Tjej med personlighetsstörning, råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Har ett förhållande och barn som varat i 4 år än så länge med en tjej som har diverse psykiska och fysiska stämplar(epilepsi, ptsd, borderline) på sig.. och jag skulle säga att det beror på precis hur DU är som person.

Allt är frid och fröjd för att 2 sec senare sitter hon i ett hörn och stortjuter i soffan för att hon inte orkar med dottern, mig eller att hararna ute på gården springer åt fel håll(det kan vara allt mellan himmel och jord) för att 5 sec senare börjar storstäda lägenheten..

Tjejen mår mycket bättre än när vi träffades för 4 år sedan och allt har lugnat ner sig så det är väldigt hanterligt och jag märker det knappt dom flesta kvällarna. Men så fort hon blir ordentligt trött så sipprar det fram lite emellanåt.

För att klara av ett sådan förhållande måste du vara väldigt tålig och lugn. För du kommer ta skapliga smällar fysiskt.
Så jag skulle säga att det beror precis på hur du är men jag skulle antagligen rekommendera att undvika det.

Shit... de där låter ju som min sambo har faktiskt misstänkt att hon har något i den stilen många gånger. Dock är det väldigt mkt bättre sen hon började gå till en terapeut för sin ätstörning..

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Borderline, eller Emotionell instabil personlighetsstörning är som nämnts i tråden ett brett spektrum av tillstånd men generellt kan sägas att en grav sådan störning är väldigt svårhanterlig med täta kontakter med psykiatri, tvångsvård och intensivvård för att personen ens ska överleva sig själv. Jag har själv arbetat med sådana och träffat på dem i alla dessa instanser.
I betydligt enklare fall så är de inte mer än lite drama queens då en stor del av störningen är att man ser allt svart eller vitt, det finns inga gråskalor när det gäller lösningar på problem men ju bättre personen blir på att hantera detta desto mer normal blir hen (även om det är klar övervikt för kvinnor att ha den så finns det män också).

Om personen är medveten om sin diagnos och problematik samt gör steg för att förbättra sin hantering av det så kan det leda till en djup och meningsfull relation med lite drama ibland. Men då är det bra om DBT (dialektisk beteendeterapi) är inblandad. Det kommer sannolikt också kräva mycket energi och tålamod från partnerns sida dock..

Ska tillägga att jag så klart är lite skadad av att ha arbetat med allvarliga varianter men har även sett sådana som gått från att vara nära döden en gång i veckan till att bli fungerande partners något år senare.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv

Jobbar ju som vårdare så är rätt öppen för allahanda psykiska bekymmer, men gå långsamt. Som någon annan här sa - se hur det tar sig uttryck när hon mår dåligt, och om du känner att du orkar leva med det. Det är riktigt jobbigt att bo med någon som har psykiska problem. Har själv bott med någon jag var rätt förtjust i.

Permalänk
Avstängd

Som andra sa, var öppen men gå långsamt fram! Tycker det helt klart är värt det att lära känna henne Människor som är känslomässigt instabila brukar inte må bra av att hoppa in i ett förhållande på under en månad Så ta din tid om du nu inte tänkte satsa på nån annan istället. Psykiska problem går att jobba på, men kräver tålamod och stort intresse av objektiv förståelse.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Tjenare alla Sweclockare! Nyligen så kom jag i kontakt med en fin tjej online (vi har en gemensam vän) hon verkade intresserad av mig och vi började snacka lite. Vet inte om jag gillar henne ännu mer än ren fysisk attraktion. Men jag vill definitivt lära känna henne mer. När vi pratade så fick jag reda på lite om hur hon har någon form av personlighetsstörning, kallat borderline tydligen, som har med instabila känslor att göra. Googlat lite på det men hoppas på bättre svar här. Är det någon som har erfarenhet av detta? Rent hypotetiskt att det skulle bli något, hur hanterar man en sådan person? Har bara lite erfarenhet av folk med personlighetsstörningar, och dom är inte roliga i längden tyvärr. En väldigt gammal vän till mig som har en diagnos, vilket tyvärr har lett till att jag inte umgås riktigt med honom som förr eftersom det är väldigt jobbigt att ha och göra med i längden. Beror ju helt på vad det är för störning också. Att notera är ju också att vi inte träffats i verkligheten ännu.

Att ställa en sådan fråga ut i allmänheten är ingen bra idé.

i princip alla råd du kommer få handlar om okunskap och egna erfarenheter. Och att bara folk påstår att dom "vet" hur det är att leva ihop med någon som har borderline så visar det också på okunskap och nånting du aldrig ska gå efter.

Det du kan göra för att få mer kunskap, är att läsa dig till vad borderline innebär och lära känna denna tjej. Om hon har lärt sig hantera sitt liv och du vet varför hon kan bli förändrad i sitt beteende så hjälper det enormt

Jag har en del erfarenhet/kunskap själv, men jag kommer aldrig påstå att det är si eller så. alla människor är olika och lärt sig hantera sig på olika sätt.
Om du väljer att inleda ett närmare förhållande med denna tjej så kommer du lära dig väldigt mycket. Men det är som sagt upp till var och en.
Leta reda på fakta och information om hennes diagnos, och lär känna denna tjej innan du väljer väg, det skulle jag säga.

Det finns forum som är riktat till detta. Hör där istället för på sweclockers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Att ställa en sådan fråga ut i allmänheten är ingen bra idé.

i princip alla råd du kommer få handlar om okunskap och egna erfarenheter. Och att bara folk påstår att dom "VET" hur det är att leva ihop med någon som har borderline så visar också på okunskap och nånting du aldrig ska gå efter.

Det du kan göra för att få mer kunskap, är att läsa dig till vad borderline innebär och lära känna denna tjej. Om hon har lärt sig hantera sitt liv och du vet varför hon kan bli förändrad i sitt beteende så hjälper det enormt

Jag har en del erfarenhet/kunskap själv, men jag kommer aldrig påstå att det är si eller så. alla människor är olika och lärt sig hantera sig på olika sätt.
Om du väljer att inleda ett närmare förhållande med denna tjej så kommer du lära dig väldigt mycket. Men det är som sagt upp till var och en.
Leta reda på fakta och information om hennes diagnos, och lär känna denna tjej innan du väljer väg, det skulle jag säga.

Det finns forum som är riktat till detta. Hör där istället för på sweclockers.

Exakt, man vet bara inte hur det är att leva med alla tjejer med borderline, alla har olika egenskaper...borderline är bara en faktor

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med en del patienter som har borderlinestörning. Mitt enda råd är att du skall skita i att ge dig in i ett förhållande med personen i fråga. Gör du det kommer du bli utnyttjad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det som talar för henne är absolut att hon berättar om det direkt. Då är hon själv medveten om att hon har ett problem och måhända gör vad hon kan för att hantera det.
Skadar väl inte att träffas, om du vill det. Du kan vara ärlig med att diagnosen gör dig lite orolig.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Exakt, man vet bara inte hur det är att leva med alla tjejer med borderline, alla har olika egenskaper...borderline är bara en faktor

Ja precis:) Det finns egentligen ingen som är "normal" idag. Alla har drag av nånting. Och det blir tydligare idag när samhället och kommunikationen/informationen växer i världen.

Det ställs högre krav på människan idag än t.ex 70talet. Och där ifrån har diagnoserna ökat och ökat med att människan har högre krav på sig, och från samhället för än 40år sedan.

Allt går att hantera med kunskap, då står man stadigt när det blåser

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nocebo:

Jag jobbar med en del patienter som har borderlinestörning. Mitt enda råd är att du skall skita i att ge dig in i ett förhållande med personen i fråga. Gör du det kommer du bli utnyttjad.

Skickades från m.sweclockers.com

Du jobbar med patienter som har denna diagnos och avråder. Vad gör du ens där? du är inte lämpad till det arbetet om du dömer ut en tjej du inte ens träffat.

Det finns en anledning till att dom är patienter. Om alla med borderline behöver vårdas så skulle sjukhusen inte räcka till.

Permalänk
Medlem

borderline är ju rätt svårt o hantera även som vän, personligen hade jag inte dejtat en som hade haft det då jag inte orkat med problematiken men man kan ju alltid se! det kanske inte är så farligt på just henne? ge det en chans och låt tiden tala

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Ja precis:) Det finns egentligen ingen som är "normal" idag. Alla har drag av nånting. Och det blir tydligare idag när samhället och kommunikationen/informationen växer i världen.

Det ställs högre krav på människan idag än t.ex 70talet. Och där ifrån har diagnoserna ökat och ökat med att människan har högre krav på sig, och från samhället för än 40år sedan.

Allt går att hantera med kunskap, då står man stadigt när det blåser

Kul att du säger det. För angående trådens fråga så:
Det kommer blåsa.
Tills du välter.

Jag vet inte vilken kunskap som kan hantera en person med borderline schizofreni tex.
Och då menar jag i en personlig relation.
En nära sådan.
Ju längre ifrån man är, ju enklare är det förstås att hantera.
Menar vi att som professionell psykolog hantera personen så räcker kunskap långt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Spring fortare än benen bär. Det kommer bara att resultera i att du slösar bort ditt liv

Permalänk

okej, många som säger "stick" här, mitt råd är att känna efter, hon är medveten om att hon har problem med det och kan hjälpa till att förbereda dig, att själv vet hur hon ska hantera det, har kompisar som har borderline, och är jättetrevliga, kan vara en hel del att hantera när de når sina yttersta, men vet man vad man ska förvänta sig så blir det lättare.

allt handlar om hur mycket energi du är villig att lägga ner, inget förhållande är felfritt och simpelt som på någon serie på tv, utan allt kräver energi och vilja, med de två så kan ni får det att funka hur bra som helst.
Du behöver välja om hon är värd de episoder som kan dyka upp, och som många säger, ett stort tålamod är bra att ha.

är det bara borderline som hon har eller finns det fler diagnoser?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Inaktiv

Fy fan va läskigt att läsa alla kommentarer att han ska fly situationen för hon har öppet berättat om sin borderline. Ni har ingen aning hur hon är som person eller bredden på hennes svängningar och ändå spyr er ur sådan skit.
Jag hoppas ni aldrig råkar ut för nån form av psykisk ohälsa... För då har in nu på förhand dömt ut er själva som människor värda ett normalt liv med kärlek och respekt.

Permalänk
Medlem

Borderline... Om vi säger såhär. SPRING! Du kommer få enorma problem. Antar dock att du inte tänker lyda det rådet men återkom gärna om 4-5 år så kan vi diskutera hur du mår efter den resan.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag var tillsammans med en tjej som hade diagnosen. Och visst kunde det vara jobbigt ibland, men det var inte orsaken till att det tog slut. Och vi är vänner än.

Det gäller även hur du är som person och hur du kan hantera det. Är du trygg i dig själv och lugn så är de gånger hon får "utbrott" inget problem.

Vi är fortfarande vänner idag och hon är i ett nytt fungerande förhållande.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Fy fan va läskigt att läsa alla kommentarer att han ska fly situationen för hon har öppet berättat om sin borderline. Ni har ingen aning hur hon är som person eller bredden på hennes svängningar och ändå spyr er ur sådan skit.
Jag hoppas ni aldrig råkar ut för nån form av psykisk ohälsa... För då har in nu på förhand dömt ut er själva som människor värda ett normalt liv med kärlek och respekt.

Ur en rent subjektiv synvinkel så håller jag med om att en borderlinediagnos inte är mycket att springa för, men bakom det hela finns en god poäng att lyfta fram:
Att vara i ett förhållande tar energi, och att vara i ett förhållande med någon med psykisk ohälsa tar väldigt mycket energi. Det kräver långt mer givande än tagande, och vet man inte vad man ger sig in i så kommer det att äta upp en. Resultatet blir ett förhållande som inte fungerar och två personer som mår dåligt, inte bara en.
Så, är man tveksam huruvida man klarar av det eller inte, då ska man inte ge sig in i leken alls. Det är bäst för alla inblandade.

Men ja, för att återgå till huvudfrågan ... Den viktigaste frågan att ställa sig är inte hur man ska hantera en person med <diagnos X>, utan hur man ska hantera sig själv. Det är mycket möjligt att TS menade det sistnämnda, men det är alltför vanligt med det förstnämnda. Har man inte själv ett väldigt stabilt psyke och god självbild, då är man ute på djupt vatten. Ser man en psykiskt sjuk som någon man kan reparera, då bör man springa och gömma sig. Ja, jag skulle kunna fortsätta med listan ett tag till, men jag hoppas att poängen har landat hos TS: att tveka är sunt; att skaffa sig kunskap innan man ger sig in i något är vist; att undvika något som inte kan ge nämnvärt ökad avkastning om det lyckas, men som kan sluta katastrofalt om det misslyckas, är inte dömande, det är rationellt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Igelkott:

Kul att du säger det. För angående trådens fråga så:
Det kommer blåsa.
Tills du välter.

Jag vet inte vilken kunskap som kan hantera en person med borderline schizofreni tex.
Och då menar jag i en personlig relation.
En nära sådan.
Ju längre ifrån man är, ju enklare är det förstås att hantera.
Menar vi att som professionell psykolog hantera personen så räcker kunskap långt.

Allt beror på vilken nivå av borderline hon har. Hur hanterar personen det själv. Hur mycket självkännedom har hon om sin diagnos. Sen handlar det om kunskap och förstående istället för att döma. Om det blir en negativ påverkan pgr av diagnosen i relation, så hjälper kunskapen om Varför det händer så. När man vet varför så får man träna på att inte ta åt sig personligen, för det handlar helt enkelt om nånting hon inte kan styra över.

Bara att sitta med det i sin ryggsäck, att förstå varför, gör att man inte sugs in i det lika lätt. Och det är nånting man själv behöver jobba på.

Jag själv skulle absolut kunna träffa en tjej med borderline. MEN, inte just nu. Jag har så mycket i mitt liv att förhållande överlag inte finns på tapeten.
Så det handlar också om vilket skede man själv är livet.

Permalänk
Medlem

Visst visst alla med borderline är givetvis inte likadana, men efter att ha varit ihop med en tjej med diagnosen i 4 år så har jag exakt samma upplevelser som många andra här.

Fina stunder varvas med enorm drama, lögner, svek, självskadebeteende och manipulationer. Efter att ha varit en tid inne i den där bubblan så dras man med ner i skiten och det börjar bli svårt att skilja på vad som är vad.

När vi till sist gjorde slut så fjäskade hon in sig och låg runt med min kompis/kompisar som garanterat fått höra så extremt mycket skit och lögner om mig som de säkert har trott på. Jag vet inte riktigt vad de tänker om mig längre och det är otroligt frustrerande att inte kunna göra något åt det. Detta var tacken för alla år som jag hade försökt hjälpa henne att må bättre. Japp, jag är bitter.

Jag har haft flera tjejer sedan dess och alla förhållanden har ju något att jobba med. Men inget annat har kommit i NÄRHETEN av den här tjejen. Kan ju nämna att jag nu är lyckligt gift och har ett förhållande som GER mig energi, inte TAR energi.

Tldr @Friterad: Av 4 år med en borderline ångrar jag åtminstone 3 år och 9 månader. Sen får du avgöra själv hur det känns med din bekantskap.

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova men ha en flyktplan redo och satsa inte för hårt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Bat shit crazy? Märkligt uttryck, men det är väl lite så hela tråden har tagit form.
I alla fall. Personlig erfarenhet. Alla är olika. Jag har för ett par år sedan varit parhäst med en söt tös med borderline diagnos. Själv har jag ett par diagnoser som definitivt är värre, och egentligen inte alls borde passa med hennes. Hon var sjukt härlig, och när hon fick sina episoder fanns det bara två saker att göra. Ge henne en jättekram och berätta att man älskade henne, och om det inte fungerade, gå och gör något annat, så hon får varva ner på egen hand.
I efterhand visade det sig att vår attraktion var mest fysisk, och efter ett par år var det inte lika spännande längre, så vi gled isär, avslutade som vänner, och vi träffas fortfarande lite då och då.

Borderline är som skrivits tidigare en så bred diagnos, att den egentligen inte säger något om själva sjukdomsbilden. Är du intresserad, lär känna henne. Känner du att det kostar mer än du är beredd på att betala när ni umgås, var ärlig med det. Både mot dig själv, och mot henne.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Legendarisk

Var snälla och hjälps åt att hålla tråden trevlig och konstruktiv.

*** Rensat / §1 ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skäggig legend

Erfarenhetsman här: Var tsm med en tösa i hela 2 år. Trevlig, snygg, otroligt snäll tjej men tyvärr var hon well... galen. Åkte in på psyket några gånger pga psykoser (schizofren) + en massa annat. Nu sitter hon inne på rättspsyk efter att nästan ha slagit ihjäl en tjej hon trodde var hennes styvmorsas mamma (?). Hon har under tiden inne på rättspsyk skrivit en bok som kan köpas av bokhandlare etc...

En gråsugga måste man ju bara ha, men en förklaring följer såklart!
Mitt X (Henrik) var en riktig jubelidiot som jag aldrig älskat eller ens tyckt om. Han var bara jobbig och i vägen. Vi var tillsammans i två år sen bad jag honom att dra åt helvete. Men hur som helst så sårade han mig faktiskt en gång. Det var när han sa att han fortfarande älskade sitt X. Jag blev inte känslomässigt sårad utan tyckte bara att det var en så otroligt onödig sak att säga till någon som man umgås med väldigt mycket... Så den kvällen skar jag mig på benet. Ett litet sår bara men det var ett sår jag aldrig tyckte om. Så jag började ständigt fylla i kunturerna med en bläckpenna i form av en gråsugga.

Det har hon skrivit i boken och jag känner inte igen något av det.
Jag ville även ha tillbaka en jäkla massa pengar jag hade lagt ut, kläder, festivalbiljetter etc - en summa runt 9k. Jag fick tillbaka 43 kronor och enligt henne var det allt, "biljetterna fick du ju av hades" - "kläderna fann vi i sängen". Efter några månader av kaos ringer jag hennes morsa som verkligen gillade mig och hon bad om ursäkt, gav mig pengarna. Flera månader senare fick jag ett handskrivet brev där det stod "förlåt, jag räknade fel. Vill du ha mig?" - sign: blod.

I'll say: Run the f'ck away.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Tragisk tråd.

Eftersom du är nyfiken, lär känna personen. Är hon svår backar du undan, det är inte mer komplicerat än så.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Avstängd

Är du lite jagsvag kommer hon manipulera sönder din självkänsla med mera det liggger i deras natur inte i deras intelligens, snarare i beteendemönstret, inte långt från psykopati dom känner ofta ingen ånger alls och är antingen empatiskt befriade eller empatiskt störda, söker sig till gangster å andra likasinnade eller motsatsen en jagsvag niceguy dom kan dupera

Permalänk
Avstängd

@rocket:

Bra förklaring.

Har ibland sagt grejer som kommit rakt tillbaka som om jag säger att något var fel. Så hör jag en vecka senare att de var jag som gjorde just de felet när de egentligen var hon. Någon gång lyckades jag pussla ihop det (tacka fan för skype historik) och då vände hon jävligt snabbt och låtsades som om att de inte hänt.

Därför de är så viktigt att vara en stabil människa och veta vart på jorden du står, annars kommer hon att böja dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Visst visst alla med borderline är givetvis inte likadana, men efter att ha varit ihop med en tjej med diagnosen i 4 år så har jag exakt samma upplevelser som många andra här.

Fina stunder varvas med enorm drama, lögner, svek, självskadebeteende och manipulationer. Efter att ha varit en tid inne i den där bubblan så dras man med ner i skiten och det börjar bli svårt att skilja på vad som är vad.

När vi till sist gjorde slut så fjäskade hon in sig och låg runt med min kompis/kompisar som garanterat fått höra så extremt mycket skit och lögner om mig som de säkert har trott på. Jag vet inte riktigt vad de tänker om mig längre och det är otroligt frustrerande att inte kunna göra något åt det. Detta var tacken för alla år som jag hade försökt hjälpa henne att må bättre. Japp, jag är bitter.

Jag har haft flera tjejer sedan dess och alla förhållanden har ju något att jobba med. Men inget annat har kommit i NÄRHETEN av den här tjejen. Kan ju nämna att jag nu är lyckligt gift och har ett förhållande som GER mig energi, inte TAR energi.

Tldr @Friterad: Av 4 år med en borderline ångrar jag åtminstone 3 år och 9 månader. Sen får du avgöra själv hur det känns med din bekantskap.

Har varit med om EXAKT samma sak. Ända skillnaden va att min brud hängde sig i sin mammas lägenhet när hon förstod att det va slut på allvar och låg inte runt med mina kompisar. För mig va det mycket slut ena dagen tillsammans andra så jag fick flytta 30 mil från staden jag bodde i för att bli av med förhållandet. Sen tog det ett halvår innan hon dog.

Permalänk
Avstängd

@Granter: https://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)

Det kallas för projektion inom psykologin hon kastar sitt obefintliga samvete på dig eller rättare sagt sina känslor hon aldrig lärt sig hantera rätt kommer att projekteras över på dig, därför man alltid blir anklagad och får bära skulden för massa skit man aldrig gjort, se bara till att skaffa dig en sjukdomsinsikt i vem du umgås med och låt dig inte snärjas av hjärntvätten. Jag kallar det hjärntvätt eftersom hon börjar med att ta bort din tillit från dig utan orsak, tex det går ej lita på dig påstår hon utan anledning, du börjar försvara dig då det är en osanning utan grund. Där har hon dig redan du är i ett försvarande läge dvs du vill bevisa för henne att det inte stämmer. Hon har här övertaget och kan börja plocka isär dig efter hon lärt sig vilka svagheter du har. När du inte har någon självkänsla kvar börjar du tro att du är så kass som hon påstår med sina lögner och anklagelser. Du börjar tycka synd om dig själv vilket är porten till depression.

Jag talar ur egen erfarenhet hon kan också göra slut för att sedan bli tillsammans igen ofta för att få dig att känna dig i underläge,

Mitt råd är att lämna bryt kontakten och se ditt eget värde, om du är intelligent och mentalt frisk så förtjänar du umgås med någon som behandlar dig som du behandlar din partner. I sådana här fall slutar det alltid illa tillslut å du kommer förlorat mkt av din karraktär vänner med mera, dom vill gärna se dig isolerad så deras psykiska misshandel inte bollas med folk som kanske avslöjar henne. Vissa är duktiga på att spela normala inför vänner och folk, charmiga men ytliga och saknar känslomässigt djup, har svårt för ironi med mera.

Vissa gillar att skylla på pms i början sen adhd sen något annat osv osv

Permalänk
Inaktiv

intressant.

För att inte bara dra alla kvinnor över en kam. Alla människor har drag av diagnoser. Men män är mer logiska och kvinnor mer emotionella över lag. Och det kan också ha och göra med samhällets förväntningar och syn som gör att vi agerar för "det är så man ska vara".

Kvinnor tror jag är speciellt utsatta, dom upplever/har väldigt många krav på sig ifrån andras ögon. Men jag tror också att dom hjälpt till att skapa det själva.

Edit: Inlägget som jag citerade togs bort.