extender jag har nu dit. Tror jag har 60 Mbit internet faktiskt när jag kollade telias sida, morsan sa att hon hade skaffat det snabbaste iallafall.

Ska testa på det, blir ju bara en kostnad på 150-200 för elsladd..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ykalon:

Jo, har funderat på att dra elförlängninssladd och ställa en access punkt eller extender på en avsats i farstun som har fri sikt (minus en dörr) till routern och fri sikt in i min lägenhet naturligtvis.. Möjligtvis testa att bara flytta den NetGear extender jag har nu dit. Tror jag har 60 Mbit internet faktiskt när jag kollade telias sida, morsan sa att hon hade skaffat det snabbaste iallafall.

Ska testa på det, blir ju bara en kostnad på 150-200 för elsladd..

Varför är det så omöjligt at dra en nätverkskabel ? Finns det nån teknisk anledning eller är det bara av princip eller är det ovilja att göra/bekosta ett bra jobb ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Här har du en bra accesspunkt för 1200kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393879

Har själv en sådan i ett stort hus med betongväggar, funkar otroligt bra.
Tänk dock på att den inte har någon inbyggd brandvägg.

Permalänk
Medlem

@Ykalon: Om du ska hålla dig till din budget och behöver trådlöst kort skulle jag köra på D-link, kommer ju absolut inte bli sämre .

Finns ett annat sätt att lösa problemet på med köra en bra trådlös förlängare (tex ASUS:en) som du sätter på "din" våning och från den kan man dra kabel till din dator :). Då börjar du med att köpa förlängaren och väntar med router för att se om det räcker, på så viss spara in lite pengar. Tänk på att om signalstyrkan är 3 av 5, så förstärker inte extendern signalstyrkan från router.

Till exempel kan du ha 5 av 5 på din våning men om signalen mellan routern och extender är dålig blir uppkopplingen dålig på din våning. Var därför nog med din placering av extendern.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w