debian något för en nybörjare??

Permalänk
Medlem

debian något för en nybörjare??

är det svårt?? har bara hat windows innan så det kommer att bil svårt men men jag lär väll mig....
har någon bilder från debian??
går alla spel lika bra på debian som XP??

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk

1. Svårt? Nja installationen är logisk och man kan gissa sig till det mesta. Om du bara använt windows kommer det bli en ganska stor omställning.

2. Bilder från debian är rätt ointressanta eftersom det inte spelar så stor roll vilken distribution du kör. Det är bättre att du tittar på de fönsterhanterare som finns. Kolla runt och installera de som du tycker verkar bra. Finns en tråd här i linuxforumet med massa screenshots från bland annat linux, kolla där!

3. Nej! Är du beredd att lägga ner tid på linux så kan du emulera till exempel half-life, men det är inte alls lika lätt som i windows. det finns dock spel som har portats till linux, quake 3 och ut2003. dessa ska fungera utan allt för mycket bråk. har du ett nvidia kort så ska du installera nvidias drivrutiner (finns på deras hemsida).

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Utrusta dig med mycket tålamod och ta gärna hjälp av någon linux-kunnig kompis första gången du ska installera så du undviker dom värsta fallgroparna.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sumpan
Utrusta dig med mycket tålamod och ta gärna hjälp av någon linux-kunnig kompis första gången du ska installera så du undviker dom värsta fallgroparna.

är inte ni linux kuniga???(hehehe)
har ingen kompis men men

Visa signatur

Dator1: AMD 64 x2 4400+, GeForce 7800GTX, 2Gb ram, 1.2TB HD
Dator2: P4 2,4MHz @ 3,2, MSI PT880 NEO LSR, PC2300 512MB, NVIDIA 6600GT 256MB 500GB HD
Dator3: AMD 64 x2 4800+, X1950XT 256MB, 2Gb ram, 250gb HD

Permalänk

Om du nu inte har en linuxkunnig kompis så kan en extra dator med fungerande uppkoppling vara nästan lika bra, då kan du få hjälp på ett antal irc-kanaler, t ex #linux.se, #debian.se eller #unix.se på irc.freenode.net

Kan kanske vara bra att inte göra det på blodigt allvar första gångerna, räkna med att behöva formatera och installera några gånger så vet du exakt hur det funkar, man gör en hel del misstag i början som ibland enklast löses genom att starta om från noll igen=)

Permalänk

Jag hade inga som helst unix eller linuxkunskaper innan jag gav mig an Debian. Jag ångrar det inte! Har kört det i kanske 2 månader nu och har då också hunnit prova en del andra distar. Debian är enligt mig helt klart bäst.

Dels för de mer ickekomersiella krafterna som ligger bakom operativsystem än hos t.ex. Redhat, dels för att det verkar vara en mycket vanlig dist - du kan få hjälp om du behöver - och inte minst för det exeptionella pakethanteringssystemet.

Min installation gick smärtfritt, dock begick jag ett mindre misstag. Jag laddade ner de 3 första skivorna. Senare insåg jag att det hade räckt med den första. Alla mindre viktiga småpacket som de senare skivorna innehåller installeras både snabbare och enklare direkt från internet - förutsatt att man har en någolunda snabb internetförbindelse.

Fråga:

Kan man kopiera de grundläggande disketterna eller filerna till en partition och på något sätt installera Debian via ett befintligt operativsystem (windows XP) utan att ha tillgång till varken cd eller disktettläsare? (tänkt för en bärbar)

Visa signatur

Powered by Debian GNU/Linux

Permalänk

hittade svaret:

Installing Debian GNU/Linux 3.0 Intel x86 - Booting from a Hard Disk

The installer may be booted using boot files placed on an existing hard drive partition, either launched from another operating system or by invoking a boot loader directly from the BIOS.

A full, "pure network" installation can be achieved using this technique. This avoids all hassles of removable media, like finding and burning CD images or struggling with too numerous and unreliable floppy disks.

The installer cannot boot from files on an NTFS file system.

Booting from an existing operating system is often a convenient option; for some systems it is the only supported method of installation. Boot into DOS (not Windows) without any drivers being loaded. To do this, you have to press F8 at exactly the right moment (and optionally select the `safe mode command prompt only' option). Enter the subdirectory for the flavor you chose, e.g.,

cd c:\current\compact

Next, execute install.bat. The kernel will load and launch the installer system.

NOTE: There is currently a loadlin problem (#142421) which precludes install.bat from being used with the bf2.4 flavor. The symptom of the problem is an `invalid compressed format' error.

http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch-rescue-boot

Visa signatur

Powered by Debian GNU/Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer nog att bli svårt för dig, men inte omöjligt. Den första disten jag tittade på var slackware och det gick in nästan galant. Läs gärna en hel del innan du börjar. Installationsguide kan vara värt första gången du installerar också, vad vet jag, jag chansade på det som lät bra

Trinitron: Hur många distar har du testat? Två månader är knappast mycket.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Har precis börjat med Linux, igen. Försökte för ett par år sedan med Red Hat men tröttnade efter ett tag när inget vill funka. Så nu för nån vecka sedan testade jag Debian och tycker att det är hur smidigt som helst. Bara att köra "apt-get install apache" och vipps så har man en fungerande webserver o.s.v. mycket trevligt

Permalänk

Jag började med Debian och har inte kört någon annan dist. Tycker att Debian fungerar über, och om man vet vad man har för hårdvara så ska det nog inte vara några problem att installera det.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

jag hade i princip inga kunskaper när jag gav mig på debian heller.. nu har jag kört det i 5-6månader och det går jättebra. så hejja hejja, men jag säger bara.. rtfm, för dom flesta i irc-kanaler brukar inte blir speciellt glada över folk som kommer in o förväntar sig svar på saker och ting.

Visa signatur

nu har jag oxo en signatur!

Permalänk
Medlem

har just installerat Debian... vet inte om jag gjort rätt överallt för den ställde en massa frågor som jag var osäker på.

1. får inte igång X. Har konfat det men det står bara "screens not found."

2. hur kan jag få tillgång till lite nyare paket? ser att tex kde 2.2.2 följer med.... liiite old.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Hedersmedlem

1. Fixa vidare. man 5 XF86Config tror jag.
2. Kör unstable/testing, det verkar dock som att man kan paja en (HEL) del på det.
Jag tycker att gentoo's system är bättre jag. Inte fan oroar man sig för att något ska paja helt iaf

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Så farligt är det inte, Thomas
Vänta någon dag om något skulle gå i kras, och du har ett nytt som väntar. Lite störande ibland kanske, men det händer inte ofta.
Kör det själv på servern hemma, uptime tills strömmen går.

För att uppgradera till testing/unstable av Debian, gör följande i ordning;

#nano /etc/apt/sources.list
Byt ut stable till sid i sökvägarna.

#apt-get update
#apt-get dist-upgrade
#apt-get upgrade

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoooN
har just installerat Debian... vet inte om jag gjort rätt överallt för den ställde en massa frågor som jag var osäker på.

1. får inte igång X. Har konfat det men det står bara "screens not found."

2. hur kan jag få tillgång till lite nyare paket? ser att tex kde 2.2.2 följer med.... liiite old.

Jag hade/har samma problem med X som du har, och får samma medelande men eftersom jag är totalt värdelös på Linux så har jag tyvärr inget svar trots intensivt sökande på nätet.
Nåja jag är alltså också intresserad av en lösning på problemet

/Henrik

Permalänk

Du behöver _inte_ uppdatera till unstable för att få tag i kde3.1, kik på www.kde.org så hittar du information..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Du behöver _inte_ uppdatera till unstable för att få tag i kde3.1, kik på www.kde.org så hittar du information..

KDE var bara ett exempel. Vill inte ha det.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk

kika på t ex apt-get.org och se vilka nya paket du vill få hem, kör stable och har det senaste av det som jag behöver iaf..

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan köra ex. Stable och plocka enstaka valfria paket från Testing/Unstable om man vill ha nyare versioner med APT-GET.

Detta görs ex. genom att skriva "apt-get --target-release testing install paketnamn".

Jag har dock inte testat själv, men ska fungera i teorin iaf. :). Det verkar trevligt att kunna använda stable som grund och sedan plocka godbitarna man vill ha från testing.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Det kommer nog att bli svårt för dig, men inte omöjligt. Den första disten jag tittade på var slackware och det gick in nästan galant. Läs gärna en hel del innan du börjar. Installationsguide kan vara värt första gången du installerar också, vad vet jag, jag chansade på det som lät bra

Trinitron: Hur många distar har du testat? Två månader är knappast mycket.

Har provat debian, slackware, redhat och openBSD. Dock rätt lite för att uttala mig om allt. Speciellt på djupet.... hm..

JoooN: Kan du lägga ut din /etc/X11/XF86Config-4 fil så ska vi se vad vi kan göra.

Visa signatur

Powered by Debian GNU/Linux

Permalänk
Medlem

en annan gång ..har installerat Slackware igen. Tycker det är den bästa dist av dem jag har testat. Är möjligt jag lägger in Debian igen senare...

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Du kan köra ex. Stable och plocka enstaka valfria paket från Testing/Unstable om man vill ha nyare versioner med APT-GET.

Detta görs ex. genom att skriva "apt-get --target-release testing install paketnamn".

Jag har dock inte testat själv, men ska fungera i teorin iaf. :). Det verkar trevligt att kunna använda stable som grund och sedan plocka godbitarna man vill ha från testing.

Ja, det funkar kanske i teorin men sämre och sämre ju längre tiden går i praktiken då paketen byggs mot nyare "dependencies". För att ta ett exempel så kräver i princip alla paket glibc och när det skett tillräckligt stora förändringar så kommer paketen vilja ha in en nyare glibc också, och då har man i praktiken något som är närmare testing/unstable än stable.

Det funkar bättre att köra en testing/unstable kombination då dessa inte skiljer så mycket i tidsrymd.

För desktop-datorer rekommenderar jag testing eller unstable.