Permalänk
Medlem

Råd om uppgradering

Specs
Cooler Master Silent Pro M2 850W PSU
Intel Core i7-4770K @ 3.5 GHz
ASUS Z87-DELUXE, Socket-1150
Cooler Master Seidon 120M CPU Kylare
Kingston DDR3 HyperX Predator 16GB 2133Mhz
ZOTAC GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
Samsung SSD 840 EVO 500GB BK OEM

Jag spelar i 1920x1080, war thunder, fallout4, xcom2 och liknande, kommer nog också vilja spela nya battlefield. Datorn är köpt för 3 år sen och tanken är att datorn ska hänga med i 2-3 år till med möjlighet att spela i princip alla spel med höga grafikinställningar.

Tittar just nu på ett 1060 alt ett 1070 grafikkort, vilket borde jag sikta på? Känns som ett 1060 inte riktigt kommer räcka till.
Funderar också på att köpa till extra ram och kanske överklocka CPUn, är det värt det eller kommer jag klara mig på det jag har?
Har för övrigt kollat cpu temp med realtemp och den går upp i nästan 80 efter några timmars spel, antar att jag måste göra nåt åt kylningen vid eventuell överklockning också, några tips om det?

Tack på förhand mvh Tobias

Permalänk
Skrivet av kiyona:

Specs
Cooler Master Silent Pro M2 850W PSU
Intel Core i7-4770K @ 3.5 GHz
ASUS Z87-DELUXE, Socket-1150
Cooler Master Seidon 120M CPU Kylare
Kingston DDR3 HyperX Predator 16GB 2133Mhz
ZOTAC GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
Samsung SSD 840 EVO 500GB BK OEM

Jag spelar i 1920x1080, war thunder, fallout4, xcom2 och liknande, kommer nog också vilja spela nya battlefield. Datorn är köpt för 3 år sen och tanken är att datorn ska hänga med i 2-3 år till med möjlighet att spela i princip alla spel med höga grafikinställningar.

Tittar just nu på ett 1060 alt ett 1070 grafikkort, vilket borde jag sikta på? Känns som ett 1060 inte riktigt kommer räcka till.
Funderar också på att köpa till extra ram och kanske överklocka CPUn, är det värt det eller kommer jag klara mig på det jag har?
Har för övrigt kollat cpu temp med realtemp och den går upp i nästan 80 efter några timmars spel, antar att jag måste göra nåt åt kylningen vid eventuell överklockning också, några tips om det?

Tack på förhand mvh Tobias

om du spelar nu i 1080p hur bra fps får du nu i spel X,Y, & Z ?
vad för Fps vill du uppnå i spel X,Y, & Z?

hur dammig är din dator? testat ta bort kylaren och lägga till ny kylpasta ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om du spelar nu i 1080p hur bra fps får du nu i spel X,Y, & Z ?
vad för Fps vill du uppnå i spel X,Y, & Z?

hur dammig är din dator? testat ta bort kylaren och lägga till ny kylpasta ?

I fallout4 får jag kanske 30-40 med grafiken nedställd, men så fort det händer mycket sjunker det och blir nästan ospelbart, skulle väl gärna spela på ultra med stadiga 60fps iaf.

Datorn är väldigt dammig, städade ur den för några dagar sen och cpu temp sjönk något, har inte bytt kylpasta men tänker ska jag ändå krångla med det kan jag lika byta kylare och sätta i något bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kiyona:

I fallout4 får jag kanske 30-40 med grafiken nedställd, men så fort det händer mycket sjunker det och blir nästan ospelbart, skulle väl gärna spela på ultra med stadiga 60fps iaf.

Datorn är väldigt dammig, städade ur den för några dagar sen och cpu temp sjönk något, har inte bytt kylpasta men tänker ska jag ändå krångla med det kan jag lika byta kylare och sätta i något bättre.

får man fråga hur du städade ut datorn ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

får man fråga hur du städade ut datorn ?

Blåste rent så gott det gick med tryckluft på burk, skruvade även loss fläkten på radiatorn för att komma åt lite bättre runt den. Var väl inte supernogrann tänkte mest få bort det värsta.

Permalänk
Medlem

@kiyona: Kan tycka att nuvarande kylare borde vara tillräcklig. Handlar nog mer för dig om att se till att datorn inte dammar igen och att du har vettig luftgenomströmning. Håller också med föregående om att du kan omapplicera kylpasta och se om det blir bättre.

I övrigt hade jag tipsat dig att uppgradera till ett 1070 iaf. Processorn hänger med ett tag till, och du bör har möjlighet att klocka upp den en bra bit om du reder dina temperaturer.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1080 SC | 32GB Corsair Vengeance White LED 3466 MHz | ASUS Maximus IX Hero | Samsung 840 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair HX750W | Fractal Define S | Acer XB270HU | Corsair K70 RGB Rapidfire | Razer Deathadder Chroma | Sennheiser PC360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ásgeirr:

@kiyona: Kan tycka att nuvarande kylare borde vara tillräcklig. Handlar nog mer för dig om att se till att datorn inte dammar igen och att du har vettig luftgenomströmning. Håller också med föregående om att du kan omapplicera kylpasta och se om det blir bättre.

I övrigt hade jag tipsat dig att uppgradera till ett 1070 iaf. Processorn hänger med ett tag till, och du bör har möjlighet att klocka upp den en bra bit om du reder dina temperaturer.

Ok tackar för svaren kommer testa att bara byta kylpasta till att börja med, och ett 1070 blir det också då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiyona:

Ok tackar för svaren kommer testa att bara byta kylpasta till att börja med, och ett 1070 blir det också då.

Passa på nu, Komplett har toppenerbjudanden på 1070 idag. Endast idag.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kiyona:

Inget dåligt kort vän till mig har två st i HB-SLI dom rockar fett gött

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz