GTX 1070 minnes problem på senare batchar!

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Minnesklockningen verkar oförändrad. 8650MHz är typ max mitt kort klarar på minnena. Över det så får man de ökända vita fyrkanterna över skärmen, de verkar komma när minnet växlar klockfrekvens. Om man låter minnesklocken ligga på max hela tiden så går det typ att köra 8800-8900MHz stabilt, har inte testat just det så noga.
Jag har heller inte provat höja spänningen till minnena som någon nämnde tidigare i tråden. Ingen aning var man kan ändra på det.

Klockning av core avvaktar jag med tills jag har speltestat minnesklocken några dagar.

Ah, ok, men nu blir jag lite förvirrad i min noobhet. 8650 max för ditt kort men det klarar 8800-8900? Borde inte det vara max då? Som jag förstått det då klarar samsungminnen upp till 9500, men det kan juu vara så att Gamerocken aldrig ens släppts med Samsung minnen, det vet vi inte eller?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Det har inte levererats kort med olika BIOS. Problemet har med tolerans att göra, vissa minnen hänger med i svängningarna andra inte. Den justering som nu görs för BIOS är förmodligen en fördröjning på klockan för att spinningen ska hinna med. För dom som har minnen som hänger med kommer det inte bli någon som helst skillnad, kommer klocka exakt lika mycket. Sen kan mycket väl micron minnena nå högre i frekvens än samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Inaktiv

Inte ens 8600MHz är stabilt på mitt kort. Får fortfarande de vita fyrkanterna ibland. Har hunnit testa klocka core också och det var ingen höjdare. Når bara 1975-2000MHz. Boven i dramat där verkar vara power limiten på kortet.
Jag når powerlimit till och med oklockat i Unigine Valley. Trots att jag drar upp powerlimit till max (114%) så slår den i taket.
Tack vare dubbla bios så har jag kunnat växla och testa med default samt nya bioset men kan inte se någon skillnad mellan dem alls.
Var så glad över att kortet var så tyst, svalt och fritt från coil whine. Mindre nöjd med det nu.

När man för en gångs skull provar Nvidia igen efter många år med AMD så känns det riktigt surt att bli utsatt för denna "bait and switch"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beställde just ASUS GTX 1070 Turbo lite på impuls eftersom det just nu bara kostar 3999kr. Hoppas man inte har problem men inte så jag hade tänkt klocka ändå och om man ska klocka så räcker det väl med core.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Satte i mitt ASUS GTX 1070 Turbo från netonnet idag och enligt GPU-Z är det Samsung-minnen. Inte provat klocka dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hur upplever du ljudnivån på det kortet? Är själv lite sugen, men vill inte ha ett vrålande monster eller något coilwhine heller för den delen heller.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Snygg logga

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Hur upplever du ljudnivån på det kortet? Är själv lite sugen, men vill inte ha ett vrålande monster eller något coilwhine heller för den delen heller.

Frågar du mig? Kan säga att jag inte märkt något coilwhine i mitt ASUS GTX 1070 Turbo. Så länge man inte rör kortets inställningar så är det i princip helt tyst, iaf jämfört med andra fläktarna i chassit så blev positivt överaskad över hur tyst det är för att vara en liten fläkt. Däremot så fort jag installerade ASUS Tweak II så började det låta i spel även om man inte klockar (antar fläktprofilen är annorlunda för gick tillbaka till tyst när jag avinstallerade programmet) och klockar man en del så låter det alldeles för mycket.

Som standard håller den sig runt 50-55% i load och det känns tyst men jag drog upp manuellt och provade 60% börjar bli lite störande, 80 % låter som en bordsfläkt på högvarv, 100% låter som en damsugare.

Så rör du inga inställningar är det väldigt behagligt men planerar du klocka och greja så kan jag inte rekommendera det. Går att göra och kortet är stabilt, drog upp både kärnan och minnet några hundra mhz men fläktljudet blir för högt så är inte värt det för några extra bilder i sekunden. Ska du klocka så behöver du kort med minst 2 fläktar eller en väldigt stor fläkt. Kortet kör uppåt 4000rpm i 100% vilket är extremt mycket. Tror Strix korten inte kommer upp i mer än 1500 som max. Men jag är nöjd för flyter på bra i spel oklockat och tyst.

Visa signatur