Beställt Audio-Technica ATH-M50X, behövs DAC?

Permalänk
Medlem

Beställt Audio-Technica ATH-M50X, behövs DAC?

Hej!

Jag har beställt ett par Audio-Technica ATH-M50X härom dagarna. Har just nu Logitech G35:or!

Det jag undrar då är om jag måste ha en DAC eller ett ljudkort utöver det som finns på moderkortet för att driva dessa, vilka siffror ska jag kolla efter? (Har ett MSI Z170A Gaming Pro ifall det gör någon skillnad?) DAC eller hörlursförstärkare, är det skillnad?

Vad innebär en DAC eller ett bättre ljudkort, hur mycket bättre blir ljudet, ljudbild etc... (om någon skulle kunna förklara för mig fördelarna med något av dessa skulle det uppskattas, har nästan bara använt mig av USB-headset...)

Jag gillar ljud och så men behöver inget speciellt. Spelar mest BF och liknande spel, lyssnar mycket på musik osv. Så skulle uppskatta ifall någon skulle kunna rekommendera ett ljudkort eller DAC för kring 1 500 kr. Motivera gärna varför ljudkort eller DAC, för den som orkar

Den som kommer med bra förklaring och tips på DAC eller ljudkort får en kaka

Tack på förhand!

Mvh

Alexander

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Ja, det finns en stor risk (hmm?) att ljudet skulle bli lite bättre överlag med ett bra ljudkort / DAC jämfört med det inbyggda ljudkortet på moderkortet. Du själv får avgöra om den lilla förbättringen i ljudet är värt pengarna. Nu är ju M50X ganska lättdrivna så i ditt fall kanske inte det är värt det med tanke på vad hörlurarna kostade.

Permalänk
Medlem

@andropen: Det var lite det som jag tänkte på. Såg tidigare att någon hade problem att driva dessa med det integrerade ljudkortet men som du säger så verkar dessa vara lättdrivna!

Nu är det ju inte ett måste men... Vet du hur det fungerar med allt det här 5.1 surround osv. Om detta funkar med mina lurar om jag skaffar ett ljudkort som stödjer det och om det skulle vara värt, då jag spelar mycket FPS-spel?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

jag kör med samma lurar och lyssnar på mycket musik. därav använder dom, även i dj yrket.

jag kör ett soundblaster med en extern ljudlåda så kan enkelt ändra volymen istället för ändra i windows.

jag kör med https://www.inet.se/produkt/6305311/creative-sound-blaster-zx...

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

@Netforce: Hmm, alright, det såg ju intressant ut! Har du någon upplevelse av detta i spel eller liknande?

Visa signatur

Permalänk

Det är inte många måsten i den här frågan.

Frågan är bara vad som är viktigt för just dig. Exempelvis, lyssnar du mycket på musik så är min personliga uppfattning att det är otroligt värt att lägga stålar på sina ljudprylar.

Jag har ett äldre moderkort (Asus P8P67 PRO) och när jag använder det inbyggda ljudkortet så låter det så dåligt att man vill börja lipa på riktigt.
Vill du ha en intern lösning så kan jag rekommendera Asus Xonar Essence STX. Dock så är extern att föredra.
Många rekommenderar o2+odac: http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo
.. vilket är ganska dyrt men antagligen väldigt värt pengarna.

Kör själv just nu via en mixer (Behringer QX1002USB) och upplever ljudet som bättre än med Asus Xonar Essence STX. Skönt att slippa drivrutinsproblem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxarn93:

@Netforce: Hmm, alright, det såg ju intressant ut! Har du någon upplevelse av detta i spel eller liknande?

jadå i spel fungerar det fint.
kör själv BF1, cs: go flera MMO spel. finns inget att klaga på i ljudväg.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

@Fixxarn93: Jag har ett par Audio Technica ATH-ADG1X http://headphones.specout.com/compare/3738-6749/Audio-Technic...

Det ser ut som att dom ska vara mer tungdrivna, kör utan DAC och upplever att dom fungerar riktigt bra.
Mina tidigare lurar var ett par AKG K702 med modmic, dom behövde en DAC, maxad volym var väll okej med DAC men mer blev det inte ur det perspektivet är ADG1X är lättdrivna än mina förra. (sen kanske det inte var någon bra DAC heller)

Gällande ljudkort, skit i surround jag hade ett par megalodon 7.1 värdelöst och dyra... Vettigt stereo ljud och vill du verkligen så tror jag att det finns mjukvara som simulerar, allternativt kanske vissa spel stödjer binaural uppspelning eller vad det kallas
EDIT: mjukvara för simulering vet inte om det är bra dock http://www.razerzone.com/surround

Testa utan och se om du är nöjd innan du köper på dig något

Permalänk
Medlem

@Haidailai: Okej, tack! Ja, frågan är ju då hur stor skillnad det blir på ljudet mellan våra moderkort så att säga. Tänkte på hörlurar om något för mer än 1 000 kr skulle göra mer för ljudet värt med tanke på hörlurarna jag har gentemot några som är mycket dyrare så att säga.

Ska definitivt kolla upp alla nämnda!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@lappen81: Okej!
Ja, det var min tanke då denna månadens lön inte tillåter även DAC (Att man inte vart miljonär...)
Ska lyssna ordentligt för att se ifall det verkligen är något som behövs!

Visa signatur

Permalänk

Det inbyggda chipet på moderkortet har kommit ganska långt på vägen och ALC 1150 som jag själv har och även du har inget större problem att driva mina AKG K240 Studio (55ohm 200mW) en bit över smärtgränsen till för högt för att orka ha dem på sig dock är jag halvdöv men tycker iaf det låter väldigt bra ett stort steg uppåt från mina gammla "gaming"lurar för nästan samma pengar.

men visst kan säkert bli bättre med en DAC/ljudkort (dac är ett ljudkort) med lite mer kräm i så den orkar hålla ljudkurvan där den ska vara mer exakt.

personligen skulle jag säga externt i första hand om det blir köp för att du känner att inbyggda kretsen inte räcker till.
Ingen mening att blanda in analoga signaler i en miljö som inte är gjord för analoga signaler (inuti chassit) där ljudkortet kommer bombarderas med störsignaler från allt annat i datorn.

denna har jag hört ska vara en trevlig apparat och mycket prestanda för pengarna.
https://www.jdslabs.com/products/48/objective2-odac-combo-rev...

själv lite sugen på den om den haft ljudingång och fantommatning för min mic.

så väntar på att de ska släppa ett fullodlat kit med både in och utgångar samt förstärkare i samma låda dvs ett fullodlat ljudkort med inbyggd förstärkare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör med ett par M50x och har kört dem via både frontuttaget på chassit, via mina högtalare och via en mixer (Behringer QX1202USB) som är det jag vanligtvis kör på.
Jag kan klart säga att ljudet via högtalarna var sämst, och så fanns det ett konstant brus.
Tyvärr är jag fel person att avgöra skillnaderna mellan bättre saker men jag kan säga att det är väldigt bekvämt med en analog volymkontroll.
Och att driva dessa är absolut inga problem, när jag kör via det interna ljudkortet har jag Windows volym inställd på ca 10. Jag använder dem också till telefonen (Note II) på runt 60-75% volym, med fortsatt bra ljud.

Så nödvändigt? Nej. Förbättrar det ljudet? Skulle bli förvånad om det inte gjorde det!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite: Jag funderar också på att köpa Audio Technica men ATH-M40x. Vill helst inte lägga mer än 800kr, ger M40x ett godkänt ljud? Vill ha okej ljud för en billig peng. Är inte så noggrann

Dessa menar jag: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/194861-audio_tec...

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Jag hör väldigt dåligt också så har ganska högt ljud konstant. Okej, jag förstår vad du menar då, det låter ju faktiskt som att en DAC skulle vara mer av intresse i sådana fall, ifall det skulle bli "behov" av det. Så egentligen för att driva lurarna är det inget större problem utan snarare för att få ljudet "dit jag vill" då mitt moderkort inte är så väldigt gammalt, om jag förstår det rätt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Laccy: Jajemen, det låter bra! Tack för info angående lurarna i sig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Lånar tråden lite: Jag funderar också på att köpa Audio Technica men ATH-M40x. Vill helst inte lägga mer än 800kr, ger M40x ett godkänt ljud? Vill ha okej ljud för en billig peng. Är inte så noggrann

Dessa menar jag: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/194861-audio_tec...

Jag har för mig att de har ett lite plattare ljud än M50x, som har en lite boostad bas. Jag har dock inte lyssnat på dem själv. I övrigt tror jag inte att de skiljer sig så mycket från sin storebror, förutom vissa småsaker så som mindre medföljande sladdar, om jag inte minns helt fel.

@Fixxarn93: Kan ju nämna att jag inte heller har någon fantastisk hörsel.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Scarlets nya 2i2 ljudkort, visserligen använder jag det för musikinspelning också men verkligen ett gediget ljudkort för pengarna. Kopplas enkelt med usb, drivrutinerna hämtar man från deras hemsida. Kör min m50x genom det och ljudet blir kolossalt bra

https://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-2i2

Permalänk
Medlem

@Rowikk: Ja men du, bra att du nämner det! Jag har nämligen kollat på det tidigare då jag gärna skulle vilja ett för att spela in baslinjer och så! Så kan man kanske lyckas med att slå två flugor i en smäll

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rowikk:

Jag kan rekommendera Scarlets nya 2i2 ljudkort, visserligen använder jag det för musikinspelning också men verkligen ett gediget ljudkort för pengarna. Kopplas enkelt med usb, drivrutinerna hämtar man från deras hemsida. Kör min m50x genom det och ljudet blir kolossalt bra

https://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-2i2

har också sneglat på denna många gånger, bra att få lite feedback.

54 tummar upp altså.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Lånade ett exakt likadant av en polare och kan säga att det helt klart slog ett enormt intresse i mig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som begreppen är lite otydliga för många. En DAC är en Digital to Analog Converter och gör just bara det. Konverterar signalen från digitalt till analogt. Sedan finns det ADC som konverterar analogt till digitalt. I ljudkortet finns en DAC och en förstärkare. Om ditt ljudkort inte orkar driva lurarna så hjälper inte en ny DAC utan du behöver en förstärkare som orkar. En bättre DAC kan ju så klart också göra ljudet bättre.

DAC'en i ditt ljudkort kan vara tillräckligt bra men förstärkardelen för klen. Då skaffar du bara en extern lite hörlursförstärkare, utan DAC. Kör line out från ditt ljudkort, in i förstärkaren och reglerar volymen därifrån.

Denna är ett exempel på en stärkare utan DAC. -> http://www.headnhifi.com/amplifiers/desktop-headphone-amplifi...

Permalänk
Medlem

@Fetskaft: Aaaahaa, okej! Tack för förtydligande! Det är nyttig info att ha i åtanke

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Känns som begreppen är lite otydliga för många. En DAC är en Digital to Analog Converter och gör just bara det. Konverterar signalen från digitalt till analogt. Sedan finns det ADC som konverterar analogt till digitalt. I ljudkortet finns en DAC och en förstärkare. Om ditt ljudkort inte orkar driva lurarna så hjälper inte en ny DAC utan du behöver en förstärkare som orkar. En bättre DAC kan ju så klart också göra ljudet bättre.

DAC'en i ditt ljudkort kan vara tillräckligt bra men förstärkardelen för klen. Då skaffar du bara en extern lite hörlursförstärkare, utan DAC. Kör line out från ditt ljudkort, in i förstärkaren och reglerar volymen därifrån.

Denna är ett exempel på en stärkare utan DAC. -> http://www.headnhifi.com/amplifiers/desktop-headphone-amplifi...

Bra att du tar upp detta! Tycker sällan själva DAC:en gör så mycket skillnad, även om man hört folk säga att det blir "stor skillnad", lirar mest spotify 300kb/s dessutom, men termen är lättsam att anväda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxarn93:

@Rowikk: Ja men du, bra att du nämner det! Jag har nämligen kollat på det tidigare då jag gärna skulle vilja ett för att spela in baslinjer och så! Så kan man kanske lyckas med att slå två flugor i en smäll

Haha ja det vore ju jäkligt smidigt!
Har inte hunnit testa den inbyddna mjukvaran då jag kör Ableton, men inspelningarna i sig är av sjukt hög kvalite för pengarna Du kör en telekabel i samma uttag som mickabeln går in i, skitsmidigt

Permalänk
Medlem

Sedan har vi det roliga ämnet med impedans på lurar och impedans på hörlursutgången på ljudkort/stärkare. Rekommendationen är att ta utgångsimpedansen gånger 8. Då får du ett värde som dina lurar minst bör ha i impedans. Såg att ni diskuterade Scarlett 2i2 och hörlursutgången där är på 10 ohm. Så lurar som passar bra där är alltså de som har en impedans på minst 10*8=80 ohm. ATH-M50x har 38 ohm så det är inte optimalt. Kan låta bra ändå men finns risk för förvrängning(distortion).

Är inget proffs på ämnet och har inte testat allt för många lurar men har läst en hel del på diverse forum. Man kan bara säga att det är en djungel.
I slutändan är det ens öron som får avgöra vad som är bra. Låter det bra så är det bra helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

@Fixxarn93:

Steget upp ifrån Logitech G35or anser jag är stort till Audio-Technica, då de vet vad de gör av min erfarenhet när det kommer till det mesta.

Har även deras mikrofon, Audio-Technica - AT2020USB+, är en grym tillverkare, och ljudet i hörlurarna är så rent i mitt tycke, låter klockrent och inte alltför färgat i mitt tycke, likväl som deras mikrofon.

Störde mig för övrigt på mitt interna ljudkort i mitt moderkort, och köpte följande hörlursförstärkare, nämligen Asus Xonar U7.

Och jag upplever att den duger fullgott till mina ändamål, märks att det är lättdrivna lurar då jag knappt behöver ha något ljud på i volymkontrollen knappt (Windows 10, 8%), och ljudet upplevs mer rent bl a än när jag körde på integrerade ljudkortet.

Kan även nämna att mjukvaran som man kan installera till Xonarn är väldigt sparsam.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@Fetskaft: Tror du att detta skulle kunna vara något av intresse ifall jag känner att moderkortet inte räcker?
Denna!

Vad jag förstår så är det DAC och hörlursförstärkare i ett, skulle det vara något eller är det bara någon ploj?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fixxarn93:

@Fetskaft: Tror du att detta skulle kunna vara något av intresse ifall jag känner att moderkortet inte räcker?
Denna!

Vad jag förstår så är det DAC och hörlursförstärkare i ett, skulle det vara något eller är det bara någon ploj?

Jag tror det blir bättre än ditt integrerade ljudkort, men för lite pengar till så kan du köpa en O2 stärkare utan DAC och det tror jag blir bättre än Fiio'n. Alltså använda DACen på ditt ljudkort och köra line out till en O2.

http://www.headnhifi.com/amplifiers/desktop-headphone-amplifi...

Senare kan du uppgradera O2 med DAC om du känner att du behöver.

(Kort för att mecka i befintlig O2)
http://www.headnhifi.com/dac/ODAC-revB-board-only

(Egen låda)
http://www.headnhifi.com/dac/ODAC-revB-RCA-Version

Annars har du ett amerikansk märke som heter Schiit som också gör bra grejer. Många är supernöjda med deras modell som heter Magni 2. Kostar £100 från deras EU-sida. Då tillkommer ingen tull och moms.

http://schiit.eu.com/amps/magni-2

Sedan kan du uppdater med deras enkla DAC senare om du känner att du vill/behöver.

http://schiit.eu.com/dacs/modi-2-usb-dac

Som sagt. Jag tycker du ska pröva med en ren förstärkare och köra med DACen på ditt ljudkort först. Är du nöjd då så har du bra grejer, annars är det en enkel sak att uppgradera när du kan.

Permalänk
Medlem

@Fetskaft: Aaaah, okej okej! Då är jag med lite mer i svängarna. Men det låter ju vettigt med Magni 2:an då den inte var alltför dyr och sedan bara sätta till en Modi 2 de verkar ju vara schyssta efter det man läst! Tack så mycket, inväntar nästa lön redan nu!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@RazerBlader: Har den här just nu men får se om det blir ett byte till en sån som du har istället, de verkar bättre för "vanligt" användande. Denna måste man ha antingen mitt framför munnen eller prata högt för att det ska höras ordentligt. Går förvisso att fixa med Adobe Audition men får så mycket delay trots allt...

Visa signatur