Permalänk
Medlem

6700K eller vänta på 7700K?

Behöver uppgradera Gamla Bettan från 2009. Velar mellan att hugga en 6700K nu eller vänta till början av 2017 då 7700K ska komma. Har läst att 7700 troligen kommer att ha runt 7-8 procent bättre prestanda, men funderar på hur man ska tänka i detta fall. Det pratas ju samtidigt om nya styrkretsar, typ Z270, med stöd för t.ex. Optane. Vet någon vad detta kommer att innebär i praktiken?

Alltså: Utöver högre klockfrekvens, vad mer vinner man på att vänta på 7700K? Och vågar ni er på en gissning, är det värt att vänta?

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem

Vill du uppgradera nu hade jag inte tvekat på 6700k. Det kommer ju nytt hela tiden så hade man väntat på allt nytt så blir det aldrig ett köp haha.

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Inaktiv

7700K ryktas gå i 4.5GHz stock, det är väl det mest imponerande med den. Då kanske man vågar hoppas på 5GHz OC. Om jag skulle känna att i5'an inte hänger med i allt så får det bli en sån.

Permalänk

Verkar inte handla om mer än 10% (högre klock + ipc) högre prestanda när båda överklockas. Med tanke på hur dålig tillgång det varit vid tidigare processorlanseringar från Intel lär du nästan behöva vänta ganska långt in i2017 innan du får tag på 7700k. Jag hade Köpt en 6700K, inte värt väntan.

Permalänk
Medlem

Vänta till 7700 och köp 6700 ännu billigare

Känns som att det inte är så stora skillnader längre i hastighet.. är väl mer strömförbrukning och grejs, Intel's nya "moto" är väl "process-architecture-optimization". Skulle nog köpt 6700k.. Är väl samma socket (lga1151) på nästa också? Om du vill uppgradera processor.

Permalänk
Medlem

Enligt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Kaby_Lake
Så har Kaby-Lake samma IPC som Skylake. (lite taskig referens, men vad gör man).
Vilket betyder att KL enbart har klockfrekvensen till prestandafördel.

Permalänk
Medlem

CPU upgrade år till år, den största hoaxen som finns de senaste 5 åren eller så

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ZEN kommer efter jul så är det stor chans för prissänkning om det visar sig vara en bra processor! Så att vänta till i alla fall jul kan vara värt även om du inte tänker köpa en ZEN.

Permalänk
Skrivet av jberling:

Behöver uppgradera Gamla Bettan från 2009. Velar mellan att hugga en 6700K nu eller vänta till början av 2017 då 7700K ska komma. Har läst att 7700 troligen kommer att ha runt 7-8 procent bättre prestanda, men funderar på hur man ska tänka i detta fall. Det pratas ju samtidigt om nya styrkretsar, typ Z270, med stöd för t.ex. Optane. Vet någon vad detta kommer att innebär i praktiken?

Alltså: Utöver högre klockfrekvens, vad mer vinner man på att vänta på 7700K? Och vågar ni er på en gissning, är det värt att vänta?

Jag är i samma sits och kommer nog vänta tills black friday i november och köpa 6700k

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av balansen:

Vänta till 7700 och köp 6700 ännu billigare

När det gäller processorer så är det sällan värt att tänka så. Gamla processorer säljs sällan ut billigt, som mest kanske man kan spara någon enstaka hundralapp om man väntar till rätt tillfälle. Kollar man t.ex. på statistiken för 4790K på prisjakt så ser man att priset på den har legat ganska stabilt sedan 6700K lanserades, och för tillfället är den t.o.m. dyrare än 6700K. Sen var 6700K förvisso rätt dyr när den lanserades, men det var snarare ett undantag än en regel p.g.a. den låga tillgången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

När det gäller processorer så är det sällan värt att tänka så. Gamla processorer säljs sällan ut billigt, som mest kanske man kan spara någon enstaka hundralapp om man väntar till rätt tillfälle. Kollar man t.ex. på statistiken för 4790K på prisjakt så ser man att priset på den har legat ganska stabilt sedan 6700K lanserades, och för tillfället är den t.o.m. dyrare än 6700K. Sen var 6700K förvisso rätt dyr när den lanserades, men det var snarare ett undantag än en regel p.g.a. den låga tillgången.

Prisbilden förklaras med att Intel har monopol.

Detta lär förändras med Zen. Det har AMD åtminstone lovat aktieägarna.

Permalänk
Medlem

Om du nu tänker spela på en lägre upplöäsning med ett 1080/titan/1080ti? så kanske att vänta på nästa generation en bra sak då flera spel bottleneckar CPUn. Men i slutändan handlar det om att du orkar vänta så länge

Permalänk
Medlem

Tror ni att vi behöver vänta tills nästa år innan vi får se Kaby Lake till desktops? Är även jag sugen på att uppdatera...

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem

Jag tycker aldrig det är värt att vänta på datorprylar då vi inte har en aning om exakt när Zen kommer eller hur tillgången kommer bli på dessa eller intels nya.

Angående funktioner med den nya styrkretsen vet jag inte så mycket mer än jag har för mig att den nya kretsen kommer få 4 st pci-e banor till från CPU'n. Dessa lär väl framförallt utnyttjas till U.2 och M.2-platser misstänker jag.

Edit: Hörde det ryktas om Kaby Lake i november nu. Det betyder väl antagligen att det går att få tag på dom innan jul, OM detta stämmer. Antar att Intel gör allt för att hinna före Zen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

jag orkar ej vänta på nåt slog till med ett 980ti just innan 1080 kom det var surt men nu beställde ja en 6700k o ett asus z170 pro så ja tycker du kör med en 6700k ^^

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti