Permalänk

Velar mellan 2 skärmar!

Hej allihopa! Har precis köpt en dator (i7 6700k och gtx 1070) och är nu sugen på en ny skärm. Har hittat två stycken som jag velar mellan..

Den ena är den här http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-... 27" 1440p TN och Gsync.

Den andra är denna https://www.komplett.se/product/842553/datorutrustning/bildsk... 27" 1440p IPS och FreeSync.

Den jag egentligen undrar är om det är mer värt att ha Gsync än IPS? Sitter just nu på 2st TN skärmar så kan ju säga att jag aldrig upplevt IPS men det är många här på forumet som höjer det till skyarna. Speciellt för RPG spel som tex WoW. Vilket är det spel jag spelar mest för närvarande.

Så shoot övertyga mig om vilken skärm jag ska beställa!

Permalänk
Medlem

Beror på vad du väger tyngre. Bra responstid eller bättre bild.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk

@trattjaevel: Mjo sitter just nu med en 5ms skärm och är van vid det så det är nog inga problem där. Frågan är ju om Gsync är nödvändigt vid 1440p med setupen jag har. Vad tror du?

Edit: Ingen som har någon input och kan hjälpa mig i valet?

Permalänk
Medlem

@Lerkan_67: Aldrig använt mig av freesync eller gsync. Är 4ms inget problem för dig ska du nog satsa på ips panelen.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Kör på IPS så blir du garanterat nöjd överlägsel bildkvalitet.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

@Lerkan_67:

Välj G-Sync-skärmen, har man en gång haft en så vill man inte ha en utan. Kommer hjälpa extra mycket i 1440p.

Permalänk

@GeCors: Det är det jag är inne på lite jag med. Sitter på 2 st TN paneler just nu så har aldrig riktigt upplevt IPS så antar att det är lättare att gå till en ny TN då. Antar att man drar sig lite för de om man en gång suttit på en IPS. Så du tycker alltså Gsync>IPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan_67:

@GeCors: Det är det jag är inne på lite jag med. Sitter på 2 st TN paneler just nu så har aldrig riktigt upplevt IPS så antar att det är lättare att gå till en ny TN då. Antar att man drar sig lite för de om man en gång suttit på en IPS. Så du tycker alltså Gsync>IPS?

Jepp, G-Sync ger mjukare bilduppdatering, ingen tearing, rimlig input lag. För mig så har G-sync nästan betytt lika mycket som att gå från 60Hz till 144Hz. Är man allergisk som jag mot tearing men inte kan spela med v-sync på pga input lag så är G-Sync ett måste. IPS är trevligt men inte ett måste för mig som enbart spelar.

Permalänk

@GeCors: Aa spelar i princip bara jag med. Tror du jag blir nöjd med http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-...?

Permalänk
Avstängd

Har du råd med IPS så kör på det skulle jag säga speciellt om du kör mer mmorpg etc än cs.

Permalänk

@gabriel15: Frågan är ju om jag kommer behöva Gsync för att det ska vara smooth på 1440p med ett 1070 och i7 6700k? Vad tror du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan_67:

@GeCors: Aa spelar i princip bara jag med. Tror du jag blir nöjd med http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-...?

Absolut!

Permalänk
Medlem

Jag har en MG279Q, med ett gtx 1070. Jag är väldigt nöjd med den, kommer oftast upp i 144 fps om jag har medium inställningar, färger och betraktingsvinklar är riktigt bra enligt mig.

Permalänk

@bullis: Du känner inte att du behöver Gsync @1440p?

Permalänk
Medlem

Jag är också väldigt sugen på en MG279Q, just för kombinationen IPS 144hz och 1440p.

Är verkligen G-sync så viktigt för en casual gamer? Känns som att skillnaden IPS vs TN gör en större förändring?

Den enda nackdelen jag kan se är om man kör Nvidia-kort, vilket jag gör... just för att den har freesync. Har man någon nytta av freesync när man kör Nvidia eller är det helt bortkastat?

Har jag varit du hade jag kört MG279Q

Permalänk

@phixius: Lutar mot den, speciellt när Komplett hade 10% på den nu i helgen. Freesync är totalt bortkastat med Nvidia kort. Surt men jag tror ändå att det är ett ganska bra pris för vad man får, 144hz 1440p 27" IPS.¨

Men är som sagt kluven över hur skönt det är med Gsync, kan ju tänka mig att det blir svårt att ens nå upp till 144 fps i 1440p med ett 1070 men över 60 lär ju funka ypperligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixius:

Har man någon nytta av freesync när man kör Nvidia eller är det helt bortkastat?

Ingen nytta tyvärr. Funkar inte ihop.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Jag köpte IPS, ångrar det som fan.

Inbränningar redan innan ett år och det går inte på garantin. Kommer aldrig köpa BenQ igen.
Ska försöka prata med dustin, för efter bara 1000h användning ska inte en skärm få inbränningar på allt som visas i mer än 2 minuter. Speciellt inte en skärm för designers/cad som ska kunna ha den 9-17 i tre år.

Permalänk
Medlem

läste lite här: reddit
"I am using my 1070 with an MG279Q.
A few things to keep in mind:
If you are buying, buy from Best Buy. And take their 2 year warranty (I got the warranty for half off, you have to push for it)
This monitor has major QA issues, but if you manage to get one without defects, it's unbeatable for the price (IPS, 1440p, 144hz)
When I bought it, I told the best buy customer rep that I've heard this unit has bad pixels regularly, and it's a $600 monitor, so I want to make sure this isn't the case, so I checked the screen for dead pixels at the store before it came home.
In the off chance it did have those issues, the best buy warranty would have covered it and replaced it.
It works wonders. Just turn Vsync on in games. Find Vsync vs Gsync videos on youtube and you'll see they're not all that different."

Betyder det att man kan ha vsync? Och vad betyder vsync? Jämfört med freesync/g-sync??

Permalänk

@Valonen: Tror du att TN och GSync är värt mer än IPS?

Permalänk

@phixius: Verkar inte gå att välja nån försäkring på Komplett iallafall.. Dom kanske bara vill bli av med dom?

Permalänk
Medlem

Lite OT men ändå relevant, jag sitter på ett GTX580... kommer jag ens kunna använda MG279Q? Om inte, duger ett GTX1060?

Vill nog inte gå över till AMD, har alltid kört Nvidia...

Permalänk
Medlem

@Lerkan_67: Försäkring?! Vad är det för försäkring? Varför ta det? Känns oftast som att dom lurar en med sånna försäkringar?!

Verkar vara utgående modell på netonnet också... https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/as...

Permalänk

@phixius: Tänkte det du länkade om BestBuy och deras warranty? Tror du att man kan lämna tillbaka skärmen ifall det skulle uppstå döda pixlar/inbränningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan_67:

@Valonen: Tror du att TN och GSync är värt mer än IPS?

Nog en smaksak men jag tycker det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

@Valonen: Efter som jag klarat mig med TN i alla dessa år kanske jag kan göra det några år till. Så slår nog till på http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-... . Känns lite säkrare att ha Gsync när man ska lira på 1440p. Eller tänker jag helt fel nu?

Permalänk
Medlem

@Lerkan_67: Vet faktiskt inte, men det tror jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan_67:

@Valonen: Efter som jag klarat mig med TN i alla dessa år kanske jag kan göra det några år till. Så slår nog till på http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-... . Känns lite säkrare att ha Gsync när man ska lira på 1440p. Eller tänker jag helt fel nu?

Kör på det, kanske också slår till på skärmen faktiskt.

Visa signatur

Permalänk

@Valonen: Står ju dock inget om leveranstid? Vet inte om det är vanligt hos cdon men om en vara finns i lager brukar det väl stå ex "Levereras inom 1-3 arbetsdagar"? Tror du det är safe att beställa?

Permalänk
Medlem

@Lerkan_67 Ingen aning faktiskt, jag brukar inte kika på det så mycket utan det kommer när det kommer. Men funkat okej att beställa från cdon tidigare så.

Visa signatur