Tjej med personlighetsstörning, råd?

Permalänk
Medlem

Har en vän som blev ihop med en tjej som var borderline för ca 5 år sedan. Min vän är en väldigt bra, stabil och social kille med utbildning och jobb och allt. Långsamt men säkert bröt den här tjejen ner min stackars vän under ett halvårs tid och kunde få tokspatt för minsta grej. Allt skulle styras av henne in i minsta detalj, om han köpte kläder själv och hon inte var informerad var det WWIII när han kom hem.

Sedan plötsligt från ingenstans var hon otrogen och min vän hade då som tur var styrka nog att göra slut. Och då såklart var hon ju jättekär och storgrät och skulle ju aldrig kunna göra något sådant "egentligen". Hon hade ingen aning om varför hon hade varit otrogen, det var ju inte värt någonting och så vidare och så vidare.. ja du förstår.

Finns nog flera olika typer men stay far, far away är iaf min erfarenhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lakej:

haha ok, vad är du för skön pajsare. Jag kan inte säga mycket mer än att jag har flera erfarenheter, då och nu, med psykiska problem som inte är mina egna.

Skulle aldrig inleda ett förhållande med någon som inte kan hantera sitt eget liv. Gillar man drama, pillerknaprande och bergochdalbana kanske man ska åka hissen vid sergels torg hela dagarna istället.

Om man behöver fråga om diagnoser på sweclockers ska man inte ha något att göra med det. Han har inte ens träffat bruden och rådfrågar genast sveriges ledande forum i relationsfrågor.

Därav drar jag slutsatsen att ingen relation alls är bäst.

kramis

Det var många förvalda sanningar du har. Men bara för att han rådfrågar i sweclockers forum så sitter det fortfarande människor bakom datorerna och borde kunna skriva nånting som kan hjälpa istället för dra upp sanningar om *hon funkar så här*. Ge råd istället för hur han kan hantera situationen. Att fly eller att hon är ute efter någonting är omöjligt att avgöra eftersom ingen här har träffat henne.

Majoriteten här inne skriver enbart om erfarenheter som bygger på rädsla och inte förstående.

Permalänk
Medlem

Känner flera personer med Borderline.

De har oftast väldigt extrema humörsvängningar även om de är medicinerade. Och kan vara obehagliga att vara runt när de har sina dåliga dagar.

Men kan även vara den bästa person som finns under andra dagar.

Du kan ju ta steget att se hur hon är och dejta henne för att se om hon är något du klarar av, eller om hon ens är en av de med extrema toppar och dalar. Bara för att man har Borderline så betyder det inte att du blir ett monster.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

@pokelia: märks att du inte har någon erfarenhet av hur det kan se ut om du tror att tålamod, kommunikation och förståelse förändrar en människa som letar efter dina svagheter för att förgöra din identitet bara för att se om hen besitter den möjligheten (makt)

Det här är människor med dopamin och hormonella störningar,

"ok".

för mig fungerar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon179444:

Visst är alla olika men alla människor som har Borderline har ett genomgående mönster av instabilitet i relationer med andra människor, i sin självbild och sina affekter.
Detta visar sig på olika sätt, varav minst fem av följande:

  1. Gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller inbillade separationer.

  2. Uppvisar ett mönster av instabila och intensiva relationer med andra människor som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering.

  3. Uppvisar identitetsstörning: påtaglig och varaktig instabilitet i självbild och identitetskänsla.

  4. Visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (t ex slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning).

  5. Uppvisar upprepat självmordsbeteende med gester, hot eller självstympande handlingar

  6. Affektiv instabilitet som kommer av en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (t ex intensiv, episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar några timmar och endast i enstaka fall längre än några dagar).

  7. Kronisk tomhetskänsla.

  8. Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller svårighet att kontrollera ilska (t ex ofta förekommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål).

  9. Har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller allvarliga dissociativa symptom.

Om en person inte uppfyller fem punkter så har den inte Borderline.
Om en person har Borderline så har den svajjig självbild, instabila relationer och affekter samt uppfyller MINST fem punkter på listan.
Det är vad diagnosen innebär, så ni som pratar om individen och att man inte vet hur någon är bara för diagnosen gör just bara det: Pratar.(I nattmössan) Det är nämligen exakt det som psykiatriska diagnoser är till för. Att beskriva hur någon är.

