Permalänk

@anon257891:
Attans, synd... om man beställer baskitet kan man beställa två international kit?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

@anon257891: Är det verkligen tyngre BO på Gateron blacks än Cherry MX blacks?
Jag kör en 60% bräda med gateron blacks och älskar dom för att dom känns som ett mellanting mellan mina Cherry blacks och reds.
Är det den 0.2mm högre aktiveringspunkten som gör att dom känns lättare? Eller är det bara jag som inballar mig?

Din känsla är helt rätt! Gateron Svart har 50 cN aktivering och 70 cN Bottom Out (BO). Se vidare uppdaterad tabell nedan (hade ju bara med "aktivering" för Cherry i "förra utgåvan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Gosnat: och ett "matchande" chassi 😀 (uslig bild här också, sorry)
http://i.imgur.com/gXAMZcKm.jpg

Haha färgstarkt! Jag hade tänkt måla mitt ena Pok3r's chassi i någon cool combo inför miami, får se

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Inaktiv

@Gosnat: Just den bilden är ett "silikon-skal" från taobao (a la telefon-skal). Så helt målnings-fritt

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon257891:

Din känsla är helt rätt! Gateron Svart har 50 cN aktivering och 70 cN Bottom Out (BO). Se vidare uppdaterad tabell nedan (hade ju bara med "aktivering" för Cherry i "förra utgåvan".
http://i.imgur.com/cbjSbq2h.jpg

Trevligt att man inte blivit gammal och vimsig...än!

Permalänk

@Gosnat:

Räcker det med bas-kittet och international kit för att få ett komplett svenskt kitt (ISO enter, å ä ö osv)?

https://www.massdrop.com/buy/tai-hao-miami-keycap-set?mode=gu...

EDIT:

Hittade bilder.

International

UK ISO

Lagt till massdrop länk
Permalänk
Medlem

Oj jag har missat totalt att Miami international fanns uppe. Det blir nog ett köp. Mest för som stödköp för svenska kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Oj jag har missat totalt att Miami international fanns uppe. Det blir nog ett köp. Mest för som stödköp för svenska kit.

Du är en sådan nobel man som tar de ekonomiska smällarna för oss alla

Vill tipsa om 11/11 på AliExpress btw, många små rabatter på mech-stuff. Bland annat ett Alu-case nedsatt från $75 till $56.25, finns även lite plåtar och annat smått och gått. Tänkte själv bygga ett 60% lila alu-ansi bord och lite rabatt skadar ju sällan

Sökning "gh60 aluminium" på AE.

Permalänk
Medlem

Blev ett köp av Miami setet här också.
Vet inte vilken bräda jag ska använda det på dock

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Du är en sådan nobel man som tar de ekonomiska smällarna för oss alla

Lol! Jag är egentligen pank, får ta lite av sparpengarna...:(

Skrivet av willeykk:

Vill tipsa om 11/11 på AliExpress btw, många små rabatter på mech-stuff. Bland annat ett Alu-case nedsatt från $75 till $56.25, finns även lite plåtar och annat smått och gått. Tänkte själv bygga ett 60% lila alu-ansi bord och lite rabatt skadar ju sällan

Sökning "gh60 aluminium" på AE.

Jag har sett rean, men inte kollat på den alls. Får se om jag köper något, som sagt så är jag pank och har lite annat jag vill köpa också... Typ ett oscilloskop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Lol! Jag är egentligen pank, får ta lite av sparpengarna...:(

Igen?

Skrivet av Beltet:

Jag har sett rean, men inte kollat på den alls. Får se om jag köper något, som sagt så är jag pank och har lite annat jag vill köpa också... Typ ett oscilloskop...

Behöver inte bli så himla dyrt med ett oscillioskop, har du kikat på bitscope? Ben Heck byggde en för inte allt för länge sen.
Var på 'studiebesök' hos SP's el-labb i Kista och ha-begäret har varit starkt sen des här med.
https://www.youtube.com/watch?v=69CWPGQ_nto

Har egentligen inte heller utrymme för att köpa mer mech just nu, men jag har tre 60%are och de är alla för lätta! Har dessutom insett att HHKB layouten inte funkar för vardagsbruk, byter till ett TKL-tangentbord varje gång jag ska spela då jag inte verkar kunna lära om vart ctrl sitter när det verkligen gäller..

Permalänk
Medlem

Då har man fått sig ett Magicforce och måste såklart shoppa lite.

- Någon som vet vart man får tag i ett handlovsstöd som passar den brädan (68 keys)?
- Vad är era favoritbutiker när det kommer till keycaps? Letar specifikt PBT Backlit.

Passar även på att tipsa om att Aliexpress verkar köra någon rea den 11:e November.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@willeykk:

Tack för tipset på 60 lådor. Suttit i dagarna och surat för att jag inte lyckats få tag i ett TEX lipless i silver eller gray till mitt pok3r.

Egentligen är jag dock mest sugen på ett bygge baserat på zeal60 PCB med 78g Zealios, eller ännu hellre lyckas köpa ett Whitefox på eftermarknaden (lagt upp en köpes här också).

Vad säger ni som provat allt om 60 vs 65 generellt? Är det så stor skillnad på att få pilklustret också?

Någon som provat 78g Zealios och kan dela lite erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

@willeykk:

Tack för tipset på 60 lådor. Suttit i dagarna och surat för att jag inte lyckats få tag i ett TEX lipless i silver eller gray till mitt pok3r.

Egentligen är jag dock mest sugen på ett bygge baserat på zeal60 PCB med 78g Zealios, eller ännu hellre lyckas köpa ett Whitefox på eftermarknaden (lagt upp en köpes här också).

Vad säger ni som provat allt om 60 vs 65 generellt? Är det så stor skillnad på att få pilklustret också?

Någon som provat 78g Zealios och kan dela lite erfarenheter?

Det är lugnt, vart dock ett kit för min del, blev billigare än att jaga switchar, pcb, plate, caps och stabs löst..
Denna ifall det är någon som är intresserad, totalsumma på ~1250kr med alu case, alu plate, vita caps som lyser igenom och lila leds

Jag har aldrig kört 65% men har kört kbt pure (stulen bild nedan, fast qwertz ISO) utan någon lycka. Tycker att högra shift blir för svåråtkomlig med pilarna till höger om den, använder primärt högra shiften när jag skriver dessutom och tycker om att vila högra lillfingret på just den tangenten. Det blev en väldans massa "pil upp" för varje gång jag skulle använda shift vilket inte var optimalt kanske..
Tror förövrigt att det är min gamla bräda som ligger till försäljning i marknaden nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Det är lugnt, vart dock ett kit för min del, blev billigare än att jaga switchar, pcb, plate, caps och stabs löst..
Denna ifall det är någon som är intresserad, totalsumma på ~1250kr med alu case, alu plate, vita caps som lyser igenom och lila leds

Jag har aldrig kört 65% men har kört kbt pure (stulen bild nedan, fast qwertz ISO) utan någon lycka. Tycker att högra shift blir för svåråtkomlig med pilarna till höger om den, använder primärt högra shiften när jag skriver dessutom och tycker om att vila högra lillfingret på just den tangenten. Det blev en väldans massa "pil upp" för varje gång jag skulle använda shift vilket inte var optimalt kanske..
Tror förövrigt att det är min gamla bräda som ligger till försäljning i marknaden nu

http://cdn.overclock.net/0/03/03cce811_4575314_20130520052822.jpeg

Ser ut som ett roligt litet byggprojekt. Vet du om det går att köra TMK på den Kinabrädan? Du fr gärna återkoppla när du knåpat ihop allt. Dock ser ju capsen horribla ut

Ett kbt pure hade aldrig funkat för mig heller. Blir stressad av layouten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gray:

Ser ut som ett roligt litet byggprojekt. Vet du om det går att köra TMK på den Kinabrädan? Du fr gärna återkoppla när du knåpat ihop allt. Dock ser ju capsen horribla ut

Ett kbt pure hade aldrig funkat för mig heller. Blir stressad av layouten

Absolut, har byggt några tidigare faktiskt. Har en kina-hhkb som jag precis fått att funka, med samma pcb som ovan Det går ypperligt att köra TMK/TKG och flasha om det Har sån beslutsångest över vilka brädor jag ska behålla, börjar bli rätt mycket på hyllan nu..
Kina-HHKB, riktig HHKB, 60% iso med split rshift/fn och del/backspace samt ett ducky TKL-tangentbord som jag för tillfället använder..

Permalänk
Medlem

XDA Milestone?? Ser misstänkt likt ut ett annat kit...

https://world.taobao.com/item/541420486418.htm?fromSite=main

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@dorf_se: I och med valutamarknadens svar på USAs presidentval har dock incitamenten att köpa billiga SP-Kinakopior minskat drastiskt

Skämt åsido är kineserna ovanligt sena på kopieringsmaskinen. Matt3o har dessutom hintat om Granite High Contrast som ser riktigt läckert ut. Synd bara att det är DSA.

Permalänk
Medlem

@Khers: High contrast har jag missat. Länk? Jag har jagat Cherry tangenter ett tag nu.

Jag har provat mina Cherrytangenter på mitt Filco ett tag nu och kommit fram till att jag inte gillar det. Granite på svarta och Cherry på blåa säger jag. Cherry-tangenterna tog i lysdioderna på mitt Code så det har jag inte kunna testa.

Sen är jag med i LeandreN's köp nu igen. Han verkar ju vara den enda som kan få Gon att leverera. Då blir det 82g's Clear. Ska bli intressant å testa Cherry på dem. Sen är det ju R6 när den kommer så jag kan få prova SA på mina tangentbord.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Granite HC

Som sagt, snyggt men inget för mig. Jag håller mig till Cherry-profil på mina Cherry-brädor (och till vintage blacks...). Jag har också plocat upp en GON PCB genom LeandreN. Låt oss hoppas att det funkar även denna gång. Jag har dock sett att han lär ha plockat in extrahjälp för att fixa PCBerna.

För mig blir det, som vanligt, ~60g vintage blacks i ett X60. Once you go (vintage) black you never go back

Permalänk
Medlem

@Khers, det har du säkert svarat på förut, men vad är ditt intryck av Gateron Blacks (i jämförelse med Vintage Blacks)? Beställde en uppsättning Gaterons vid ett svagt tillfälle, så håller på att samla delar till att bygga en bräda med dom (blir lubed och stickered). CPTBadAss har talat väldigt gott om dom.

Permalänk
Medlem

@Applet: Jag har bara erfarenhet av en tidig generation av Gaterons (de med mjölkigt hus) som jag köpte efter att ha sett just CPTBadAss hylla dem. Även om jag tycker det är trevliga brytare (bra mycket trevligare än nya Cherry MX), tycker jag inte de kommer upp i nivå med vintage blacks.

Tittar man på linjära brytare handlar det mycket om hur "len" brytaren är och där ligger Gateron bra; väl så bra som en vintage black stock. Med lite välapplicerad smörja gillar jag dock vintage black bättre än Gateron black, men det är nyanser.

Det är egentligen först när man väger in andra saker till en helhet som de halkar ordentligt efter, i min mening. I mitt fall handlade det primärt om stora variationer i fjäderkonstant mellan brytare från samma batch och påse, vilket kändes lite väl lågbudget. Jag byter dock rutinmässigt alla fjädrar (mycket beroende på att vintage blacks är för tunga för min smak – Gateron black passar mig betydligt bättre – men framförallt eftersom nästan alla brytare i gamla brädor har dioder inuti brytarna som måste bort och då måste jag öppna brytaren i alla fall), men lågbudgetkänslan är svår att bli av med. Det kan dock hända att Gateron gjort något åt det sedan dess, de har ju trots allt ändrat nästan allt annat i sina brytare.

Gällande klistermärken är väl gängse uppfattning att de varken gör till eller från på Gaterons brytare (högst tveksam effekt även på Cherry om du frågar mig) då dessa tydligen skall vara tillverkade med lägre toleransnivåer i huset vilket skall eliminera svaj.

Efter mitt enda test av Gaterons är jag inte benägen att släppa mina vintage Cherry MX Black, framförallt inte med tanke på att prisskillnaden är negligerbar mellan dem. Det enda man skall hålla lite koll på är att man köper brytare från "rätt" år (Cherrytangentbord tillverkade innan 1988 är svårare att åldersbestämma, man får gå märkningar på ICs). Vid tre tillfällen verkar det ha hänt saker med Cherrys produktionslina (någorlunda verifierat av Cherry själva tydligen, jag minns dock inte vem det var som sade det, kanske var det Chyros). De bästa är tillverkade någon gång före Berlinmurens fall. Brytare från nittiotalet är fortfarande riktigt bra, framförallt om man kommer över något riktigt välanvänt, men inte riktigt lika bra. Runt 1998 sker nästa försämring, men jag har ett exempel på ett tangentbord tillverkat 1999 som fortfarande är bra så i de krokarna är det lotto. De som är tillverkade runt 2000 är inte speciellt roliga längre, men de slår nya brytare ordentligt på fingrarna, så mellan ca 2000 och idag har det skett ytterligare en försämring men jag har inga datapunkter på det och är inte så värst sugen på att skaffa mig det heller

I och med det som står ovan inses lätt att det är betydligt enklare att använda sig av Gateronbrytare då de finns tillgängliga i handeln, men är man nörd så är man och då kan man lika gärna löpa linan fullt ut! Det bästa är väl dock, som vanligt, att bilda sig en egen uppfattning kring vad man gillar och inte fästa så mycket vikt vid vad någon fåne säger på ett internetforum

Det blev visst till en liten essä nu igen...

Permalänk
Medlem

@Khers Tack för ett mycket utförligt svar! Jag håller med om att man lika gärna kan löpa linan ut, det är ju roligare med Vintage Blacks, mer genuint (och kräver endast lite mer arbete/tålamod att skaffa). Jag kommer att köra med de Gaterons jag har till detta bygget då jag redan har dom, blir det några fler linjära byggen så blir det kanske Vintage.

Variationer i fjädrarna är framförallt det jag hört folk klaga på ang. Gaterons (och allmän QC), kanske byter ut dom när jag ändå håller på...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Khers :
Vad blir då skillnaden om du smörjer och byter fjädrar i gateron vs vintage blacks? Plasten i själva brytaren är ju betydligt mindre skrovlig i gaterons än nya blacks. Men hur jämför det sig med vintage?

Jag menar, det är ju inte en rättvis jämförelse om du jämför vintage blacks som är smorda med custom fjädrar vs stock gateron.

Jag har inga vintage blacks tillgängliga längre för test, men tycker att gaterons var långt över mina förväntningar och det är skönt att kunna köra en linjär switch utan att modda den för att den ska bli bra.

Permalänk
Medlem

@huttala: Det kanske inte riktigt framgår av min essä, men det jag försöker skriva är att stock Gateron ≥ stock vintage black; men jag tycker man får ut mer ur en vintage black vid byte av fjäder och applicering av smörja än vad man får ur en Gateron med samma behandling. Skall man vara helt krass är väl jämförelsen efter applicerad smörja och byte av fjäder är mer rättvis

I övrigt kan jag inte annat än hålla med; Gaterons är oväntat bra från fabrik och det finns egentligen väldigt lite anledning att modda dem.

Permalänk
Medlem

Trevligt med 11.11 salen på aliexpress, jag har en påse gröna gaterons och costar stabs som jag borde göra något med, kollade in Satan GH60 PCB eftersom 34 Dollar för PCB'n verkade som en bra deal, men jag kunde inte läsa något om ISO support men det kanske är samma bräda som alla andra eller har jag missat något?

Ett case lär det nog bli också

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gosnat:

Trevligt med 11.11 salen på aliexpress, jag har en påse gröna gaterons och costar stabs som jag borde göra något med, kollade in Satan GH60 PCB eftersom 34 Dollar för PCB'n verkade som en bra deal, men jag kunde inte läsa något om ISO support men det kanske är samma bräda som alla andra eller har jag missat något?

Ett case lär det nog bli också

Det är samma PCB för ISO. Den kan hantera massor av olika layouter!

Permalänk
Medlem

@Khers: Var köper du fjädrarna som du sätter i dina vintage blacks?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Jag undrar om man kan fynda gamla mekaniska tangentbord från skolor eller kontor. Hur vanligt var dessa förr? Jag minns att när jag gick i grundskolan kunde jag dra av capsen och flytta runt bokstäverna. Detta behöver kanske inte betyda att det var mekaniskt, men "Den skriver Y när jag trycker på D" från en lärare är ett citat jag inte glömmer

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Jag har ett lager av fjädrar jag köpt på mig från SPRiT när han varit responsiv.

@Sweaty_Llama: Det var standard tills dess membranen tog över på nittiotalet. Det har med andra ord funnits en hel del tangentbord i skolor, kontor och liknande och vi som var vid medvetande vid den tiden har använt dem (ett IBM Model M var det första jag lär petat på, men jag var allt för ung för att själv minnas det (päronen lär enligt deras utsago ha gjort sig av med sin PS/2a under nittiotalet när PC ersattes av Mac efter Mac efter Mac)). Att hitta något i en skola eller på ett kontor är dock osannolikt då utrustningen fasades ut för så pass länge sedan och i samband med det antingen skrotades eller skickades till ett mindre välbeställt land.

Jag letade runt universitet när jag började jobba och det mest intressanta jag hittade var ett Cherry G83, det säger väl det mesta. Jag vet att det finns folk som åker runt till återvinningsstationer utomlands, men jag har inte hört talas om någon som gör det i Sverige. Det är väl möjligen där man skulle kunna ha viss framgång.