Permalänk
Medlem

Hjälp med val av chassi

Hej, skall bygga en ny dator till mig lagom till jul, och har klart för mig vilka komponenter jag skall köpa... Förutom chassit. Känns som en enda stor djungel, speciellt svårt är det att välja när den enda faktorn är ens egna smak och tycke...
Vill ha ett stilrent chassi, med ett stort fönster och PSU shroud (kommer inte på ett svenskt ord för det). Budgeten ligger runt 500-1500kr, men kan gå upp till 2000kr om det finns något toppenchassi i den prisklassen. Vit är att föredra.
Var i början 100% inställd på NZXT H440 v2 white, men tyckte inte riktigt om att fönstret inte är symmetriskt över hela sidan... Så det lutade mer mot NZXT S340 elite white, men nu känner jag att fönstret är för stort... Är inte stormförtjust i att fönstret går hela vägen ner över PSU shroud.
Några rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Har du kollat Fractal s chassin?

Permalänk
Medlem

Joo, men ingendera av dem har PSU shroud, och små fönster :/

Permalänk
Medlem

Corsair Crystal 460X RGB!

Lite för dyrt kanske men jäkligt snyggt. Kanske kör på det själv vid nästa bygge.
https://www.komplett.se/product/899777/datorutrustning/chassi...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliz:

Joo, men ingendera av dem har PSU shroud, och små fönster :/

Jag vet inte hur du definierar "små fönster" men två alternativ kan ju vara Phantekk Eclipse P400 S eller Corsair Carbide Clear 400 C. Jag tror båda har testats eller åtminstone testpilotats relativt nyligen här på swec men testerna får du leta rätt på själv.

Edit: Prisjakt beskriver "PSU shroud" som att chassit har mer än en "värmezon".

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Avstängd

Jag hade rekommenderat ett corsair air 540 väldigt rymmligt och lätt att arbeta med, dock så känns det lite halvplastigt men jag är supernöjd med mitt.

Permalänk
Avstängd

Chassiet är ju egentligen skit samma vad man kör och kommer ner till vad man gillar och värt att tänka på är väll att allt får plats helst vid små chassien och större brukar mer vara en fråga om man vill ha vatten kylning och plats nog för den och skiljer inte mycket på 500kr chassie och 1500kr så ta nått du gillar och över spendera inte utan lägg dom pengarna på hårdvara i stället är mitt tips då det till 99% handlar om utseendetChassie jag gillar

Personligen tycker jag r5 är så jävla tråkig för alla kör dom så hade tagit nått sånt här kanske om jag ville spendera extra men brukar aldrig köpa dyrarare än 500krs själv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast

Phanteks?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Corsair Crystal 460X RGB är jäkligt fin, men känns lite överprisad med tanke på vad man får för pengarna. Tror jag då häldre väljer corsari clear 400c.

Corsair air 540 är tyvärr för bred, annars skulle jag gå med den, verkar riktigt grym!

Zpnk, vilken phanteks är det på bild? Den med dubbla tempererat glas? Kostar väll runt 2000kr antar jag?...

Permalänk
Medlem

@feliz: ser ut att vara en Phanteks Enthoo Pro M Acrylic Window Edition Svart för 899:- på inet. Verkar dock inte finnas i vitt, som de andra exempel du angett, men det kanske inte var ett krav ändå.

Bra fönstersida men övriga sidor på chassit ser (i min mening) ut som skräp, billig estetik med lata mesh-cover i front och top, oavsett om man monterar radiatorer för vattenkylning eller ej.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz