Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Dammade av LCD-2n. Driver den från högtalarterminalerna på min Yamaha RDS-440. Klart bästa matchningen jag hittat för LCD-2n. Sjukt mycket trevligare än någon dedikerad hörlursförstärkare jag testat.

För klassiskt tycker jag nog inte att Elear orkar ända fram. Ljudbilden är de enda jag kan finna som jag upplever är bättre på Elear hära. Annars är Elearen inte alls lika homogen genom registrena och har inte lika naturlig ton med klassiska instrument. Särskilt fioler får stå tillbaks. Elear gör absolut beundransvärda försök att hänga med i basen jämte LCD-2n. Skiljer inte mycket i där vare sig i kvantitet eller kvalitet dock LCD-2n känns lite mer effortless trots allt. Främst i mellanregistret LCD-2n vinner mark.

Komfortmässigt så märks de 100 grammen för en som tröttar ut nacken med alla möjliga aktiviteter racing, VR kontorsstolssittande sen musiklyssning utanpå de men ingen större skillnad i komfort på min skalle Dock så gör kassaskåpskänslan och designen att man nästan tycker de är värt de. Något bättre på skallen är den i alla fall.

Snabbtestat lite med min Motorola X 2014 men de var ingen vidare match. Får sätta min gamla ipod touch på laddning. Min dr beats solo dre marknadsförda HP DV 7 laptop lät dock riktigt bra. Hade noll koll på vilket ljudkort den hade vid inköp till mitt försvar

Med tanke på rörförstärkarbiasen så lär den användas stationärt till 100 %.

Nu har man rejäla lyxproblem....

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Damn asså, börjat lyssna på Hugh Laurie som gjort en del covers på blue låtar. De är ärligt talat de första blues låtarna som jag verkligen gillar och det är inte bara för att jag är ett house fan! Någon som har mer bra blues låtar? Antingen energirika eller lugna. Jazz hade varit kul med

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Biturbo:

Tack. Det kommer bli ett par 650 då jag tycker att de låter mycket trevligt.

Har du möjligen något tips på en bra DAC/Amp som passar dem?

Vill du ha något riktigt prisvärt som jag tycker står sig väl mot långt dyrare grejer så Geek Out 450, 720 eller 1000. Ska låta bra med HD650. Men du får köra med 3.5mm adaptern tyvärr.

http://m.ebay.com/itm/252617641627

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Pris? Jag har haft dem med Schiit Modi/Magni och en Burson, och jag gillade den sistnämnda betydligt mer. Andra alternativ är t.ex. O2/ODac eller Schiit Jotunheim.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte jättekänslig för priset men vill inte gärna betala mer än ~5k.

Skrivet av Mumu55:

Vill du ha något riktigt prisvärt som jag tycker står sig väl mot långt dyrare grejer så Geek Out 450, 720 eller 1000. Ska låta bra med HD650. Men du får köra med 3.5mm adaptern tyvärr.

http://m.ebay.com/itm/252617641627

Skickades från m.sweclockers.com

Den där verkar ju vara riktigt smidig för när man är ute på vift om inte annat!

Vilken "ska" man ha av dem då? Ingen av dem var ju direkt dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jo som jag skrev så påverkar de ljudet vilken utimpedans jag kör med dock gör den samma grej oavsett impedans. Jag menar att större delen är själva förstärkarens komponenter och impedansen är en mindre justering.

Hmm ok, så även HD800 påverkas mer av bytet av förstärkare, än bytet mellan säg 30->100->300 ohm?
Där ser man, kanske större skillnader på förstärkare än jag trodde.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har hittills inte hittat två förstärkare som låter lika i alla fall. Nu har jag inte aktivt försökt hitta de heller. Ska jag försöka gissa vilken som vart mest neutral så är de nog holographic ear one. Svenskt värt att kolla upp http://www.holographicaudio.com/products/5/ear-one.html.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Enigma ur Elearen det är f-n i mig inte verkligt hur bra de är. Tonaliteten ur lurarna fungerar verkligen här och vilket röj! Kan banne mig ta på ljudet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha hjälp med en sak. Har beställt Sennheiser HD650 som jag kommer komplettera med Modmic. Har även tänkt beställa ett par Audioengine a5+ till skrivbordet och min fråga är hur jag ska koppla/driva allt smidigast? Vill helst koppla in hörlurar samt mic ifrån skrivbordet då datorn står längre ifrån. Kan man även skifta smidigt mellan högtalare och hörlurar/mic vore det kanon.

Kollat lite på en mixer "Yamaha AG03" som jag kan lösa det åt mig. Men kommer det bli bra? Förstärker den ljudet tillräckligt?

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Otroligt svårt att hitta ett par hörlurar till ett vettigt pris. Space One tar de 4000kr vilket jag tycker är för mycket, då kan jag nästan mer tänka mig att lägga lite fler slantar på till exempel Shure SRH 1540 som ser väldigt bekväma ut.

Det som gör att jag är tveksam till KEF Space One är brusreducering och jag tycker mjuka kuddar är skönare än läder utifrån det jag har provat.

Permalänk
Medlem

Yamaha EPH-100 för portabelt? Gammal klassiker grymt prisvärde. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935282

Har vart nöjd med min NAD HP 50 Viso men något har hänt efter att man lyssnar på Elearen så känns den närmast trasig med noll dynamik! Har i omgångar vart och försökt rycka i sladdar för att se vad fasen är fel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maLakai:

Skulle vilja ha hjälp med en sak. Har beställt Sennheiser HD650 som jag kommer komplettera med Modmic. Har även tänkt beställa ett par Audioengine a5+ till skrivbordet och min fråga är hur jag ska koppla/driva allt smidigast? Vill helst koppla in hörlurar samt mic ifrån skrivbordet då datorn står längre ifrån. Kan man även skifta smidigt mellan högtalare och hörlurar/mic vore det kanon.

Kollat lite på en mixer "Yamaha AG03" som jag kan lösa det åt mig. Men kommer det bli bra? Förstärker den ljudet tillräckligt?

Du kan göra på flera olika sätt beroende på vad du prioriterar, ett usbljudkort på skrivbordet som sköter allt, en dac som driver högtalarna och en hörlursförstärkare kompletterat med nått ljudkort för mikrofonen. Ett försteg som driver högtalare och lurar och mikrofonen kopplad i datorns ljudkort. En mixer med eller utan integrerat ljudkort är också en möjlig lösning. Det handlar i slutänden om vad det får kosta och om hur bra och flexibelt det ska vara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Skulle vilja ha hjälp med en sak. Har beställt Sennheiser HD650 som jag kommer komplettera med Modmic. Har även tänkt beställa ett par Audioengine a5+ till skrivbordet och min fråga är hur jag ska koppla/driva allt smidigast? Vill helst koppla in hörlurar samt mic ifrån skrivbordet då datorn står längre ifrån. Kan man även skifta smidigt mellan högtalare och hörlurar/mic vore det kanon.

Kollat lite på en mixer "Yamaha AG03" som jag kan lösa det åt mig. Men kommer det bli bra? Förstärker den ljudet tillräckligt?

Budget? Sound Blaster X7 har allt du behöver och lite till. Ingångar för mic och hörlurar på framsidan. På baksidan finns till passiva högtalare samt line out om du kör aktiva. Plus lite grejer till. Har aldrig provat själv men läst från folk som kör HD650 och X7 och är väldigt nöjda.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Yamaha EPH-100 för portabelt? Gammal klassiker grymt prisvärde. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935282

Har vart nöjd med min NAD HP 50 Viso men något har hänt efter att man lyssnar på Elearen så känns den närmast trasig med noll dynamik! Har i omgångar vart och försökt rycka i sladdar för att se vad fasen är fel.

Snackar vi prisvärde så kika här

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Skulle vilja ha hjälp med en sak. Har beställt Sennheiser HD650 som jag kommer komplettera med Modmic. Har även tänkt beställa ett par Audioengine a5+ till skrivbordet och min fråga är hur jag ska koppla/driva allt smidigast? Vill helst koppla in hörlurar samt mic ifrån skrivbordet då datorn står längre ifrån. Kan man även skifta smidigt mellan högtalare och hörlurar/mic vore det kanon.

Kollat lite på en mixer "Yamaha AG03" som jag kan lösa det åt mig. Men kommer det bli bra? Förstärker den ljudet tillräckligt?

Både Sound Blaster E5 och Sound BlasterX G5 har ju faktiskt också allt du behöver.

Permalänk
Medlem

@buddaz: Jag har varit sugen på SRH1540 ett bra tag, så jag tycker att du kan köpa dem och ge ett utlåtande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@buddaz: Jag har varit sugen på SRH1540 ett bra tag, så jag tycker att du kan köpa dem och ge ett utlåtande.

Mja, det är ju rätt basiga lurar med lite u-formad frekvenskurva. Inte riktigt buddaz grej skulle jag tro

(själv skulle jag jättegärna testa dem! Det jag inte riktigt gillar är priset och distortionen på basen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har era fidelio x2 tappat färg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Har era fidelio x2 tappat färg?

Näe, tror jag inte?
Menar du typ flagnat, eller mer bleknat?
(tror ingendera gäller mina)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mja, det är ju rätt basiga lurar med lite u-formad frekvenskurva. Inte riktigt buddaz grej skulle jag tro

(själv skulle jag jättegärna testa dem! Det jag inte riktigt gillar är priset och distortionen på basen)

Jo, jag har förstått det så också men för min del så hade det varit ett rätt bra komplement till mina HD800S.
Tror dock inte att de är så basiga som många framställer dem som (de är ju slutna, så det blir onekligen basigare), men jag har inte hört dem själv så det är en ren spekulation.
Vad menar du med distortion på basen? Är det något som de facto är ett problem, eller är det något som någon på SBAF/Head-fi har sett i en frekvenskurva? Det är/var ju t.ex. ett himla tjat om "sekundär harmonisk distortion" på HD800S efter att Tyll nämnt det, men det är ju det som bl.a. gör dem så mycket "bättre" än HD800 imho.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jo, jag har förstått det så också men för min del så hade det varit ett rätt bra komplement till mina HD800S.
Tror dock inte att de är så basiga som många framställer dem som (de är ju slutna, så det blir onekligen basigare), men jag har inte hört dem själv så det är en ren spekulation.
Vad menar du med distortion på basen? Är det något som de facto är ett problem, eller är det något som någon på SBAF/Head-fi har sett i en frekvenskurva? Det är/var ju t.ex. ett himla tjat om "sekundär harmonisk distortion" på HD800S efter att Tyll nämnt det, men det är ju det som bl.a. gör dem så mycket "bättre" än HD800 imho.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett julklappsprojekt så jag är inte sugen att betala allt för mycket för något som klämmer och gör ont. Lyssnar inte direkt på bastung musik, ändå bra med korrekt bas. Har inte direkt superlyssnat på Shure lurarna mest bara provat lite hastigt, vart bekväma. Skall studera vidare vad som finns. Sonus lurarna ser fina ut, däremot är ju frågan hur dem är angående bekvämlighet.

Permalänk
Proffsmobbare

Slängde ihop ett ställ som matchar Momentum bättre.

Aluminium och bambu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Slängde ihop ett ställ som matchar Momentum bättre.

Aluminium och bambu.

http://oi64.tinypic.com/rk9ct4.jpg

Ser riktigt bra ut!

Hade behövt ett nytt ställ till mina Audeze LCD-2 Rosewood... Någon som har tips på ett passande för en rimlig peng?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Ser riktigt bra ut!

Hade behövt ett nytt ställ till mina Audeze LCD-2 Rosewood... Någon som har tips på ett passande för en rimlig peng?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är en rimlig peng? Jag kör på Woos och tycker det är grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Vad är en rimlig peng? Jag kör på Woos och tycker det är grymt.

100-1.000 kr

Har du länk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Snackar vi prisvärde så kika här

Ja de är ju nästan gratis att testa. Hur låter de i jämförelse med EPH-100

Spenderat dagen förutom att lyssna lite också testa ljudläckaget. Denna recension och någon till har hävdat att den skulle inte läcka lika mycket utåt som inåt http://audio-head.com/focal-elear-headphone-review/ "Another interesting benefit of the aluminum-magnesium driver is that there is surprisingly little outward sound leakage. This is a very open headphone; you can see right through it as shown in the photos. I expected it to leak as badly as the Hifiman HE-1000 or Sennheiser HD800 but that is not the case. I was told by Focal that this is because any metallic driver tends to have a much stronger impulse inwards than outwards, causing almost no outward sound to be generated. There is, of course, some inward leakage of outside sounds, but that’s to be expected with any open headphone."

Audiellt har jag inte hört någon reell skillnad i ljudläckage jämte LCD-2n. Kör jag ljudet ur en kanal täcker drivaren med handen och mäter med SPL mätaren på utsidan får jag nära samma db värde. Elears konstruktion är ju så öppen som någon så jag vet inte hur de lyckats få för sig att den skulle läcka mindre än HD 800 ex?

Kört LCD-2n för musik där Elear imponerat och det här är definitivt en sidgradering. Elearen har mer diskantenergi och är lite mer öppen versus LCD-2ns mer homogena ljud och "större bas". Pick your poison men de spelar helt klart i samma liga
Hjärnan har ställt om sig nu i alla fall nu saknas ingen bas ur Elearen. LCD-2n har en lätt edge här orkar gräva djupare men de är close.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

100-1.000 kr

Har du länk?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.wooaudio.com/products/wahps2.html

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Hittar dessvärre ingen svensk återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

@oatp1b1: Hittar dessvärre ingen svensk återförsäljare.

Nope, det finns ingen men det är ju bara att beställa från sidan? Bör landa under 1000 inkl tull och frakt. Ett annat alternativ är ju Omegaställen, de finns på diverse hifibutiker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SexMachine: Jag är också nyfiken på hur du menar. Har läst många som fått exemplar där kuddarna läcker färg och färgar av sig om de får ligga ett tag. Mina X1 gjorde samma sak några månader. https://youtu.be/SvrDhs-Tkm8

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av CROE:

Ser riktigt bra ut!

Hade behövt ett nytt ställ till mina Audeze LCD-2 Rosewood... Någon som har tips på ett passande för en rimlig peng?

Skickades från m.sweclockers.com

Snabbkoll på aliexpress. Ohmega format stativ i alryl, 15$ Inkl frakt.

Mvh