Behålla, uppgradera eller skrota gamla bettan? (datorn)

Permalänk

Behålla, uppgradera eller skrota gamla bettan? (datorn)

Gottfolk!
Tiden går och min PC är snart 5! år gammal, fungerat underbart för mina behov.

Men nu till BF1 släpps skall det uppgraderas med nytt kort & skärm.
Ser ni nån stor flaskhals som kommer bli?
Har inte jättelust och slänga ut 25" på helt ny pc men måste man så måste man.

Blir ett GTX 1070 & en ny ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync

Bef setup:
Moderkort: MSI P67A-GD55 REV B3
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz (lite klockad)
Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP (tot. 16gigg)
kylning: Corsair Hydro H80
+ 1st 140 fläkt uppe, 2st 80 fram samt 1i botten (aldrig ahft problem med värme innan)
Grafikkort Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC
Nätagg: Corsair HX 750W 80
1st 1TB Samsung Spinpoint F3
1st SSD samsung
1st SSD INTEL

Permalänk
Medlem

@Mike_the_pipe:

Skulle byta cpun mot en i7-6700K (eller nån 6-kärnig). BF-spelen gillar fler än 4 trådar. Speciellt med den skärmen så vill du ju hålla så hög minimum-fps som möjligt, din i5:a kommer dippa långt ner under 100 vid fler tillfällen än ett. Bytte själv min i5-3570K till en i7-6700K just för att jag siktar på att hålla 144 fps och skillnaden är verkligen enorm.

Permalänk

Nu försvann inlägget, provar igen, men misstänkte cpun var klen eventuellt. Tänkte ta cpu, moderkort & vätskekylning i steg 2 som upgrade, kanske får tänka om där. Finns det något program jag kan se hur mkt cpun jobbar när jag belastar /gibbar? Tack för svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mike_the_pipe:

Ladda ner MSI Afterburner, bocka för att CPU Usage etc ska visas (Show in On-Screen Display, du hittar det under settings/monitoring och settings/on-screen display. Har du BF4, sätt grafiken på absolut lägsta möjliga så får du se hur den presterar, lämpligt är 64 pers Conquest Large på Siege Of Shanghai eller Pearl Market, och givetvis v-sync off.