Snabbtest: Deus Ex: Mankind Divided i DirectX 12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Ser mörkt ut för DX12.

Ser grymt ut, Ser skit ut för Nvidia.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Skämtar du? Det är säkert drivrutiner som måste redas ut...

Jag har alltid gillat amd och de flesta datorer i familjen är baserade på deras cpuer. Men nVidias grejjer är en generation före amds i prestanda.

de är inte en generation före, dessa tester när overheaden försvinner bevisar det jag har sagt länge.

Doom i Vulkan är bästa exemplet på optimerad mjukvara där varje grafikkort kan prestera till max.

och AMD sopar banan med Nvidia. Varför ? hur kan det komma sig ? jo för att AMDs kort är bättre, det är mer kräm i dem och DX11 som har varit helt i favör för Nvidia för att de sabbade skiten med Gameworks och annat har gett en felaktig bild av korten.
Nvidia har snålat med RAM, Minnes bandbredd och bristen på Async compute och nu betalar de priset.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Mest imponerande är att folk glömmer så himla lätt att samma sak hände när DX11 kom.

Det klagades även då på hur mycket de första spelen gick sämre mot DX9/DX10.

Tog runt 3 år innan katalogen kändes vettig och de stora titlarna byggdes för DX11, inte patchades in.

Här är från DiRT 2 som var en av de första:
http://www.tomshardware.com/reviews/dirt-2-performance-benchm...

"The answer is no. Enabling DirectX 11 has a massive impact on performance. The Radeon HD 5750 and 5770 can easily handle the high 2560x1600 resolution in DirectX 9 mode, but in DirectX 11 mode things become very choppy."

Bara läsa gamla DX11 vs DX9 inlägg från 2009-2010 för att inse det är samma gnäll om DX12 vs DX11 idag.

Och ingen gnäller direkt på DX11 idag och blir arg för att DX9 försvann.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nämn ett enda spel där Gameworks tiltar balansen så brutal som vi ser i alla Hitman-titlar och andra titlar som kör samma motor.

Witcher 3 med hairworks kommer inte i närhet att vara så tweakat mot Nvidia som detta och utan hairworks presterar faktiskt AMD-korten något bättre i denna titel än de gör i prestandaindex.

Enda spelet jag kan komma på som är så kraftigt vrider balansen mot Nvidia som motorn i Hitman vrider det mot AMD är Project CARS när man kör fysik på GPU-delen för Nvidia (vilket inte fungerar på andra kort). Eller hur många andra spel hittar man där t.ex. 380X och 970 drar jämt, det i DX11?

Jag tänker inte säga emot att detta spel är väldigt snedvridet. Det är säkert optimerat för att fungera väldigt bra på AMDs kort. Men så länge det inte visar sig att man lagt till nåt slags osynligt vatten som ska tesseleras eller dylikt, då anser jag inte att man aktivt förstör spelet för att försämra mer för den ena tillverkaren. Nu kan det ju vara något sådant även här, men isf ska det bevisas, och i så fall är det fult spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det intressanta med alla spel du listar är att det först och främst är konsol-titlar som portats till PC. Även Rise of the Tomb Raider kan läggas till den listan (spelet hade inte blivit av om inte Microsoft gått in och finansiera det för XBO).

Sedan går det ju inte att säga att det skiljer 1-3 FPS, mellan vilka kort då? Gissar att det är GTX 1060 och RX 480. En lite mer balanserad bild är väl ändå att det i genomsnitt är fördel 1060 med ungefär 10 % i DX11 medan det är helt jämnt i DX12. RX 480 har ett rejält övertag i Doom/Vulkan och alla spel som använder den motor som används i Deus Ex. Precis den bilden ser man här (där finns spel med DX11, DX12 och Vulkan testade).

Men även 10 % skillnad i genomsnittlig är i praktiken irrelevant. Låg varians och hög lägstanivå är viktigare, fast även där måste skillnad vara mer än 10 % för att den i praktiken ska märkas.

Brukar vara rätt rejält gnäll på just Gameworks, men tittar man på mätningar så presterar faktiskt AMDs kort (och då framförallt Polaris 10) riktigt bra med Gameworks tekniker, undantaget Hairworks. Saker som HBAO+ är dyrt, men det är dyrt på alla kort för tekniken i sig är dyr. Typiskt finns ju andra varianter av AO som "fuskar mer" än HBAO+, men då också med sämre resultat (inget kort orkar göra matematisk korrekt AO än).

Vidare så är Gameworks så beskaffat att varje enskild teknik ur den verktygslådan kan slås av/på i inställningarna, så man kan som användare själv avgöra om det är värt kostnad kontra resultat.

Många av spelen idag är ju konsol-portar så, men som du säger har väl Nvidia försprång i Dx11 men även där är det rätt så jämnt i många titlar om man jämför gtx1060 vs rx 480. med varians på 1-3 FPS i många titlar.

Angående Hairworks och HBAO+, Hairworks går ju att stänga av likaså HBAO+ tror jag? men ska man dra det till dag-1 test så vann ju Nvidia en hel del på detta i marknadsföring när det begav sig.
Tesselation var väll en av de grejer Nvidia utnyttjade mest, fortfarande kanske gör i någon grad? men där gav det ju Nvida en stor fördel, jäms med AMD som inte var lika starka på detta, till och med Nvidia kort började ju krypa på knänna då tesselation över användes.

Det du säger om Gameworks håller jag med om det är upp till användaren att använda detta, om man ser på det från en konsuments håll, men sen får man väll avgöra ifall det är rätt eller inte att de som gör tester använder detta eller inte.

Permalänk
Medlem

Ska man verkligen behöva ett 1080 för 60fps i 1440p, käns som de har större optimeringsproblem med det spelet ön att dx12 inte funkar bra på nvidia kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

När jag kör benchmark får jag ca 10% högre FPS med DX12 och senaste drivrutiner med dator i signatur.
Men i spelet får jag hemsk stutter eller hack hela tiden, inte speciellt spelbart.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk

Mycket fokus på AMD vs. Nvidia här. I min mening handlar dock DX12 mycket om att SPELTILLVERKARNA måste ta större ansvar för optimeringen då drivrutinerna spelar mindre roll (closer to "metal"). De flesta verkar inte prioritera detta än, skyll på konsolportar om ni vill. Det kommer säkert att bli bättre med tiden, precis som @PalmiNio var inne på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Ska man verkligen behöva ett 1080 för 60fps i 1440p, käns som de har större optimeringsproblem med det spelet ön att dx12 inte funkar bra på nvidia kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Så illa där det. Äger man en 1440p/144Hz skärm har man en tråkig upplevelse framför sig. Testade att köra i 1080p då FPSen blir märkbart bättre, dock ser det inte vackert ut.

Skrivet av Snowy86:

Är det några grafiska skillnader mellan DX11 och DX12? Eller ser det exakt lika ut med båda?

Vet inte om du fick svar på din fråga men nej, det är ingen skillnad alls enligt Nixxies själva.
Har testat båda och det stämmer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Att jämföra denna generations API byte/uppgradering och dess problem med något föregående byte blir väldigt konstigt då vi dels inte ser någon visuell förbättring/förändring och att optimering nu ligger på spelutvecklare mer än tidigare api gjort. Att titta tillbaka på dx9 vs10 och 11 ger inget svar eller ens fingervisning på hur framtiden ser ut för dx12 eller vulkan. Sen vad det gäller AMD VS nVidia så är det väl ändå lite småläskigt att många skriker hurra över AMDs prestandaökning i dx12, egentligen betyder den massiva ökning vi kan se i en del fall att dx11 stödet från AMD i drivare varit och är extremt dåligt optimerat, i just hur många fall detta gäller är omöjligt att ens gissa då vi har alldeles för få spel med dx12 eller vulkan men här finns det uppenbarligen i vissa fall mängder av prestanda som helt enkelt går till spillo i dx11. Hela poängen kring Async shaders går ut på att fylla "bubblor" i pipen, ju fler bubblor och oanvänd prestanda i dx11 desto större ökning i dx12. Med detta sagt är det naturligtvis jättebra att få denna prestanda till slut men samtidigt är det väl också ganska trist att det kräver dx12 eller vulkan då mängden spel inte direkt exploderat med stöd för endera api. Samtidigt står många och slänger skit på nVidia delvis rättfärdigt men också av den underliga anledningen att dom inte ser lika stor prestandaförbättring som AMD i Dx12, det behöver i pascals fall inte bero på dåligt dx12 stöd utan snarare på väl optimerat dx11 stöd. Ska det inte gå att ha en mer nyanserad debatt i ämnet grafikkort/spel utan att det spårar ur i skitkastning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skewgen:

Jag tänker inte säga emot att detta spel är väldigt snedvridet. Det är säkert optimerat för att fungera väldigt bra på AMDs kort. Men så länge det inte visar sig att man lagt till nåt slags osynligt vatten som ska tesseleras eller dylikt, då anser jag inte att man aktivt förstör spelet för att försämra mer för den ena tillverkaren. Nu kan det ju vara något sådant även här, men isf ska det bevisas, och i så fall är det fult spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker säga emot.

Varför skall det anses att ett spel som går bra på AMD:s hårdvara under Gaming Evolved är snedvridet medan ett som går bra på Nvidia under Gameworks inte är det?

Spelet verkar flyta fint även på Nvidias hårdvara, Hitman som gärna döms ut för att det går fint på AMD och är ett Gaming Evolved spel, flyter fint på Nvidia och är skitsnyggt, Hitman har samma spelmotor som Deus Ex.

Anser man att Gameworks spel som RoTR, Fallout och Assassin's Creed är relevanta, då bör man i ärlighetens namn även acceptera spel som Hitman och Des Ex.

Som AMD ägare får jag ofta spela spel som är optimerade för Nvidia, varför skall en del börja gnälla och försöka baktala spel så fort de är optimerade för AMD?

Se på Steams forum för Hitman, finns massor av nöjda Nvidia-ägare som spelar med fint flyt och njuter av bra grafik, att det går lite bättre på AMD skiter de i, de vet ju att deras kort går lite bättre i andra titlar, man får ta och ge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tänker säga emot.

Varför skall det anses att ett spel som går bra på AMD:s hårdvara under Gaming Evolved är snedvridet medan ett som går bra på Nvidia under Gameworks inte är det?

Spelet verkar flyta fint även på Nvidias hårdvara, Hitman som gärna döms ut för att det går fint på AMD och är ett Gaming Evolved spel, flyter fint på Nvidia och är skitsnyggt, Hitman har samma spelmotor som Deus Ex.

Anser man att Gameworks spel som RoTR, Fallout och Assassin's Creed är relevanta, då bör man i ärlighetens namn även acceptera spel som Hitman och Des Ex.

Som AMD ägare får jag ofta spela spel som är optimerade för Nvidia, varför skall en del börja gnälla och försöka baktala spel så fort de är optimerade för AMD?

Se på Steams forum för Hitman, finns massor av nöjda Nvidia-ägare som spelar med fint flyt och njuter av bra grafik, att det går lite bättre på AMD skiter de i, de vet ju att deras kort går lite bättre i andra titlar, man får ta och ge.

Det är väl lite det som är grejen, ge och ta. En hel del namn känner man igen här i tråden som kastar skit på Gameworks så fort dom får chansen men sedan hyllar dom Gaming Evolved och titlar som lutar åt AMD. Det är hyckleri på hög nivå. Jag vet inte om dessa användare ser det själva. men jag tror tyvärr inte det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem

Techreport har också testat och även mätt renderingstider. Resultatet är väl inte helt vackert:

Permalänk
Medlem

Det kan vara ett av problemen som utvecklarna nämner i sina patch notes att det är problem med vissa kort. Jag tycker att Sweclockers också borde mäta renderingstider, kanske inte i snabbtest men när nya kort testas i alla fall. Det kan man väl mäta samtidigt som man gör testet med hur många fps korten skickar ut eller behöver man köra om testet specifikt för det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tycker att Sweclockers också borde mäta renderingstider, kanske inte i snabbtest men när nya kort testas i alla fall. Det kan man väl mäta samtidigt som man gör testet med hur många fps korten skickar ut eller behöver man köra om testet specifikt för det?

Jag vet inte hur mycket extrajobb det medför, men det sker faktiskt ibland (till exempel här).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

Att jämföra denna generations API byte/uppgradering och dess problem med något föregående byte blir väldigt konstigt då vi dels inte ser någon visuell förbättring/förändring och att optimering nu ligger på spelutvecklare mer än tidigare api gjort. Att titta tillbaka på dx9 vs10 och 11 ger inget svar eller ens fingervisning på hur framtiden ser ut för dx12 eller vulkan. Sen vad det gäller AMD VS nVidia så är det väl ändå lite småläskigt att många skriker hurra över AMDs prestandaökning i dx12, egentligen betyder den massiva ökning vi kan se i en del fall att dx11 stödet från AMD i drivare varit och är extremt dåligt optimerat, i just hur många fall detta gäller är omöjligt att ens gissa då vi har alldeles för få spel med dx12 eller vulkan men här finns det uppenbarligen i vissa fall mängder av prestanda som helt enkelt går till spillo i dx11. Hela poängen kring Async shaders går ut på att fylla "bubblor" i pipen, ju fler bubblor och oanvänd prestanda i dx11 desto större ökning i dx12. Med detta sagt är det naturligtvis jättebra att få denna prestanda till slut men samtidigt är det väl också ganska trist att det kräver dx12 eller vulkan då mängden spel inte direkt exploderat med stöd för endera api. Samtidigt står många och slänger skit på nVidia delvis rättfärdigt men också av den underliga anledningen att dom inte ser lika stor prestandaförbättring som AMD i Dx12, det behöver i pascals fall inte bero på dåligt dx12 stöd utan snarare på väl optimerat dx11 stöd. Ska det inte gå att ha en mer nyanserad debatt i ämnet grafikkort/spel utan att det spårar ur i skitkastning?

Skickades från m.sweclockers.com

Vettig inställning med nyansering i debatten. Men du pratar om det som om allt vore mjukvara och att amd därmed måste vare extremt kass. Tycker den delen är rätt lik den delen du själv kritiserar...
Det är en del skillnad i arkitektur mellan tillverkarna utöver drivrutiner också där nvidia varit starkare i DX11utförande och där då AMDs arkitektur varit mer lämpad för DX12.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

de är inte en generation före, dessa tester när overheaden försvinner bevisar det jag har sagt länge.

Doom i Vulkan är bästa exemplet på optimerad mjukvara där varje grafikkort kan prestera till max.

och AMD sopar banan med Nvidia. Varför ? hur kan det komma sig ? jo för att AMDs kort är bättre, det är mer kräm i dem och DX11 som har varit helt i favör för Nvidia för att de sabbade skiten med Gameworks och annat har gett en felaktig bild av korten.
Nvidia har snålat med RAM, Minnes bandbredd och bristen på Async compute och nu betalar de priset.

Det står ju att det är en bugg för nvidia korten.
Snålat med RAM? Vilka AMD kort har 8gb RAM?
Topkorten från amd har 4gb. Tycker det känns som amd har snålat med RAM

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Det står ju att det är en bugg för nvidia korten.
Snålat med RAM? Vilka AMD kort har 8gb RAM?
Topkorten från amd har 4gb. Tycker det känns som amd har snålat med RAM

Skickades från m.sweclockers.com

390

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

tror han syftar på Fury-serien. "topkort"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

tror han syftar på Fury-serien. "topkort"

Fast det är ju HBM och kan väl inte jämföras direkt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

När det gäller DX12 och spel jag kört så är RoTR det jag har mest erfarenhet av. Ashes of the Singularity var inte kul tyvärr.

I RoTR märkte jag stor skillnad i prestanda och flyt när jag uppgraderade mina DDR 1600 till DDR 2133.
Fast det kanske inte gör någon skillnad i nyare system från Intel?

DOOM är inte DX12 men helt nytt spel och jävlar vad fint det flyter.

Se dator i Sign.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är väl lite det som är grejen, ge och ta. En hel del namn känner man igen här i tråden som kastar skit på Gameworks så fort dom får chansen men sedan hyllar dom Gaming Evolved och titlar som lutar åt AMD. Det är hyckleri på hög nivå. Jag vet inte om dessa användare ser det själva. men jag tror tyvärr inte det.

Tycker att det fanns skäl att kritisera Gameworks tidigare, senaste var den överdrivna graden av tesseleringen för hairworks i Witcher, sådant verkade mer avsett att sabotera för AMD än att optimera för Nvidia.
Det är dock alltid spelutvecklarens ansvar, att se till att deras produkt fungerar bra på alla hårdvaror.

Verkar som att kritiken uppmärksammats, av Nvidia eller spelutvecklare, på senare har jag inte sett några usla implementationer av Gameworks.

Det tar längre tid att rätta till ett dåligt renommé, än att sänka det.

Spelet får gärna vara Gameworks och flyta något bättre på Nvidias hårdvara, så länge det är snyggt och bra optimerat och även flyter ganska bra på AMD:s.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Men holy shit, det är som att folk i tråden tömmer spelet som ett vakuum med DX12 som en bra representation. Har folk glömt bort att Deus Ex spelen körs bättre på AMD?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Ja visst är det skillnad i arkitektur där nVidia lyckats optimera mer mot dx11 i hårdvara än vad AMD gjort men de prestandaökningar som syns av AMD trollas inte fram ur intet utan det är fortfarande samma hårdvara bara bättre optimerad kod, slutsatsen lär då bli att förutom dåligt optimerad hårdvara för dx11 lär också mjukvaran varit faktiskt riktigt dålig optimerad i en del fall annars har man såklart inte kunnat kräma ur mer prestanda, det är det som dx12 handlar om, bättre optimering direkt till hårdvara, hur många fall det skulle röra sig om där dx11 optimering har varit och är så dålig är lite svårt att säga då det beror väldigt mycket på spelmotor och vilka tekniker som implementerats. Kika på DOOM, där ett RX 480 helt plötsligt får 30% bättre prestanda med Vulkan än OpenGL 4.5, dom trettio procenten kommer från någonting och visst kan man skylla på hårdvarudesign men jag tvivlar starkt på att det är den enda orsaken.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag nämnde bara cpuer för att visa på att jag inte stödjer intel/nvidia mer än amd.

Jag håller med om att det är skit kul att dx12 visar att amd har mer potential (vilket många redan visste). Men samtidigt är det så jävla surt att det tagit sådan tid för vulkan/dx12 att slå igenom. För amd har inte kunnat visa vad de går för.

Och så ser jag på amds strategier senaste åren. Massa potential och banbrytande ideer men inget stöd från mjukvaruföretag. Sorgligt. Det är inte det att jag säger att amd är bättre än nvidia/intel. Men amd är ett företag som försöker tänka utanför boxen med sina apuer och flera trådar. Och de ville satsa på grafik och beräkningskraft i samma paket. Jag gillar det.

Men hur menar du at de går förbi nvidia? För det gör de ju inte. Jo i äldre generationer så blir det ett uppsving. Men det kanske är lite sent för killen med ett fury X att känna sig nöjd idag. Mycket vatten har runnit under broarna.

Som det ser ut idag så köper jag hellre ett FuryX en ett 1070, mer Vulcan och DX12 plx!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Som det ser ut idag så köper jag hellre ett FuryX en ett 1070, mer Vulcan och DX12 plx!

Fast varför? i ROTR DX12 1080p får Fury X 68fps medans 1070 ligger på 108fps, i hitman ligger fury X på 88fps och 1070 på 86fps, i ashes ligger fury x på 63fps och 1070 på 67fps och i DOOM med vulkan ligger 1070 på 160 och fury x på 159, i väldigt många andra spel på marknaden ligger Fury X väldigt långt efter i prestanda samtidigt som det drar 70 watt mer och bidrar med 5-6dB mer oväsen än de flesta tredje parts 1070. I prestandaindex ligger Fury X på 118 medans det nu snabbaste 1070 ligger på 154.

Måste man inte gilla AMD rätt bra för att köpa ett fury x?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Direct X 12 verkar än så länge vara långt ifrån den revolution som det ryktades om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fast varför? i ROTR DX12 1080p får Fury X 68fps medans 1070 ligger på 108fps, i hitman ligger fury X på 88fps och 1070 på 86fps, i ashes ligger fury x på 63fps och 1070 på 67fps och i DOOM med vulkan ligger 1070 på 160 och fury x på 159, i väldigt många andra spel på marknaden ligger Fury X väldigt långt efter i prestanda samtidigt som det drar 70 watt mer och bidrar med 5-6dB mer oväsen än de flesta tredje parts 1070. I prestandaindex ligger Fury X på 118 medans det nu snabbaste 1070 ligger på 154.

Måste man inte gilla AMD rätt bra för att köpa ett fury x?

Därför att vi historiskt sett att amd har längre bäst före datum än nvidea

Permalänk
Medlem

@HenrikM:
Så du sitter hellre med sämre prestanda under hela kortets livslängd för att få lite bättre prestanda precis innan du uppgraderar nästa vända?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tellus82:

@HenrikM:
Så du sitter hellre med sämre prestanda under hela kortets livslängd för att få lite bättre prestanda precis innan du uppgraderar nästa vända?

Det låter mindre troligt.
Ett rimligare antagande är väl att båda konkurrenternas kort levererar snarlik prestanda per krona i stort sett från start för olika prisintervall.
Därefter kan den ena konkurrentens kort förbättras mer över tid än den andra. Behöver ju inte innebära att man startat i underläge ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled