HDMI till TV men upplösning blir dålig

Permalänk

HDMI till TV men upplösning blir dålig

Har ett GTX 1080 som är kopplat med DP till min skärm (24") och även till min TV (42) med 15m HDMI kabel av bättre kvalitet. Både skärm och TV har en upplösning på 1080p men när jag kör med min TV så blir upplösningen konstig även om den ställer in 1920x1080. Ikonerna på skrivbordet blir skit stora jämfört med vad dem blir på dataskärmen. Svårt att förklara med på skärmen får jag plats med säg 9-10 ikoner på höjden, medan jag bara får plats med runt 5-6 på min TV.

Enda gången det ser bra ut är när jag väljer att duplicera båda skärmarna, men eftersom jag spelar ibland så vill jag inte använda bägge skärmar, antar att det slukar prestanda mer än nödvändigt..

Ett annat fenomen jag upplever är att när jag ser 1080p över HDMI kabeln så hackar bilden då och då, och ibland rivs bilden typ itu under ett halvt ögonblick. Men får inga röda prickar eller andra konstigheter som jag läst kan uppkomma med sämre HDMI kablar. Utan bilden är perfekt, men det är just hacken som stör.

Kabeln i sig är en Gigamedia HDMI 1.4 High-Speed with Ethernet. Som kostar runt 600kr. Inte köpt i butik utan grossist så tycker den borde fungera. Spela med den går bra, men inte film :/

Permalänk
Medlem

Det första problemet handlar om skalningen tror jag, låter som om den är över 100% på TV:n i Windows. Det andra problemet handlar troligen om att kabeln inte riktigt klarar av att skicka signalen över det avståndet. 15 meter är väldigt långt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Det första problemet handlar om skalningen tror jag, låter som om den är över 100% på TV:n i Windows. Det andra problemet handlar troligen om att kabeln inte klarar av att skicka signalen över det avståndet. 15 meter är väldigt långt.

Skalníngen är på 100% i Nvidias kontrollpanel. Det som är så skumt..

Hur kan andras super billiga HDMI kablar fungera bra då med 15m?. Surt om jag måste köpa en Supra, är väl den enda som garanterat klarar av det :/

Permalänk
Rekordmedlem

Att bilden fryser är ju ett tecken på att signalöverföringen inte är ok, 15m hdmi är det inte många som klarar och ditt system klarar det uppenbarligen inte.
Att du får större ikoner när du inte har samma bild på både skärm och tv är ett mjukvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Skalníngen är på 100% i Nvidias kontrollpanel. Det som är så skumt..

Hur kan andras super billiga HDMI kablar fungera bra då med 15m?. Surt om jag måste köpa en Supra, är väl den enda som garanterat klarar av det :/

Klipper TV:n bort en del av bilden så att säga (bildförhållandeinställning i TV:n), eller är allt bara större (skalningsproblem i Windows)?

Kabelbranschen är som den är tyvärr, inte så många som väljer att certifiera sina kablar.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@alex5555: Är mest troligt skalningen i windows som gör att det blir större så det ska vara lättare att se och läsa text.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk

Inget klipps bort av skrivbordet utan allt är som de ska, bortsett från att allt är större då.

Permalänk
Medlem

Va har du för tv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Inget klipps bort av skrivbordet utan allt är som de ska, bortsett från att allt är större då.

Ändra denna till 100 på TVn.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Det första problemet handlar om skalningen tror jag, låter som om den är över 100% på TV:n i Windows. Det andra problemet handlar troligen om att kabeln inte riktigt klarar av att skicka signalen över det avståndet. 15 meter är väldigt långt.

Skrivet av mrqaffe:

Att bilden fryser är ju ett tecken på att signalöverföringen inte är ok, 15m hdmi är det inte många som klarar och ditt system klarar det uppenbarligen inte.
Att du får större ikoner när du inte har samma bild på både skärm och tv är ett mjukvaruproblem.

Alldeles uppenbart att det är någon inställning.
En HDMI kabel fungerar eller fungerar inte alls.

Aldrig varit med om en HDMI kabel som automagiskt går ner från 1080p till 720p, den stannar på den givna upplösningen och visar "ingen signal" om det inte funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Aldrig varit med om en HDMI kabel som automagiskt går ner från 1080p till 720p, den stannar på den givna upplösningen och visar "ingen signal" om det inte funkar.

Nej det är uppenbart att det är kabeln som är problemet gränsen för när det börjar behövas en bättre hdmi kabel ligger kring 5m efter det börjar de bli känsliga vid 10m+ hade jag aldrig köpt en billig kabel då det är att be om problem. Det är heller inte så enkelt att en hdmi fungerar eller inte utan när du ligger på gränsen mellan att ha tillräckligt kraftig signal och för svag så får man ofta problem med att bilden delar på sig eller små prickar som dansar över skärmen. Tyvärr vekar det däremot som många är av samma uppfattning som dig då många spyr ur sig att en digital signal antingen fungerar eller så gör den inte det.

Problemet är inte att upplösningen är ändrad heller utan det rör sig om skalningen som är olika på skärmarna i windows.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Inte helt sant, det kan bli bitfel. Det är inte bara on eller off. Däremot sänks inte upplösning såklart, men det är inget som tyder på att det händer heller.

Visa signatur

Permalänk

När jag väljer Display 2 (TV) i Windows skärminställningar så går det inte ändra ett skvatt. Inte upplösning eller skalning. Allt är grå markerat av någon anledning. Fungerar dock ändra för skärmen.

Det enda som går att ändra är i Nvidia kontrollpanelen men där är allt 100%. Filmer/spel blir 1080 men inte skrivbordet, går ju att leva med men ser tokigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

När jag väljer Display 2 (TV) i Windows skärminställningar så går det inte ändra ett skvatt. Inte upplösning eller skalning. Allt är grå markerat av någon anledning. Fungerar dock ändra för skärmen.

Det enda som går att ändra är i Nvidia kontrollpanelen men där är allt 100%. Filmer/spel blir 1080 men inte skrivbordet, går ju att leva med men ser tokigt ut.

Prova att ändra när du har tvn som primär skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske lite omständigt men du har ingen möjlighet att flytta datorn närmare tvn och prova med en kortare hdmi sladd?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB