Permalänk
Medlem

Riktigt stiligt!

Permalänk
Avstängd

Se upp för koppartjuvar!

Koppar och Aluminium är fint och kommer blir skoj att se hur det ser ut när det är klart.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

HURGH!!! Det kryper och kliar överallt när jag tittar på den (trypofobi), men förutom det är det ett trevligt chassi i DAN A4-stil.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jag har inte skrivit att han ska göra det helt själv och i samma antal som Dan.

Vem vet, om han kan göra något chassi i veckan o sälja för ~1500 så skulle många vara intresserade att köa/köpa.

Bara TS kan svara på detta, så tagga ner lite.

1500 är ren fantasi om det inte ska massproduceras i tiotusentals exemplar, det kan vem som helst som jobbat i en mekanisk verkstad svara på

Om ts gör det svart och med hans brors maskiner så kanske han inte går back, men skulle tro att materialet går på i runda slängar så mkt iaf, aluminum och koppar är ju inte billigt precis, inte CNC maskiner heller och driften av dessa, verkar som folk tror de är gratis att tillverka saker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

1500 är ren fantasi om det inte ska massproduceras i tiotusentals exemplar, det kan vem som helst som jobbat i en mekanisk verkstad svara på

Om ts gör det svart och med hans brors maskiner så kanske han inte går back, men skulle tro att materialet går på i runda slängar så mkt iaf, aluminum och koppar är ju inte billigt precis, inte CNC maskiner heller och driften av dessa, verkar som folk tror de är gratis att tillverka saker

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu har vi ju redan konstaterat att det inte behöver vara aluminium och koppar, stål duger gott, det är storleken/designen som är intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Fattar inte vad du menar med "lever om en del".

Den stänger inte ute ljudet om vi säger så..

En nackdel som är svår att överkomma om man har en drös med hål i chassit. Inte heller när man har komponenter nära varandra vilket stryper luftflödet en del vilket i sin tur får komponenterna att gå varmare och samtidigt tvinga fläktar att gå på högre varv. Detta är inte menad som kritik mot bygget i sig utan snarare så att det är en kompromiss som man svårt kommer undan utan att gå full vattenkylning vilket i sin tur skulle vara problematiskt i den formfaktorn.

Skrivet av Wh1spY:

Tror meningen skulle sett ut såhär.
"Kan tänka mig att den lever en hel del när du startar den."
Med andra ord, den väsnas mycket.

Exakt. Den kommer att väsnas en hel del pga. orsaker jag nämner i denna kommentar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Fast nu har vi ju redan konstaterat att det inte behöver vara aluminium och koppar, stål duger gott, det är storleken/designen som är intressant.

när kom vi äverens om detta? För ävrigt kan du drömma om det priset iaf, runt 7-10k är mer realistiskt om TS ska tjäna något på det oxå, när jag jobbade i verkstad sålde vi liknande jobb för kanske 5k exkl moms. och dessa var då helt i rostfritt stål

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

när kom vi äverens om detta? För ävrigt kan du drömma om det priset iaf, runt 7-10k är mer realistiskt om TS ska tjäna något på det oxå, när jag jobbade i verkstad sålde vi liknande jobb för kanske 5k exkl moms. och dessa var då helt i rostfritt stål

Ok, du saknar läsförståelse, inga problem. Tack för din input.

Permalänk
Medlem

Jag ger det fem+ för hantverket, men sådan där struktur får det att krypa i skinnet på mig. Som bikupor...måste ha någon fobi.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Ok, du saknar läsförståelse, inga problem. Tack för din input.

förlåt om du blev ledsen, var inte meningen, såg nu vad du menade, bara skicka in till närmsta legoverkstad och se vilka som gör det för det priset , om TS skulle göra det är det jävligt sjysst då skulle jag med skriva upp mig på ett

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

HURGH!!! Det kryper och kliar överallt när jag tittar på den (trypofobi), men förutom det är det ett trevligt chassi i DAN A4-stil.

Jag lider också av trypofobi, detta var inte min påse chips...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar skarpt den cleana koppar looken!

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Den stänger inte ute ljudet om vi säger så..

En nackdel som är svår att överkomma om man har en drös med hål i chassit. Inte heller när man har komponenter nära varandra vilket stryper luftflödet en del vilket i sin tur får komponenterna att gå varmare och samtidigt tvinga fläktar att gå på högre varv. Detta är inte menad som kritik mot bygget i sig utan snarare så att det är en kompromiss som man svårt kommer undan utan att gå full vattenkylning vilket i sin tur skulle vara problematiskt i den formfaktorn.

Exakt. Den kommer att väsnas en hel del pga. orsaker jag nämner i denna kommentar.

Jo. Beror ju en del på komponenterna men helt tyst lär den ju inte vara. Själv hade jag kanske kört ett enklare och mer strömsnålt bygge, men jag kan ju gilla vad mannen lyckades trycka in.

Tror inte det låter som en tornado trots allt.

Snyggt som fan va det i alla fall. Hade varit skitsnyggt på lite äldre skrivbord från sekelskiftet..

Nåja. Värme is a bitch speciellt i mindre byggen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Jo. Beror ju en del på komponenterna men helt tyst lär den ju inte vara. Själv hade jag kanske kört ett enklare och mer strömsnålt bygge, men jag kan ju gilla vad mannen lyckades trycka in.

Tror inte det låter som en tornado trots allt.

Snyggt som fan va det i alla fall. Hade varit skitsnyggt på lite äldre skrivbord från sekelskiftet..

Nåja. Värme is a bitch speciellt i mindre byggen.

Självfallet. Att få in så högpresterande komponenter (sett till formfaktorn) i ett sådant litet chassi är imponerande. Att den låter och går varm tror jag inte spelar någon roll eftersom detta antagligen är ett "proof of concept".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Tumnus:

Orsaken till bygget var egentligen att jag ville bygga ett snygg litet bygge som var lite enklare att ta med sig än en vanlig desktop men mer välpresterande än en laptop.

Materialvalen var dels för att jag gillar koppar och sedan för att jag även tidigare gjort högtalare + stativ i liknande tema.
Dessa står dock i olika rum.

Nästa projekt på tur blir att göra ett mynt-bord till vardagsrummet (troligen i valnöt eller annat trevligt mörkt trä).
Utöver det kunde det vara skoj att göra om skärm, tangentbord eller kanske göra ett superkompakt vattenkylt chassi. tiden får utvisa

Sedan ang vad folk frågat tidigare här så är det nog väldigt tveksamt att jag gör några chassin till andra, däremot skulle jag kunna lägga upp modellen där alla mått etc finns. så andra skulle kunna göra sina varianter av det.

Här är för övrigt lite WIP bilder

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Här är mitt första scratchbygge där planen var att få ner storleken så mycket som möjligt på datorn och även få till ett snyggt chassi.

Chassit är gjort i 3mm Aluminium och 1mm Koppar.
Chassit är vattenskuret, vilket var ganska problematiskt då sidorna hade extremt många linjer tack vare de oregelbundra och små hålen. varje sida fick delas upp i 3 delar för att inte skärfilerna skulle bli för stora, och de tog totalt 8 timmar att skära ut

Ett annat problem i bygget var att hitta en PCI-e Riser kabel som faktiskt fungerade. inte helt lätt tydligen.

I övrigt är det ett ganska standard halvgammalt ITX system.

CPU är en Xeon E3-1220 V3
Mobo Gigabyte GA-Z87N-WIFI
GPU EVGA GeForce GTX 680
Disk 2x SSD diskar
RAM 8gb
PSU SilverStone SFX ST45SF-G

Besök galleriet här

5/5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det här något av de läckraste chassin jag sett. Hur genererade Du skärfilerna? Jag menar Du måste haft något script för att generera alla dessa slumpmässiga strukturer?

Permalänk
Medlem

Från baksidan ser det nästan ut som en moddad kylare till en AMD-GPU. Fast dvs ful gjord snygg (som tusan!).
5/5! Vill ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det här något av de läckraste chassin jag sett. Hur genererade Du skärfilerna? Jag menar Du måste haft något script för att generera alla dessa slumpmässiga strukturer?

Jag la på brus i photoshop och sedan körde mosaik filtret eller vad det hette för att generera mönstret.
Mönstret i slutändan blev inte direkt samma då vattenskäraren inte kunde köra så extremt finlir som tex en laserskärare kan och skulle gett skarpare konturer.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Ett av de snyggaste chassin jag har sett faktist, gillar hålen!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Jag la på brus i photoshop och sedan körde mosaik filtret eller vad det hette för att generera mönstret.
Mönstret i slutändan blev inte direkt samma då vattenskäraren inte kunde köra så extremt finlir som tex en laserskärare kan och skulle gett skarpare konturer.

http://idetorka.se/pictures/Saker/Chassi/fan-vent-texture.png

Ah, smart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Som jag ser det så är det mer eller mindre en direkt kopia av Dan Cases A4-SFX?
https://www.dan-cases.com/dana4.php

http://hexus.net/media/uploaded/2016/5/f398319c-d643-4805-aec3-e65b0d240bbe.jpg

Bra gjort oavsett, men lite cred borde vara på sin plats

Dan har packat ihop det så mycket det bara går, finns inte så många andra sätt att göra det på än så om man vill göra det så lite som möjligt. Du kan ta en person som aldrig sett ett Dan-Case och försöka göra en så liten dator som möjligt och alla skulle komma fram till detta utseendet. De flesta chassi i dag ser ut som något annat, man har helt enkelt jobbat fram ett utseende som passar det mesta helt enkelt.

Snyggt gjort, innovativt med sidoplåten och bra utförande 5/5!

Permalänk
Medlem

Fan så snyggt! ser ut som en brödrost

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, 10 av 10!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt med kopparplåten och att hålen inte var helt runda gjorde också sitt, 5/5.

Visa signatur

Intel I7 4790K, Asus GTX 770, Corsair Vengeance 2x8Gb, Samsung 850 240GB SSD, MSI Z97 Gaming 5,

Permalänk
Frida 🥐

Sååå häftigt och diggar verkligen hur du kom fram till designen på hålen i PS, kreativt!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Super snygg! 5/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkka:

Sedan ang vad folk frågat tidigare här så är det nog väldigt tveksamt att jag gör några chassin till andra, däremot skulle jag kunna lägga upp modellen där alla mått etc finns. så andra skulle kunna göra sina varianter av det.

Hade du velat dela med dig av modell/cad-filer hade det varit väldigt intressant att se hur du burit dig åt. Kanonprojekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zear0x:

Hade du velat dela med dig av modell/cad-filer hade det varit väldigt intressant att se hur du burit dig åt. Kanonprojekt!

Du har PM

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Vart fick du tag på förlängningssladden till nätagget?