Permalänk

Strömma spel till TV

Jag skulle vilja sitta i soffan och spela ett par PC spel och undrar vad som ger bäst prestanda men inte kostar skjortan. Vill få fram bild och ljud från datorn till teven och kabelväg är det ca 12-15m men avståndet "fågelvägen" är drygt 3 meter. Så HDMI, Steam Link eller liknande är vad jag funderat över.

Undrar dock om 15m HDMI klarar 1080p/60Hz eller tappar den mycket i dem längderna? Steam Link ligger ju i liknande pengar som en HDMI kabel men funkar dem bra? Fungerar de flesta spel? Nu är det visserligen bara bilspel och kontroll spel jag tänkt spela. FPS kör jag gärna på datorn.

Om Steam Link förespråkas, pallar min router det, trådlöst dvs? ASUS RT-AC66U

Permalänk
Medlem

Jag kör 15meter Hdmi i 1080p till min projektor utan några som helst problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har hmm 20-30m hdmi och usb2 kablage som fungerar prima 1080p@60Hz

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Kollat på flera HDMI kablar i dem längderna och alla tycks ligga runt 2,25GB/s och stödja 1080i. Medan kortarde ligger på runt 10GB/s och 1080p. Stämmer det? Eller kan jag köpa vilken som och köra 1080p/60Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Jag skulle vilja sitta i soffan och spela ett par PC spel och undrar vad som ger bäst prestanda men inte kostar skjortan. Vill få fram bild och ljud från datorn till teven och kabelväg är det ca 12-15m men avståndet "fågelvägen" är drygt 3 meter. Så HDMI, Steam Link eller liknande är vad jag funderat över.

Undrar dock om 15m HDMI klarar 1080p/60Hz eller tappar den mycket i dem längderna? Steam Link ligger ju i liknande pengar som en HDMI kabel men funkar dem bra? Fungerar de flesta spel? Nu är det visserligen bara bilspel och kontroll spel jag tänkt spela. FPS kör jag gärna på datorn.

Om Steam Link förespråkas, pallar min router det, trådlöst dvs? ASUS RT-AC66U

En nVidia shield TV och gamestream från datorn.
Inte nog med att du får med en bra handkontroll (brukar bundlas med), du får dessutom en mediaspelare av världsklass.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

En nVidia shield TV och gamestream från datorn.
Inte nog med att du får med en bra handkontroll (brukar bundlas med), du får dessutom en mediaspelare av världsklass.

Säkert bra men kostar rätt mycket. Synd att jag nyss köpt ATV 4

Permalänk

Köpte en 20m HDMi kabel från kina på ebay. Fungerar hur bra som helst 1080p 60hz. Tror jag gav 200kr med frakt.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

SteamLink kör jag själv. Fungerar finfint med alla spel jag testat. Även icke SteamSpel (Witcher 3 via GOG Galaxy) har jag testat och det fungerar om jag lägger till spelen i Steam. Dock är ju bildströmmen komprimerad och det går att se lite artefakter om man tittar noga.

Hdmi lär ju ge den bästa bilden och ljudet. Du måste troligtvis ändra primärskärm och ljudinställningar varje gång du vill spela dock. Och kontrollen måste kopplas till datorn.

Kan ju tillägga att jag även kör Steamlink in i förstärkaren och sedan 15M Hdmi till projektorn. Funkar finfint.

Tillägg
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Kollat på flera HDMI kablar i dem längderna och alla tycks ligga runt 2,25GB/s och stödja 1080i. Medan kortarde ligger på runt 10GB/s och 1080p. Stämmer det? Eller kan jag köpa vilken som och köra 1080p/60Hz?

Aktiv HDMI kabel som min är fungerar fint i 1080p/60Hz över 20m

Skrivet av Pentagram:

SteamLink kör jag själv. Fungerar finfint med alla spel jag testat. Även icke SteamSpel (Witcher 3 via GOG Galaxy) har jag testat och det fungerar om jag lägger till spelen i Steam. Dock är ju bildströmmen komprimerad och det går att se lite artefakter om man tittar noga.

Hdmi lär ju ge den bästa bilden och ljudet. Du måste troligtvis ändra primärskärm och ljudinställningar varje gång du vill spela dock. Och kontrollen måste kopplas till datorn.

Kan ju tillägga att jag även kör Steamlink in i förstärkaren och sedan 15M Hdmi till projektorn. Funkar finfint.

Finns aktiva USB2 kablar upp till 30m. Min är runt 20-30m (kommer inte ihåg exakt mått). Så jag ansluter kontrollen till usb hubben vid TVn. Då jag bara har en monitor och TV så ändras ljudet/bilden varje gång jag slår på/av TVn automatiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Hittade en Supra HP100 12m för 300kr på Blocket. Hittar dock ingen info om den men är det en High-Speed kabel? Annars har jag bara hittat en Deltaco för 174kr och en InLine för 349kr. Läst att längre kabel gärna bör vara lite bättre kvalitet. Sant eller inte vet jag dock inte, vill bara inte lägga pengar på skrot men inte heller betala överpris.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

En nVidia shield TV och gamestream från datorn.
Inte nog med att du får med en bra handkontroll (brukar bundlas med), du får dessutom en mediaspelare av världsklass.

Vid närmare eftertanke verkar det bli lite billigare att köra Nvidia Shield än HDMI. Säljer jag bara min ATV 4 så är det ett par hundra att lägga till för att få en Shield. Men kan man spela ALLA spel eller bara Nvidia Shield spel? Tänker mig Dirt Rally och kommande RE7 osv. Är bilden komprimerad likt Steam Link eller är det full HD/60fps som gäller?

NetFlix och TV4 Play verkar ju funka med Shield så den biten är ju löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Vid närmare eftertanke verkar det bli lite billigare att köra Nvidia Shield än HDMI. Säljer jag bara min ATV 4 så är det ett par hundra att lägga till för att få en Shield. Men kan man spela ALLA spel eller bara Nvidia Shield spel? Tänker mig Dirt Rally och kommande RE7 osv. Är bilden komprimerad likt Steam Link eller är det full HD/60fps som gäller?

NetFlix och TV4 Play verkar ju funka med Shield så den biten är ju löst

Osäker på spelkompatibiliteten faktiskt.
Bilden är väldigt bra, men den påverkas ju såklart av nätverksprestandan.
Full HD i 60 FPS är absolut möjligt, även över WiFi.
nVidia hävdar ju t.o.m. at 4K skall vara möjligt.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Osäker på spelkompatibiliteten faktiskt.
Bilden är väldigt bra, men den påverkas ju såklart av nätverksprestandan.
Full HD i 60 FPS är absolut möjligt, även över WiFi.
nVidia hävdar ju t.o.m. at 4K skall vara möjligt.

Det blev en Shield faktiskt men som vanligt är det alltid strul, kontrollen var helt död så måste börja med att ladda den före jag ens kan prova något. Försökte logga in på Wi-Fi men då dog den, även med USB kabeln i.

Angående Wi-Fi funkar min router för HD i 60 FPS? Har en ASUS Router som ska ge 900Mbps 2.4/5Ghz. Avståndet är bara ett par meter och funkar streama Full HD med ATV i vart fall. Dock är mitt internet inte det bästa, ADSL nu men blir 4G sen när dem lägger ner telelinan. Ska ju ändå bara streama offline spel så kanske kvittar vad jag har för internet.

F.ö tycker du Shield är en bättre media enhet än ATV 3/4? Apple TV ger mig två saker, Netflix, iTunes och streama film från datorn, men jag måste alltid göra om alla filer till MP4 för att det ska fungera, vilket brukar ta 30-60 min, sjukt jobbigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Det blev en Shield faktiskt men som vanligt är det alltid strul, kontrollen var helt död så måste börja med att ladda den före jag ens kan prova något. Försökte logga in på Wi-Fi men då dog den, även med USB kabeln i.

Angående Wi-Fi funkar min router för HD i 60 FPS? Har en ASUS Router som ska ge 900Mbps 2.4/5Ghz. Avståndet är bara ett par meter och funkar streama Full HD med ATV i vart fall. Dock är mitt internet inte det bästa, ADSL nu men blir 4G sen när dem lägger ner telelinan. Ska ju ändå bara streama offline spel så kanske kvittar vad jag har för internet.

F.ö tycker du Shield är en bättre media enhet än ATV 3/4? Apple TV ger mig två saker, Netflix, iTunes och streama film från datorn, men jag måste alltid göra om alla filer till MP4 för att det ska fungera, vilket brukar ta 30-60 min, sjukt jobbigt!

Tror inte ens att ATV är med i racet när bästa mediaspelare skall krönas.
Kodi är nog det som gäller som mediaspelare på Shielden.
Och shielden stöder ju AC, så bandbredd skall det finnas.

Att behöva ladda en apparat innan man kan använda den kan man ju knappast kalla för "strul" imo

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Tror inte ens att ATV är med i racet när bästa mediaspelare skall krönas.
Kodi är nog det som gäller som mediaspelare på Shielden.
Och shielden stöder ju AC, så bandbredd skall det finnas.

Att behöva ladda en apparat innan man kan använda den kan man ju knappast kalla för "strul" imo

Okej. Nja ATV är väl basic, men fungerar riktigt bra för de jag velat ha den till. Haft andra som WDTV osv men alltid strulat. Nädå, ladda batteri är väl inte hela världen. Nu har jag provat Shilden och snuskigt snabb är den men blev besviken på bildkvaliten med GameStream. Ändrat till 1080P 60 men såg inte rätt ut ändå. Sen har jag bara halv täckning på WiFi trots 3 meter mellan routern och helt utan väggar (samma rum) Så jag kanske satsar på HDMI istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Okej. Nja ATV är väl basic, men fungerar riktigt bra för de jag velat ha den till. Haft andra som WDTV osv men alltid strulat. Nädå, ladda batteri är väl inte hela världen. Nu har jag provat Shilden och snuskigt snabb är den men blev besviken på bildkvaliten med GameStream. Ändrat till 1080P 60 men såg inte rätt ut ändå. Sen har jag bara halv täckning på WiFi trots 3 meter mellan routern och helt utan väggar (samma rum) Så jag kanske satsar på HDMI istället

Bilkvaliten kan tydligen påverkas av flera saker, kolla in:
https://forums.geforce.com/default/topic/840710/shield-tv-gam...

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Bilkvaliten kan tydligen påverkas av flera saker, kolla in:
https://forums.geforce.com/default/topic/840710/shield-tv-gam...

Förstår det men när jag inte får full täckning med Wi-Fi så känns det sådär, har ingen skit router heller. Kontrollen tyckte jag inte riktigt om, föredrar XBONE faktiskt även om jag läst att många tycker Shield har bättre. Nä tacka vetja gamla hederliga kablar, inte mycket som kan strula

Undrar dock om jag kan skicka ljud via HDMI till min TV om det är anslutet mot mit GTX 1060?

Permalänk
Avstängd

tror jag har 12 eller om det är 15 m hdmi nått billigt skit som jag gav en hundring för och funkar prima att köra 60hz spel på tv´n brukar även sitta vid datorn och spela medans tjejen kollar spelandet på tv´n om man kör rpg och funkar med bra att köra klonat över båda skärmar ...har 2st uppsättningar tangentbord ett vanligt med mus en trådlös uppsättning som kostade som kitt 159kr tangentbord + mus som funkar till soffan och är bara slänga i usb stickan till det och köra om man vill sitta där

sen har jag ytterligare ett alternativ och är usb förlängnings "ebay 30kr eller nått" kabel till kontrollen så kan sitta med den i soffan med ^^ och har även ett fjärde och är att man kör mobilen som kontroll men tycker dom är lite retarded så enda vi kört så är risk och monopol och enklare spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Förstår det men när jag inte får full täckning med Wi-Fi så känns det sådär, har ingen skit router heller. Kontrollen tyckte jag inte riktigt om, föredrar XBONE faktiskt även om jag läst att många tycker Shield har bättre. Nä tacka vetja gamla hederliga kablar, inte mycket som kan strula

Undrar dock om jag kan skicka ljud via HDMI till min TV om det är anslutet mot mit GTX 1060?

Ingen aning hur ditt WiFi är konfigurerat.
Kanske finns en del att hämta med lite basala tweaks.

Permalänk

Blev en 15m HDMI som jag hittade hos min grossist som jag vet inte säljer skrot. Funkar hur bra som helst för drygt 400kr och hittade även en USB förlängningskabel som funkade hemma! Mycket bättre(stabilare) än Shield.