Permalänk
Medlem

Intels USB 3.0 Drivrutiner Konflikt

Önskar dig en fortsatt god natt och en bra dag imorgon!

Vad är problemet?

Nu är det såhär att jag under en längre tid har haft det bråkigt med mina USB 3.0 portar. Problemet gäller alla 3.0 portar oavsett om de sitter på chassifronten eller direkt på moderkortets bakre panel. Det som sker är att alla USB portar startar om vilket gör datorn oanvändbar förutsatt att man vill göra något utan avbrott.

När inträffar problemet?

Problemet uppstår när det pågår hög trafik genom USB 3.0 kontakten oavsett vilken. Detta är den ända återkommande faktorn jag lagt märke till. Om jag kör en TP-test via bredbandskollen så dör portarna varje gång.

Har du någon aning om vad som orsakar problemet?

Idag har jag slut på misstankar om vart problemet kan ligga, skulle jag gissa så ligger det på "Intel(R) USB 3.0 eXtensible Host Controller - 1.0 (Microsoft)". Den får dock inte en symbol som antyder att den inte fungerar när detta sker eller annars när den funkar som den ska vilket gör det hela lite klurigt. För det är väl ändå den som sköter mina 3.0 portar?

Mitt system

Operativsystem: Windows 10 Pro 64bit / V. 1607
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-5820k CPU @ 3.30GHz (4.4GHz 1.25V Core, 1.9V input)
Processorkylare: Corsair Hydro H80i
Moderkort: Asus x99-S (Bios build 3402)
Minne: Kingston HyperX Predator 16GB 3000MHz DDR4 (2666MHz XMP)
Grafikkort: GTX 1070 Founders Edition
Hårddisk: OS Disk - Samsung 950 Pro. Slav Disk - Seagate Desktop 3TB HDD
Nätaggregat: Corsair Cx750
Övrig kylning: 6x 120mm inblås. 1x220mm + 1x120mm utblås
Övriga komponenter: Xonar Essence STX (Ljudkort)
Temperaturer: 32° idle - 47° Full load, 22° Rum temp.

Det jag gjort

1. Jag har via Device Manager stängt av operativsystemets tillåtelse att stänga av enheter för att spara el under fliken "Universal Serial Bus controllers". Gjort samma sak under "Human Interface Devices" med samtliga "USB Input Device" enheter.

2. Köpt en "TP-Link UH720 - USB 3.0 7-Ports Hub" för att utesluta att det är brist på ström.

3. Avinstallerat "Intel(R) USB 3.0 eXtensible Host Controller - 1.0 (Microsoft)" enheten i device manager för att sedan låta Windows installera den på nytt under omstart.

4. Även kört systemet med default inställningar i bios, alltså utan några som helst överklockningar.

5. Stängt av "USB selective suspending setting" som hittas via Power Options.

Övrig info

Använder en DWA-192 adapter från Linksys och funkar felfritt på övriga datorer i hemmet även under heavy load. Jag har haft ett tidigare inlägg här på forumet för ca fyra månader sedan där vi kom fram till att strömförsörjningen troligtvis var boven i det fallet. Det har funkat skapligt sedan jag införskaffade mig den USB hubben med egen strömförsörjning tills jag nu på senare dagar är i behov av att köra trådlöst mot routern pga ändrad position.

Jag kan inte heller se hur det går med senaste drivrutinerna som ASMedia tillgodoser då jag inte kan aktivera dessa genom bios då jag använder en m.2 disk. Har förstått att dessa inte fungerar tillsammans.

Ska även tillägga att Prime95 samt memtest inte klarar av att få problemet att uppstå. Därav är jag 90% säker att det är endast USB relaterat.

Lösning

Ja det är väl här jag behöver din hjälp! Ett alternativ jag funderat på är om problemet skulle lösas om man körde via ett Delock USB 3.0 kort. Någon som vet om detta körs med egna drivrutiner? Eller ett annat kort som gör det? Har läst på diverse forum att andra föreslagit detta men vill gärna vara säker denna gång då jag sist trodde att mitt köp av USB hubben var lösningen på problemet.

Jag vill passa på att tacka dig som har läst början på den här tråden. Det blev en del att läsa!

