Min teori om datorbutiken!

Permalänk
Medlem

Min teori om datorbutiken!

Alltså jag har märkt att när saker inte är i lager så höjer de priset, varför då? Jo, jag tror att de försöker få folk att inte köpa grejer som inte finns i lager, ni vet ju hur dåliga de är på att hantera sånt...

Pekar på att NF7-S 2.0 kostade 1199kr tills det tog slut och kostar nu 1399kr... Hmmmm

Permalänk
Medlem

Taskigt kompatibel teori med min teori...
Priserna avgörs huvudsakligen utifrån inköpspriset. Köper de in ett stort parti i en lågprisperiod kommer försäljningspriset bli lågt. Stiger sedan inköpspriset på grund av mindre inköp till följd av lågt planerad försäljning kommer priset att stiga.
Nästa faktor är förstås även konkurrenterna. Har konkurrenterna höga priser till följd av att de alla har ett lager som är inköp till högt pris kan även företaget ta ut lite högre pris än vad de skulle kunna sänka sig till och ändå ligga under konkurrenterna. Men detta är nog inte så vanligt på merparten av produkterna då lagret troligen omsätts relativt ofta hos de flesta företagen då lagerytor kostar...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Crazy Ferrets teori låter bättre

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Jamen asso det ni säger är säkert helt rätt o så men det var ju inte det jag pratade om, det ända jag sa är att de verkar höja priset på varor som åker ut ur lagret...

Permalänk
Medlem

det kallas tillgång och efterfrågan..

finns det, då kostar det mindre
finns det inte så kostar det mer..

varför tror du annars ett sällsynt frimärke från 1912 kostar mer än ett nytt på posten?

Permalänk
Medlem

Precis som C0r3 säger så handlar det om efterfrågan. Är inte efterfrågan så stor så kommer nästa inköp av produkten vara mindre och kommer då troligen att vara dyrare. Priset sätts då efter vad nästa leverans kostar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Re: Min teori om datorbutiken!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorl@x
Alltså jag har märkt att när saker inte är i lager så höjer de priset, varför då? Jo, jag tror att de försöker få folk att inte köpa grejer som inte finns i lager, ni vet ju hur dåliga de är på att hantera sånt...

Pekar på att NF7-S 2.0 kostade 1199kr tills det tog slut och kostar nu 1399kr... Hmmmm

Det är inget konstigt med detta. Mygligt vore snarare om DB.com hade väldigt låga priser på saker som inte fanns i lager, men höjde när prylarna kom i lager. Då har man riktiga pseudopriser.

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

Det pris som är när man beställer gäller, så ni vet.

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Avstängd

därför är det bra att beställa när priserna är låga, vare sig det finns i lager eller ej! förutom om man vill ha det snabbt dvs

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Säkert har ni rätt till delarna bägge två
samt att db köper av sina konkurrenter och köper av de som säljer i sverige, blir det brist så blir det även brist hos db och då höjs priset -precis, medan priset avgörs av inköpspris och tillgång samt var konkurrenterna gör
På det hela är db lika prisvärd som lokal butiker, samt även komplett och andra internetnissar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Taskigt kompatibel teori med min teori...
Priserna avgörs huvudsakligen utifrån inköpspriset. Köper de in ett stort parti i en lågprisperiod kommer försäljningspriset bli lågt. Stiger sedan inköpspriset på grund av mindre inköp till följd av lågt planerad försäljning kommer priset att stiga.
Nästa faktor är förstås även konkurrenterna. Har konkurrenterna höga priser till följd av att de alla har ett lager som är inköp till högt pris kan även företaget ta ut lite högre pris än vad de skulle kunna sänka sig till och ändå ligga under konkurrenterna. Men detta är nog inte så vanligt på merparten av produkterna då lagret troligen omsätts relativt ofta hos de flesta företagen då lagerytor kostar...

Permalänk

Jag tror att det Crazy Ferret är mycket möjligt men samtidigt tror jag att dom ville konkurrera med komplett som då sålde den för 1.195 som erbjudande...

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.