Snabbtest: Deus Ex: Mankind Divided i DirectX 12

Permalänk

Nu var alla snabba att haka på att AMD är bäst... Grattis korten presterar bra i ETT spel...
Nvidia ligger dock fortfarande i topp!

Lite roligt hur ett gammalt Fury X nästan tar 1080 men men inte så konstigt då det är ett "AMD" spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Det är ju ingen tvekan om vilken marknadsmodell som lyckats bäst. Inte nog med Att Nvidia har ca: 70% av marknaden. Man ser också listigt till att konsumenterna med glädje och stolthet uppgraderar oftare också.

Seså nu ska vi inte ta bort det fina med att bränna iväg pengar Men på ett mer seriös plan så hoppas jag att AMD tar efter samma tänk som Nvidia, det verkar ju uppenbarligen fungera för Nvidia och det är bättre för både oss konsumenter och AMD om AMD tar sig an det tänket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nu var alla snabba att haka på att AMD är bäst... Grattis korten presterar bra i ETT spel...
Nvidia ligger dock fortfarande i topp!

Lite roligt hur ett gammalt Fury X nästan tar 1080 men men inte så konstigt då det är ett "AMD" spel.

Hehe..precis vad jag tänkte.

Tålamod är det som gäller här (vi som sitter med nVidia kort) det kommer att bli bättre, det är jag övertygad om.

Stort plus till AMD som har hittat först till den rätta dörren, men det kommer att bli trångt i dörröppningen om ett tag.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Teicaus:

Staplar i olika färger. We did it SweC

Smaksak det där, hehe. Själv får jag panik av målarlådan. Men, jag är glad att du är glad!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast det vet man inte heller egentligen, att göra köp baserat på eventuell prestanda om 3 år eller mer kräver en fungerande kristallkula. Som andra nämnt kan det sluta med att dx12 uppföljaren får ett lager för att återgå mer till drivarhanterad optimering snarare än att utvecklare ska hålla reda på flera generationers gpuer och deras funktioner och hur man bör koda till varje. Redan nu ser vi att de som kodar för dx12 och vulkan måste optimera för varje specifik krets och det skapar problem. Personligen tror jag det är ett enormt misstag att lägga över de jobbet på utvecklarna, det funkar på konsoler men på PC sidan finns det extremt många fler konfigurationer. Så skulle det bli en tillbakagång så ligger plötsligt nVidia bättre till rent historiskt sett.
Att säga hur någonting kommer eller ens kan komma att prestera är otroligt vanskligt, än mer så om man baserar sina antaganden på mindre än fem spel.
Skickades från m.sweclockers.com

Det 'är ju bara kolla Vulcan prestandan tex i DOOM så ser man ju vad som verkligen finns under huven hos AMD som inte kommer fram i dX11, jag anser det vore korkat av mig att investera som vi sa i något för 3+år för de leder idag i dx11......

Speciellt då dx11 sakterliga kommer fasas ut eller som du sade de blir ändringar i dx12.
Men att de gröna letar fram prestanda som AMD gör med VULCAN ser jag som osanorlikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så illa där det. Äger man en 1440p/144Hz skärm har man en tråkig upplevelse framför sig. Testade att köra i 1080p då FPSen blir märkbart bättre, dock ser det inte vackert ut.

Vet inte om du fick svar på din fråga men nej, det är ingen skillnad alls enligt Nixxies själva.
Har testat båda och det stämmer.

Nja, i 4K kan jag hålla med. Men många grafikmotorer klarar 60FPS@1440P idag, med medium-highend kort. Kolla tex DOOM, BF4, BF1 Beta, Just Cause 3...till och med Witcher 3 klarar det med GTX980 och upp.

Hitman och Deus Ex är bara dåliga consolports.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nja, i 4K kan jag hålla med. Men många grafikmotorer klarar 60FPS@1440P idag, med medium-highend kort. Kolla tex DOOM, BF4, BF1 Beta, Just Cause 3...till och med Witcher 3 klarar det med GTX980 och upp.

Hitman och Deus Ex är bara dåliga consolports.

Kan eventuellt hålla med om att 1440p/60fps funkar fint i de flesta fall. Dock är spelen du tar upp som exempel riktigt väloptimerade (Frostbyte motorn) förutom JC3 och Witcher som är normalt optimerade. Låg tex på 120FPS i BF1 betan och det är ett väldigt snyggt spel. Samma med Battlefront där jag nog har 120-144 också.

Håller nog med om att Hitman och Deus Ex är dåliga ports. Sen minns jag inte hur bra Human Revolution flöt på dåtidens system?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Söderbäck: Ja visst är det skillnad i arkitektur där nVidia lyckats optimera mer mot dx11 i hårdvara än vad AMD gjort men de prestandaökningar som syns av AMD trollas inte fram ur intet utan det är fortfarande samma hårdvara bara bättre optimerad kod, slutsatsen lär då bli att förutom dåligt optimerad hårdvara för dx11 lär också mjukvaran varit faktiskt riktigt dålig optimerad i en del fall annars har man såklart inte kunnat kräma ur mer prestanda, det är det som dx12 handlar om, bättre optimering direkt till hårdvara, hur många fall det skulle röra sig om där dx11 optimering har varit och är så dålig är lite svårt att säga då det beror väldigt mycket på spelmotor och vilka tekniker som implementerats. Kika på DOOM, där ett RX 480 helt plötsligt får 30% bättre prestanda med Vulkan än OpenGL 4.5, dom trettio procenten kommer från någonting och visst kan man skylla på hårdvarudesign men jag tvivlar starkt på att det är den enda orsaken.

Det är helt enkelt så att man inte kunnat plocka ur all prestanda med hjälp av DX11 ur arkitekturen. Den är byggd för andra scenarion som inte varit tillgängliga genom DX11.

Sedan tycker jag att det lutar åt att dawn engine kanske har lite dåliga designval, medans idTech är mycket bättre.

Intressant läsning om doom/idtech 6, hur en frame är renderad:
http://www.adriancourreges.com/blog/2016/09/09/doom-2016-grap...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan eventuellt hålla med om att 1440p/60fps funkar fint i de flesta fall. Dock är spelen du tar upp som exempel riktigt väloptimerade (Frostbyte motorn) förutom JC3 och Witcher som är normalt optimerade. Låg tex på 120FPS i BF1 betan och det är ett väldigt snyggt spel. Samma med Battlefront där jag nog har 120-144 också.

Håller nog med om att Hitman och Deus Ex är dåliga ports. Sen minns jag inte hur bra Human Revolution flöt på dåtidens system?

Inte bra koll på Hitman, senaste jag spelade var Hitman: Absolution, och det flöt fint på min burk i alla fall. Sen var det ett ganska trist spel, så det blev bara en timme spelad eller så. ...

Men helt klart är vi inte redo för högupplöst gaming helt än, riktig 4K i höga FPS kommer ta lång tid innan det blir mainstream, köra GTX1080 i SLI lär inte slå igenom på bred front direkt. Och det som de gör i PS4 Neo är nog kanske det närmaste vi kommer till en kompromiss, är väl i princip uppskalat 1440p som den kör, eller något liknande "trix", garanterat inte naitive 4k, skulle den aldrig orka med, och sen lär det väl bli 30fps som gäller.

Tycker 1080P med lite kantutjämning @60fps duger tills vidare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte bra koll på Hitman, senaste jag spelade var Hitman: Absolution, och det flöt fint på min burk i alla fall. Sen var det ett ganska trist spel, så det blev bara en timme spelad eller så. ...

Men helt klart är vi inte redo för högupplöst gaming helt än, riktig 4K i höga FPS kommer ta lång tid innan det blir mainstream, köra GTX1080 i SLI lär inte slå igenom på bred front direkt. Och det som de gör i PS4 Neo är nog kanske det närmaste vi kommer till en kompromiss, är väl i princip uppskalat 1440p som den kör, eller något liknande "trix", garanterat inte naitive 4k, skulle den aldrig orka med, och sen lär det väl bli 30fps som gäller.

Tycker 1080P med lite kantutjämning @60fps duger tills vidare.

Inte jag heller, minns bara att spelet fick mitt gamla 980Ti att gå varmt. Sen är ju båda spelen AMD spel vilket kanske gör att prestandan är något mer lidande än normalt.

Nej verkligen inte och som du säger är SLI inte ett alternativ mest för att nVidia och spelutvecklarna inte verkar värst intresserade att anpassa sina 3D motorer för en sådan sak som allt färre verkar använda. Hade SLI fungerat för ALLA spel och alltid gett 90-95% skalning hade jag köpt ett till 1080 utan att blinka men idag känns det bara som slöseri med pengar då man får ut så lite för så mycket pengar.

Tur för dig Jag har helt klart en skärm som ligger före i tiden

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det kom en ny patch igår (1.4 build 545.5) och nu tycker jag att det flyter på riktigt skapligt med inställningarna på very high och MSAA off.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Ny patch idag, v1.7 build 551.7_P7.

Fast det är väl inte riktigt den utlovade patchen? DX12-stödet är fortfarande beta, fokus ligger istället på buggfixar och det dlc, System Rift, som släpps idag. För två veckor sedan skrev Nixxes om sin "DX12 preview version":
Deus Ex: Mankind Divided - Patch 5 and DX12 Support

Citat:

If you already own Deus Ex: Mankind Divided, you will notice that the DX12 preview version has been launched as a separate branch, which can be activated in the ‘Betas’ tab within the Steam properties of the main game. We are doing this because we want to have the full involvement of the community as we push towards our final DX12 release, occurring on the week of September 19th, 2016, which will include DX12 multi-GPU support.

Nåja, de har helgen på sig att leverera den sk "slutgiltiga" DX12-patchen. The DX12 patch to end all DX12 patches.

Permalänk
Medlem

Det är ganska roligt att dom fortfarande inte fått ut DX12 ordentligt när ingen mindre än AMD själva utlovade (Richard Huddy) över ett år sedan att DE:MD skulle ha DX12 från dag ett, uppenbarligen sket det sig en smula xD
Sen att dom fortfarande inte lyckats fixa den bugg som drabbar Pascal gör det hela lite mer intressant, vore man konspiratoriskt lagd skulle man kunna misstänka att dom medvetet låter dessa kort defaulta till dx11 i rent PR syfte, ja alltså för AMD då och inte sig själva...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tellus82:

Det är ganska roligt att dom fortfarande inte fått ut DX12 ordentligt när ingen mindre än AMD själva utlovade (Richard Huddy) över ett år sedan att DE:MD skulle ha DX12 från dag ett, uppenbarligen sket det sig en smula xD
Sen att dom fortfarande inte lyckats fixa den bugg som drabbar Pascal gör det hela lite mer intressant, vore man konspiratoriskt lagd skulle man kunna misstänka att dom medvetet låter dessa kort defaulta till dx11 i rent PR syfte, ja alltså för AMD då och inte sig själva...

Tycker att det är mer trist än roligt.

Ja, jag förstår vad du menar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ny patch ute igen, nr 8:
v1.8 build 565.4_P8. This patch focusses on updating Breach content and features, fixes for a couple of critical issues raised by the community, and several updates for DX12.

Skrivet av tellus82:

Sen att dom fortfarande inte lyckats fixa den bugg som drabbar Pascal gör det hela lite mer intressant, vore man konspiratoriskt lagd skulle man kunna misstänka att dom medvetet låter dessa kort defaulta till dx11 i rent PR syfte, ja alltså för AMD då och inte sig själva...

Användaren Simplex kommenterade den buggen nu på Steamforumet:
From the Release Notes of the previous patch:
"Known DX12 issue:
There is a known bug that causes some very high end cards to regress relative to DirectX11. Improvements have been made but this is being further investigated by the development team."
This is no longer mentioned in release notes for this patch. Are you still investigating this?

Och fick svaret från Nixxes_Official [utvecklare] :
We are still looking into DirectX 12 performance optimizations, but with improvements done in earlier patches it is no longer necessary to call out this issue specifically.

Verkar alltså som att just det problemet inte är aktuellt längre. Jag får dock fortfarande svarta filmer med bara ljud under DX12 även med den här patchen, så allt är inte frid och fröjd än...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Jag får dock fortfarande svarta filmer med bara ljud under DX12 även med den här patchen, så allt är inte frid och fröjd än...

Uppdatering: ny patch ute sen igår, nummer 11 i ordningen, och nu har de fixat de svarta filmerna under DX12.

Permalänk
Medlem

Installerade det idag och mitt x 1080 ti orkar inte riktigt med det i 2560x1080 och dx 12. Hur är det med DX 11 är det samma grafik? Verkligen inte många lir ens släppt 2018 som pushar hårdvaran så pass.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x