Sveriges Annonsörer och Rättighetsalliansen svartlistar delningssajter

Permalänk
Melding Plague

Sveriges Annonsörer och Rättighetsalliansen svartlistar delningssajter

Illegal nedladdning en ständigt aktuell fråga och något många har en åsikt om. Några av dessa är Sveriges Annonsörer och Rättighetsalliansen, som nu svartlistar populära delningssidor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Nästan roligt va man försöker göra istället för att göra bättre tjänster.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Matnyttig lista. Tack och bock!

Permalänk
Medlem

Vad skönt om dom blir reklamfria

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Tack för listan!
Massa godingar där som jag inte kände till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tack för listan!
Massa godingar där som jag inte kände till!

Man undrar... har inte Sweclockers och Rättighetsalliansen nu begått brott då de faktiskt länkat till siter som länkar upphovsrättsskyddat material?

Det är ju vad en torrent site är... en samling länkar, precis som listan i denna artikel.

Permalänk
Medlem

Rättighetsalliansen, haha. Låter som en direktöversättning från en Marvel-film.

Permalänk
Medlem

Schysst lista!

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Man undrar... har inte Sweclockers och Rättighetsalliansen nu begått brott då de faktiskt länkat till siter som länkar upphovsrättsskyddat material?

Det är ju vad en torrent site är... en samling länkar, precis som listan i denna artikel.

Länkarna är ju inte klickbara så de klarar sig nog, annars hade det blivit fängelse i Danmark för hela högen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Man undrar... har inte Sweclockers och Rättighetsalliansen nu begått brott då de faktiskt länkat till siter som länkar upphovsrättsskyddat material?

Det är ju vad en torrent site är... en samling länkar, precis som listan i denna artikel.

Jag ser inga länkar i den listan. Bara text. Ingen hyperlänk.

Skrivet av headphone.ninja:

Rättighetsalliansen, haha. Låter som en direktöversättning från en Marvel-film.

Haha! Fick mig ett gott skratt där. Tackar!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hur vore det om de som ställer upp på det här hamnade på en "köp ej här" lista själva?
Något för en flitig pirat att skapa.

@ enbom. Du kanske har blivit svartlistad?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur det här skulle kunna ha någon som helst dämpande effekt på fildelningen.

En lista på svartlistade siter, som alltså får uppmärksamhet, och därigenom mer trafik, och blir på så sätt mer relevant för utländska annonsörer istället. Inte så smart tänkt, men de förtjänar det.

Jag har en kompis som inte kände till alla sidor på listan, så hen fick några nya sidor att kolla upp

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jag ser inga länkar i den listan. Bara text. Ingen hyperlänk.

@Klubba

Ahh kanon.

Då ska ja se till att göra en lös text till alla torrenter istället. Så länge det inte är en länk, så måste det då vara lagligt. Att man sen kan kopiera den och klistra in den är bara en slump... och att @rektor kunde använda dessa "text" fält, som länkar är härmed totalt irrelevant.

PS. Märker du sarkasm, eller måste man skriva den? DS.

Min poäng är inte att jag vill Sweclockers ska i finkan, utan att det är en jädrigt fin linje mellan länk (klickbar) eller en text med exakt samma info, som du måste kopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Hur vore det om de som ställer upp på det här hamnade på en "köp ej här" lista själva?
Något för en flitig pirat att skapa.

@ enbom. Du kanske har blivit svartlistad?

I see what you did there. Svartlistad har jag varit länge på det mesta.

Skrivet av Paddanx:

Ahh kanon.

Då ska ja se till att göra en lös text till alla torrenter istället. Så länge det inte är en länk, så måste det då vara lagligt. Att man sen kan kopiera den och klistra in den är bara en slump... och att @rektor kunde använda dessa "text" fält, som länkar är härmed totalt irrelevant.

Go for it! Sen om rättighetsinnehavarna ser det som länkar eller inte vet jag inte.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag ser inget problem med det här. Man får väl välja vart man ska annonsera sina grejer fritt?

Skrivet av headphone.ninja:

Rättighetsalliansen, haha. Låter som en direktöversättning från en Marvel-film.

Justice League är väl ändå DC?

Permalänk
Medlem

Fast företagen som är medlemmar i Sveriges annonsörer annonserar ändå inte på dessa sajter. Förutom möjligtvis casumo. 99% av de som annonserar på dessa sajter är redan rätt halvskumma företag.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Vilken fin reklam för dessa sidor av sweclockers!

Och nu kommer säkert massor att vilja annonsera där när trafiken ökar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Man undrar... har inte Sweclockers och Rättighetsalliansen nu begått brott då de faktiskt länkat till siter som länkar upphovsrättsskyddat material?

Det är ju vad en torrent site är... en samling länkar, precis som listan i denna artikel.

Faller på att torrent är lagliga eftersom det som du säger bara är en länk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Fin lista, jag som bara visste om thepiratebay.

Permalänk

Mycket intressant lista......

Permalänk
Medlem

Vad bra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Man undrar... har inte Sweclockers och Rättighetsalliansen nu begått brott då de faktiskt länkat till siter som länkar upphovsrättsskyddat material?

Det är ju vad en torrent site är... en samling länkar, precis som listan i denna artikel.

Nja Google länkar ju till många fildelningsiter. Man kan ju tom söka efter bästa om man vill där. Det är ju lite skillnad på att tillhandahålla själva funktionen samt databasen över delat material mot att bara uppge namn eller adress till en sida som gör det.

Annars kan man ju extremdra det och anklaga internetleverantörerna för brott då de ger dig möjlighet att komma åt en miljö där det finns massor av upphovsrättsskyddat material i fritt omlopp. De länkar ju in ditt lokala nätverk på internet.

Men som du sagt, det är lite av en gråzon. Gränsen måste dock dras någonstans för vad som är rimligt och det är i dagsläget att tillhandahålla länkar direkt till material, vilket torrentlänkar är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bästa pris på ALF Små kloka Barn På Piratäventyr

Haha

Permalänk

Kanoners, har letat efter lite alternativ sedan KAT dog

Permalänk
Medlem

Tråkigt att rättighetsalliansen fortsätter sprida sitt hat. Riktiga näthatare är vad de är så som de hatar internet. Haters gonna hate.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det ändå bara kunde finnas en motsvarighet till Spotify, fast för filmindustrin så hade alla problem varit ur vägen..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Blev ju rena dagistråden det här! Sluta försvara er snålhet med att det inte finns några bra alternativ eller att ni tycker att det är för dyrt att hyra film. Det finns massor av billiga och bra tjänster som erbjuder mängder av bra film till ett fast pris per månad. Och att hyra de senaste filmerna kostar inte mer än 39-49:- i bra kvalitet och erbjuds av massor av väl fungerande sidor. Då bidrar du dessutom till att det produceras mer bra film och håller dig garanterat på rätt sida om lagen.

Tråkigt att se hur folk streamar olagligt material från olika småskumma sajter. Ja, du kanske inte är olaglig, men någonstans i kedjan är det inte legalt. Så hur du än försöker att slingra dig, så medverkar du till brott när du streamar från dreamfilm och andra "länksajter". Blir extra kul när någon vräker ur sig "Va skönt om de inte vill annonsera på dessa sidor mer, för då slipper vi ads." Synd bara att du glömde att de här sajterna tjänar stora pengar på... luft?, vatten?, avgifter för filmtittande?, fel svar! De tjänar pengarna på just ads! Inga ads, inga filmer.

Det är ingen mänsklig rättighet att ha råd att hyra massor av nya filmer varje månad. Lika lite som det är det att kunna äta oxfile varje månad. Men inte fan tjuvar du oxfilen på ICA ett par gånger i veckan...

Inte samma sak säger du, jo nästan. För snart är all film för hemmabruk digitalt distribuerad. Och var ska då filmbolagen tjäna sin pengar om det är ok att kopiera deras investeringar på 400 miljoner eller så. Bio kan knappast stå för hela kakan. Men det har du som aldrig betalar för film inte råd med ändå, eller hur ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Faller på att torrent är lagliga eftersom det som du säger bara är en länk.

Skickades från m.sweclockers.com

Notera att detta torrent siter jagas... trots att det bara är en länk. Därav min kommentar.

Skrivet av jawik:

Nja Google länkar ju till många fildelningsiter. Man kan ju tom söka efter bästa om man vill där. Det är ju lite skillnad på att tillhandahålla själva funktionen samt databasen över delat material mot att bara uppge namn eller adress till en sida som gör det.

Annars kan man ju extremdra det och anklaga internetleverantörerna för brott då de ger dig möjlighet att komma åt en miljö där det finns massor av upphovsrättsskyddat material i fritt omlopp. De länkar ju in ditt lokala nätverk på internet.

Men som du sagt, det är lite av en gråzon. Gränsen måste dock dras någonstans för vad som är rimligt och det är i dagsläget att tillhandahålla länkar direkt till material, vilket torrentlänkar är.

Det är en enorm gråzon, och google plockar bort 1000-tals av dem varje dag, pga DMCA. Google gör ju exakt detta... den tillhandahåller en funktion att hitta exakt rätt site för att hitta det du vill ha, lagligt eller inte (alla sökmotorer gör det).

Och för inte länge sedan så postades detta:
http://www.sweclockers.com/nyhet/22651-eu-domstolen-hyperlank...

Så var exakt man drar lagligheten, är frågan... Är det lagligt att göra en lista eller sökmotor som söker igenom torrentsiter, som i sig innehåller "olaglig data"?
Frågan är hur du tolkar just denna domen, för de har gett oss alla en lista på torrentsiter, många siter som vi inte ens kan hitta eller ska kunna hitta på tex google, då de har tagits bort.

Som sagt.
Förstå mig rätt här... jag är lite rädd för att denna listan kan vara olaglig, då just listan pekar på torrentsiter som just sätts på denna lista, för att de illegalt delar filer. Det är som att göra reklam för dem...

Jag diskuterar inte åsikten om det ska vara lagligt eller inte, utan mer frågan, var är denna gräns. För den är absolut inte så självklar som folk verkar tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Justice League är väl ändå DC?

Syftar han på Justice League så är ju inte "league" allians utan liga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveakungen:

Blev ju rena dagistråden det här! Sluta försvara er snålhet med att det inte finns några bra alternativ eller att ni tycker att det är för dyrt att hyra film. Det finns massor av billiga och bra tjänster som erbjuder mängder av bra film till ett fast pris per månad. Och att hyra de senaste filmerna kostar inte mer än 39-49:- i bra kvalitet och erbjuds av massor av väl fungerande sidor. Då bidrar du dessutom till att det produceras mer bra film och håller dig garanterat på rätt sida om lagen.

Tråkigt att se hur folk streamar olagligt material från olika småskumma sajter. Ja, du kanske inte är olaglig, men någonstans i kedjan är det inte legalt. Så hur du än försöker att slingra dig, så medverkar du till brott när du streamar från dreamfilm och andra "länksajter". Blir extra kul när någon vräker ur sig "Va skönt om de inte vill annonsera på dessa sidor mer, för då slipper vi ads." Synd bara att du glömde att de här sajterna tjänar stora pengar på... luft?, vatten?, avgifter för filmtittande?, fel svar! De tjänar pengarna på just ads! Inga ads, inga filmer.

Det är ingen mänsklig rättighet att ha råd att hyra massor av nya filmer varje månad. Lika lite som det är det att kunna äta oxfile varje månad. Men inte fan tjuvar du oxfilen på ICA ett par gånger i veckan...

Inte samma sak säger du, jo nästan. För snart är all film för hemmabruk digitalt distribuerad. Och var ska då filmbolagen tjäna sin pengar om det är ok att kopiera deras investeringar på 400 miljoner eller så. Bio kan knappast stå för hela kakan. Men det har du som aldrig betalar för film inte råd med ändå, eller hur ;).

Okej, säg mig. Vart man man finna dessa filmer helt lagligt:
The Infiltrator
The Secret Life of Pets
Finding Dory

Tre omåttligt populära filmer som ännu inte finns tillgängliga i Sverige, där enda vägen att få tag på dessa är genom den illegala vägen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500