Permalänk
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Vita är >8% av världens befolkning. Vita kvinnor i barnbärande ålder är 2%, och de blir tillsagda att inte skaffa barn och om de ändå gör det ska de rasblanda för att visa sin öppenhet och antirasism. Med det pågår ingen push för att utrota vita, för det säger DN.

Åh gud ge mig styrka...Det här är varför ingen vill hålla debatter med SD, så fort diskussionen startas sipprar det fram så jävla mycket propaganda att man inte tror sina ögon.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Åh gud ge mig styrka...Det här är varför ingen vill hålla debatter med SD, så fort diskussionen startas sipprar det fram så jävla mycket propaganda att man inte tror sina ögon.

Inte ett argument.

Andra sidan till argumentet "Massinvandring är bra och svenskarna ska vara minoritet i sitt eget land 2050" är inte "Kan vi inte lugna ner oss med invandringen så det tar till 2100 innan vi är i minoritet?". Utan "Skit ner dig och åk till Afghanistan om du älskar bruna människor så mycket. Sverige är svenskarnas land."

Om du inte insett det än är jag inte SDare.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Inte ett argument.

Andra sidan till argumentet "Massinvandring är bra och svenskarna ska vara minoritet i sitt eget land 2050" är inte "Kan vi inte lugna ner oss med invandringen så det tar till 2100 innan vi är i minoritet?". Utan "Skit ner dig och åk till Afghanistan om du älskar bruna människor så mycket. Sverige är svenskarnas land."

Om du inte insett det än är jag inte SDare.

Jag sa inte att du var SDare, jag sa att så fort diskussionen startas så kommer propagandan. Och nej, det är inte ett motargument till det du sa, kul att du märkte det.

Utveckla gärna vem det är som driver denna push, hur många som egentligen någonsin i sitt liv uppmanat någon att skaffa barn med en person för att visa att de inte är fördomsfull. Att vita är ligger runt 10% är väl rätt självklart då det är ungefär så stor mängd människor som bor i de "vita" delarna av världen. Det kan inte vara en lätt push att driva, då folk tenderar att skaffa barn med personer de har känslor för, inte för att visa politisk ställning.

Antar att världen känns väldigt mycket mer spännande där under foliehatten, massa konspirationer och intriger överallt, en riktigt såpopera.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Jag sa inte att du var SDare, jag sa att så fort diskussionen startas så kommer propagandan. Och nej, det är inte ett motargument till det du sa, kul att du märkte det.

Utveckla gärna vem det är som driver denna push, hur många som egentligen någonsin i sitt liv uppmanat någon att skaffa barn med en person för att visa att de inte är fördomsfull. Att vita är ligger runt 10% är väl rätt självklart då det är ungefär så stor mängd människor som bor i de "vita" delarna av världen. Det kan inte vara en lätt push att driva, då folk tenderar att skaffa barn med personer de har känslor för, inte för att visa politisk ställning.

Antar att världen känns väldigt mycket mer spännande där under foliehatten, massa konspirationer och intriger överallt, en riktigt såpopera.

Finns det inte tillräckligt med Kvinnor eller Män som är vita, så blir det ju rasblandning. Blir ju liksom nästan påtvingat ifall man blir minoritet i sitt egna land.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Det finns inga rimliga tvivel om att sveriges invandring har varit okontrollerad och är det fortfarande. Att andra partier inte vill diskutera detta leder bara till att SD växer ännu mer. Det är roligt, i andra länder kan man diskutera dessa frågor utan att bli kallad rasse, men i sverige så kan man inte det.

Är man etnisk svensk så kan man känna sig förtryck i dagens samhälle eftersom det finns så pass många grupper som ser ner på svenskar och sverige. Jag tycker det vore konstigt om man inte sympatiserade med SD om man vore etnisk svensk. Så långt har det gått. Förr i tiden blev jag irriterade på de som sympatiserade med SD, men nu blir jag nästa irriterad om en svensk inte sympatiserar med SD och erkänner det öppet. Man kan inte blunda förproblemen som finns. När det finns 50 utsatta områden i sverige där majoriteten är invandrare och arbetslösa så är det ett uppenbart problem enligt mig.

Integrationen är omvänd i sverige egentligen. Hur pass många nyanlända anpassar sig till den svenska modellen och uppmuntrar "svenskhet"? Bättre att de slopar den termen helt eftersom den fungerar inte i sverige. Å andra sidan finns det knappt några bra exempel på pluralistiska samhällen i huvud taget, utan det är bara en term som eliten har hittat på. För mycket frihet är en stor risk, något som man sett i svea rike.

Många vill till sverige för att det är ett "bra land", men hur länge kommer landet vara "bra" om massinvandringen fortsätter som den är, det är en bra fråga. Och man kan inte skylla allt på politikerna eller svenska folket heller. De som massimigrerar har lika stort ansvar eftersom det är deras val att "flytta". Man kan absolut klandra de som belastar systemet, men ingen vågar göra det pga. feghet, det är enklare att skylla på politikerna.

Sedan är jag inte etnisk svensk eller röstar på SD så ingen kan anklaga mig för rasism heller hehe. Underbart system vi lever i va :).

Ett annat problem är också att ingen vet vilka personer som tas emot. Jag skulle nog påstå att majoriteten av syrier som kommer sympatiserar med extrem sunni-islam (där av kvinnior i slöja och män i skägg), och detta skapar nya problem utöver de "vanliga". Detta skapar inte bara problem med svenskar, utan med kristna och shia-muslimska invandrargrupper i t.ex. flyttningförläggningar (t.ex. bråk och mord). Invandringen har spårat ut alltså. Vi lär oss att vara toleranta, men ska man vara tolerant när 4-5 åriga flickor bär hijab och niqab för att gud säger det? Sverige borde för övrigt införa hårdare lagar mot hijab och niqab enligt mig. Till den gränsen att det ska avmotivera folk att använda denna klädslen och "tvinga" att anpassa sig, eller inte emigrera till sverige alls.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Skilj gärna på pågående ärenden och människor som registreras vid gränsen.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Andra halvåret i år kommer att påvisa ett historiskt lågt antal. Så lägg ner domedagsretoriken tack.

"Historiskt låga", "mellan 30000 och 50000 personer".
Är du oinformerad eller försöker du dig på lite historierevisionism så här på helgkanten?
För bara några år sedan hade det varit rekordsiffror, så att det skulle vara "historiskt lågt" stämmer inte.

http://www.migrationsverket.se/download/18.2d998ffc151ac38715...

Sedan är det riktigt selektivt med faktan här, när ni exempelvis hänvisade till en analys av SD:s skuggbudget gick den vad jag såg i princip enbart igenom nedskärningar - men bortsåg helt ifrån satsningar. Många paragrafer var ju inte med öht då de antagligen inte passade narrativet som skulle återges på bloggen, men sedan blir det lite pinsamt när författaren i paragrafen om skolan talar om alla nedskärningar, och helt sonika ignorerar att för varje nedskärning så satsas det mer på ett annat område inom skolan. Summa summarum var ju en betydligt större nettosatsning än netto nedskärning, något författaren bekvämt nog undvek att nämna.

Känns lite som att hen bara ville återge ett narrativ och ville ge en viss typ av fakta åt individer som redan har en bestämd syn på verkligheten och söker fakta enbart efter att bekräfta denna - snarare än att uppfatta verkligheten utifrån fakta.

Det blir liksom inga seriösa diskussioner med sådan här oärlig retorik med faktaförvrängning och ideologiska övertygelser som styr varenda uttalande snarare än någon form av logisk slutledning utifrån fakta och diskussion.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Andra halvåret i år kommer att påvisa ett historiskt lågt antal. Så lägg ner domedagsretoriken tack.

Det där är väl inte riktigt sanningen dock. Om vi utgår från Migrationsverkets lägsta prognos för i år kommer 30 000 asylsökande hit, då landar vi på nästan exakt 15 000 andra halvan i år. Att kalla det för historiskt låg är oärligt, det ligger istället ungefär i nivå med vad vi har tagit emot under 2000-talet om vi bortset från de senaste två årens kris och betydligt högre än snittet från 84 - 99. Detta alltså för den nuvarande prognosens lägsta antal.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik....

Att öppna vår "stängda" gräns igen om inte flödet in till Europa är under kontroll är helt galet. Vi har redan idag enorma problem med att hitta boende och framför allt jobb till de nyanlända och det kommer ta lång tid att integrera de nästan 250 000 som har kommit senaste två åren. Givetvis kommer inte alla dess få stanna, men vi kommer ha problem att utvisa en stor del av de som inte får stanna plus den enorma anhöringsinvandring vi har att vänta kommer detta sätta ett otroligt tryck på välfärden. Kostnaderna och problemen kring förra årets kaos har bara börjat. Skattehöjningar och finansieringsproblem kring skola, vård och omsorg är att vänta.

Det som har gjort mig förbannad kring denna frågan är att politiker och media har försökt, och fortsätter i många fall, att ljuga och vilseleda allmänheten kring påstådda vinster denna invandring kommer leda till.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade och redigerade ***

Jag har tyvärr blivit tvungen att radera en del i tråden då vissa inte klarat att hålla det till en samhällspolitisk diskussion utan övergått till vad som mer kan klassas som rotade i argumenten för rashygien. Så lågt får inte diskussionen sjunka!

Det kan vara viktigt att få prata ut om även känsliga ämnen och därför önskar även vi moderatorer ge sådana här trådar en chans. I slutändan hänger det dock på er, för om det tar för mycket resurser från det som är forumets huvudsyfte, ja då blir vi ju självklart tvungna att offra en sådan här tråd, alltså att låsa den.

/KimTjik
Moderator

Permalänk
Medlem

En anledning till att folk röstar på SD är att man är så fruktansvärt trött på de övriga partiers svamlande och kappvändande. Logiken i resonemangen som 7-klövern har fört har varit så verklighetsfrånvända att även den mest okunniga och oinsatta tjommen kan syna den. Man har å ena sidan sagt att "Sverige ska vara ett öppet land" och "vi ska ha en human flyktingpolitik", samtidigt som man tvingar flyktingar att åka i en gummibåt tvärs över medelhavet för att ta sig hit. Om man verkligen ville hjälpa flyktingar att ta sig hit, utan att de ska ta en ~tvåprocentiga risken att dö i medelhavet så skulle man ha utfärdat x antal visum till t.ex. syrier så att de kan sätta sig på närmsta plan och flyga hit (skulle dessutom vara billigare än att betala flyktingsmugglare).

En annan sak som saknas är en konsekvensanalys. Har man funderat över vad som händer om man tar in så många pojkar att man har 125 pojkar per 100 flickor i åldrarna 16-17 år i landet? Hur påverkas demografin i övrigt? Hur påverkas segregationen? Kriminaliteten? Vården? Skolan?

Migrationen verkar vara den enda fråga där man får se konsekvenserna efter hand, och därefter göra något åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

lösryckta citat.. framställande av fakta utan källa.. och annat skoj..

Kom med med något konkret och sluta vara smygrasister eller sitta och beskydda SD och försvara deras politik..

Är det fel att hjälpa människor i nöd?

Varför ska vi som tycker att det är ok att hjälpa människor i nöd behöva argumentera varför det är rätt eller inte? lägg ner snacket nu..

Det är säkert samma människor som blir arga på andra människor som exempelvis ger en tiggare 5kr..

Du är rolig du, du har vart med i diskussionen i flera sidor nu, INGEN har sagt att det är fel att hjälpa människor i nöd. Däremot har folk invändningar på hur mycket det ska få kosta att hjälpa per person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

"Historiskt låga", "mellan 30000 och 50000 personer".
Är du oinformerad eller försöker du dig på lite historierevisionism så här på helgkanten?
För bara några år sedan hade det varit rekordsiffror, så att det skulle vara "historiskt lågt" stämmer inte.

Sedan är det riktigt selektivt med faktan här, när ni exempelvis hänvisade till en analys av SD:s skuggbudget gick den vad jag såg i princip enbart igenom nedskärningar - men bortsåg helt ifrån satsningar. Många paragrafer var ju inte med öht då de antagligen inte passade narrativet som skulle återges på bloggen, men sedan blir det lite pinsamt när författaren i paragrafen om skolan talar om alla nedskärningar, och helt sonika ignorerar att för varje nedskärning så satsas det mer på ett annat område inom skolan. Summa summarum var ju en betydligt större nettosatsning än netto nedskärning, något författaren bekvämt nog undvek att nämna.

Känns lite som att hen bara ville återge ett narrativ och ville ge en viss typ av fakta åt individer som redan har en bestämd syn på verkligheten och söker fakta enbart efter att bekräfta denna - snarare än att uppfatta verkligheten utifrån fakta.

Det blir liksom inga seriösa diskussioner med sådan här oärlig retorik med faktaförvrängning och ideologiska övertygelser som styr varenda uttalande snarare än någon form av logisk slutledning utifrån fakta och diskussion.

Nu tror jag faktiskt att den som förvränger och vänder på saker och ting är du. De siffrorna du tar upp är för hela året, jag menade att när siffrorna finns tillgängliga för andra halvan kommer vi att se en historiskt låg invandring för den halvan. Så läs ordentligt, sedan gör om och gör rätt.

Ska vi sedan se det ur ett perspektiv utefter hur mycket krig världen ser just nu kommer andra halvan av 2016 att bli historisk här, när det gäller att ta emot få människor. En direkt effekt av införda ID-kontroller.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Vita är >8% av världens befolkning. Vita kvinnor i barnbärande ålder är 2%, och de blir tillsagda att inte skaffa barn och om de ändå gör det ska de rasblanda för att visa sin öppenhet och antirasism. Med det pågår ingen push för att utrota vita, för det säger DN.

Vem bryr sig om hur mycket melanin folk har? Skitsamma om det bara finns vita eller bara finns mörka eller svarta, det som spelar roll är värderingar osv, och det föds man inte med. Så som du skriver så borde du inte vara förvånad över att bli kallad rasist.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Vem bryr sig om hur mycket melanin folk har? Skitsamma om det bara finns vita eller bara finns mörka eller svarta, det som spelar roll är värderingar osv, och det föds man inte med. Så som du skriver så borde du inte vara förvånad över att bli kallad rasist.

Eller hur, det är en helt arbiträr uppdelning baserat på något som folk inte ens styr över själva. Det man ska kritisera är ju dålig politik, dåliga idéer eller bakåtsträvande kulturer, inte hudfärger.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Felet är att ingen vågar ha en öppen debatt i sverige. Detta är en av anledningarna till att SD är så pass stort. Om ingen annan säger eller "gör" något så kommer folk gå till dem som gör det (SD).

Det finns för få utbildade invandrare som vågar uttala sig öppet emot invandring och religiös extremism och detta leder till passivitet i samhället och ett "vi" och "dem" samhälle. I andra länder kan man t.ex. vara "sosse" men även vara kristisk till invandring och islam t.ex. i frankrike. Varför kan det inte vara så i sverige? Varför "tvingas" man vara SD eller rasist om man är kristisk? Detta är inte hälsosamt för debatten.

Permalänk
Medlem

Det största jag ser i tråden är definitionen av rasist. Ja, det kastas rasist här och där inom många diskussioner, men det finns ett stort problem. Många i SDs ledning är rasistiska. Vi är väl alla överens om att rasism i sin essens är att tycka att en "ras" (hudfärg) är mindre värd endast pga hudfärgen. Dessa problem har folk som Kent Ekeroth (t.ex.) därav mitt personliga hat mot SD.

Invandringen görs på fel sätt, men att rösta på SD för att åtgärda invandringen är som att gå med i KKK för att du gillar deras kläder.

För hellre frågan till de andra partierna för att få upp diskussionen och få ett bra beslut, än att rösta på ett parti som kommer att slakta vårt Sverige.

(Och innan högermänniskorna kommer slängandes med sina Sosse kommentarer, jag är varken höger eller vänster i dagens läge)

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

Det där är väl inte riktigt sanningen dock. Om vi utgår från Migrationsverkets lägsta prognos för i år kommer 30 000 asylsökande hit, då landar vi på nästan exakt 15 000 andra halvan i år. Att kalla det för historiskt låg är oärligt, det ligger istället ungefär i nivå med vad vi har tagit emot under 2000-talet om vi bortset från de senaste två årens kris och betydligt högre än snittet från 84 - 99. Detta alltså för den nuvarande prognosens lägsta antal.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik....

Att öppna vår "stängda" gräns igen om inte flödet in till Europa är under kontroll är helt galet. Vi har redan idag enorma problem med att hitta boende och framför allt jobb till de nyanlända och det kommer ta lång tid att integrera de nästan 250 000 som har kommit senaste två åren. Givetvis kommer inte alla dess få stanna, men vi kommer ha problem att utvisa en stor del av de som inte får stanna plus den enorma anhöringsinvandring vi har att vänta kommer detta sätta ett otroligt tryck på välfärden. Kostnaderna och problemen kring förra årets kaos har bara börjat. Skattehöjningar och finansieringsproblem kring skola, vård och omsorg är att vänta.

Det som har gjort mig förbannad kring denna frågan är att politiker och media har försökt, och fortsätter i många fall, att ljuga och vilseleda allmänheten kring påstådda vinster denna invandring kommer leda till.

Har aldrig påstått att vi ska öppna vår "stängda" gräns. Tycker att ID-kontrollerna var en nödvändighet.

Vad vi landar på andra halvan är det ännu ingen som vet, men antal asylsökande har legat ganska statiskt på runt 2000 människor per månad under ganska lång tid nu. Med tanke på hur många krig och hur mkt oroligheter världen ser just nu, och hur många människor som är inblandade, är detta extremt låga siffror.

Dock håller jag med dem som menar att andra länder borde ta ett större ansvar just nu och vi ett mindre. Vi har ställt upp oerhört mycket sett till vår befolkningsmängd och nu finns där andra som behöver ta sitt ansvar i ett EU som tyckte att det var en bra idé med fri rörlighet.

Edit: Vi har idag också ett avtal med Afghanistan på plats där en stor andel av de afghaner som kommer blir skickade tillbaks, så därav kommer siffrorna även sjunka.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Är man etnisk svensk så kan man känna sig förtryck i dagens samhälle eftersom det finns så pass många grupper som ser ner på svenskar och sverige. Jag tycker det vore konstigt om man inte sympatiserade med SD om man vore etnisk svensk. Så långt har det gått. Förr i tiden blev jag irriterade på de som sympatiserade med SD, men nu blir jag nästa irriterad om en svensk inte sympatiserar med SD och erkänner det öppet. Man kan inte blunda förproblemen som finns. När det finns 50 utsatta områden i sverige där majoriteten är invandrare och arbetslösa så är det ett uppenbart problem enligt mig.

Ett annat problem är också att ingen vet vilka personer som tas emot. Jag skulle nog påstå att majoriteten av syrier som kommer sympatiserar med extrem sunni-islam (där av kvinnior i slöja och män i skägg), och detta skapar nya problem utöver de "vanliga". Detta skapar inte bara problem med svenskar, utan med kristna och shia-muslimska invandrargrupper i t.ex. flyttningförläggningar (t.ex. bråk och mord). Invandringen har spårat ut alltså. Vi lär oss att vara toleranta, men ska man vara tolerant när 4-5 åriga flickor bär hijab och niqab för att gud säger det? Sverige borde för övrigt införa hårdare lagar mot hijab och niqab enligt mig. Till den gränsen att det ska avmotivera folk att använda denna klädslen och "tvinga" att anpassa sig, eller inte emigrera till sverige alls.

Begrunda en sak, titta på hur det är i dag, vilket syns rätt tydligt om man läser lite av vad som händer i Sverige idag. Sen fundera på hur det kommer att vara/se ut om 10, 20 år? Förändring till det bättre, eller sämre? Eftersom tonen är att det är bra som det är från regeringshåll och media undrar jag om inte det kommer att vara sämre, eller?

Permalänk
Medlem

Det kommer bli mycket sämmre. Framför allt brott som har en religiös eller kulturell underton. Även ekonomin kommer bli sämmre eftersom nyanlända inte kommer i arbete tillräckligt snabbt, samt att det inte finns jobb till alla till att börja med. Allt detta kommer leda till mer konflikter hur man än vrider och vänder på det. Är det rätt att en nyinkommen ska få ett jobb istället för en svensk t.ex.? Ni ser argumenten kan bli många och vi har ännu inte sett det värsta komma.

Men det kan bli bättre om sverige beslutar sig att stänga gränserna helt tills landet återhämtar sig dvs. skapa jobb och få ut folk i arbete och gör reformer vilket tvingar de oanpassade att anpassa sig.

De flesta här har ingen insikt i mentaliteten hoss många nyinkoma (och jag säger många då majoriteten är sunnimuslimer och verkar vara särskillt bokstavstrogna). Om fler svenskar visste så skulle SD har ännu mer röster.

Det intressanta är att det har kommit fler flyttningar till sverige från irak, afghanistan och syrien på 6 månader än vad det kom från hela bosnienkriget under alla åren. Säger inte detta något så måste man leva under en sten. Jag undrar om det finns någon på hela swec som tycker att ivandringen den senaste tiden har varit rimlig, säg gärna till så vi kan skratta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har aldrig påstått att vi ska öppna vår "stängda" gräns. Tycker att ID-kontrollerna var en nödvändighet.

Vad vi landar på andra halvan är det ännu ingen som vet, men antal asylsökande har legat ganska statiskt på runt 2000 människor per månad under ganska lång tid nu. Med tanke på hur många krig och hur mkt oroligheter världen ser just nu, och hur många människor som är inblandade, är detta extremt låga siffror.

Dock håller jag med dem som menar att andra länder borde ta ett större ansvar just nu och vi ett mindre. Vi har ställt upp oerhört mycket sett till vår befolkningsmängd och nu finns där andra som behöver ta sitt ansvar i ett EU som tyckte att det var en bra idé med fri rörlighet.

Andra hälften av mitt inlägg var inte riktat till dig utan mer tråden och ämnet i stort.

Det är sant att ingen vet vad siffran kommer sluta på, men ändå var du där och lät säker på att det skulle handla om historiskt låga siffror. Går vi på den prognos som berörd myndighet har publicerat blir det inte så. Snittar vi 2000/månaden är vi ändå upp på 27 000 asylsökande för året som helhet och 12 000 andra halvan. Inte vad jag skulle kalla historiskt lågt.

Bästa lösningen hade varit att sprida ut asylsökande över Europa på ett bättre sätt och var ärliga mot folket om den kostnad det innebär men att vi ändå väljer att ta den för att rädda människor från på flykt från krig och förföljelse, och se till att få ett slut på ekonomiska migranter som inte kan bidra till vårt samhälle med kraftig signalpolitik. Hur allt detta sedan ska gå till har jag ingen aning om och antagligen kommer det vara helt omöjligt för EU-länder att komma överens om en rimlig fördelning.

Permalänk
Skäggig legend

Ska skriva som jag alltid skriver här på SweC: Jag har gått från:
Väldigt ung - Vänster (super coolt och hata systemet). Äldre - insåg hur galet jag tänkte, blev moderat/kristdemokrat. Nu: Efter att blivit dragen bakom ljuset och kallad rasist av partiet fick jag gå över till det logiska valet, SD. Som vanligt är det många här i tråden som direkt vill hoppa på tåget och tycker SD är förkastliga vilket får stå för dem. Jag har varit politiskt aktiv ett tag och tröttnar mer och mer på hur tråkiga politikerna är i Sverige. När politikerna blir ypperligt arga dammar de inte ned handen i bordet utan: Näe, usch. järnspikar och ursäkta. Var fan är elden? Politik är en vilja att genomföra en idé, en idé man brinner för. Se Trump och Hillary liksom, Trump är helt galen och ingen politiker, precis det många i USA vill ha som är trötta på well... politiker. Kolla debatterna i Sverige, sandlåda och ingen energi, jag håller på att somna. Den som faktiskt ryter till ibland är Annie Lööf, dock fel politik för mig men det är väl bara hon som drar fram klorna. Stefan vet inte ens vart han ska klösa eller hitta orden, kanske fiser han istället? Den sämsta stadsministern i Sveriges historia.

Jag röstar på SD från att ha gått ifrån stenkastsvänstern.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

@XHI:
Vad vill du ha som pris för att du röstar på SD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Sedan är jag inte etnisk svensk eller röstar på SD så ingen kan anklaga mig för rasism heller hehe. Underbart system vi lever i va :).

Klart som korvspad att du kan vara rasist även om du inte röstar på SD eller är svensk?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

Andra hälften av mitt inlägg var inte riktat till dig utan mer tråden och ämnet i stort.

Det är sant att ingen vet vad siffran kommer sluta på, men ändå var du där och lät säker på att det skulle handla om historiskt låga siffror. Går vi på den prognos som berörd myndighet har publicerat blir det inte så. Snittar vi 2000/månaden är vi ändå upp på 27 000 asylsökande för året som helhet och 12 000 andra halvan. Inte vad jag skulle kalla historiskt lågt.

Bästa lösningen hade varit att sprida ut asylsökande över Europa på ett bättre sätt och var ärliga mot folket om den kostnad det innebär men att vi ändå väljer att ta den för att rädda människor från på flykt från krig och förföljelse, och se till att få ett slut på ekonomiska migranter som inte kan bidra till vårt samhälle med kraftig signalpolitik. Hur allt detta sedan ska gå till har jag ingen aning om och antagligen kommer det vara helt omöjligt för EU-länder att komma överens om en rimlig fördelning.

Historiskt lågt under så pass oroliga tider kommer jag att fortsätta att påstå.

Sedan håller jag med. Grundproblemet här är EU och en naiv tro på den fria rörligheten. Man har helt enkelt snöat in på företag och pengar och varit för dumma för att inse vilka konsekvenser det skulle få vid stora folkströmningar från krigshärjade områden. Redan i början av den "Arabiska våren" skulle man vidtagit åtgärder och riktat stöd till de yttre länderna i unionen för att hantera situationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Ska skriva som jag alltid skriver här på SweC: Jag har gått från:
Väldigt ung - Vänster (super coolt och hata systemet). Äldre - insåg hur galet jag tänkte, blev moderat/kristdemokrat. Nu: Efter att blivit dragen bakom ljuset och kallad rasist av partiet fick jag gå över till det logiska valet, SD. Som vanligt är det många här i tråden som direkt vill hoppa på tåget och tycker SD är förkastliga vilket får stå för dem. Jag har varit politiskt aktiv ett tag och tröttnar mer och mer på hur tråkiga politikerna är i Sverige. När politikerna blir ypperligt arga dammar de inte ned handen i bordet utan: Näe, usch. järnspikar och ursäkta. Var fan är elden? Politik är en vilja att genomföra en idé, en idé man brinner för. Se Trump och Hillary liksom, Trump är helt galen och ingen politiker, precis det många i USA vill ha som är trötta på well... politiker. Kolla debatterna i Sverige, sandlåda och ingen energi, jag håller på att somna. Den som faktiskt ryter till ibland är Annie Lööf, dock fel politik för mig men det är väl bara hon som drar fram klorna. Stefan vet inte ens vart han ska klösa eller hitta orden, kanske fiser han istället? Den sämsta stadsministern i Sveriges historia.

Jag röstar på SD från att ha gått ifrån stenkastsvänstern.

Vill du ha en medalj eller?

Bryr mig överhuvudtaget inte om din personliga politiska resa. Det är politik och sakfrågor som är intressant här.

Berätta istället vad med SD det är som lockar om vi t ex plockar bort invandringsfrågan.

Visa signatur

Permalänk
Skäggig legend

@VideoyGTX

1: Att bli tagen på allvar skulle ju inte suttit fel.
2: Att inte min vän blev uppsagt för att han stod för sin röst som Sverigedemokrat.
3: Att inte få hotbrev hemskickade.
4: En kopp kaffe skulle suttit bra!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Det är rätt komiskt att man kritiserar SD för att vara ett s.k. "enfrågeparti". Verkligheten är att nuvarande migrationspolitik påverkar hela samhället negativt. Kriminaliteten, arbetslösheten, bostadsbristen, skolan, vården, sammanhållningen i samhället m.m. På 60- & 70-talet var invandringen mest positiv. Nuvarande bidragsinvandring från främst några av de absolut mest dysfunktionella länderna på jorden (Somalia, Irak, Syrien, Afghanistan) är sannerligen förödande för Sverige. Då är det inte så konstigt att denna fråga har gått upp i intresse, nummer 1 nu eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Skilj gärna på pågående ärenden och människor som registreras vid gränsen.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarki...

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Historiskt lågt under så pass oroliga tider kommer jag att fortsätta att påstå.

Det är mycket möjligt att det är lågt i förhållande till hur orolig omvärlden är. Det är jag inte insatt nog för att veta, men svårt att tolka ditt inlägg som att det var hur du menade. Men vi kan lämna det där, vi verkar ändå hålla med varandra i stort. Jag är klar i denna tråden nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om du har följt SD's politik på annat än just invandringsfrågan så är de ett av de partier som "vänt kappan efter vinden" allra mest. Så det är ju uppenbart att du inte är speciellt påläst. Om du mot förmodan skulle vara öppen för lite fakta kan du ju kika på deras olika budgetförslag under två mandatperioder t ex och se hur det ser ut.

Beror på beräknigar men tittar man på dagens invandring så kostar den och är budgeterad med 300 miljarder som är mer än sjukvård och social omsorg kommer kosta så det finns besparingar att göra så man kan följa upp sina löften som höjd akassa stärkt sjukbidrag sänkt pensions skatt stärkt rättväsende och stärka ekonomin för svagaste grupperna

Skrivet av anon4992:

Du plockar som vanligt russinen ur din lilla kaka. Givetvis är dom andra partierna inte perfekta. Och det dom gör är verkligen inte ok. Men inte det vi pratar om heller. Du vägrar ju kolla utanför ditt eget synfält så känner att vi är klara här. En förnekare till i tråden bara.
Sluta ignorera probelem inom rasist-SD bara för att det finns andra idioter i andra partier. Då kan vi fan lägga ner allt i samhället om alla skyller på alla andra hela tiden.

Herregud.

En tröst är att se till historien. WW2 förlorades, apartheid besegrades, slaveriet försvann. Vi gör framsteg. Men när vi är mitt i soppan är det fan svårt att se.

Russin är smaskens och SD är inte perfekta och har inte nått en nirvana status men är ändå det bättre alternativet av existerande partier och jag tittar utanför men ser för många fel där pengar prioriteras dåligt och fega politiker inte törs agera mot problem för dom inte är tillräckligt politiskt korrekta och komentarer rasist-SD visar hur långt du själv kollar

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du menar att om vi får ner kostnaderna för invandringen så kommer politikerna "automagiskt" att börja ösa pengar över skola, vård och pensionärerna?

Personligen tror jag att det hade blivit som det alltid har varit, skatten ska sänkas, vården och skolan ska effektiviseras in i absurdum och pensionärerna får ingenting precis som det alltid har varit.

När du talar om sociala skyddsnät, bra standard på skola och äldrevård låter du nästan som att du vill ha en vänsterregering, men ändå talar du för SD. Har du läst någon SD-budget?

Det är så sossar och moderater agerat och rider på varandras vinster så finns alltid en risk att det går år det hållet men som det är nu kostar invandringen så mycket att skola, sjukvård, äldrevård, urholkas för att kunna bekosta invandring som kostar mer än sjukvård och social omsorg men jag tror faktiskt SD skulle ge mer

Skrivet av vrmlnd:

@lord_vasagos:

Kan du snälla använda skiljetecken, eller åtminstone punkt och versal? Det sticker i ögonen när man läser dina inlägg.

Att flera partier har svängt behöver inte ha direkt med Sverigedemokraternas framgångar att göra. När förutsättningarna ändras, behöver politiken ändras och man kan verkligen säga att förutsättningarna snabbt ändrades förra hösten. Därför tvingades flera partier gå åt det mer konservativa hållet. Saken är den att SD alltid strävat efter så låg invandring som möjligt. Oavsett flyktingläget, så därför behövde de inte ändra någonting här. Men SD har själva 'kovänt'.. Kolla bara på frågan om vinster i välfärden!

Vist det kan jag hålla med om och politiker måste vara flexibla men sossar och moderater har inte tordats ta i fågan med tång för dom trodde det var politiskt självmord innan sd gick starkt fram i valet och sen ökat explosivt har dom inte kunnat stoppa huvudet i sanden och tycker inte politiker på den nivån ska kunna ligga på en realistisk nivå för allt är inte bara ett spel

Men vinster i välfärden är både bra och dåligt och en sån fråga som är mer naturlig att vända på pch SD vill satsa på högre kvalitet men samtidigt genererar sånna verksamheter pengar som med kan vara en övertygande faktor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Finns det inte tillräckligt med Kvinnor eller Män som är vita, så blir det ju rasblandning. Blir ju liksom nästan påtvingat ifall man blir minoritet i sitt egna land.

Det har ju iof inte med att ha tillräckligt av dem att göra, utan om man bor i ett land där folk har olika hudfärg. Ett ensamt land med 10k vita medborgare kan ju hålla sig helvita så länge de vill, och så länge de har som en bestämd policy att skaffa barn med en av samma ursprung, oavsett om där finns känslor eller inte.

Varför detta är alls intressant vet jag inte, eller varför någon skulle bry sig om vårat land som helhet över 300 års tid blev några nyanser mörkare. Det är ju inte som att vi faktiskt är vita, vi är bara olika nyanser av beige-brunt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Det är roligt, i andra länder kan man diskutera dessa frågor utan att bli kallad rasse, men i sverige så kan man inte det.

Fast...hur många är det egentligen som blir kallade rasister för att de vill se över vår invandringspolitik, och i hur många fall handlar det egentligen om att uttalanden som att "de kommer hit och våldtar", "de är svin","de är kackerlackor", "de är apor" osv. osv. osv. som egentligen är det man blir kallad rasist för?

Jag diskuterar dessa frågor dagligen, ändå lyckas jag undgå att någonsin bli kallad rasist...men det är märkligt det där.

Visa signatur