140 återvändande IS-terrorister KAN erbjudas körkort, skuldsanering och bostad

Permalänk
Medlem

140 återvändande IS-terrorister KAN erbjudas körkort, skuldsanering och bostad

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vafan är det för en sida? Läs vettigare sidor istället.

Permalänk
Medlem

lolol.. Nyheteridag.se ... Det här är inte Flashback!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Varsegod, källa från "PK-vänlig" sida. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...
Det var även denna källa som NyheterIdag hade länkat till som deras egna källa. Men sure, NyheterIdag är en lite halv shady sida, men skiten är tyvärr sann.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Nu hörde jag exakt samma sak på P1 i morse så jag förstår inte riktigt vad problemet med att läsa det på den sidan är?

Måste säga att jag baxnade när jag hörde det på radion. Personligen tycker jag nog att man har ett ansvar för att man "valt fel" tidigare i livet. Att ansluta sig till IS är inte riktigt samma sak som att välja fel linje på gymnasiet direkt.

Förstår uppriktigt inte varför man släpps in i Sverige (igen) när man har "turistat" som terrorist.

Permalänk
Medlem

Jaha, så försöks det igen få sweclockers att bli flashback...

Rent generellt så kan det vara bra att ha en trovärdig källa, dvs en "tidning" som inte enbart skriver om hur fantastiska SD är eller hur hemska invandrare/flyktingar är. Det är möjligt att det som skrivs är sant, men jag utgår (baserat på tidigare erfarenhet) av att det är så kraftigt vinklat att det är i princip oigenkännligt. Till att börja med, 140 st? Hur vet man denna siffra? Diskrepans mellan rubrik och artikel: Kan erbjuda? Finns inga större tveksamheter i artikeln i sig vad jag kan se, där framställs det som faktum. Terrorister? Hur vet man detta? Osv...

Edit: Länken till SR är mer nyanserad, inte helt oväntat. Rent generellt så kan detta vara bra att läsa innan man tar ställning:

"I Lund är slutsatsen att avhoppare från våldsbejakande extremistiska grupper ska hanteras som avhoppare från andra miljöer, till exempel den organiserade brottsligheten. Efter en utredning av personens behov kan kommunen hjälpa till med boende, sysselsättning eller försörjning."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trackmaster:

Skrivet av Ozzed:

Vad ska man läsa istället enligt er? Aftonbladet och DN?

Permalänk
Medlem

"Kan erbjudas" står det. Du skriver "får". Redan där har du hamnat fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

"Kan erbjudas" står det. Du skriver "får". Redan där har du hamnat fel.

Kan erbjudas är lika fel som att de skulle få. Örebro kommun har redan gått så långt en gång i tiden att terrorister fått komma in i samhället igen, och snart händer det i övriga Sverige med. Det ska vara utvisning till ett land som tar hand om dessa kräk. Exempelvis skicka packet till Ryssland, ett land där de inte får ett hotellfängelse med värme och god mat som i Sverige, utan kalla Sibirien med tvångsarbete tills du dör.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Vad ska man läsa istället enligt er? Aftonbladet och DN?

Förslagsvis källor som inte pushar sin agenda i ALLA artiklar som skrivs. Finns inga källor som är ofärgade av skribenternas åsikter, men det finns få källor som är så extremt ensidiga och propagerande som de på högerkanten. Varken DN eller Aftonbladet är opartiska, men de har en både bredare och mer mångfacetterad rapportering än exempelvis "nyheter idag". Du kommer självklart att kunna länka till artiklar du anser vinklade, men i det stora hela är de ett fåtal medan man i princip kan se vinklingen i varenda artikel i "Nyheter idag". Det är det som är den stora skillnaden...

Permalänk
Medlem

Bättre alternativ: Förlorat medborgarskap och utvisning.

Sedan säger Anna Sjöstrand att "man inte ska straffa någon för att de gjort ett felaktigt val". Det var den värsta sörja jag hört, hela rättssystemet bygger ju på att straffa folk som har gjort felaktiga val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Avrätta folk baserat på att de sympatiserat med IS och varit i de länder där de verkar? Inga bevis behövs då på övergrepp eller liknande, bara att avrätta rakt av?

SÄPO har endel koll på vilka personerna är som "turistar" med IS så nog finns det bevisning om man nu vill. Sen pratar du i dåtid; "sympatiserat", bara för att dom kommer tillbaka till Sverige så betyder det inte automatiskt att dom slutat sympatiserat, vissa kan vara tillbaka i Sverige en period för att sedan åka ner & ansluta sig till IS igen.

Nästan uteslutande alla brott är i dåtid så skall vi då sluta straffa alla som lovar att inte göra samma sak igen? Avskaffa rättsystemet helt i god tro om löften på förbättring för förövarna? Och till råga på allt, "belöna" (beroende på hur man väljer att se på det) folk som begått vidriga handlingar. Jag tror du håller med om att såklart skall alla som begår mord, våldtäkt & andra vidriga handlingar få ett rättmätigt straff, varför skall just IS krigare uteslutas från denna bestraffningen?

Personer som anslutit sig till IS & varit aktiv deltagare i IS uppsåt skall givetvis dömmas för det, inte belönas.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Kan erbjudas är lika fel som att de skulle få. Örebro kommun har redan gått så långt en gång i tiden att terrorister fått komma in i samhället igen, och snart händer det i övriga Sverige med. Det ska vara utvisning till ett land som tar hand om dessa kräk. Exempelvis skicka packet till Ryssland, ett land där de inte får ett hotellfängelse med värme och god mat som i Sverige, utan kalla Sibirien med tvångsarbete tills du dör.

Artikeln handlar om dessa 140 personer, inget annat. De FÅR inte körkort, de kommer EVENTUELLT att KUNNA få. Jag hoppas att du förstår skillnaden.

Vad som hänt tidigare spelar heller ingen roll då det är detta artikeln handlar om. Att du gärna tar upp vad som hänt tidigare förstår jag då det pushar din agenda att ställa konceptet i dålig dager, men det är fortfarande inte relevant i detta sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Skrivet av Ozzed:

Skrivet av Frispel:

Jaha, så försöks det igen få sweclockers att bli flashback...

Rent generellt så kan det vara bra att ha en trovärdig källa

Man måste bli bra desperat om det enda man kan komma med är "shoot the messenger". Som tidigare nämnt, SR har redan rapporterat om samma sak. Kontentan är likadan.

Skrivet av Frispel:

Nu ska vi se, är inte en del av problemet med IS dessa summariska avrättningar? Och du vill gå samma väg? Avrätta folk baserat på att de sympatiserat med IS och varit i de länder där de verkar? Inga bevis behövs då på övergrepp eller liknande, bara att avrätta rakt av?

IS är en organisation som skrikit från taken om att du kan våldta och massmörda hur många som helst, så länge det är "rätt" personer. De har systematiserat sexuellt slaveri.

Om du går med i en sådan organisation så vet du vad du gör. Ge mig inte "muh identitetskris". Vanliga människor blir jobbiga emos/punkare/anarkister när de är tonåringar och krisar. Vanliga människor går inte med i en organisation som stoltserar med masslaveri och folkmord.

Jag säger inte "avrätta dem". Men jag säger definitivt inte att de ska få gratis lägenheter. Om möjligt, dra in deras pass och låt dem ruttna i mellanöstern. Om det inte går, lås in dem och släng bort nyckeln åtminstone i ett decennium.

Permalänk
Medlem

Det här är inte nyheter, man gör redan samma sak för folk som vill hoppa av exempelvis Hells Angels. Det handlar inte om att belöna indivderna som gjort fel. Men rent pragmatiskt, för samhällets bästa, är det bäst ifall dessa individerna inte får något stöd alls, och alltså har en lägre tröskel för att gå tillbaka i gamla mönster eller ska vi sänka tröskeln för dom att ta sig in i samhället?
Det är de två alternativen man har.
Sen borde kanske ett tredje alternativ finnas, nackskott / landsförvisning.

Permalänk
Medlem

Låter som att nyheten är falsk på vissa? Skulle vara intressant att få bevis på i så fall.

(P.s. inlägget handlar om nyheten, inte om mig eller min stavning, den ligger också under "politik", inte under "Flashback" ).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Förslagsvis källor som inte pushar sin agenda i ALLA artiklar som skrivs. Finns inga källor som är ofärgade av skribenternas åsikter, men det finns få källor som är så extremt ensidiga och propagerande som de på högerkanten. Varken DN eller Aftonbladet är opartiska, men de har en både bredare och mer mångfacetterad rapportering än exempelvis "nyheter idag". Du kommer självklart att kunna länka till artiklar du anser vinklade, men i det stora hela är de ett fåtal medan man i princip kan se vinklingen i varenda artikel i "Nyheter idag". Det är det som är den stora skillnaden...

