Permalänk

Korrupt microSD

Ett MicroSD uppför sig minst sagt märkligt. Innehåll kan inte raderas... alls. I den mobila enhetens filhanterare ser det först ut som att det fungerar (filer och mappar försvinner), men när jag sätter i det igen är allt fortfarande kvar. Med kortet i datorn ger det dock inte ens intrycket av att fungera. I Utforskaren saknas t.o.m. "Ta bort" och "Klipp ut" i snabbmenyn. Att formatera i plattan fungerar inte. Där avmonterar det bara kortet och monterar det igen. Försök att formatera i datorn resulterar i "Kan inte slutföra formateringen."

Nu har jag nyss lärt mig att "återställa" ett korrupt SD-kort med CMD och DISKPART. Men kommandot CLEAN verkar inte göra vad det ska. Först fick jag meddelandet "Datafel, CRC-fel, Cyclic Redundancy Check". Efter ett par ytterligare försök stod det dock att kortet hade rensats (men allt filinnehåll var fortfarande kvar).
Efter det är alla volymalternativ inaktiva i Windows diskhanterare... Acronis DiskDirector visar en helt tom och oformaterad partition, men försök att ta bort eller formatera den sade bara "Cannot find the selected volume or disk." Volymen verkar vara borta, men filinnehållet sitter fortfarande som etsat... och kan öppnas utan problem.

Ska jag anse det vara kört helt och hållet eller är det någon som sitter inne med några andra tips?

Permalänk
Medlem

Det du menar är att filsystemet verkar vara korrupt isf, det kan du lösa genom att formatera minnet i vilken enhet som helst. Om det inte fungerar på 2+ enheter så är det trasigt. VIlket innebär att inget program i världen kan hjälpa dig. Funkar det inte i datorn, telefonen eller paddan så kasta skiten å köp nytt Är det Dyrt (stort) minne så prova garantin.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Det du menar är att filsystemet verkar vara korrupt isf, det kan du lösa genom att formatera minnet i vilken enhet som helst. Om det inte fungerar på 2+ enheter så är det trasigt. VIlket innebär att inget program i världen kan hjälpa dig. Funkar det inte i datorn, telefonen eller paddan så kasta skiten å köp nytt Är det Dyrt (stort) minne så prova garantin.

Att det inte kan formateras betyder inte nödvändigtvis att det är trasigt bortom reparation. Det man kan göra när det inte ens vill låta sig formateras är att i DiskPart sopa rent det från allt(!)... och "börja om från början". Se https://www.youtube.com/watch?v=KWUM6iwPKvA

(Videon visar USB, men samma procedur används även på minneskort. Valde denna bara för att pratade bättre engelska än dom jag hittade som visade med SD-kort.)

Permalänk
Medlem

@Runarsson:
Nä är ju inte självklart att den är trasig. Men oavsett så tycker jag att den borde gått att läsa i datorn. Om det nu skulle bero på filsystemet/partitionerna. Om det skulle lösa sig med att rensa partitionenstabellen å göra en ny..tjah funkar det så kanon! Har dock aldrig provat. Då mina inte går att läsa alls när det är problem med dem. Dock har jag haft liknande problem med USB minnen. Då har det funkat att göra som du sa.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runarsson:

Att det inte kan formateras betyder inte nödvändigtvis att det är trasigt bortom reparation. Det man kan göra när det inte ens vill låta sig formateras är att i DiskPart sopa rent det från allt(!)... och "börja om från början". Se https://www.youtube.com/watch?v=KWUM6iwPKvA

(Videon visar USB, men samma procedur används även på minneskort. Valde denna bara för att pratade bättre engelska än dom jag hittade som visade med SD-kort.)

Filsystem som filer, som partitions info. Om du inte kan skriva, så kan du inte heller radera något.

Att det inte kan formateras eller ens tömmas med "clean" kommandot innebär antingen skrivskyddat media, eller att det är kaputt. Skrivskyddning sker ibland när deras kontroller inte får rätta på skrivningarna, och väljer att låsa minnet istället för att krascha helt, så du kan rädda din data.

SD-kort idag är slit och släng. De har enormt fåtal skrivningar och kvalitén är som återgummerade däck. De håller ett tag, och utan förvarning, poff, så åker de.

Tänk på att även om du får igång det... hur pålitligt tror du det är när det väl har fått problem?

Permalänk
Medlem

Prova med SD formatter från https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/
Det är det officiella programmet för att formatera SD kort.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem, för mig var det bortom räddning. Skrev till komplett och de skickade ett nytt genast!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@Runarsson:
Nä är ju inte självklart att den är trasig. Men oavsett så tycker jag att den borde gått att läsa i datorn. Om det nu skulle bero på filsystemet/partitionerna. Om det skulle lösa sig med att rensa partitionenstabellen å göra en ny..tjah funkar det så kanon! Har dock aldrig provat. Då mina inte går att läsa alls när det är problem med dem. Dock har jag haft liknande problem med USB minnen. Då har det funkat att göra som du sa.

Att LÄSA filerna är inga problem, trots att DiskPart faktiskt lyckats med CLEAN ett par gånger (säger den själv). Men det är som om allt etsats fast som ett mönster i golvet och CLEAN bara sopar bort dammet från det.

Med innehållet kvar och läsbart och det låga priset på nytt kort är ju detta ingen katastrof. Den mer svidande (och kanske även vanligare) kraschen är ju när allt innehåll går förlorat, medan detta endast(!) gjorts oskrivbart... ett "MicroSD-ROM" får det väl kallas nu.

Nytt kort är redan beställt (förmodligen i postlådan idag). Jag tänkte bara att det inte skulle skada med ett reservkort om detta kunde fixas. Om inte annat kanske man kunde få lära sig ännu mer nytt om någon här hade fler tricks i bakfickan. (Hela DiskPart-proceduren var ju ny för mig och även om det inte fungerade nu, kanske den nya kunskapen visar sig värdefull nästa gång.)

Permalänk

@Runarsson: har du testat med linux eller på mac det har fungerat för mig när inget annat fungerat.

Permalänk
Medlem

Kanske prova med SD Card Formatter, https://www.sdcard.org/downloads/formatter_4/ ?

Permalänk
Medlem

Har också ett kort som beter sig exakt likadant. Gick heller inte rädda hur många olika program eller system jag provade att formatera eller rädda kortet från. Tyvärr blev jag i samband med detta av med massa semesterbilder jag tagit på Kuba. Men efter ett samtal till Dustin så skickade de mig ett nytt utan att jag ens behövde skicka in det gamla. Så all heder åt dem.

Permalänk

Jag ska testa allt som skrivs här. Dock hade jag redan inställningen som Paddanx beskriver ovan. Efter allt detta härjande i DiskPart och med en diskhanterare i Windows som visar en sak medan Acronis som visar något annat... och partitioner som är friska och formaterade här men tomma och oformaterade där... skulle jag nog aldrig lita på det och bara ha det som en "nödreserv".

Men tack ändå. Ju mer man lär sig desto bättre. Jag har ändrat syn på hela den här kraschen. Med alla filer kvar (från mötesprotokoll till familjebilder), är pengarna för nytt kort det enda som gått förlorat... så när man får lära sig en massa nytt här, börjar man till och med se det som värt pengarna.

Tack alla för alla tips!!

Permalänk
Hedersmedlem

Strunta i detta minneskort. Risken är att du tror att du får det att funka men att det sedan rasar och att du blir av med viktiga filer. Köp ett nytt, kopiera över det du vill behålla och släng detta kortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

SD-kort är soptunnan där flash-minneschippen som inte gick att sälja någon annanstans hamnar.

Är det problem med dom - kassera, får man korrupta filer efter en kort tid, kassera

Ha aldrig långtidförvaring av filer i dessa - se till att göra kopia fortast möjligt tex. efter en fotografering.

Det finns ingen felkontroll eller mediafel-hantering på dessa i gränssnittet på samma sätt som det finns för SSD, HD, optomedia, floppydisk med checksummor och felrättning och ger blockering istället för felaktig data om en sektor är svårläst, och det är lätt att få silent error med SD-minne ( fel som inte upptäcks medans mediat läses av).

Dom är tom. sämre än floppydiskar i tillförlitlighet på sin tid - för en floppydisk sa i alla fall till när en sektor var oläsbar...

---

SD-minne har gått från att vara tänkt högkvalitativ media (där man var så säker över detta med felfrihet att man inte ens implementerat felhantering för mediafel i protokollet) till riktig skräpmedia för att man stoppar in så erbarmligt dålig flash i dessa...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

SD-kort är soptunnan där flash-minneschippen som inte gick att sälja någon annanstans hamnar.

Är det problem med dom - kassera, får man korrupta filer efter en kort tid, kassera

Ha aldrig långtidförvaring av filer i dessa - se till att göra kopia fortast möjligt tex. efter en fotografering.

Det finns ingen felkontroll eller mediafel-hantering på dessa i gränssnittet på samma sätt som det finns för SSD, HD, optomedia, floppydisk med checksummor och felrättning och ger blockering istället för felaktig data om en sektor är svårläst, och det är lätt att få silent error med SD-minne ( fel som inte upptäcks medans mediat läses av).

Dom är tom. sämre än floppydiskar i tillförlitlighet på sin tid - för en floppydisk sa i alla fall till när en sektor var oläsbar...

---

SD-minne har gått från att vara tänkt högkvalitativ media (där man var så säker över detta med felfrihet att man inte ens implementerat felhantering för mediafel i protokollet) till riktig skräpmedia för att man stoppar in så erbarmligt dålig flash i dessa...

Ok var har du för bevis på detta? Har haft flera sådana här minnen i mina telefoner och inte ett enda har gått till de sälla.
Dock är alla minnen jag köpt från Samsung om det nu kan vara någon skillnad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

---

Nja nu hittar du allt på. Inget skräp flashminne, men finns en del problem.

Alla flash celler har dock en begränsad antal skrivningar. SLC bäst, TLC och MLC sämre.

Problemet med SD-minnen då? Jo
1) Dessa flashminnen har ingen smart flashskrivning som SSD har. Så där en SSD försöker sprida ut skrivningarna över minnescellerna så gör inte ett SD-kort det. Vilket gör att en och samma cell kan få väldigt många skrivningar.
2) En SSD håller också koll på (wear) dess korrupta celler och räknar bort dem (storleken på disken krymper), det gör inte ett SD-kort utan det blir istället korrupt data. (precis som du är inne på)
(Det kanske är möjligt att formatera med ett filsystem som håller koll på detta)
3) Det tråkiga är när File Allocation Table i ett SD-kort går sönder av för många skrivningar. Då går det inte ens att läsa vad som finns på kortet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Ok var har du för bevis på detta? Har haft flera sådana här minnen i mina telefoner och inte ett enda har gått till de sälla.
Dock är alla minnen jag köpt från Samsung om det nu kan vara någon skillnad.

Om de går sönder har nog mer att göra med apparaten de sitter i. Jag har en Garmin GPS som käkar SD-minnen medan jag har andra prylar där de aldrig går sönder, tex min Nikon kamera. Bottom line är dock att det inte finns mycket till säkerhetsfunktioner i ett SD-minne som det finns i SSD, så börjar de strula så är de förbrukade. Ingen mening att hålla på att försöka rädda ett minneskort som kostar så lite som de gör idag, för risken är stor att de går sönder igen och att du blir av med data.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nja nu hittar du allt på. Inget skräp flashminne, men finns en del problem.

Alla flash celler har dock en begränsad antal skrivningar. SLC bäst, TLC och MLC sämre.

Problemet med SD-minnen då? Jo
1) Dessa flashminnen har ingen smart flashskrivning som SSD har. Så där en SSD försöker sprida ut skrivningarna över minnescellerna så gör inte ett SD-kort det. Vilket gör att en och samma cell kan få väldigt många skrivningar.
2) En SSD håller också koll på (wear) dess korrupta celler och räknar bort dem (storleken på disken krymper), det gör inte ett SD-kort utan det blir istället korrupt data. (precis som du är inne på)
(Det kanske är möjligt att formatera med ett filsystem som håller koll på detta)
3) Det tråkiga är när File Allocation Table i ett SD-kort går sönder av för många skrivningar. Då går det inte ens att läsa vad som finns på kortet.

Det tråkiga är att både han och du har rätt.

Det NAND som tillverkarna gör (dvs Intel/Micron, Samsung, Toshiba/Sandisk, SK Hynix) är både av olika kvalité men också olika defekt beroende på deras tillverkning. De kan ha bättre/sämre P/E pga var de var i kislet, och de kan ha defekter i tillverkningen som gör icke användbara celler. Dessa är dock de enda som tillverkar NAND och de enda som kan få "perfekta" NAND celler om någon inte verkligen betalar överpris för dem.

Med dagens 2D 14-15-16nm NAND är det extremt få celler som blir 100%. Dessa tar tillverkarna (ovan) och sätter i enterprise klassade enheter för premium pris. Det bättre NANDet, men inte helt perfekt hamnar i high-end SSDer hos denna tillverkare.

Därefter så är det en fråga mellan, har de egen budget klass eller inte, och här är var alla andra 3:e part tillverkare får sitt NAND. De köper det NAND som tillverkarna inte vill ha, eller om de betalar så bra att de får lite bättre NAND än tillverkaren tjänar på att sälja sin egen budget disk med det. I denna nivå kommer ev vissa tillverkares SD/USB och liknande flashminnen, men endast de dyraste "pro/ultra/superduper" korten, då NANDet är dyrt än.

Sen efter det börjar bad blocks och enormt många defekter komma in i bilden, och här kommer 3:e part budget SSDer som köper NANDet på öppna marknaden. Detta NAND är än relativt användbart och med rätt kontroller, helt okej, trots att det är defekt och skadat.

Det NAND som inte säljs här (pga det är för dåligt) hamnar lägre ner i pris och till slut köps av USB/SD kort tillverkare och säljs som relativt vanliga USB minnen, och extrem budget SSDer (typ Kina tillverkare oftast). De slänger ihop detta med en (som du säger) billig, enkel och usel kontroller. Så här är vi nere på ofta kraftigt defekta celler med så illa som 100MB skador per GB. Därav att många USB minnen/SD kort här kan ha varierande storlek mellan 2 annars identiska moduler. Men vi pratar ändå ofta större 32-64GB eller liknande minnen, då NANDet är mestadels intakt.

Det NAND som inte hamnar där hamnar i små budget SD/USB minnen. Dvs de som är 4-8-16GB tex får en trasig 32GB modul som har 50-75-85% skadade celler. Man slänger inget mao.

I din 2) så har du ett litet fel. SSD har reservsektorer och extra utrymme som normalt används för OP/prestanda. Detta offras innan SSDn "minskar i storlek" så att säga. SD/USB minnen dock har inte detta, utan när den kontrollen hittar fel (vilket den gör) så minskar storleken istället när den tar bort celler ur drift. Har själv haft USB minnen och SD kort som tappat några MB i storlek efter de haft problem och formaterats.

Du har rätt dock i att SD kortet inte håller reda på wear på cellerna, men SSDn använder också cellerna till döds, och dagens budget SSDer har badblocks i rätt stort antal redan innan du packat upp den.

Så... jo.. SD kort är skräp. Och dagens budget SSDer är banne mig inte långt från det. Allt i jakten på billigare för att folk ska köpa skiten.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det ligger säkert något i det du säger men jag tror du överdriver också. Säljer man för dåliga minnen skulle det bli mängder av garantiärenden. Dessutom har mängder av SSD diskar testats där de kan läsa över 10TB utan nån försämring. (ja även budgetdiskar)

Jag syftade på "icke kina" SD-minnen. Kina SD kort är en helt annan sak.
Där fuskas det massor och där håller jag med om att flashen är av sämre kvalitet.
Ett vanligt trick har varit att ta ett chip snabbt minne och resten skräp och sälja det som Typ 10 SD-kort fast det egentligen inte är det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Det ligger säkert något i det du säger men jag tror du överdriver också. Säljer man för dåliga minnen skulle det bli mängder av garantiärenden.

Tror det är mer du som inte ser var som skett de senaste åren. Önskar verkligen jag överdrev, tro mig. Men du skulle bli rädd om du såg hur illa det är. Titta på en helt ny Crucial BX200 eller Sandisk SSD, så ser du bad blocks direkt i dens SMART data ofta börjar på flera 100-1000 st. Detta är som tillverkaren av SSDn har testat innan du ens fick disken. Och som sagt... båda dessa tillverkar sitt eget NAND, hur illa är då inte det NAND de inte vill ha?

Och det blir en sjuk helkottas massa garantiärenden, men tänk efter lite nu. Du köpte ett SD kort för säg 100kr... spara du kvittot? De flesta slänger det ganska snabbt... och när det då pajar efter 6 mån, så sitter du där.

Notera dock att även om de har 50%-75% "defekta" celler, innebär inte att de återstående 25-50% inte fungerar. Dessa celler kan fungera hur bra som helst i flera 100 P/E. Så 16GB med säg 200 P/E är trots allt 3,2TB data. Men som du själv säger, den sprider inte ut skrivningarna vidare bra, och har ingen aktiv garbage collection, så du kan sällan använda det fullt ut. Problemet ligger i att kontrollern är betydligt sämre på att hantera fel. Och skulle META data på dem hamna på en skadad cell... är det ofta kört.

Dessutom har mängder av SSD diskar testats där de kan läsa över 10TB utan nån försämring. (ja även budgetdiskar)

Jag antar att du menar skrivas. För normalt sett (om de inte har spänningsurladdning iaf) så kan du läsa en NAND cell biljoner gånger utan att ens påverka den. Men skrivning är en annan sak, och visst.. 10TB inga problem. Men låt oss titta på lite matte nu.

120GB disk (minsta SSDn idag de flesta ens skulle titta på).
10TB skrivning, med låt oss säga usel kontroller och Write amplification på skyhöga 4x, så den skriver egentligen 40TB. 40000/120 = 333 skrivningar per cell, i snitt. Detta är en barnlek för de flesta SSDer, och vi räknade som sagt med värsta fall scenario. Så.. detta kräver inte mycket mer än vad SD korten hade förr i skrivcyklar iaf. Tittar vi på större diskar som 500GB så behövs ännu färre P/E för samma nivå, och det är just den storleken och folks låga behov som har gjort att vi fått dessa billigare enheter med sämre NAND idag.

Så jag påstår inte att 10TB är något problem för en SSD. Det jag påstår är att från tex Intel 520 med 5000 P/E cykler, per cell, har vi gått till ynka 500 P/E på tex Sandisk Ultra II (som Nordichardware också testade till döds), där 520 fanns i 60-120-240 och tom 480GB version (fanns udda 180/360 också), medan ultra 2 finns i 120-960GB. Så 1/10 av skrivtåligheten, med max 2x storleken... det kallar jag försämring.

Adata SP550/BX200 är också 500 P/E, men med LDPC (ECC teknik) så kan de pressa detta till ca 1500 uppskattade skrivcykler. Kan dock meddela att båda dessa diskar (som en medlem på Sweclockers har testat och fortsätter att testa ordentligt än), har stora problem med både cell läckage (volt drift) och även temperatur förändringar. Jag får hans test data, och det är jag tacksam för. Och SD-kort har inte dessa ECC nivåer, utan får klara sig på betydligt sämre teknik.

Så... om detta "låg kvalité" NAND sitter i dessa SSDer, så vill man nog inte ens veta vilket skit som sitter i USB stickor som kostar en bråkdel av vad dessa gör när NANDet är 75-90% av en SSDs kostnad. Även om det vore exakt samma, så är det utan SSDns ECC teknik och de små storlekarna väldigt klent jämfört. Och förr så hade USB/SD kort detta 500P/E NANDet för sina USB/SD-kort, så vad tror du sitter i dem nu när konsument SSDer har 500P/E och bad blocks?

Jag syftade på "icke kina" SD-minnen. Kina SD kort är en helt annan sak.
Där fuskas det massor och där håller jag med om att flashen är av sämre kvalitet.
Ett vanligt trick har varit att ta ett chip snabbt minne och resten skräp och sälja det som Typ 10 SD-kort fast det egentligen inte är det.

Kan lova dig att även Kingston, Sandisk och Samsung, de 3 vanligaste USB minne/SD-kort tillverkarna gör exakt samma sak. Har Sandisk/Kingston USB minnen som är 10 år gamla som fungerar perfekt än, men halv dussin nyare (1-2 år gamla) som inte lever än (finns en hel del trådar om det också om du vill läsa).
De tar billigaste skräp NANDet de inte kan sälja bättre och gör minneskort av dem. Skillnaden är att förr, var detta skräp-NAND inte så illa. Och man behövde 2 st kretsar för tex en 8GB modul så man fick ändå rätt fungerande paket. Idag när NAND paket är 32-64GB (eller större) vardera, så tar de mer trasiga till att göra de mindre storlekarna istället.

Självklart har de övre klasser på detta också, men samtliga enklare kort... är rent skit, oavsett märke. Och det är tyvärr inte direkt överdrift...

Permalänk
Medlem

http://bunniefoo.com/bunnie/sdcard-30c3-pub.pdf

Detta är gammalt - minst 3 år och handlar egentligen om att hacka minneschipen men samtidigt med detta påvisar problemet med kvalitet på minnet och hur mycket som kan manipuleras på 'förpackarsidan' och det har inte blivit ett dugg bättre med tiden.

En av orsakerna att det går åt det hållet är att det är kostsamt för kiselfabrikerna att göra dessa chip - för en 2-d minne så kanske handlar 15 - 25 masker som skall belysa samma bricka, tvättas, etsas/jonimplentera/polykisel, etsas av, på med fotoresist belysas med ny mask.... allt helst utan några defekter alls...

3D-minne skall vi inte tala om - med typ 48 lager minne så är det säkert 200 varv med masker innan brickan är färdig.

Med detta så kan inte tillverkare slänga chip och fortfarande ha ekonomi - utan man sänker priset efter kvalitetssortering mot allt sämre chip så länge någon vill betala för dessa.

---

Så länge det var SLC-minne så kunde de 'dåliga' chippen fortfarande vara ganska bra och höll för rollen som SD-media och USB-minne och det fans utsikt att innehållet kunde bevaras i 10 år. Men idag med MLC-minne så har marginalerna minskat i alla kanter och en USB-minne eller SD räknas inte ha speciellt lång livslängd i konsumentled av tillverkarna och det är närmast idiotiskt/skylla sig själv om man långtidslagrar sina fotografier mm. på SD-minne av modern snitt utan att samtidigt en kopia på mer pålitlig media... till detta är dessa lätta att skada om strömförsörjningen inte är helt stabil/korrekt eller fått ESD-knäppar på olika vägar in, vilket många Raspberry PI-användare har fått erfara. - mao. helt tvärt emot vad som ursprungligen tänktes med SD-mediat...

Sedan skall man inte glömma bort minnesstorleken påverkar - större lagringsvolym ger större sannolikhet till läsfel eftersom bitfelssannolikheten är fortfarande på samma nivå som när hårddiskarna var på 20 MB i storlek 1985 - dvs 1 fel per 1E14 bitar (enterprise-diskar på 1E15 och ibland 1E16 då de har upplåtit mycket mer utrymme av disken för felrättnings-data än desktop/konsumentdiskar).

Skyfflar man bara ett antal GB under mediats livstid så är inte sannolikheten så stor för fel - men skyfflar man många TB så är sannolikheten stor att det blir fel åtminstone någon gång (som förvisso kanske läses rätt vid en andra försök) - det är inte utan orsak som att btrfs och zfs gör checksumma även på datat (och inte bara metadatat) på disken för att upptäcka datakorruption även om ssd/snurrdisken gör vad den kan för att aldrig leverera felaktig data.