Permalänk
Medlem

Laga eller köpa nytt?

Hej!

Jag har tyckt att det har räckt för det lilla jag spelar, jag byggde det 2012-2013.

Jag har i dagsläget:

PSU: Corsair HX 650 Bronze 80+
MB: Z77 Asrock Extreme4
CPU: Intel Core I5 3570k
CPU Cooler: Noctua NH-D14
Memory: Genesis HyperX 8GB
GFX: Nvidia 660 TI (Gigabyte)
Case: Antec P182

Mitt moderkort verkar ha gått sönder PCI Express porten är helt död, har provat flera saker men får inte igång den.

Vad tycker ni, skulle jag tjäna på en nyare generation av moderkort och CPU? Eller ska jag bara köpa nytt moderkort för socket 1055 som min befintliga CPU har, finns inte så många att välja på längre? Innan moderkortet gick sönder hade jag tänkt att lägga pengarna på ett nytt grafikkort men nu får det gå till en fungerande PCI Express port.

I alla fall, vore intressant att veta vad ni andra tycker.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har väl mer än en PCI-E x16-port? Är alla döda?

Permalänk
Medlem

Vad gör du med datorn??

finns billiga moderkort till 1155, ta då en ny GPU osse..

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du har väl mer än en PCI-E x16-port? Är alla döda?

Ja båda är döda, jag tog ut batteriet ur moderkortet över natten och återställde CMOS, kollat efter dåliga kondensatorer, provat med annat grafikkort. Helt dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Vad gör du med datorn??

finns billiga moderkort till 1155, ta då en ny GPU osse..

Senaste tiden har jag mest spelat Fallout 4 och använder den som generell kontorsdator. Ja ny GPU hade varit roligt, men jag tror inte budgeten håller för både och. Men jag tar gärna emot tips på moderkort till 1055, jag har varit väldigt nöjd annars över mitt Asrock Extreme4.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga att det beror på vad du har råd med. Har du råd med ny burk så är det ju inte fel.

Saker håller inte för evigt och du kan ju återanvända din kylare och låda för att spara en slant ändå och sälj av resten på marknaden som är helt.

Annars om du hittar ett moderkort så är det ju "billigare".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arnen:

Ja båda är döda, jag tog ut batteriet ur moderkortet över natten och återställde CMOS, kollat efter dåliga kondensatorer, provat med annat grafikkort. Helt dött.

Du har bekräftat att GPUn lever eller?

Får du tag på ett annat moderkort finns det ingen anledning att byta CPUn. 3570K fungerar bra, prio ett för din del är grafikkortet.

Permalänk

Tycker att 1155-kort kan vara lite svåra att få tag på, beroende på när andra uppgraderar. Hittar du ett bra begagnat tycker jag du ska köra på det. Och varför inte ny gpu när då ändå är igång

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnen:

Hej!

Jag har tyckt att det har räckt för det lilla jag spelar, jag byggde det 2012-2013.

Jag har i dagsläget:

PSU: Corsair HX 650 Bronze 80+
MB: Z77 Asrock Extreme4
CPU: Intel Core I5 3570k
CPU Cooler: Noctua NH-D14
Memory: Genesis HyperX 8GB
GFX: Nvidia 660 TI (Gigabyte)
Case: Antec P182

Mitt moderkort verkar ha gått sönder PCI Express porten är helt död, har provat flera saker men får inte igång den.

Vad tycker ni, skulle jag tjäna på en nyare generation av moderkort och CPU? Eller ska jag bara köpa nytt moderkort för socket 1055 som min befintliga CPU har, finns inte så många att välja på längre? Innan moderkortet gick sönder hade jag tänkt att lägga pengarna på ett nytt grafikkort men nu får det gå till en fungerande PCI Express port.

I alla fall, vore intressant att veta vad ni andra tycker.

Allt vad gäller PCI-e och minnen är ju kopplat i princip direkt till CPU'n.
Taskig kontakt i sockeln (eller värre, böjda pinnar) kan ge strulande minnen och portar.

Så fram med luppen och ur med CPU'n innan du handlar nytt !
Därmed inte sagt att moderkortet inte kan vara trasigt såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du har bekräftat att GPUn lever eller?

Får du tag på ett annat moderkort finns det ingen anledning att byta CPUn. 3570K fungerar bra, prio ett för din del är grafikkortet.

Nej, jag hade inte nog starkt nätagg i min gamla dator för att kunna testa det. Kan iof mata kortet med nätagget från min trasiga dator och prova. Du har rätt jag bör nog säkerställa att GPU'n är okey. PCI-porten är då bekräftad då jag har provat med ett annat fungerande kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tycker att 1155-kort kan vara lite svåra att få tag på, beroende på när andra uppgraderar. Hittar du ett bra begagnat tycker jag du ska köra på det. Och varför inte ny gpu när då ändå är igång

Ja det lutar åt det :), men som du säger, det är inte lätt att hitta ett begagnat.

Skrivet av Svensktiger:

Allt vad gäller PCI-e och minnen är ju kopplat i princip direkt till CPU'n.
Taskig kontakt i sockeln (eller värre, böjda pinnar) kan ge strulande minnen och portar.

Så fram med luppen och ur med CPU'n innan du handlar nytt !
Därmed inte sagt att moderkortet inte kan vara trasigt såklart

CPU'n har jag inte rört sedan jag monterade den 2012. Så dåliga minnen kan också vara kopplat till en icke fungerande PCI-e?
Ja jag får lyfta ur och kolla. Ska se om jag hittar några andra minnen att prova med, jag har överklockat minnena så det är inte omöjligt att de har gått sönder, dock kört så flera år.

Innan det dog helt hade jag problem med oförklarliga hängningar, men det var inte ofta.

Permalänk
Medlem

Ja det här var minst sagt en intressant vändning. Det andra grafikkortet jag använde för att dubbelkolla PCI-E porten var visst också trasigt! Men har nu fått tag i ett äldre fungerande Radeon och båda portarna fungerar.

Jag har läst om många som har haft problem med Gigabyte kort. Jag tänkte köpa ett nytt grafikkort på Black Friday, vet inte riktigt vad än.

Jag kanske ska starta en ny tråd för vilket grafikkort?

I alla fall stort tack, tur att jag inte köpte nytt moderkort. :). Ert engagemang hjälpte.