Det är ingen robot vi pratar om. Det är en person. Du kan aldrig få ett kvitto på en människa. Människor hanterar situationer/sig själva på olika sätt.
Hur hon hanterar sin diagnos/sitt liv kan du omöjligt veta.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Blir att prata vidare med henne och se, vår gemensamma vän kanske vet lite också. Att tillägga är att hon är ca 2 år äldre, kanske inte spelar någon roll men har hört att tjejer som är äldre än sina partners är lite mer dominanta. Dags att sova men tack för alla svar än så länge

Alla är olika. Det gäller såväl hur dominanta folk är som hur väl de kan tackla sina psykiska besvär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla är olika men upplevelsen av att ha en relation med dom verkar vara genomgående den samma. Sen finns det ju såklart undantag där också, eller? Kanske dom som är i relationen nu inte ser objektivt på den, har vänner i min närhet som varit där också.

Nu har jag sagt mina 5 cent och önskar dig lycka till och går vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Det var många förvalda sanningar du har. Men bara för att han rådfrågar i sweclockers forum så sitter det fortfarande människor bakom datorerna och borde kunna skriva nånting som kan hjälpa istället för dra upp sanningar om *hon funkar så här*. Ge råd istället för hur han kan hantera situationen. Att fly eller att hon är ute efter någonting är omöjligt att avgöra eftersom ingen här har träffat henne.

Majoriteten här inne skriver enbart om erfarenheter som bygger på rädsla och inte förstående.

1. Det är ett forum, jag delar med mig av mina erfarenheter kring detta. Har läst psykologi, jag är inte en minecraftspelande 12åring. Om du frågar något förväntar du dig att alla ska tycka likadant eller att din definition är den absoluta?

2. Borderline är en diagnos som beskriver beteende. Självklart får man då svar om hur personer med borderline beter sig.

3. Jag har gett mitt råd för att hantera situationen med en tjej han aldrig träffat - Avstå helt. För, och läst nu noga, BÅDAS BÄSTA. En brud med borderline behöver ingen kille som sitter och letar svar på internet, de behöver en stabil jävla trygg dude med båda fötterna på jorden som kan hantera helvetets alla hörn och vrår. Va tillmötesgående och ta avstånd närhelst det slår till.

4. Att inte starta en relationen är det absolut bästa som kan hända i detta fallet.

5. För att borderline relationer bygger oftast på konstant rädsla, att det ska ta slut, att hen ska skada sig/dig. Varför tror du att majoriteten skriver om sånt som oftast är fallet med personers som lider av borderline? För det är verkligheten.

Du behöver inte citera för jag är klar här.

PS. Detta är förutsatt att det inte är en 16åring som är less på skolan och tror hon har borderline/alternativt använder det som ursäkt eller för att få uppmärksamhet.

Edit: Jag menar dessutom om TS på riktigt ger sig in i ett förhållande med någon som har riktig borderline bör denne söka psykologisk hjälp direkt för att fastställa att han själv inte är trasig utan att det är projicerat från andra part. Alltså inte "AH MEN SÖK HJÄLP FÖFAN" som du kanske uppfattade det.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Otrolig respons och engagemang i den här tråden!
Det bästa trådskaparen och alla andra som läser det här FÅR, är insikten i problematiken som rör personlighetsstörningar. Många människor har någon slags störning, lättare eller svårare, men det är vetskapen om det som ändrar allt.
I och med att du vet om att tjejen har vissa problem kan du, om du själv har en stabil personlighet, välja hur du förhåller dig till detta. Du kan ta reda på hur människorna med borderline fungerar (http://www.svenskpsykiatri.se/news/documents/Personlighetsstr...)
och det kan hjälpa dig att bevara dig själv och din hälsa.

Att ha levt många år i förhållanden där man känt att något har varit fel men inte kunnat komma på det i brist av vetskap och stöd, är mycket frustrerande.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Det är ingen robot vi pratar om. Det är en person. Du kan aldrig få ett kvitto på en människa. Människor hanterar situationer/sig själva på olika sätt.
Hur hon hanterar sin diagnos/sitt liv kan du omöjligt veta.

Människor hanterar situationer på olika sätt. Visst.
Men alla blondiner har ljust hår. Det är definitionen av en blondin.
Din trampdrivna tvåhjuling är inte en bil. En bil har fyra hjul och en ratt.
En person med borderline har en instabil personlighet, svajjigt temperament, skev självbild, är impulsiv och har flera angränsande problem.
Lika lite som det finns tvåhjuliga bilar finns det inga trygga stabila personer med borderline.
Då hade de inte kallats borderline.
Personer med borderline blir inte hjälpta av att du bagatelliserar deras problem på samma sätt som rullstolsbundna inte blir hjälpta av att någon försvarar de genom att säga att de visst kan gå i trappor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

det tar på krafterna att vara tillsammans med någon med borderline.
att säga något annat är att ljuga, du har aldrig en aning om vad som kommer hända och du kan få mycket skit du inte förtjänar.

det finns naturligtvis olika nivåer av detta, vissa är värre och vissa är lättare.

hur man hanterar det?
kommunikation, tålamod. förståelse.

rent spontant känns det som att du ska backa undan eftersom du inte klarar av att ha en sådan tjej i ditt liv.

"En väldigt gammal vän till mig som har en diagnos, vilket tyvärr har lett till att jag inte umgås riktigt med honom som förr eftersom det är väldigt jobbigt att ha och göra med i längden."

man behöver tålamod. och framförallt förståelse för vad den personen går igenom, vad den personen kan och inte kan kontrollera.

det är ingen dans på rosor, men det ingen showstopper om du är beredd att acceptera personen för den hon är.

jag har erfarenhet.

EDIT: nu när jag skummat igenom tråden och ser folk som skriver "sätt på och lämna" eller "enda bra med dem är att de är bra i sängen" och snackar om att tjejer är felvridna..

SERIÖST, vad är det för fel på er? väx upp och respektera andra människor. vad får er att tro att ni kan behandla en kvinna som ett objekt eller som en leksak? för helvete. säg samma sak till er mor och se hur hur besviken hon hade blivit på er.

för att citera Tupac:

A woman brought you in to this world, so you have no right to disrespect one

Så sant som det är sagt- "det tar på krafterna att vara tillsammans med någon med borderline".
Det är svårt att vara både hennes man och hennes stöd samtidigt, sakta men säkert dräneras man på energi och kärlek.

Visst är alla olika och en del kanske har även andra diagnoser men för mig tog det 7år och fallerande hälsa att gå till avslut med min lilla älskling (det finns en minnesbild utav sann kärlek).

Bipolär, snäll och vänlig normalt, få dippar nedåt men väldigt vilsen och tam då, som ett ledset barn, uppåt ett energiknippe med våldtendenser, fick ta henne ur flera insidencer där hon inte backade att flyga på vad som helst och blev totalt av banan med droger.

Lilla Mogy, jag älskade dig.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv

Visst är det synd om henne. Visst skall du respektera henne. Visst kan du vilja hjälpa henne. Det är det som gör det så farligt. Det kan mycket väl ta 10 år innan du inser vidden av vad du har gett dig in på.

Spring. Spring fort. Spring länge. Nu direkt. Innan du har fastnat.

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte om man kan kalla det råd.

Skrivet av lakej:

Hon vet att om du går på det där så har hon dig praktiskt taget lindad runt lillfingret. Va inte naiv nu hörru

Skrivet av lakej:

Skulle aldrig inleda ett förhållande med någon som inte kan hantera sitt eget liv. Gillar man drama, pillerknaprande och bergochdalbana kanske man ska åka hissen vid sergels torg hela dagarna istället.

Skrivet av lakej:

Borderline är en diagnos som beskriver beteende. Självklart får man då svar om hur personer med borderline beter sig.