Absolut är det så. Men Nyheter idag bör jämföras med Aftonbladet/DN när det gäller vinkling, fast på andra sidan av blocket. Hade TS länkat till säg Exponerat/Fria Tider vore det en helt annan sak.

SR har ju även rapporterat detta, om man nu är så nojig över sanningsfaktorn i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Det här är inte nyheter, man gör redan samma sak för folk som vill hoppa av exempelvis Hells Angels.

Att ens jämföra IS med Hells Angels är urbota idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

SÄPO har endel koll på vilka personerna är som "turistar" med IS så nog finns det bevisning om man nu vill. Sen pratar du i dåtid; "sympatiserat", bara för att dom kommer tillbaka till Sverige så betyder det inte automatiskt att dom slutat sympatiserat, vissa kan vara tillbaka i Sverige en period för att sedan åka ner & ansluta sig till IS igen.

Nästan uteslutande alla brott är i dåtid så skall vi då sluta straffa alla som lovar att inte göra samma sak igen? Avskaffa rättsystemet helt i god tro om löften på förbättring för förövarna? Och till råga på allt, "belöna" (beroende på hur man väljer att se på det) folk som begått vidriga handlingar. Jag tror du håller med om att såklart skall alla som begår mord, våldtäkt & andra vidriga handlingar få ett rättmätigt straff, varför skall just IS krigare uteslutas från denna bestraffningen?

Personer som anslutit sig till IS & varit aktiv deltagare i IS uppsåt skall givetvis dömmas för det, inte belönas.

Så man ska döma och straffa folk utan bevis? Jag vill minnas att folk blivit dömda för övergrepp som kunnat bevisas vilket man borde kunna göra även här om bevis nu finns. Men inlägget jag citerade ville att vi skulle "avrätta hela bunten". Han skriver inget om bevis på övergrepp eller liknande utan att man bara ska avrätta dom...vilket då innebär att man gör samma sak som IS, dvs avrättar någon för vad man anser att de står för. Tycker det är lite intressant att man tycker att det gör är så fel att man vill göra samma sak själv...

Permalänk
Medlem

Jag tycker mer att det låter som om du ger en falsk bild av nyheten.

Skrivet av xpanterx:

Låter som att nyheten är falsk på vissa? Skulle vara intressant att få bevis på i så fall.

(P.s. inlägget handlar om nyheten, inte om mig eller min stavning, så diskutera rätt sak... ).

Permalänk
Medlem

Är inte NyheterIdag är en Sverigedemokratisk tidning, tydligen finns det sverigedemokrater här också, skriv på Avpixlat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Att ens jämföra IS med Hells Angels är urbota idioti.

Du ger folk fördelar som de inte förtjänar. Sen vilken grad av idioti de ägnat sig åt spelar desto mindre roll.

Bemöt gärna mina argument istället för att plocka ut en mening du inte håller med om.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte påläst, men rent krasst brukar utanförskapet vara den största grogrunden för hat och extremist, så om man hjälper folk komma in i samhället och får dem att känna sig som en del av det, så kanske man inte är lika sugen på att förstöra samhället i fråga.

Detta kanske vore en metod för att få in alla arga nördar i samhället igen.

Edit: Naturligtvis skall folk straffas för krigsbrott, men då ska det kunna bevisas att de begått dem, precis som det har skett i ett par fall redan. Ni vet, rättvisa, laga, rättsväsen etc.

Permalänk
Medlem

Vad är ärligt talat det bättre alternativet? Att arga 19-åringar kommer tillbaka och sitter instängda utan några framtidsutsikter, och blir ännu argare på samhället som de upplever har svikit dem? Att vi ser till att deras tillvaro i Sverige blir så usel som möjligt för resten av livet? Eller att vi lägger några skatteören på att dessa få kan komma tillbaka till samhället och en dag fungera och betala skatt?

Ni som tycker det förstnämnda är ärligt talat mer än lovligt korkade, och saknar helt förankring med verkligheten. Kanske är ni bittra över att ni aldrig "fått något"? Är det en rättvisefråga möjligen? Eller avund?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Artikeln handlar om dessa 140 personer, inget annat. De FÅR inte körkort, de kommer EVENTUELLT att KUNNA få. Jag hoppas att du förstår skillnaden.

Vad som hänt tidigare spelar heller ingen roll då det är detta artikeln handlar om. Att du gärna tar upp vad som hänt tidigare förstår jag då det pushar din agenda att ställa konceptet i dålig dager, men det är fortfarande inte relevant i detta sammanhanget.

Saken är den att dessa människor skall straffas. Även om de eventuellt kommer att kunna få dessa saker gratis för att komma in i samhället igen så gör inte det att det blir något bättre för det svenska samhället. Det som händer när sådant här avslöjas är att SD, SMR och skumma partier och organisationer på högerkanten växer sig starkare. Bara tanken att folk i Sverige kan tänka sig att erbjuda detta är det som kommer få extrem motsatt effekt mot den politik som svensk "PK-vänlig" media försöker proppa på oss svenskar.
De har troligen våldtagit, deltagit i pågående folkmord, människohandel av kvinnor och avrättningar av otrogna. Det är konstigt att inte det feministstarka Sverige-fästet reagerar direkt istället för att öppna armarna och blunda för problemen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaevel:

Det här är inte nyheter, man gör redan samma sak för folk som vill hoppa av exempelvis Hells Angels.

Okej, och Hells Angels tar över städer och skjuter ihjäl oskyldiga människor i profeten Muhammeds namn?

Skrivet av superapan:

Vad är ärligt talat det bättre alternativet? Att arga 19-åringar kommer tillbaka och sitter instängda utan några framtidsutsikter, och blir ännu argare på samhället som de upplever har svikit dem? Att vi ser till att deras tillvaro i Sverige blir så usel som möjligt för resten av livet? Eller att vi lägger några skatteören på att dessa få kan komma tillbaka till samhället och en dag fungera och betala skatt?

Ni som tycker det förstnämnda är ärligt talat mer än lovligt korkade, och saknar helt förankring med verkligheten. Kanske är ni bittra över att ni aldrig "fått något"? Är det en rättvisefråga möjligen? Eller avund?

Jag vet ett bättre alternativ och det kallas UTVISNING.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

(P.s. inlägget handlar om nyheten, inte om mig eller min stavning, den ligger också under "politik", inte under "Flashback" ).

Fast bevisbördan ligger ju på dig som påstår att den är äkta, knappast på de som säger att den är falsk. Exakt samma princip som religiösa som tycker att man ska "bevisa" att Gud INTE finns.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ojoj, din trådstart handlar inte om "nyheten", den handlar om att sprida den agenda som du står bakom på klassiskt flashbackmanér där man länkar till en källa som framställer något på ett påtagligt vinklat sätt sedan frågar om det är rätt eller fel.

Den ligger inte heller under politik (inte flashback...) utan under akademiska ämnen. Ingen ifrågasätter att nyheten är "falsk", däremot är många klart skeptiska till hur pass vinklad källan är. Man kan ju jämföra tonen i artikeln du länkar till och artikeln i SR. Börja med att jämföra rubriken och ta då även med rubriken på denna tråd. Man ser tyvärr rätt snabbt vartåt det barkar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Man måste bli bra desperat om det enda man kan komma med är "shoot the messenger". Som tidigare nämnt, SR har redan rapporterat om samma sak. Kontentan är likadan.

Jasså har de? Då är det väl bättre att länka till SR istället för en rasistisk propagandasida, om man nu vill slippa diskussionen om källans trovärdighet?

Man kan säga vad man vill, men Nyheter Idag, Avpixlat osv har inte fötroende av en stor del av folket, så man är bra dum om man använder dem som källa om det nu finns andra etablerade media som rapporterar samma sak. Man ställer liksom hela diskussionen på kant på en gång genom att använda en rassesida som källa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir detta faktum och verklighet så kräks jag. Varför inte skuldsanering för samtliga svenskar med skulder, och sen ett körkort och en bostad på det? Visa sympati för IS idioterna är för mig en gåta. Sänk dom i ett hav med en klump betong fastkedjad istället.