GTX 1070 minnes problem på senare batchar!

Permalänk
Medlem

Och där kom det som en nyhet här på Sweclockers. Tack för denna tråden och nyheten, bra att veta inför köp av 1070-kort.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jag vet iof. inte vilken typ av minne det är på mina kort, MSI GTX 1070 AERO OC, men de rullar på i 7722 MHz vilket är 286 MHz lägre än vad som är angivet vilket är 8008 MHz. Jag har provat att dra upp hastigheten till 8008 MHz med det leder till att jag får problem vid uppstarten. Kanske var det därför korten var så billiga, ca 4200 kr styck.

EDIT: Jupp! Det är Micron på mina kort så det kan nog ligga något i ryktet.

*Suck* Så Nvidia har blåst sina kunder på specs ... igen. Är detta något med "70" kort som gör att de känner sig tvingade att pilla? EDIT: Ser nu att det verkar vara 3:e part som tjuvat, inte Nvidia.

8Ghz är typ max vad GDDR5 klarar, så det är inte konstigt att det inte klaras av alla chip, men Nvidia har ju angivit de specs, och får då också leverera dem, även om i detta fall så undrar man om det är 3:e part kort, MSI, som är boven. Får se vad som sker... men det är lite löjligt att man inte kan hålla kvalité och specs på ett 4000krs kort...

Skrivet av TaunyTiger:

@Netforce: Gäller de bara EVGA 1070?
För mitt EVGA 1080 har Micron minne ser jag. Däremot verkar inte problemet vara relaterat till 1080.

Ytterligare en grej efter Nvidias 970 med 3,5gb minne värt att nämna! Skit dåligt!

1080 kör GDDR5X vilket är lite annat typ av minne. Det kör tekniskt sett långsammare än 1070, men med mer data "per" cykel, så att säga. "8Ghz GDDR5" är 2Ghz i äkta klock, medan 10Ghz GDDR5X är 1,25Ghz men med annan teknik under.

Permalänk
Medlem

Kollade med en gång vad det satt i mitt kort från msi och det var glädjande nog Samsung

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Är ju inte ens i närheten samma sak som "3.5GB problemet".
Här handlar det om att 3:e parts tillverkare väljer minneskretsar som råkat hålla bristfällig kvalité.

Tydligen är ju inte riktigt så fallet. Det handlar om något annat då korten i klarar att skicka spänning tillräckligt snabbt till minneskretsarna när det gäller Micron-kretsar. Exakt varför vet jag inte men eftersom Nvidia sagt att man ska lösa detta via en BIOS-update har jag svårt att tro att det är minneskretsarna i sig som är problemet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Sorry men jag blir lite irriterad på att du namnger någon som du skyller ditt köp på. Du bär yttersta ansvar vad du köper ingen annan. Jag hade helt klart känt att det var okej om du sa att du blev rekommenderad detta kort här på sweclockers men att namnge någon luktar lite ruttet.

Håller med att man inte ska gå runt med högafflar och hänga ut någon för att de gör dumt, men lika så som du vill veta när ett företag gör fel (vilket företag det gäller), vill man veta när ett råd ges, som inte är bra.

Står man inte för sina rekommendationer, ska man inte ge dem, och ger man dem, får man känna sig iaf delvis ansvarig om man inte kollat upp detaljerna noga. Vill man inte stå för det... låt bli att ge råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller med att man inte ska gå runt med högafflar och hänga ut någon för att de gör dumt, men lika så som du vill veta när ett företag gör fel (vilket företag det gäller), vill man veta när ett råd ges, som inte är bra.

Står man inte för sina rekommendationer, ska man inte ge dem, och ger man dem, får man känna sig iaf delvis ansvarig om man inte kollat upp detaljerna noga. Vill man inte stå för det... låt bli att ge råd.

Detta var inte direkt något som var känt. Låt oss i så fall hänga ut varenda medlem som lagt något utav korten med problem i en kundvagn under köpråd.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Detta var inte direkt något som var känt. Låt oss i så fall hänga ut varenda medlem som lagt något utav korten med problem i en kundvagn i köpråd.

Mja... om de bara valt ett kort, utan att veta att det är bra och fungerar, ja. Detta är något som sker ofta på detta forum, och det är något som irriterar mig något. Du hjälper en som litar helt på ditt ord, och vet inte bättre än att följa rådet många gånger, och vi pratar många 1000-tals kronor. Ha lite respekt för detta, är min poäng här.

Se det lite som att fråga någon om vägen till "...". Om du får någon som säger... kör så, sen så, sen sväng där... och du hamnar helt fel, tycker du inte att det var den personens fel som gav dig rådet?

Ge bara råd du kan stå för. Svårare än så är det inte.

I detta fall dock, så håller jag delvis med dig att detta är ett fel som inte varit känt, och därför är det lite fel att hänga ut personer utan att iaf veta bakgrunden till problemet och när det uppstod. Men jag har själv gjort detta fel och själv fått hjälpa till att rätta till det.

Men läser du timpaatkins post så ser du också att han, istället för att köpa "ett kort" av ASUS, övertalades att köpa detta kort. Han har mao vilseleds av detta råd. Dock så har jag inga som helst tvivel på att fantomsmurfen ville väl i detta fall, så det är nog ingen stor skada skedd, men resultatet är vad det är. Minsta man kan göra då är att hjälpa till att rätta till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mja... om de bara valt ett kort, utan att veta att det är bra och fungerar, ja. Detta är något som sker ofta på detta forum, och det är något som irriterar mig något. Du hjälper en som litar helt på ditt ord, och vet inte bättre än att följa rådet många gånger, och vi pratar många 1000-tals kronor. Ha lite respekt för detta, är min poäng här.

Se det lite som att fråga någon om vägen till "...". Om du får någon som säger... kör så, sen så, sen sväng där... och du hamnar helt fel, tycker du inte att det var den personens fel som gav dig rådet?

Ge bara råd du kan stå för. Svårare än så är det inte.

I detta fall dock, så håller jag delvis med dig att detta är ett fel som inte varit känt, och därför är det lite fel att hänga ut personer utan att iaf veta bakgrunden till problemet och när det uppstod. Men jag har själv gjort detta fel och själv fått hjälpa till att rätta till det.

Men läser du timpaatkins post så ser du också att han, istället för att köpa "ett kort" av ASUS, övertalades att köpa detta kort. Han har mao vilseleds av detta råd. Dock så har jag inga som helst tvivel på att fantomsmurfen ville väl i detta fall, så det är nog ingen stor skada skedd, men resultatet är vad det är. Minsta man kan göra då är att hjälpa till att rätta till det.

Nja, rätt jämförelse skulle väl vara att man gav hjälp med vägen men att det sedan hade dykt upp ett slukhål när personen kommer fram. Det var ingenting personen som gav färdriktningen kunde veta och inget han i så fall ska be om ursäkt för. Dessutom har även ASUS Micron minnen.

Skrivet av RazerBlader:

I mitt Asus Dual var det Micron, men jag har t o m överklockat och det flyter på utan konstigheter,köpte medan det var billigare, 4 190:- på NetOnNet

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Mitt Asus Strix 1070 har visst micron och kan köra stabilt i runt 8500mhz. Mer än det så kraschar det och har sig. Är lite missnöjd eftersom jag trodde att jag skulle nå 9000mhz utan problem (som jag sett folk i överklockningsguider för just mitt kort bumpar upp den till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nja, rätt jämförelse skulle väl vara att man gav hjälp med vägen men att det sedan hade dykt upp ett slukhål när personen kommer fram. Det var ingenting personen som gav färdriktningen kunde veta och inget han i så fall ska be om ursäkt för. Dessutom har även ASUS Micron minnen.

Då vet jag hur mycket råd från dig är värda...
"Skyller på något annat"

Men visst, jag sa i detta fall är det kraftigt förmildrande förutsättningar. Betyder ändå att du borde hjälpa personen som nu körde ner i slukhålet dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"Skyller på något annat"

Men visst, jag sa i detta fall är det kraftigt förmildrande förutsättningar. Betyder ändå att du borde hjälpa personen som nu körde ner i slukhålet dock...

Vägverket (Nvidia) kommer ju lägga över en planka (biosuppdatering) så man kan köra över slukhålet.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu hade jag ju tydligen missförstått hans inlägg men låt oss prata om diskussionen i sig i alla fall.
Jag håller delvis med. I vissa fall kan jag absolut hålla med men att förvänta sig att någon som ger råd ska veta allt och kunna sia om framtida problem och sedan hållas ansvarig när något visar sig inte vara så är fel i min ögon. Självklart ska man inte slänga ut tips om man inte har någon aning men alla kan ha fel. Och värt att lägga till är ju att fansomsmurfen inte jobbar här, han ger ut råd gratis till folk (Såvitt jag vet). Om det hade varit betald konsulting hade jag kanske kunnat stå bakom argumentet. Jag känner inte honom eller har någon aning om vem han är, jag tar bara honom som exempel.

Alla får ju givetvis stå för vad de säger och vilka tips de ger ut men man får väl ändå ursäkta folk i vissa fall och inte hänga ut dem såfort något blir fel.

Men jag förstår vad du menar men håller inte riktigt med i hela resonemanget.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

@Stoff3th3m4n: Angående åtgärden och anledningen så har jag inget att invända men faktum kvarstår ju fortfarande att det berör 3:e parts val av minneskretsar och inlägget jag svarade på likställde problemet med taskig minneshantering i gpudesignen.

Nvidia uppdaterar bios, inte för sina Founders kort, utan för att öka kompabiliteten för 3:e partslösningar.

Edit: Det är inte otänkbart att minneskretsarna faktiskt är boven i dramat här, det behövs inte mycket utanför spec när man hanterar signaler på den nivån.
Behöver inte ens vara utanför specc, bara tillräckligt brett mellan gränsvärdena och dålig hantering av detta från Nvidias sida.
Uppenbarligen fungerar det ju bra med Samsungs kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"Skyller på något annat"

Fast det var ju aldrig snack om att hjälpa eller ej. Snarare handlar det ju om att personen som ligger i hålet skriker ut att det han som gav direktionerna som ansvarar för att han är i hålet. Men ja obskyra metaforer leder väl ingen vart. Vi har helt enkelt olika syn på hur mycket ansvar folk har. Jag tar ju på mig om jag köper något som inte är så bra men jag är ju en sådan där som verkligen läser olika reviews och sånt innan jag köper saker.

Men ja, erat resonemang fick mig att sätta en signatur iaf.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

@Stoff3th3m4n: Angående åtgärden och anledningen så har jag inget att invända men faktum kvarstår ju fortfarande att det berör 3:e parts val av minneskretsar och inlägget jag svarade på likställde problemet med taskig minneshantering i gpudesignen.

Nvidia uppdaterar bios, inte för sina Founders kort, utan för att öka kompabiliteten för 3:e partslösningar.

Edit: Det är inte otänkbart att minneskretsarna faktiskt är boven i dramat här, det behövs inte mycket utanför spec när man hanterar signaler på den nivån.
Behöver inte ens vara utanför specc, bara tillräckligt brett mellan gränsvärdena och dålig hantering av detta från Nvidias sida.
Uppenbarligen fungerar det ju bra med Samsungs kretsar.

Låter rätt långsökt att det skulle vara minneskretsarna i sig som inte klarar att ta emot spänning tillräckligt snabbt. Däremot kan det mycket väl vara en form av inkompatibilitet mellan kretsar och existerande design där man har underskattat problemet från tredjepartstillverkarnas sida. Känns som att Nvidia inte skulle kunna vaska fram en bios-lösning om det är kretsarna i sig som är problemet.

Men vi får se.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

@Stoff3th3m4n: Mjea , det handlar ju lite om spänning vs frekvens så det är ju inga problem för Nvidia att se till så att spänningen höjs i god tid innan frekvensen manipuleras.

Oavsett så lär vi aldrig få reda på till 100% hur vida det är ett Nvidia fel eller ett Micron fel.
Är rätt säker på att de pekar på varandra för att slippa eventuella ekonomiska krav från tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

@Stoff3th3m4n: Mjea , det handlar ju lite om spänning vs frekvens så det är ju inga problem för Nvidia att se till så att spänningen höjs i god tid innan frekvensen manipuleras.

Oavsett så lär vi aldrig få reda på till 100% hur vida det är ett Nvidia fel eller ett Micron fel.
Är rätt säker på att de pekar på varandra för att slippa eventuella ekonomiska krav från tillverkarna.

Problemet där kan väl bli att korten går varmare än tidigare och på så sätt förstör det prestandan? Fläktkurvorna som kommer från fabrik är rätt klena och till för att kyla stockfrekvenserna och allt över är dom väl rätt dåliga på, väl? Att höja spänningen kommer ju degradera korten lite snabbare, även om det inte är mycket.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Nu hade jag ju tydligen missförstått hans inlägg men låt oss prata om diskussionen i sig i alla fall.
Jag håller delvis med. I vissa fall kan jag absolut hålla med men att förvänta sig att någon som ger råd ska veta allt och kunna sia om framtida problem och sedan hållas ansvarig när något visar sig inte vara så är fel i min ögon. Självklart ska man inte slänga ut tips om man inte har någon aning men alla kan ha fel. Och värt att lägga till är ju att fansomsmurfen inte jobbar här, han ger ut råd gratis till folk (Såvitt jag vet). Om det hade varit betald konsulting hade jag kanske kunnat stå bakom argumentet. Jag känner inte honom eller har någon aning om vem han är, jag tar bara honom som exempel.

Alla får ju givetvis stå för vad de säger och vilka tips de ger ut men man får väl ändå ursäkta folk i vissa fall och inte hänga ut dem såfort något blir fel.

Men jag förstår vad du menar men håller inte riktigt med i hela resonemanget.

Som jag sa redan i första posten om detta, jag är inte för att hänga ut någon heller, och man kan naturligtvis inte förutspå framtiden... om "slukhålet" sker precis efter rådet ges, så hade jag inte heller hållit han som gett rådet, ansvarig. Men om det fanns innan... som tex nu, idag, så hade jag haft en annan åsikt.

Därför håller jag helt med:
"Alla får ju givetvis stå för vad de säger och vilka tips de ger ut men man får väl ändå ursäkta folk i vissa fall och inte hänga ut dem såfort något blir fel."

Men ursäkten med "jobbar inte här" köper jag inte. Ingen betalar dig för rådet, men du väljer ändå att göra det, och sätta din kunskap på spel för andras pengar. Har man inte respekten nog att ta ansvaret för sina råd, så anser jag att man inte ska ge dem.

Se det som disken som folk älskar att lämna på arbetsplatsen... "din mamma jobbar inte här" lappen, är väl rätt välkänd, men folk gör inte ett dugg mer än "exakt ditt" ändå, eller hur?
Om du nu väljer att använda lokalen, diskhon, besticken osv... ta ansvaret för dig. Du får inte betalt för det, du måste inte använda det, men du väljer att göra det, så ta ansvaret för det.

Är lite som felet med politiker idag också, oavsett parti, jävligt många råd och förslag, men inget ansvar för när allt går åt H, även när de faktiskt får betalt. De får ju faktiskt betalt oavsett om de ger råd eller inte, men om 10 miljoner bränns upp, så är det lite... skit samma. Man skyller på en massa saker, och skiter lite i vilket. Det är dock ändå någons pengar som gått upp i rök.

Denna attityd måste bort... överallt, i min åsikt.

Slutresultatet är ju nu att 1070 korten med dessa minnen inte är att rekommendera, alls, då antingen kan bli instabila, eller så kommer nya drivaren att kräva mer spänning, mer värme/kylning och lasta den redan pot klena matningen (i referens) hårdare.

Permalänk

@ClintBeastwood: När jag skriver i god tid så pratar vi antagligen μs så tiden är så vansinnigt kort att jag inte kan se hur det skulle påverka temperaturer.

Det är ju därför man idag "hotfixar" felet genom att låsa spänningen.
Man blir av med upprampningstiderna och således blir man av med problemet och en fix av Nvidia borde betyda att den adaptiva spänningen åter igen kan användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

@ClintBeastwood: När jag skriver i god tid så pratar vi antagligen μs så tiden är så vansinnigt kort att jag inte kan se hur det skulle påverka temperaturer.

Det är ju därför man idag "hotfixar" felet genom att låsa spänningen.
Man blir av med upprampningstiderna och således blir man av med problemet och en fix av Nvidia borde betyda att den adaptiva spänningen åter igen kan användas.

Det ska ju tydligen gå att få en biosuppdatering via partnertillverkarnas hemsida för att lösa detta, men kan inte Nvidia baka in detta i drivrutinerna på något sätt? Ungefär som med 480 och pci-e problemen.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

evga köper direkt av samsung och har alltid gjort det.
Dock kan tillverkare beställt från Micron men inte kunnat leverera i tid och beställt från Samsung istället.

MSI vet köper av micron (elpida som hette förut) för det är billigare än samsung.

bara för det är micron så behöver inte det betyda det är dåligt.

Fick höra av en att 1070 är ett 1080 med avstänga shaders osv. om det är sant eller rykte låter jag vara osakt.

Verkar som att även EVGA har minne ifrån Micron.

Skrivet av Paontuus:

Verkar vara många, mitt gigabyte 1070 samt en polares evga 1070 har samsung minne medans en annan polare har samma evga 1070 kort med micron minne.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jootack. Jag är medveten om detta.
Mitt 290X hade högre bandbredd på minnet än vad mitt nya 1080 har. Tack vare den bredare minnesbussen på 290X.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv

Har ett Palit 1070 jetstream köpt förra veckan som har micron minne och rullar på i stock 8012Mhz utan problem.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som jag sa redan i första posten om detta, jag är inte för att hänga ut någon heller, och man kan naturligtvis inte förutspå framtiden... om "slukhålet" sker precis efter rådet ges, så hade jag inte heller hållit han som gett rådet, ansvarig. Men om det fanns innan... som tex nu, idag, så hade jag haft en annan åsikt.

Därför håller jag helt med:
"Alla får ju givetvis stå för vad de säger och vilka tips de ger ut men man får väl ändå ursäkta folk i vissa fall och inte hänga ut dem såfort något blir fel."

Men ursäkten med "jobbar inte här" köper jag inte. Ingen betalar dig för rådet, men du väljer ändå att göra det, och sätta din kunskap på spel för andras pengar. Har man inte respekten nog att ta ansvaret för sina råd, så anser jag att man inte ska ge dem.

Se det som disken som folk älskar att lämna på arbetsplatsen... "din mamma jobbar inte här" lappen, är väl rätt välkänd, men folk gör inte ett dugg mer än "exakt ditt" ändå, eller hur?
Om du nu väljer att använda lokalen, diskhon, besticken osv... ta ansvaret för dig. Du får inte betalt för det, du måste inte använda det, men du väljer att göra det, så ta ansvaret för det.

Är lite som felet med politiker idag också, oavsett parti, jävligt många råd och förslag, men inget ansvar för när allt går åt H, även när de faktiskt får betalt. De får ju faktiskt betalt oavsett om de ger råd eller inte, men om 10 miljoner bränns upp, så är det lite... skit samma. Man skyller på en massa saker, och skiter lite i vilket. Det är dock ändå någons pengar som gått upp i rök.

Denna attityd måste bort... överallt, i min åsikt.

Slutresultatet är ju nu att 1070 korten med dessa minnen inte är att rekommendera, alls, då antingen kan bli instabila, eller så kommer nya drivaren att kräva mer spänning, mer värme/kylning och lasta den redan pot klena matningen (i referens) hårdare.

Respekten att ta ansvar? Hur då? Att inte yttra sig om man inte känner en kille som jobbar på lagret i sydkorea som kan meddela om det är en bra batch som kommer eller inte? Det är nonsens, alla yttrar sig efter bästa förmåga och ingen vet allt.

Om människor är för lata för att göra den minsta lilla researchen på egen hand och sen hålla på bitcha på någon som försökte hjälpa dem så har jag väldigt lite sympati för dem. (Nu snackar jag inte om Timpa eftersom han inte bitchade men mer den attityden som du verkar försvara.) Det som krävs är: okej jag blev tipsad att jag ska köpa ett palit 1070 kort. Gå till google skriv palit 1070 issues eller palit 1070 review, läs minst två artiklar/reviews och bam du är färdig.

Vem som helst kan göra detta, ta ansvar för dina egna handlingar och sluta klaga.

Jag ser inte alls hur dina jämförelser är relevanta till det vi diskuterar och verkar mest vara saker du är irriterad på generellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Jag har Micron i mitt Asus kort. Fungerar felfritt, även överklockat.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Palit 1070 och hade en krasch direkt efter installerationen men inte sett någonting efter ominstallation av drivrutiner etc. Funkat klockrent efter det. Inga problem med spel etc.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Fick hem mitt Palit 1070 och hade en krasch direkt efter installerationen men inte sett någonting efter ominstallation av drivrutiner etc. Funkat klockrent efter det. Inga problem med spel etc.

Gamerock? Vilka kretsar satt i, micron eller samsung? rån vilket företag köpter du? info som är bra att veta för tråden...

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Inaktiv

Undrar om det kan vara undermåliga och kasserade komponenter och\eller kort som kommit ut via svarta marknaden? Jag tänker på typ det här http://spectrum.ieee.org/semiconductors/processors/the-hidden...

Permalänk
Inaktiv

Är Inga kassa komponenter, läser ni så är det 2 olika minnestyper och minnestypen micron vill enbart ha lite mer ström och detta slå lösas med nytt bios.

Micron finns tydligen med i alla märken mer eller mindre.

Är precis som biosuppdatering till moderkort när buggar ska fixas.