Skrivet av Herr Kantarell:
@Paddanx: Det ligger säkert något i det du säger men jag tror du överdriver också. Säljer man för dåliga minnen skulle det bli mängder av garantiärenden.
Tror det är mer du som inte ser var som skett de senaste åren. Önskar verkligen jag överdrev, tro mig. Men du skulle bli rädd om du såg hur illa det är. Titta på en helt ny Crucial BX200 eller Sandisk SSD, så ser du bad blocks direkt i dens SMART data ofta börjar på flera 100-1000 st. Detta är som tillverkaren av SSDn har testat innan du ens fick disken. Och som sagt... båda dessa tillverkar sitt eget NAND, hur illa är då inte det NAND de inte vill ha?
Och det blir en sjuk helkottas massa garantiärenden, men tänk efter lite nu. Du köpte ett SD kort för säg 100kr... spara du kvittot? De flesta slänger det ganska snabbt... och när det då pajar efter 6 mån, så sitter du där.
Notera dock att även om de har 50%-75% "defekta" celler, innebär inte att de återstående 25-50% inte fungerar. Dessa celler kan fungera hur bra som helst i flera 100 P/E. Så 16GB med säg 200 P/E är trots allt 3,2TB data. Men som du själv säger, den sprider inte ut skrivningarna vidare bra, och har ingen aktiv garbage collection, så du kan sällan använda det fullt ut. Problemet ligger i att kontrollern är betydligt sämre på att hantera fel. Och skulle META data på dem hamna på en skadad cell... är det ofta kört.
Dessutom har mängder av SSD diskar testats där de kan läsa över 10TB utan nån försämring. (ja även budgetdiskar)
Jag antar att du menar skrivas. För normalt sett (om de inte har spänningsurladdning iaf) så kan du läsa en NAND cell biljoner gånger utan att ens påverka den. Men skrivning är en annan sak, och visst.. 10TB inga problem. Men låt oss titta på lite matte nu.
120GB disk (minsta SSDn idag de flesta ens skulle titta på).
10TB skrivning, med låt oss säga usel kontroller och Write amplification på skyhöga 4x, så den skriver egentligen 40TB. 40000/120 = 333 skrivningar per cell, i snitt. Detta är en barnlek för de flesta SSDer, och vi räknade som sagt med värsta fall scenario. Så.. detta kräver inte mycket mer än vad SD korten hade förr i skrivcyklar iaf. Tittar vi på större diskar som 500GB så behövs ännu färre P/E för samma nivå, och det är just den storleken och folks låga behov som har gjort att vi fått dessa billigare enheter med sämre NAND idag.
Så jag påstår inte att 10TB är något problem för en SSD. Det jag påstår är att från tex Intel 520 med 5000 P/E cykler, per cell, har vi gått till ynka 500 P/E på tex Sandisk Ultra II (som Nordichardware också testade till döds), där 520 fanns i 60-120-240 och tom 480GB version (fanns udda 180/360 också), medan ultra 2 finns i 120-960GB. Så 1/10 av skrivtåligheten, med max 2x storleken... det kallar jag försämring.
Adata SP550/BX200 är också 500 P/E, men med LDPC (ECC teknik) så kan de pressa detta till ca 1500 uppskattade skrivcykler. Kan dock meddela att båda dessa diskar (som en medlem på Sweclockers har testat och fortsätter att testa ordentligt än), har stora problem med både cell läckage (volt drift) och även temperatur förändringar. Jag får hans test data, och det är jag tacksam för. Och SD-kort har inte dessa ECC nivåer, utan får klara sig på betydligt sämre teknik.
Så... om detta "låg kvalité" NAND sitter i dessa SSDer, så vill man nog inte ens veta vilket skit som sitter i USB stickor som kostar en bråkdel av vad dessa gör när NANDet är 75-90% av en SSDs kostnad. Även om det vore exakt samma, så är det utan SSDns ECC teknik och de små storlekarna väldigt klent jämfört. Och förr så hade USB/SD kort detta 500P/E NANDet för sina USB/SD-kort, så vad tror du sitter i dem nu när konsument SSDer har 500P/E och bad blocks?
Jag syftade på "icke kina" SD-minnen. Kina SD kort är en helt annan sak.
Där fuskas det massor och där håller jag med om att flashen är av sämre kvalitet.
Ett vanligt trick har varit att ta ett chip snabbt minne och resten skräp och sälja det som Typ 10 SD-kort fast det egentligen inte är det.
Kan lova dig att även Kingston, Sandisk och Samsung, de 3 vanligaste USB minne/SD-kort tillverkarna gör exakt samma sak. Har Sandisk/Kingston USB minnen som är 10 år gamla som fungerar perfekt än, men halv dussin nyare (1-2 år gamla) som inte lever än (finns en hel del trådar om det också om du vill läsa).
De tar billigaste skräp NANDet de inte kan sälja bättre och gör minneskort av dem. Skillnaden är att förr, var detta skräp-NAND inte så illa. Och man behövde 2 st kretsar för tex en 8GB modul så man fick ändå rätt fungerande paket. Idag när NAND paket är 32-64GB (eller större) vardera, så tar de mer trasiga till att göra de mindre storlekarna istället.
Självklart har de övre klasser på detta också, men samtliga enklare kort... är rent skit, oavsett märke. Och det är tyvärr inte direkt överdrift...