Usb3, alltid bakåtkompatibelt? Externt chassie.

Permalänk

Usb3, alltid bakåtkompatibelt? Externt chassie.

Fick en 7200rpm/250gb/2.5tum:s över och tänkte att den stoppar jag i ett externt chassie. Införskaffade mej ett USB 3.0-chassie i tron om att det skulle vara bakåtkompatibelt med alla USB 2.0-portar också men icke! Enbart enheter bestyckade med USB 3.0 ser disken alls. Fick för mej att USB3.0 skulle funka i USB2,0 men med lägre hastighet.

Har jag missuppfattat nåt?!

/Dave

Permalänk
Medlem

De externa jag har (både köpta och lösa case från ebay) som är USB 3.0 fungerar i mina datorer över 2.0 så någonting verkar galet.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Har chassiet extern strömförsörjning? Annars är det nog det som spökar, då USB 2.0 max kan ge 0.5A medan USB 3.0 kan ge 0.9A. D.v.s. om chassiet strömförsörjer hårddisken via USB-porten så är det inte säkert att en USB 2.0-port räcker till.

Permalänk
Medlem

USB 3 "data" kontakten är alltid bakåtkompatibel, men de enheter som matas från USB3.0 ström, är inte säkert kompatibla, pga USB 3,0 har 900mA som strömmatning, medan USB 2.0 har som bäst 500mA. Mao... USB 2 kanske inte orkar att "driva" USB3 enheten.

Det du kan göra är att skaffa en USB kabel som tar strömmatning från 2 USB kontakter, eller från en extern källa.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

USB 3 "data" kontakten är alltid bakåtkompatibel, men de enheter som matas från USB3.0 ström, är inte säkert kompatibla, pga USB 3,0 har 900mA som strömmatning, medan USB 2.0 har som bäst 500mA. Mao... USB 2 kanske inte orkar att "driva" USB3 enheten.

Det du kan göra är att skaffa en USB kabel som tar strömmatning från 2 USB kontakter, eller från en extern källa.

Skall undersöka detta!

Permalänk
Medlem

Det du behöver är en Y-kabel.

Antingen en hel kabel eller en adapter för nuvarande.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller