MSI avtäcker Geforce GTX 1050 Ti i lågprofil

Permalänk
Medlem

Exakt samma läge som ajp_anton.
Har en HTPC kopplad till TV som även används för spel.
Det gamla GTX 750 kortet har överlevt sig själv men finns inget annat att slänga in.
Detta kortet blir perfekt när man väl kan få tag på det.

Permalänk
Medlem

En löjlig observation, varför har kortet normalprofilbracket på fotona i mediamaterialet, när huvudförsäljningsargumentet är att det är ett lågprofilkort?

Bra skit annars, sparkar nytt liv i äldre HTPC:s till 4k-bruk.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Lågprofil?

tar upp två slots, lågprofil e änna 1 slot i min värld...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Lågprofil?

tar upp två slots, lågprofil e änna 1 slot i min värld...

Lågprofil är vad namnet antyder, lägre kort. Inte nödvändigtvis smalare.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

puhh, nu kanske jag inte behöver uppgradera min dator och ge mina gamla grejer till sonen riktigt än, det var många tusenlappar som man sparade med den här nyheten )

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

En löjlig observation, varför har kortet normalprofilbracket på fotona i mediamaterialet, när huvudförsäljningsargumentet är att det är ett lågprofilkort?

Bra skit annars, sparkar nytt liv i äldre HTPC:s till 4k-bruk.

Dom kommer alltid med normal bracket monterad men sen skruvar man loss den för lågprofilsbruk.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv

Meningslöst kort, borde inte ens ha funnits. Presterar som ett gtx 960. För 300kr mer får man ett 1060 3gb som är ett mycket bättre köp.

Permalänk
Medlem

Men så söt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

smartare att ha den som tillval eller att sätta den längst ner bredvid HDMI

...men då är det ju inte lågprofil längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

Meningslöst kort, borde inte ens ha funnits. Presterar som ett gtx 960. För 300kr mer får man ett 1060 3gb som är ett mycket bättre köp.

1050 Ti LP är inte meningslöst om man är i behov av lågprofil.
Vanliga 1050 Ti kan jag hålla med om att är ganska onödigt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Synd att kortet tar två platser och att DVI-porten inte sitter med flatkabel, nu får det inte plats bredvid ett ljudkort i en HTPC med bara två kortplatser, som min.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

Meningslöst kort, borde inte ens ha funnits. Presterar som ett gtx 960. För 300kr mer får man ett 1060 3gb som är ett mycket bättre köp.

Varför är det meningslöst när det inte finns några low-profile 1060 eller några 1060 som inte behöver extra strömtillförsel?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

nice, fattas verkligen hyffsade låg profils kort just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffis:

Exakt samma läge som ajp_anton.
Har en HTPC kopplad till TV som även används för spel.
Det gamla GTX 750 kortet har överlevt sig själv men finns inget annat att slänga in.
Detta kortet blir perfekt när man väl kan få tag på det.

Inte precis samma läge. Jag spelar inte på datorn, jag använder madVR för att rendera filmer jag tittar på =).

Skrivet av DST:

Lågprofil?

tar upp två slots, lågprofil e änna 1 slot i min värld...

Två slots betyder att det är tjockt. Lågprofil betyder inte att det ska vara tunnt.

Skrivet av Dead poet society:

Meningslöst kort, borde inte ens ha funnits. Presterar som ett gtx 960. För 300kr mer får man ett 1060 3gb som är ett mycket bättre köp.

Visa mig ett 1060 3GB i lågprofil.

Permalänk
Medlem

Detta kan vara en bra uppgradering för folk som sitter med mindre märkesdatorer.

Kan också vara ett bra kort för att bygga en billig spelmaskin i mindre format, för att t.ex. bota Consolitis

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av MightyToni:

såg på MSI sida att de har även en GTX 1050 i LP, färre kärnor och minne men kanske kallare och bättre pris, bäst för HTPC https://www.msi.com/Graphics-card/GeForce-GTX-1050-2GT-LP.htm...

Intressant! Men blir nog denna för mig! Perfekt 4K HEVC Decode HTPC gpu! i combo med M2 SSDn som man har så är det en combo made in heaven! Inga kablar!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Dom kommer alltid med normal bracket monterad men sen skruvar man loss den för lågprofilsbruk.

Jo, är förstås fullt medveten om att det ofta är på det viset, tyckte bara det är lite lustigt att man inte bytt bracket innan fotograferingen, när poängen med kortet man vill framföra är att det är ett lågprofilkort.

För att använda den förbjudna billiknelsen, man visar inte bilder på sedanmodellen när man skryter om kombivariantens lastförmåga

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

smartare att ha den som tillval eller att sätta den längst ner bredvid HDMI

Hur blir det bättre att flytta den? Kortet ventileras ju huvudsakligen i chassit eftersom kåpan slutar långt innan täckplåten. Med tanke hur det sitter monterat och att varm luft stiger så finns det nog inte mycket att vinna på att arrangera om kontakterna. Det kommer inte att gå att minska utrymmeskraven för kortet till en kortplats heller p.g.a. kylaren, så den hamnade nog som sagt där den är minst i vägen.

Det känns märkligt att ha en DVI-kontakt på ett kort som lanseras i slutet av 2016, men å andra sidan är det väl ett kort som riktas till ett segment där folk har lite äldre/sämre hårdvara rent generellt, och det finns ju fortfarande skärmar med DVI-anslutningar.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av ajp_anton:

Inte precis samma läge. Jag spelar inte på datorn, jag använder madVR för att rendera filmer jag tittar på

Använder mig också av madVR på min HTPC, vilka settings har du idag?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Detta kan vara en bra uppgradering för folk som sitter med mindre märkesdatorer.

Kan också vara ett bra kort för att bygga en billig spelmaskin i mindre format, för att t.ex. bota Consolitis
https://www.youtube.com/watch?v=ZQVw95WVLPs

Datorn med SFF-chassit, det fullstora grafikkortet och ATX-agget är gallerimaterial

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Använder mig också av madVR på min HTPC, vilka settings har du idag?

Catmull downscaling, Jinc upscaling, bicubic chroma. Lite sharpening, medium debanding.
Hoppas kunna få använda åtminstone den "dåliga" versionen av NGU eller vad den heter, läser bara doom9-forumet en gång i veckan och har inte hunnit uppdatera mig om allt nytt som nu plötsligt kommit. Rätt mycket material i dvd-upplösning som gärna kan få se bättre ut på en modernare TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av ajp_anton:

Catmull downscaling, Jinc upscaling, bicubic chroma. Lite sharpening, medium debanding.
Hoppas kunna få använda åtminstone den "dåliga" versionen av NGU eller vad den heter, läser bara doom9-forumet en gång i veckan och har inte hunnit uppdatera mig om allt nytt som nu plötsligt kommit. Rätt mycket material i dvd-upplösning som gärna kan få se bättre ut på en modernare TV.

Skickades från m.sweclockers.com

grymt tackar!

Kommer leta efter dom bästa settings man kan få för HDR 4k tv på en 1050ti. Känns inte värt att pröjsa för ett GTX 1080 bara för att maxa MadVR!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Finns det några passiva GTX 1050 och/eller GTX 1050 Ti ?

Eller är det fortfarande GTX 750/750 Ti som är det bästa passiva korten som går att hitta?
(Oavsett om det är lågprofil eller normalprofil)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, är förstås fullt medveten om att det ofta är på det viset, tyckte bara det är lite lustigt att man inte bytt bracket innan fotograferingen, när poängen med kortet man vill framföra är att det är ett lågprofilkort.

För att använda den förbjudna billiknelsen, man visar inte bilder på sedanmodellen när man skryter om kombivariantens lastförmåga

Jo visst är det så. Själv skulle jag föredra att det faktiskt var en produkt med lågprofil med normal brackets som tillbehör pga produktnamnet.
Köpte en 750 i somras och förstörde en av skruvarna 5 minuter efter att jag hade öppnat förpackningen. Jag lyckades få loss normal bracketten efter att ha böjt den fram och tillbaka en stund och sen använda det sista som var kvar av huvet på skruven att få loss den. Som tur är det aluminium så det går nog att använda i ett vanligt chassi om man rätar till den lite grann men skruven är körd.

Jag antar att de gör så här för att inte åka dit för falsk marknadsföring. Bilden måste matcha produkten.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag ser sådana där lösningar som en ultimat lösning. Detta kort passar verkligen in och köpa som ett budgetkort till kanske än färdigbyggd dator från DELL?

Exempel video men videon är ju från före ett 1050Ti kom, det kortet hade passat perfekt in.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Hur tänkte de när de placerade DVI-porten precis vid utblåset?

Själv undrar jag varför den skräpiga DVIn skall vara med över huvud taget.
Bättre att sätta en HDMI och en DP, dom som efter det skall envisas med DVI får köra adapter.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dead poet society:

Meningslöst kort, borde inte ens ha funnits. Presterar som ett gtx 960. För 300kr mer får man ett 1060 3gb som är ett mycket bättre köp.

* GTX 750Ti har sitt värde i att vara kraftfullaste GPU som inte behöver extern strömförsörjning.
* Det recenserade kortet är kraftfullaste som går att få tag på i lågprofil.
* Bäst prestanda vid denna prispunkt ger AMD RX 470.

Skrivet av GuessWho:

Finns det några passiva GTX 1050 och/eller GTX 1050 Ti ?

Inte vad jag sett, men man kanske kan hitta tredjepartskylare som duger? (Arctic har tidigare haft bra passivkylare.)

Skrivet av Lifooz:

Själv undrar jag varför den skräpiga DVIn skall vara med över huvud taget.
Bättre att sätta en HDMI och en DP, ...

Jag tror att DVI är relativt vanligt hos målgruppen för detta kort. HDMI och DP får man ju också.

Skrivet av kaput:

En löjlig observation, varför har kortet normalprofilbracket på fotona i mediamaterialet, när huvudförsäljningsargumentet är att det är ett lågprofilkort?

Jag tänkte samma sak. Vore smartare av MSI att leverera med lågprofil förmonterad, för jag misstänker att majoriteten av köparna har nytta av det.
Att dessutom inte visa lågprofil på PR-bilderna är ett kardinalfel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

så korten i sig är inte riktigt för hemmabyggare utan mer för färdigbyggda märkesdatorer?

Vem som helst får köpa korten och jag antar att de riktas till folk som behöver kort i detta formatet.

Och det finns ju HTPC chassin att köpa som har lågprofils platser http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1883863 Men nu för tiden är det nog vanligt med att de bara stödjer Mini ITX och kör med en riser lösning som i mitt chassi.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vem som helst får köpa korten och jag antar att de riktas till folk som behöver kort i detta formatet.

Och det finns ju HTPC chassin att köpa som har lågprofils platser http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1883863 Men nu för tiden är det nog vanligt med att de bara stödjer Mini ITX och kör med en riser lösning som i mitt chassi.

jag vet att alla får köpa de, men i går man tillbaka i citatkedjan frågar jag efter chassin som använder det eftersom jag aldrig sett ett

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Själv undrar jag varför den skräpiga DVIn skall vara med över huvud taget.
Bättre att sätta en HDMI och en DP, dom som efter det skall envisas med DVI får köra adapter.

/Lifooz

Pga backward compatibility. Du kanske har 2st hdmi skärmar och då är det smidigt i och med att hdmi/dvi adapters skänks bort i princip dessa dagar.

DP är för nytt helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com