Uppskattar all hjälp jag kan få, särskilt nu när jag känner att jag gjort vad jag kunnat! Godnatt!

Permalänk
Vila i frid

Vad säger Windows "Application" samt "System" loggarna om du kör eventvwr.msc dvs vad säger windows själv om det här problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnten:

Önskar dig en fortsatt god natt och en bra dag imorgon!

Vad är problemet?

Nu är det såhär att jag under en längre tid har haft det bråkigt med mina USB 3.0 portar. Problemet gäller alla 3.0 portar oavsett om de sitter på chassifronten eller direkt på moderkortets bakre panel. Det som sker är att alla USB portar startar om vilket gör datorn oanvändbar förutsatt att man vill göra något utan avbrott.

När inträffar problemet?

Problemet uppstår när det pågår hög trafik genom USB 3.0 kontakten oavsett vilken. Detta är den ända återkommande faktorn jag lagt märke till. Om jag kör en TP-test via bredbandskollen så dör portarna varje gång.

Har du någon aning om vad som orsakar problemet?

Idag har jag slut på misstankar om vart problemet kan ligga, skulle jag gissa så ligger det på "Intel(R) USB 3.0 eXtensible Host Controller - 1.0 (Microsoft)". Den får dock inte en symbol som antyder att den inte fungerar när detta sker eller annars när den funkar som den ska vilket gör det hela lite klurigt. För det är väl ändå den som sköter mina 3.0 portar?

Mitt system

Operativsystem: Windows 10 Pro 64bit / V. 1607
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-5820k CPU @ 3.30GHz (4.4GHz 1.25V Core, 1.9V input)
Processorkylare: Corsair Hydro H80i
Moderkort: Asus x99-S (Bios build 3402)
Minne: Kingston HyperX Predator 16GB 3000MHz DDR4 (2666MHz XMP)
Grafikkort: GTX 1070 Founders Edition
Hårddisk: OS Disk - Samsung 950 Pro. Slav Disk - Seagate Desktop 3TB HDD
Nätaggregat: Corsair Cx750
Övrig kylning: 6x 120mm inblås. 1x220mm + 1x120mm utblås
Övriga komponenter: Xonar Essence STX (Ljudkort)
Temperaturer: 32° idle - 47° Full load, 22° Rum temp.

Det jag gjort

1. Jag har via Device Manager stängt av operativsystemets tillåtelse att stänga av enheter för att spara el under fliken "Universal Serial Bus controllers". Gjort samma sak under "Human Interface Devices" med samtliga "USB Input Device" enheter.

2. Köpt en "TP-Link UH720 - USB 3.0 7-Ports Hub" för att utesluta att det är brist på ström.

3. Avinstallerat "Intel(R) USB 3.0 eXtensible Host Controller - 1.0 (Microsoft)" enheten i device manager för att sedan låta Windows installera den på nytt under omstart.

4. Även kört systemet med default inställningar i bios, alltså utan några som helst överklockningar.

5. Stängt av "USB selective suspending setting" som hittas via Power Options.

Övrig info

Använder en DWA-192 adapter från Linksys och funkar felfritt på övriga datorer i hemmet även under heavy load. Jag har haft ett tidigare inlägg här på forumet för ca fyra månader sedan där vi kom fram till att strömförsörjningen troligtvis var boven i det fallet. Det har funkat skapligt sedan jag införskaffade mig den USB hubben med egen strömförsörjning tills jag nu på senare dagar är i behov av att köra trådlöst mot routern pga ändrad position.

Jag kan inte heller se hur det går med senaste drivrutinerna som ASMedia tillgodoser då jag inte kan aktivera dessa genom bios då jag använder en m.2 disk. Har förstått att dessa inte fungerar tillsammans.

Ska även tillägga att Prime95 samt memtest inte klarar av att få problemet att uppstå. Därav är jag 90% säker att det är endast USB relaterat.

Lösning

Ja det är väl här jag behöver din hjälp! Ett alternativ jag funderat på är om problemet skulle lösas om man körde via ett Delock USB 3.0 kort. Någon som vet om detta körs med egna drivrutiner? Eller ett annat kort som gör det? Har läst på diverse forum att andra föreslagit detta men vill gärna vara säker denna gång då jag sist trodde att mitt köp av USB hubben var lösningen på problemet.

Jag vill passa på att tacka dig som har läst början på den här tråden. Det blev en del att läsa!

Uppskattar all hjälp jag kan få, särskilt nu när jag känner att jag gjort vad jag kunnat! Godnatt!

Prova ladda hem nya drivers för usb och chipset från hemsidan

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk

Måste bara ge dig ett tummen upp för din post, Sjukt bra skriven skulle som kiddzor skriver prova nya chipset drivers etc

Permalänk
Hedersmedlem

Överklockar du så ta bort det och prova utan ett tag.

Edit: Tydligen redan provat, ledsen för slarvig läsning av en annars utmärkt felbeskrivning!

tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiddzoR:

Prova ladda hem nya drivers för usb och chipset från hemsidan

Tack för tipset! Har dock redan uteslutit detta under övrig info.

"Jag kan inte heller se hur det går med senaste drivrutinerna som ASMedia tillgodoser då jag inte kan aktivera dessa genom bios då jag använder en m.2 disk. Har förstått att dessa inte fungerar tillsammans."

Vet du om det går att hitta nya drivrutiner till Intels/microsofts motsvarighet?
"Intel(R) USB 3.0 eXtensible Host Controller - 1.0 (Microsoft)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Överklockar du så ta bort det och prova utan ett tag.

Tack för tipset, även detta har jag redan provat. Under fliken "Det jag gjort" punkt 4.

"Även kört systemet med default inställningar i bios, alltså utan några som helst överklockningar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiftfett:

Måste bara ge dig ett tummen upp för din post, Sjukt bra skriven skulle som kiddzor skriver prova nya chipset drivers etc

Tack för komplimangen, det uppskattas! Yes, de där chipset drivers körs tyvärr via Asmedia controllern som är inaktiverad då jag använder en m.2 disk. Tydligen funkar dessa inte tillsammans enligt mitt bios då ena stänger av den andra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad säger Windows "Application" samt "System" loggarna om du kör eventvwr.msc dvs vad säger windows själv om det här problemet?

Jag har tre gånger i rad medvetet framkallat problemet när USB portarna stängs av. I varken Windows Logs / System & Application så hittas något samband till problemet. Inte på det exakta klockslaget när det sker åtminstone. Windows update som inte lyckats installera Sticky notes samt "The rules engine reported a failed VL activation attempt." Körde en SFC scan men den hittade inget heller..

Permalänk
Medlem

Någon som tror att ett "Delock USB 3.0" PCI kort kan lösa mina problem? Eller om det nu är drivrutinerna som spökar kommer den här lira på samma drivrutiner? Går detta att lösa på annat sätt? Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnten:

Tack för tipset! Har dock redan uteslutit detta under övrig info.

"Jag kan inte heller se hur det går med senaste drivrutinerna som ASMedia tillgodoser då jag inte kan aktivera dessa genom bios då jag använder en m.2 disk. Har förstått att dessa inte fungerar tillsammans."

Vet du om det går att hitta nya drivrutiner till Intels/microsofts motsvarighet?
"Intel(R) USB 3.0 eXtensible Host Controller - 1.0 (Microsoft)"

Förstår inte varför det inte skulle fungera att köra med asmedia drivrutinera bara för att du har en m2 disk,
Men prova med en Linux Live skiva för att utesluta att det inte är Windows som spökar.
Du kan prova köra Intels driver Utility

Skrivet av Johnten:

Någon som tror att ett "Delock USB 3.0" PCI kort kan lösa mina problem? Eller om det nu är drivrutinerna som spökar kommer den här lira på samma drivrutiner? Går detta att lösa på annat sätt? Tack för all hjälp!

Ja det borde fungera

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Vila i frid

Om du plockar bort alla externa kort t.ex. nätverk, ljud etc och USB2/USB3 saker och kör sen tortyr-test. Anslut sen pryl för pryl tills det felar igen. Prova då med RJ45 ansluten direkt till moderkortet istället för trådlöst för att få nätverk.

Det enda liknande jag varit med om var när ett nytt no-name ljudkort orsakade BSOD varje gång windows försökte installera drivrutiner via windows update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om du plockar bort alla externa kort t.ex. nätverk, ljud etc och USB2/USB3 saker och kör sen tortyr-test. Anslut sen pryl för pryl tills det felar igen. Prova då med RJ45 ansluten direkt till moderkortet istället för trådlöst för att få nätverk.

Det enda liknande jag varit med om var när ett nytt no-name ljudkort orsakade BSOD varje gång windows försökte installera drivrutiner via windows update.

Jag har faktiskt gjort detta förr, det räcker med vilken enhet som helst som använder sig av 3.0 samt använder över ca 40MB/s. USB minne. Trådlöst likaså trådad nätverksadapter, HDD över usb... Så ska jag använda en extern hårddisk så kör jag över 2.0 men är begränsad till hastigheten då.. Trådlösa nätverkskortet kör endast via 3.0 så det är lite surt..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="16452655" userid="200628" name="KiddzoR"]
Förstår inte varför det inte skulle fungera att köra med asmedia drivrutinera bara för att du har en m2 disk,
Men prova med en Linux Live skiva för att utesluta att det inte är Windows som spökar.
Du kan prova köra Intels driver Utility

Intels update manager påstår att den inte hittar något så den gav inte mycket hjälp tyvärr.

Angående Asmedia drivrutinerna så skickar jag en länk till en bild då det blir lättare att förstå än om jag ska skriva av det som står där.

http://imgur.com/a/TShXG Får be om ursäkt, dåliga ljusförhållanden gör det knepigt att ta en bra bild. Det går åtminstone att tyda det som står!

Permalänk
Medlem

Troligtvis så blir det till att införskaffa sig en "Delock PCI Express card > 2x USB 3.0" då jag känner att tålamodet samt alternativen börjar ta slut.

Missförstå mig inte! Jag är väldigt tacksam för hjälpen jag fått av er!

Permalänk
Vila i frid

...eller så kan du försöka dig på en RMA till Asus då fler än du har problem med USB3.
T.ex. https://rog.asus.com/forum/showthread.php?78607-Asus-Confirme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

...eller så kan du försöka dig på en RMA till Asus då fler än du har problem med USB3.
T.ex. https://rog.asus.com/forum/showthread.php?78607-Asus-Confirme...

Nu är det skönt att jag inte verkar ha fullt så grova problem som flera nämner här. Att returnera produkten är nog något jag undviker då jag gjort liknande förr. Slutar med att man är utan dator i tre veckor för att eventuellt riskera att få till ska samma produkt. Har man tur så får man tillbaka en ny men har liknande problem. 😊 Har skickat tillbaka grafikkort förr till dom vilket inte gick något vidare..

Jag chansar helt enkelt på ett pci kort. Funkar det så är det väl värt de 300 kronorna som det skulle kosta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder ständigt en USB3-hub ansluten (som används mycket) och har inte haft några problem trots samma moderkort. Öht har faktiskt denna datorn varit den stabilaste jag haft någonsin, så alla är inte drabbade. Hjälper inte trådskaparen, men vill berätta ändå. X99-S och 5820, BIOS 3101.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag använder ständigt en USB3-hub ansluten (som används mycket) och har inte haft några problem trots samma moderkort. Öht har faktiskt denna datorn varit den stabilaste jag haft någonsin, så alla är inte drabbade. Hjälper inte trådskaparen, men vill berätta ändå. X99-S och 5820, BIOS 3101.

Med andra ord så skulle jag kanske prova en annan version av bios. Hur som helst! Mitt problem är löst, kör en USB hub via ett pci kort med dubbla usb 3.0 portar. Funkat felfritt än så länge. Känns fantastiskt att allt funkat felfritt så inatt får jag nog sova någon timma mer!

Permalänk
Medlem

TACK För all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Johnten:

Med andra ord så skulle jag kanske prova en annan version av bios. Hur som helst! Mitt problem är löst, kör en USB hub via ett pci kort med dubbla usb 3.0 portar. Funkat felfritt än så länge. Känns fantastiskt att allt funkat felfritt så inatt får jag nog sova någon timma mer!

Jag körde original-BIOS rätt länge också (köpte kortet förra hösten), utan problem. Uppdaterade till 3101 mest för stödet av nyare CPU om man skulle få för sig att byta.

Möjligen är jag lite udda iom användande av en Intel 730 SATA-SSD istället för M2.

Visa signatur