För att borderline relationer bygger oftast på konstant rädsla, att det ska ta slut, att hen ska skada sig/dig. Varför tror du att majoriteten skriver om sånt som oftast är fallet med personers som lider av borderline? För det är verkligheten.

När du pratar om majoriteten, menar du alla i den här tråden?. För jag tror att dom som fått livet att fungera med borderline inte hänger just i denna tråd. Vad dina erfarenheter är Din bild av vad det är, det finns ingen mall att gå efter hur hon är som människa är eller beter sig. Denna tjej kan fått verktyg och medicin för att klara av vardagen, det vet inte du?. Du verkar ta för givet att hon är helt ur balans. Hon kanske varit det också men att hon fått hjälp att hantera sin borderline. Men eftersom ingen vet nånting om denna tjej så kan ju ingen påstå nånting annat heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon179444:

Människor hanterar situationer på olika sätt. Visst.
Men alla blondiner har ljust hår. Det är definitionen av en blondin.
Din trampdrivna tvåhjuling är inte en bil. En bil har fyra hjul och en ratt.
En person med borderline har en instabil personlighet, svajjigt temperament, skev självbild, är impulsiv och har flera angränsande problem.
Lika lite som det finns tvåhjuliga bilar finns det inga trygga stabila personer med borderline.
Då hade de inte kallats borderline.
Personer med borderline blir inte hjälpta av att du bagatelliserar deras problem på samma sätt som rullstolsbundna inte blir hjälpta av att någon försvarar de genom att säga att de visst kan gå i trappor.

Vi pratar om borderline, inte utvecklingsstörning.

Edit: Det jag menade var. Hon har borderline men det har ingen betydelse för om hon kan utvecklas eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Sket hon och pissade i sängen eller?

Hon pissade ner hela sängen i stort sett. Gick inte att vistas i rummet i ungefär 2 dagar för det stank så mycket. Hennes föräldrar var inte mycket till hjälp heller fast de visste om att hon hade fått en psykos. Så jag fick ta all skit hon slängde ur sig, medans de satt hemma hos sig och tittade på tv typ.

Visa signatur

Phantek P400A | P8Z77-V Pro | 3570K | 16Gb | GTX970 | HX620M | CS900 120Gb + A400 480Gb | Hyper212BE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Jag vet inte om man kan kalla det råd.

När du pratar om majoriteten, menar du alla i den här tråden?. För jag tror att dom som fått livet att fungera med borderline inte hänger just i denna tråd. Vad dina erfarenheter är Din bild av vad det är, det finns ingen mall att gå efter hur hon är som människa är eller beter sig. Denna tjej kan fått verktyg och medicin för att klara av vardagen, det vet inte du?. Du verkar ta för givet att hon är helt ur balans. Hon kanske varit det också men att hon fått hjälp att hantera sin borderline. Men eftersom ingen vet nånting om denna tjej så kan ju ingen påstå nånting annat heller.

Ursäkta?
Om hon har borderline så _finns_det_en_mall_som_beskriver_hur_hon_är_som_person - det är vad en diagnos är.

Är du läskunnig?

Jag skriver inte att mina erfarenheter, eller någon annans, är den definitiva sanningen. Man får självklart ta allt som skrivs på ett forum med en stor jävla skopa salt och sen bilda sig en uppfattning utifrån den informationen man fått.
TS frågade om RÅD och jag utgår konstigt nog från mina egna livserfarenheter. Därmed inte sagt att det är så för alla. Eller hur? Lämna det här nu för du tillför inget när du trivilariserar det hela.

@anon179444 lade fram det väldigt fint och förståeligt för dig.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lakej:

Ursäkta?
Om hon har borderline så _finns_det_en_mall_som_beskriver_hur_hon_är_som_person - det är vad en diagnos är.

Är du läskunnig?

Jag skriver inte att mina erfarenheter, eller någon annans, är den definitiva sanningen. Man får självklart ta allt som skrivs på ett forum med en stor jävla skopa salt och sen bilda sig en uppfattning utifrån den informationen man fått.
TS frågade om RÅD och jag utgår konstigt nog från mina egna livserfarenheter. Därmed inte sagt att det är så för alla. Eller hur? Lämna det här nu för du tillför inget när du trivilariserar det hela.

@CJ1stream lade fram det väldigt fint och förståeligt för dig.

Aja, jag ska inte driva detta vidare. Du förlitar dig på mallar/diagnoser när du bedömer människor. Jag har en annan syn helt enkelt.

Det är bäst att ingen öppnar sig till dig om någonting då. För då ser du diagnosen och inte människan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Vi pratar om borderline, inte utvecklingsstörning.

Edit: Det jag menade var. Hon har borderline men det har ingen betydelse för om hon kan utvecklas eller inte.

Jag har aldrig sagt att folk med borderline är utvecklingstörda robotar.
Det är du som säger att de inte är det. Oklart varför då ingen sagt att de är det.
Däremot är en person med borderline impulsiv, har en instabil personlighet, svajjigt temperament, skev självbild och flera angränsande problem.
Det är vad DE har problem med. Men nu pratar vi om dina problem som är att vi pratar högt om att det finns folk med psykiska problem.
Du är inte ensam om att ha dessa problem. Det är ett enormt stigma runt psykiskt sjuka. Vi har blivit itutade att alla är lika bra på allt sedan vi var barn. Men alla vinner inte OS eller nobelpriset. De utan ben är dåliga på att klättra i berg och att få ett barn som kan vara med i Hudikteatern är inte en förälders mysiga dröm även om de säger att det var precis vad de ville.
Du är inte en dålig människa för att du går med på att personer med borderline har egenskaper som är mindre attraktiva.
De behöver en förstående omgivning som är medvetna om varför de gör som de gör och vad de har problem med.
Du försöker försvara men du gör mest skada.

Till TS: Jag har och har haft relationer med borderlinepersoner i snart fyrtio år. Hur det går beror väldigt mycket på dig.
Jag skulle tänka mig för innan jag gav mig in i en ny relation med någon med borderline.
De har ett bagage som är enormt. Det krävs att du aktivt jobbar för relationen.
Har du behov av egentid och space ibland ska du nog leta vidare då det ofta tas som att du hatar henne och ska göra slut och därför får henne att göra slut först på ett riktigt dramatiskt sätt. Ringer din chef, slår sönder din tv, täpper till vasken och slår på vattnet. För att du åt en pizza med en kompis. De är såklart inte såhär hela tiden. De har bra och dåliga perioder. Om det ska gå så behövs ständiga realitychecks där man pratar pratar pratar. Att du förklarar att du ska bara vara borta i tre timmar och kommer älska henne lika mycket när du kommer tillbaka.
Fördelen att vara med någon som har borderline är att du aldrig har tråkigt.
Himmel eller helvete, skratt eller gråt.
Det är aldrig tråkigt en sekund.

Permalänk
Medlem

Jag blir matt över att det skrivs
"se människan, inte diagnosen",
"alla har problem med personligheten på ett eller annat sätt",
"relationer kräver jobb"
och liknande...

... jo men nu handlar det om att ha bland de närmaste, om inte den närmaste relationen man har. Inte att vara kompis och välja tillfällen att umgås.
Vi snackar om att lägga livet i händerna på någon som inte går att lita på.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Jag blir matt över att det skrivs
"se människan, inte diagnosen",
"alla har problem med personligheten på ett eller annat sätt",
"relationer kräver jobb"
och liknande...

... jo men nu handlar det om att ha bland de närmaste, om inte den närmaste relationen man har. Inte att vara kompis och välja tillfällen att umgås.
Vi snackar om att lägga livet i händerna på någon som inte går att lita på.

En annan sak som folk verkar tro är att om personen bara käkar lite piller och går i terapi så kommer det gå över.
Borderline svarar generellt sett väldigt dåligt på all typ av behandling om den inte inleds extremt tidigt i livet.
Det är de anhöriga som får gå i terapi för att det ska gå.

Permalänk
Medlem

Nice tråd känner en person med borderline bara hon tar sina tabletter är det lugnt. Men tabletterna har tyvärr sidoeffekter . Du kan ju chans men va beredd på ett helvete du har blivit varnad .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

1. Det är ett forum, jag delar med mig av mina erfarenheter kring detta. Har läst psykologi, jag är inte en minecraftspelande 12åring. Om du frågar något förväntar du dig att alla ska tycka likadant eller att din definition är den absoluta?

2. Borderline är en diagnos som beskriver beteende. Självklart får man då svar om hur personer med borderline beter sig.

3. Jag har gett mitt råd för att hantera situationen med en tjej han aldrig träffat - Avstå helt. För, och läst nu noga, BÅDAS BÄSTA. En brud med borderline behöver ingen kille som sitter och letar svar på internet, de behöver en stabil jävla trygg dude med båda fötterna på jorden som kan hantera helvetets alla hörn och vrår. Va tillmötesgående och ta avstånd närhelst det slår till.

4. Att inte starta en relationen är det absolut bästa som kan hända i detta fallet.

5. För att borderline relationer bygger oftast på konstant rädsla, att det ska ta slut, att hen ska skada sig/dig. Varför tror du att majoriteten skriver om sånt som oftast är fallet med personers som lider av borderline? För det är verkligheten.

Du behöver inte citera för jag är klar här.

PS. Detta är förutsatt att det inte är en 16åring som är less på skolan och tror hon har borderline/alternativt använder det som ursäkt eller för att få uppmärksamhet.

Edit: Jag menar dessutom om TS på riktigt ger sig in i ett förhållande med någon som har riktig borderline bör denne söka psykologisk hjälp direkt för att fastställa att han själv inte är trasig utan att det är projicerat från andra part. Alltså inte "AH MEN SÖK HJÄLP FÖFAN" som du kanske uppfattade det.

Kan inte ta några av dina "råd" seriöst när du bl.a menar att bara för att man söker svar på nätet så kan man inte vara stabil? Vad nu dom sakerna har att göra med varandra. I alla fall anser jag mig själv, som sagt, vara stabil men det är inte lätt att vara objektiv om sig själv när man aldrig varit i ett sådant förhållande förut, så jag kanske inte skulle klara det, eller så skulle jag klara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kan inte ta några av dina "råd" seriöst när du bl.a menar att bara för att man söker svar på nätet så kan man inte vara stabil? Vad nu dom sakerna har att göra med varandra. I alla fall anser jag mig själv, som sagt, vara stabil men det är inte lätt att vara objektiv om sig själv när man aldrig varit i ett sådant förhållande förut, så jag kanske inte skulle klara det, eller så skulle jag klara det.

Fan grabben, har du ett tråkigt liv eller? Svårt att hitta brudar? Du har fortf inte träffat henne och du ser ju nu reaktionerna du får.
Alla här som säger att man ska ignorera hennes diagnos verkar ju vara helt bakom vettet alt har problem själva.

Träffa henne och bli ihop med henne.
Men kom inte hit och grina sen när det gick åt helvete / du har blivit helt tokig.

Nu kan folk sluta slösa sin tid här för @Friterad lär ändå träffa henne etc oavsett vad vi säger.

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Interpx:

Fan grabben, har du ett tråkigt liv eller? Svårt att hitta brudar? Du har fortf inte träffat henne och du ser ju nu reaktionerna du får.
Alla här som säger att man ska ignorera hennes diagnos verkar ju vara helt bakom vettet alt har problem själva.

Träffa henne och bli ihop med henne.
Men kom inte hit och grina sen när det gick åt helvete / du har blivit helt tokig.

Nu kan folk sluta slösa sin tid här för @Friterad lär ändå träffa henne etc oavsett vad vi säger.

Rentav korkat svar. För det första skapade jag inte tråden för att fråga om jag skulle träffa henne eller skita i det. För det andra menade lakej indirekt att för att man söker råd på nätet så är man inte stabil. Vilket är ren skitsnack. Du kan börja med att sluta slösa din egen tid då, och ett tips är att läsa riktigt så att du inte får för dig saker.

Flertal i tråden som har fått det att verka som om jag frågade efter om jag skall träffa henne eller ej, när det egentligen var hjälp om hur man hanterar personen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Interpx:

Fan grabben, har du ett tråkigt liv eller? Svårt att hitta brudar? Du har fortf inte träffat henne och du ser ju nu reaktionerna du får.
Alla här som säger att man ska ignorera hennes diagnos verkar ju vara helt bakom vettet alt har problem själva.

Träffa henne och bli ihop med henne.
Men kom inte hit och grina sen när det gick åt helvete / du har blivit helt tokig.

Nu kan folk sluta slösa sin tid här för @Friterad lär ändå träffa henne etc oavsett vad vi säger.

Du vet att det finns förhållanden där den ena personen har borderline?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rocket:

@RazerBlader: Du har ju noll erfarenhet är naiv och tror att folk inte kan få psykiska men av ett bedrövligt umgänge Det kan ta flera år att bara bli sig själv igen med självkänsla vänner som inte pallar med dig eller blivit duperade av den sjuke. En diagnos kan också vara ett snällt sett att säga, "den här människan är bedrövlig vad ska samhället göra?" Du skriver att man ska ta det långsamt i början, tror du att en person i 20 års åldern märker av när en manipulation påbörjas?

http://cdn.someecards.com/someecards/usercards/1336141542359_564964.png

Ditt inlägg är ett så markant botten-nivå-inlägg, då du tycks verka tro att du känner mig efter ETT inlägg, det tåls att ifrågasättas vem som egentligen är naiv, samt om omläsning krävs från din sida.

Anser att du och de som gillat ditt inlägg inte har något vettigt att tillföra, då dels du och de som gillat ditt inlägg tycks känna mig, fan, så jag har verkligen NOLL erfarenhet kring personer med borderline och ändå varit VÄN med TVÅ, är naiv nog att INTE köpa alla missfallshistorier den ena vännen hittade på, gick skitbra ihop med denne ändå då jag kände henne, hur hon var, när man skulle koppla bort och så och är tydligen naiv då, bra slutledningsförmåga av dig.

Kan även skriva att bägge var tjejer, och de var underbara f ö även, men kanske hade turen att ha vänner med rätt typ av borderline, då de även var snälla mot sina pojkvänner, och skojfriska bl a samt gick bra ihop med dessa, kan även inte påstå att det märktes för mycket av downsen när de tog emot för dessa, de hade inga skärsår eller så heller, plus att de då var högst medvetna om deras diagnos, hade mycket självinsikt och kände sig själva, och då var de 22-24 år, varav den yngre kapabel nog att ha körkort samt bil, därav jag vågade göra mitt inlägg från början då jag inte anser att man ska måla upp en diagnos som ett hinder på något plan, och gå efter arbetsförmedlingens kampanj de hade förr:" se möjligheterna, inte hindret" vilken jag fann klockren.

Däremot ska man kanske ha i åtanke kring att den blivit diagnostiserad, men däremot inte börja generalisera, se denne som vem som helst och inte låsa in den till borderline, "den måste vara si, den måste vara så", "jag läste på ett forum att...", för om TS känner så i o m trådskapandet så bör denne lämna över rodret till någon annan.

Därav jag nämnde att ett problem endast är ett problem om man väljer att göra det till ett problem, och även att han ska välja klokt därav, kanske var svårt för dig och alla som gillat ditt inlägg att utläsa av min text?

Tor inte att folk kan få psykiska men av ett bedrövligt umgänge, hmm, nya ord som inte är mina, fina meningar du får ihop, har inte nämnt att jag inte tror det.

Däremot så tror jag inte på att kategorisera folk i fack, dra alla över en kam och dylikt likt en del av er härinne.
Känns som om ni inte ser skogen för alla träd, eller ser personen i fråga för ni ser ett personnummer och en diagnos före som ett stort rödljus, "hon är ju ung...", "hon har ju borderline".

Som svar på din fråga så måste jag hänvisa till andra världskriget, kring Adolf Hitler som kom till makten, där var det alla myndigförklarade som fick rösta, och där röstade majoriteten av det röstberättigade folket fram Adolf, som då var just manipulativ, för någon vidare strateg var han inte i mina ögon då han försökte attackera på två fronter i slutändan, vilket blev hans fall.

Och i majoriteten så kan jag bara föreställa mig att det inbegriper en del äldre även, och inte bara folk i 20-års-åldersspannet, än om de nog är en tårtbit av hela tårtan.

Med det skrivet så vill jag mena på att även äldre kan vara dåliga att märka när en manipulation påbörjas, så åldern kan jag inte relatera till, mer än att jag kan påstå att en person i vilken ålder som helst kan nog lyckas bli manipulerad av en tillräckligt duktig manipulerare.

Än om Hitler "mjukstartade" till en början, killen kanske blir en livserfarenhet rikare, och kan säga "okej, been there, done that", eller så kan det även låta helt annorlunda i kråksången och vara alldeles underbart likt en saga.

För övrigt så förstår jag inte vad du vill ha ut av din bild om att inte stoppa in penisen i galet någonstans då det känns högst irrelevant, då jag anar att om killen frågar kring tjejen, så tänker han med mer än det lilla huvudet, vilket du tycks tänkta med utifrån din bild.

Med detta svar så tänkte jag inte ge dig något mer efter detta då du hade låg nivå på ditt inlägg och till viss del vinklat efter ditt tycke och smak, vilket jag fann idiotförklarande.

Tänker inte förklara mig mera efter detta för dig, eller någon annan i övrigt, och jag ämnade inte till att skapa diskussion utan till att trådskaparen ska få ens råd, och sen får han läsa ut summan av kardemumman och läsa sig fram till vad han finner vettigast för just sig att välja.

Edit: Bjuder på att jag sjönk i nivå

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Du kommer få skulden för allt. Sannolikt kommer det ta mer energi än du får tillbaka.
Ja jag har erfarenhet.

Borderline behöver dock inte finnas med i bilden för detta fenomen. Just sayin'.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Du vet att det finns förhållanden där den ena personen har borderline?

Bästa inlägget i denna tråd, det måste ha varit en klockren spark i skrevet, blev glad av att läsa detta inlägg!

Och du vet att det finns något än bättre va, de finns de som är tillsammans med en person som har borderline och är medveten om partnerns styrkor och svagheter även på köpet och ändå är lyckliga tillsammans med denna ;P Jäklas bara, kunde inte låta bli att skriva det

En del är så jäkla cyniska bara, gör som mig, svara, men låt det inte bli en energislukare.

För övrigt så kan denna råd-tråd bara sluta i en sida med ja-sägare och en sida med nej-sägare, är bara att sluta sig till en sida, mer än så kan man egentligen inte se det som kan tänkas.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Bästa inlägget i denna tråd, det måste ha varit en klockren spark i skrevet, blev glad av att läsa detta inlägg!

Och du vet att det finns något än bättre va, de finns de som är tillsammans med en person som har borderline och är medveten om partnerns styrkor och svagheter även på köpet och ändå är lyckliga tillsammans med denna ;P Jäklas bara, kunde inte låta bli att skriva det

En del är så jäkla cyniska bara, gör som mig, svara, men låt det inte bli en energislukare.

För övrigt så kan denna råd-tråd bara sluta i en sida med ja-sägare och en sida med nej-sägare, är bara att sluta sig till en sida, mer än så kan man egentligen inte se det som kan tänkas.

Det har varit mycket "gör det inte" eller "ge henne en chans" när det inte var vad jag frågade efter. På den fronten har jag redan bestämt mig.

Permalänk

Har hon nämn till dig att hon har diagnosen? Eller har du fått höra det från andra?

Om hon har nämnt att hon har diagnosen, känns det som att hon har självinsikt och jag gissar på att hon jobbar med det.
Mitt tips till dig är att inleda en fråga till henne så här:
Du sa att du hade borderline. Får man fråga va det innebär? Låt henne beskriva sjukdomen (Kom inte på bättre ord) Hon kommer säkert nämna saker som har hänt henne.

Om du nu väljer att träffa henne, försök att inte hitta fel bara. Jag tror personligen att om du går in med en inställning för att hitta något som tyder på "något" så kan du hitta det. Vad jag försöker säga att är ta det lugnt och ha ett öppet sinne.

Lycka till!

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB