Macbook air 13 2015 externt grafikkort hur?

Permalänk
Medlem

Macbook air 13 2015 externt grafikkort hur?

Vill kunna köra lite spel på en macbook air som jag har via skolan och tänkte då att externt grafikkort är det bästa valet. Hur kan jag köra det och vilken utrustning behöver jag. Datorn är UEFI låst med lösenord av skolan och undrar om man måste göra nåt i UEFI för att få det att funka. Kan jag då växla mellan integrerad och externt grafikkort?

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad jag läst så har inte macOS något stöd för externa grafikkort, utan du måste köra Windows (det kanske blivit bättre i och med Sierra? Oavsett så måste det ju även finnas drivrutiner från grafikkortstillverkaren för att det ska fungera). Är UEFI lösenordsskyddat så kommer du inte kunna starta något annat än just macOS (eftersom även menyn för att starta från en annan disk blir lösenordsskyddad), så det går inte.

EDIT: Verkar som att boxen som länkats ovan inte fungerar särskilt bra med Air: https://support.bizon-tech.com/hc/en-us/articles/210709789-Ma....

Citat:

MacBook Air Early–2015
OS X: Unstable.
Windows: Does not boot.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Vad jag läst så har inte macOS något stöd för externa grafikkort, utan du måste köra Windows (det kanske blivit bättre i och med Sierra? Oavsett så måste det ju även finnas drivrutiner från grafikkortstillverkaren för att det ska fungera). Är UEFI lösenordsskyddat så kommer du inte kunna starta något annat än just macOS (eftersom även menyn för att starta från en annan disk blir lösenordsskyddad), så det går inte.

EDIT: Verkar som att boxen som länkats ovan inte fungerar särskilt bra med Air: https://support.bizon-tech.com/hc/en-us/articles/210709789-Ma....

Det är synd antar väl att jag får ta och spela på min stationära speldator. Ville få lite mer prestanda inom grafik. Den integrerade intel hd kan inte göra mycket går in med jättevarmt tangentbord och väldigt högljudd fläkt.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem

Jag kör eGPU med macOS sierra och Win8.1 (min dator stöder inte win10, går att mecka men orka).

bild1
bild2

Att köra externt grafikkort i sierra är totalt onödigt (enligt mig), iallafall om man har en sån kass dator(mba mid 2011 standard) och gpu (gtx560) som jag.
Det är mer frustrerande att behöva starta om datorn hela tiden för att ladda in det, när man behöver en extra skärm. Brukar köra Thunderbolt2 porten som skickas vidare (googla akitio thunder2, den som bizon modifierar för att använda direkt) genom en vanlig dongel som hdmi skärm. Sen bara använda kortet till windows. Windows krånglar också en del, vid uppstart.

Om UEFI är låst vettetusan om det går, du behöver installera windows på ett lite "speciellt" sätt. Så den är UEFI boot, inte MBR. Annars hittar inte window thunderbolt/grafikkortet.
Sen är det ett j**** massa jobb att få allt att fungera (och bli snyggt, vilket är viktigt). Vet inte om TH3 kommer bli bättre.

Dock fungerar det tillräckligt bra för mig när jag kör CS:GO i windows, 60-70 fps (vilket inte är någon wow-faktor, men bättre än innan).