GTX 1070 minnes problem på senare batchar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Är Inga kassa komponenter, läser ni så är det 2 olika minnestyper och minnestypen micron vill enbart ha lite mer ström och detta slå lösas med nytt bios.

Micron finns tydligen med i alla märken mer eller mindre.

Är precis som biosuppdatering till moderkort när buggar ska fixas.

Nja bilden är inte enhetlig eftersom de finns dom som har Micron minnen på sina kort men inte har det här problemet.
I mitt fall verkat allt funka bra om jag höjer spänningen och drar upp frekvensen till 8008 MHz men om jag startar om datorn kraschar BOINC även fast jag valt att inställningarna i Afterburner ska gälla vid 'system startup', gissar att det kan bero på att BOINC som också startar automatiskt vid uppstarten går igång tidigare än Afterburner. Det är underligt att just BOINC kraschar eftersom jag inte kör några GPU appar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Gamerock? Vilka kretsar satt i, micron eller samsung? rån vilket företag köpter du? info som är bra att veta för tråden...

Köpte prån proshop och det var Micron minnen, än så länge har allt jag gjort fungerat förutom den där första gången innan jag hade installerat drivisar och mjukvaran.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Har också ett 1070 med Micron, kan inte klocka minnet det minsta utan att spel fryser, men jag är nöjd för det.

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mja... om de bara valt ett kort, utan att veta att det är bra och fungerar, ja. Detta är något som sker ofta på detta forum, och det är något som irriterar mig något. Du hjälper en som litar helt på ditt ord, och vet inte bättre än att följa rådet många gånger, och vi pratar många 1000-tals kronor. Ha lite respekt för detta, är min poäng här.

Se det lite som att fråga någon om vägen till "...". Om du får någon som säger... kör så, sen så, sen sväng där... och du hamnar helt fel, tycker du inte att det var den personens fel som gav dig rådet?

Ge bara råd du kan stå för. Svårare än så är det inte.

I detta fall dock, så håller jag delvis med dig att detta är ett fel som inte varit känt, och därför är det lite fel att hänga ut personer utan att iaf veta bakgrunden till problemet och när det uppstod. Men jag har själv gjort detta fel och själv fått hjälpa till att rätta till det.

Men läser du timpaatkins post så ser du också att han, istället för att köpa "ett kort" av ASUS, övertalades att köpa detta kort. Han har mao vilseleds av detta råd. Dock så har jag inga som helst tvivel på att fantomsmurfen ville väl i detta fall, så det är nog ingen stor skada skedd, men resultatet är vad det är. Minsta man kan göra då är att hjälpa till att rätta till det.

Äh strunt prat. Inte har man något mer ansvar än någon annan när man pratar om vad man själv tror eller känner. Om man inte gör egna efterforskningar utan litar blint på vad en okänd person på nätet säger så har man sig själv att skylla på. Sen kan du tycka vad du vill men ingen kan komma och säga att bara för att du gillar färgen blå så fungerar den färgen för andra etc.

Vad ska fantomsmurfen göra? köpa nytt kort åt en random person? Nä man får ta alla råd man får med en nypa salt och fundera på vad man själv känner och där efter avgöra vad man själv tar för beslut om vad man gör.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

har micron på mitt gigabyte 1070 men är stock och krashar inte så de spelar ingen roll för mig kommer ändå inte överklocka

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Skrivet av Dax:

Köpte prån proshop och det var Micron minnen, än så länge har allt jag gjort fungerat förutom den där första gången innan jag hade installerat drivisar och mjukvaran.

Har du överklocka det eller sett till att det funkar i 8000 MHz? Det är ju då det kraschar, inte vid "vanlig" drift.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Jag sitter på Asus Dual 1070 med artifekter, breda linjer som blinkar till ibland, både i windows och i spel. Men det skumma är att det händer aldrig när jag har kopplat till min TV och kollar på film eller på min andra skärm.
Ej överklockad.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpaatkins:

Har du överklocka det eller sett till att det funkar i 8000 MHz? Det är ju då det kraschar, inte vid "vanlig" drift.

Palit korten har över 8000Mhz stock och verkar inte ha problem

Permalänk
Inaktiv

Även jag har ett Palit 1070 GameRock (Micron) som för tillfället körs i stock men har inte sett någon antydan till instabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

har micron på mitt gigabyte 1070 men är stock och krashar inte så de spelar ingen roll för mig kommer ändå inte överklocka

Saken är att andrahandsvärdet kan minska om man har minnen från Micron. Skulle jag leta efter ett 1070 på marknaden så hade jag varit noga med att det skulle vara Samsung efter denna nyheten.

Hoppas Nvidia kan baka in detta i drivrutinerna som AMD gjorde med 480. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Saken är att andrahandsvärdet kan minska om man har minnen från Micron. Skulle jag leta efter ett 1070 på marknaden så hade jag varit noga med att det skulle vara Samsung efter denna nyheten.

Hoppas Nvidia kan baka in detta i drivrutinerna som AMD gjorde med 480. :/

Är tvärtom, Korten med micron minnen man ska titta efter sen.
Micron klockar högre än samsung med mer volt enligt tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Jag sitter på Asus Dual 1070 med artifekter, breda linjer som blinkar till ibland, både i windows och i spel. Men det skumma är att det händer aldrig när jag har kopplat till min TV och kollar på film eller på min andra skärm.
Ej överklockad.

Beror inte på kortet, är buggar i drivrutinerna, gå ner till 120 Hz så fixar det sig tills Nvidia fått ordning på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Är tvärtom, Korten med micron minnen man ska titta efter sen.
Micron klockar högre än samsung med mer volt enligt tester.

Det där stämmer väl inte. Vad jag vet är det endast 1070 kort med Micronminnen som har egenheten att en del kort inte ens kan köra i hastigheter som dom ska ha enligt spec's eller har du hört att samma problem finns på kort med Samsungminnen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon999:

Det där stämmer väl inte. Vad jag vet är det endast 1070 kort med Micronminnen som har egenheten att en del kort inte ens kan köra i hastigheter som dom ska ha enligt spec's eller har du hört att samma problem finns på kort med Samsungminnen?

Det är för att micron minnena inte kan köras på samsung minnenas volt konfig.

I configen till micron minnena hänger inte volt växlingen från idle till full fart med och detta i stock settings.

Detta ska fixas med ett bios för micron minnen.
Micron minnena klockar annars högre.

Jag kör minnet på mitt Palit 1070 gamerock i 9000Mhz med lite höjd volt och det är micron, går säkert klocka högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Jag sitter på Asus Dual 1070 med artifekter, breda linjer som blinkar till ibland, både i windows och i spel. Men det skumma är att det händer aldrig när jag har kopplat till min TV och kollar på film eller på min andra skärm.
Ej överklockad.

Som nämnts ovan, ändra till 120hz så löser det sig förmodligen, har samma problem med mitt 1080.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

@anon200632: ok! Fick hem mitt gamerock 1070 idag men kan inte testa förräns nästa vecka!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

Beror inte på kortet, är buggar i drivrutinerna, gå ner till 120 Hz så fixar det sig tills Nvidia fått ordning på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kilrah:

Som nämnts ovan, ändra till 120hz så löser det sig förmodligen, har samma problem med mitt 1080.

Wow detta har jag missat, tack så mkt, skall testa detta
Har micron förövrigt, så skall även testa att överklocka det lite för att
se vad det går för.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Palit ha rnu släppt en bios upgrade för deras 1070 gamerock kort vet ej om det är en fix för micron men är ivarje fall släppt en update

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Det är för att micron minnena inte kan köras på samsung minnenas volt konfig.

I configen till micron minnena hänger inte volt växlingen från idle till full fart med och detta i stock settings.

Detta ska fixas med ett bios för micron minnen.
Micron minnena klockar annars högre.

Jag kör minnet på mitt Palit 1070 gamerock i 9000Mhz med lite höjd volt och det är micron, går säkert klocka högre.

Menar du att förklaringen att en del 1070 kort med Micron har det här problemet medans andra inte har det är att de har olika BIOS?
Om så var fallet måste ju redan rätt biosversion finnas så varför finns den inte att ladda ner redan?

Att korten öht. har gått ut till försäljning visar att testerna av produkterna innan de godkänns för försäljning är under all kritik, troligen har man inte gjort några eftersom korten inte ens når de värden de ska ha i stock. Det här blir mina sista kort från MSI.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon999:

Menar du att förklaringen att en del 1070 kort med Micron har det här problemet medans andra inte har det är att de har olika BIOS?
Om så var fallet måste ju redan rätt biosversion finnas så varför finns den inte att ladda ner redan?

Att korten öht. har gått ut till försäljning visar att testerna av produkterna innan de godkänns för försäljning är under all kritik, troligen har man inte gjort några eftersom korten inte ens når de värden de ska ha i stock. Det här blir mina sista kort från MSI.

Ja de måsta ha olika värden i bios/ olika bios.

Mitt Palit 1070 Jetstream har stock minnes hastighet på 8012Mhz och inga problem med kortet, har ej provat klocka det än.
Mitt Palit 1070 Gamerock har stock minnes hastighet på 8500Mhz och har klockat till 9000Mhz och inga problem med kortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dax:

Palit ha rnu släppt en bios upgrade för deras 1070 gamerock kort vet ej om det är en fix för micron men är ivarje fall släppt en update

Va snabbt ska testa fast jag inte har problem.

Fanns för Jetstream ochså, perfekt.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Även jag har ett Palit 1070 GameRock (Micron) som för tillfället körs i stock men har inte sett någon antydan till instabilitet.

Är du nöjd med kortet överlag?

Skrivet av Dax:

Palit ha rnu släppt en bios upgrade för deras 1070 gamerock kort vet ej om det är en fix för micron men är ivarje fall släppt en update

En länk hade ju varit trevligt och omtänksamt?

Skrivet av anon200632:

Ja de måsta ha olika värden i bios/ olika bios.

Mitt Palit 1070 Jetstream har stock minnes hastighet på 8012Mhz och inga problem med kortet, har ej provat klocka det än.
Mitt Palit 1070 Gamerock har stock minnes hastighet på 8500Mhz och har klockat till 9000Mhz och inga problem med kortet.

Ahh najs, fick mitt Gamerock igår! Som jag förstår det har Gamerock dubbel bios, har du koll på vad det är och hur man använder det? Är du nöjd med kortet? Jag är total noob på detta, all info kortet och Oc´ing är superuppskattat!

Såg förresten att någon hade flashat in Gamerock premium editions bios utan problem, och lagt ut det. Check it out here.

http://www.overclock.net/t/1601329/gtx-1070-1080-titan-x-2nd-...

inlägg 343.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

http://www.palit.com/palit/download.php?pc_cate=vga&pc=282&id... här är länken till deras standard kort download sida. Hade nog gått fortare för dig om du gått dit direkt

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpaatkins:

Är du nöjd med kortet överlag?

En länk hade ju varit trevligt och omtänksamt?

Ahh najs, fick mitt Gamerock igår! Som jag förstår det har Gamerock dubbel bios, har du koll på vad det är och hur man använder det? Är du nöjd med kortet? Jag är total noob på detta, all info kortet och Oc´ing är superuppskattat!

Såg förresten att någon hade flashat in Gamerock premium editions bios utan problem, och lagt ut det. Check it out here.

http://www.overclock.net/t/1601329/gtx-1070-1080-titan-x-2nd-...

inlägg 343.

Super nöjd med båda korten.

Fick beställa mig ett nytt chassi bara då det inte passade i mitt bitfenix prodigy för det va för brett, har komponenterna i ett junk chassi för tillfället.

Beställde mig ett Corsair Carbide SPEC-M2.

Permalänk
Skrivet av Dax:

http://www.palit.com/palit/download.php?pc_cate=vga&pc=282&id... här är länken till deras standard kort download sida. Hade nog gått fortare för dig om du gått dit direkt

Ahh, jag tordde det var some secret shit. Men då borde man få den factory overclocken gratis om jag förstått det rätt alltså?

Skrivet av anon200632:

Super nöjd med båda korten.

Fick beställa mig ett nytt chassi bara då det inte passade i mitt bitfenix prodigy för det va för brett, har komponenterna i ett junk chassi för tillfället.

Beställde mig ett Corsair Carbide SPEC-M2.

hmm, jag har ett define r4 som jag får på tisdag. Då får man hoppas att det passar i det...

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatanPain:

Exakt ! Tror inte folk har uppmärksammat detta problem. Sweclockers borde ta upp detta? Detta verkar hållas tyst om! Läs på forum och ni med 1070 som på senare tid köpt kommer förstå ! Era krascher har med minnet att göra (Micron) . Varför hålls det tyst om detta? Jag begriper inte!

Det hålls nog inte tyst om. Det har nog bara inte blåst upp som det gjorde med deras tidigare 3.5 GB-minnen.

Det kommer säkert.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Ja de måsta ha olika värden i bios/ olika bios.

Mitt Palit 1070 Jetstream har stock minnes hastighet på 8012Mhz och inga problem med kortet, har ej provat klocka det än.
Mitt Palit 1070 Gamerock har stock minnes hastighet på 8500Mhz och har klockat till 9000Mhz och inga problem med kortet.

Om det redan finns olika BIOS till samma kort med samma typ av minnen och det är förklaringen till att en del funkar och andra inte. Varför måste vi i så fall vänta på en biosuppdatering som redan finns? Resonemanget hänger inte ihop tycker jag men kanske finns det flera olika versioner av samma kort med Micronminnen. På mina kort kommer krascherna vid uppstarten och nedstängningen av datorn så jag gissar att det har nåt att göra med hur snabbt spänningsökningen kommer till minnena och när den avbryts vilket kan ha bero på hur strömförsörjningen är uppbyggd ihop med hur styrning sköts via BIOS.

Har inte lyckats hitta något nytt BIOS till mina MSI-kort iaf.

Det verkar finna gott om rykten men inga definitiva svar men man hoppas ju på att det kommer att finns en enkel fix.
Här kommer ännu ett ryckte när det gäller just MSI https://tech4gamers.com/msi-geforce-gtx-1070-quality-problem-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpaatkins:

Är du nöjd med kortet överlag?

En länk hade ju varit trevligt och omtänksamt?

Ahh najs, fick mitt Gamerock igår! Som jag förstår det har Gamerock dubbel bios, har du koll på vad det är och hur man använder det? Är du nöjd med kortet? Jag är total noob på detta, all info kortet och Oc´ing är superuppskattat!

Såg förresten att någon hade flashat in Gamerock premium editions bios utan problem, och lagt ut det. Check it out here.

http://www.overclock.net/t/1601329/gtx-1070-1080-titan-x-2nd-...

inlägg 343.

Jag är nöjd hittills. Har inte riktigt hunnit börja klocka ännu men det är väldigt tyst, inget coil while, presterar bra i defaultklocks (går i 1911MHz på GPU samt 8008MHz på minnena).
Har testat klocka minnena lite snabbt och det verkar som artefakter uppstår runt 8700MHz. Flashade precis in det nya BIOS de släppte och ska prova lite till. Sen får man se vad GPU går att få upp i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Jag är nöjd hittills. Har inte riktigt hunnit börja klocka ännu men det är väldigt tyst, inget coil while, presterar bra i defaultklocks (går i 1911MHz på GPU samt 8008MHz på minnena).
Har testat klocka minnena lite snabbt och det verkar som artefakter uppstår runt 8700MHz. Flashade precis in det nya BIOS de släppte och ska prova lite till. Sen får man se vad GPU går att få upp i.

Skickades från m.sweclockers.com

Nån uppdatering med nya biosen eller är jag för ivrig?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpaatkins:

Nån uppdatering med nya biosen eller är jag för ivrig?

Minnesklockningen verkar oförändrad. 8650MHz är typ max mitt kort klarar på minnena. Över det så får man de ökända vita fyrkanterna över skärmen, de verkar komma när minnet växlar klockfrekvens. Om man låter minnesklocken ligga på max hela tiden så går det typ att köra 8800-8900MHz stabilt, har inte testat just det så noga.
Jag har heller inte provat höja spänningen till minnena som någon nämnde tidigare i tråden. Ingen aning var man kan ändra på det.

Klockning av core avvaktar jag med tills jag har speltestat minnesklocken några dagar.