Permalänk
Medlem

Gaming-glasögon, värt?

Hej allesammans!

Som rubriken lyder, är det verkligen värt att köpa gaming-glasögon? Exempelvis Gunnar optics m.fl.
Är det någon som har erfarenhet som skulle tänka att rekommendera eller inte rekommendera. Har funderat i evigheter nu om det är en värdig investering för ergonomiskt användning i hejdlösa datorspeltimmar.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Avstängd

Vad tror du själv ?
Totalt onödiga saker, finns program som gör samma sak + slipper man se ut som en idiot

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Vad tror du själv ?
Totalt onödiga saker, finns program som gör samma sak + slipper man se ut som en idiot

Ja men som sagt, finns det några som helst fördelar med det? Jag tycker inte att det ser så dumt ut egentligen. Beror ju främst på vilka man har valt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinekin:

Det är inte så att Heaton får betalt för att tycka att det gör skillnad?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

f.lux, samma effekt gratis via programvara.

https://justgetflux.com/

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

f.lux, samma effekt gratis via programvara.

https://justgetflux.com/

kört f.lux i cirka 2 år men enbart under windows användning. Givetvis något man stänger av under datorspelande eller filmtittande då det ger helt fel färger och troligtvis nån extra delay/lagg av något slag. Sistnämda är nog totalt omärkbart ändå men spel skall ju spelas i dess ordentliga färger IMO

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

kört f.lux i cirka 2 år men enbart under windows användning. Givetvis något man stänger av under datorspelande eller filmtittande då det ger helt fel färger och troligtvis nån extra delay/lagg av något slag. Sistnämda är nog totalt omärkbart ändå men spel skall ju spelas i dess ordentliga färger IMO

Ger inget extra lagg alls, och om du vill spela med rätt färger ska man kanske inte ta på sig ett par glasögon med gul lins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Ger inget extra lagg alls, och om du vill spela med rätt färger ska man kanske inte ta på sig ett par glasögon med gul lins?

har inte sagt att man ska gejma med ett par glasögon med gul lins?
Som jag sa IMO ska man spela spel med de korrekta färgerna....

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Många gånger räcker det med att ställa in monitorn på en lite varmare färgprofil, och sänka ljusstyrkan en aning. Speciellt om man sitter i ett mörkt rum för övrigt (Vilket jag misstänker att många "gamers" gör).

Har man ett mörklagt rum för övrigt kan det vara värt att satsa på lite lågmäld bakgrundsbelysning bakom skärmarna. Själv har jag en skrivbordslampa som lyser upp väggen bakom.
Ögonen får annars jobba hårt med kontrastskillnaderna mellan den mörka väggen bakom, och den ljusa bildskärmen. Det är det som orsakar irriterade ögon och huvudvärk.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Många gånger räcker det med att ställa in monitorn på en lite varmare färgprofil, och sänka ljusstyrkan en aning. Speciellt om man sitter i ett mörkt rum för övrigt (Vilket jag misstänker att många "gamers" gör).

Har man ett mörklagt rum för övrigt kan det vara värt att satsa på lite lågmäld bakgrundsbelysning bakom skärmarna. Själv har jag en skrivbordslampa som lyser upp väggen bakom.
Ögonen får annars jobba hårt med kontrastskillnaderna mellan den mörka väggen bakom, och den ljusa bildskärmen. Det är det som orsakar irriterade ögon och huvudvärk.

Rekommenderar starkt en sån här lösning jämfört att köra ett par gamingglasögon eller f.lux under spel.
Om man har problem med torra eller trötta ögon kan man även köpa en ögondropp från apoteket och köra då och då. Smörjer ögonhinnan lite grand.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Många gånger räcker det med att ställa in monitorn på en lite varmare färgprofil, och sänka ljusstyrkan en aning. Speciellt om man sitter i ett mörkt rum för övrigt (Vilket jag misstänker att många "gamers" gör).

Har man ett mörklagt rum för övrigt kan det vara värt att satsa på lite lågmäld bakgrundsbelysning bakom skärmarna. Själv har jag en skrivbordslampa som lyser upp väggen bakom.
Ögonen får annars jobba hårt med kontrastskillnaderna mellan den mörka väggen bakom, och den ljusa bildskärmen. Det är det som orsakar irriterade ögon och huvudvärk.

Skrivet av aniron:

f.lux, samma effekt gratis via programvara.

https://justgetflux.com/

Skrivet av Kinekin:
Skrivet av WongFeiHung:

Vad tror du själv ?
Totalt onödiga saker, finns program som gör samma sak + slipper man se ut som en idiot

Skrivet av Nima2001:

Rekommenderar starkt en sån här lösning jämfört att köra ett par gamingglasögon eller f.lux under spel.
Om man har problem med torra eller trötta ögon kan man även köpa en ögondropp från apoteket och köra då och då. Smörjer ögonhinnan lite grand.

Tack för svaren, något man verkligen behöver fundera över om det är värt över 600-hundringen. Annars så har jag f.lux, men tycker att alla färgerna runt bokstäver och siffror får en blåaktig kant. Annars så funkar det hyfsat bra. Men skulle helst vilja testa ett par glasögon innan jag bestämmer mig. Tack för svaren i alla fall, ni är guldvärda!

Visa signatur

CPU: Intel i5 4690K, PSU: Corsair 750W, RAM: ADATA 2x4GB, SSD/HDD: ADATA 256GB, Seagate 2TB. GPU: MSI GTX 780 3GB, CPU-kylning: Noctua NH-d14 Moderkort: MSI Gaming 5 Z-97, OS: Windows 8.1 Pro.

Jag avskyr att vara en på miljonen.

Permalänk
Medlem

http://biltema.se/sv/Bygg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/O...

om det endast är för färgen. finns "sportigare" modeller med
kan vara värt testa

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk

Nu två år senare? har man blivit klokare kring det här ämnet? Jag är också intresserad över att kanske köpa ett par glasögon. f.lux känns drygt att ha på helatiden (funkar bra mot kvällen kanske). Men vill inte se ut som en idiot heller. Gunnars verkar vara störst - Melaoptic verkar ha gaming glasögon också, såg det på Bestgear.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinkanLinkan:

Nu två år senare? har man blivit klokare kring det här ämnet? Jag är också intresserad över att kanske köpa ett par glasögon. f.lux känns drygt att ha på helatiden (funkar bra mot kvällen kanske). Men vill inte se ut som en idiot heller. Gunnars verkar vara störst - Melaoptic verkar ha gaming glasögon också, såg det på Bestgear.

F.lux ändrar sig automatiskt beroende på vilken tid det är på dygnet. Om jag inte minns fel så vill den veta var du bor ungefär så den kan hålla koll på när solen går upp/ner.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Jag har testat ett par Gunnars men jag tyckte inte att det blev så stor skillnad men jag upplever sällan problem med ögonen efter många timmars spelande ändå så jag kanske inte är den bästa testpersonen

Visa signatur

NZXT H440 Razer ||ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix ||Intel I7-6700K|| ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO ||Hyper X Fury DDR4 2133MHz 16GB || https://spelfokus.blogspot.se/

Permalänk
Medlem

Kör med flux och känner inte riktigt att det räcker till. Får väldigt snabbt röda ögon av att sitta vid datorn, behövs endast någon timme för dem att börja bli torra och irriterade. Tydligen kan det bero på att man blinkar väldigt sällan när man ser på en skärm, vilket torkar ut ögonen. Ögondroppar kanske egentligen är det som gäller då?

Permalänk
Medlem

Tjenis,

Kan endast tala från personliga preferenser. Jag sitter brutalt nära skärmen när jag spelar (ca 1 dm från skärmen), och har gjort sedan minst 10 år tillbaka.

Mina Gunnars åker endast på under långa spelsessioner då ögonen blir torra och irriterade. Jag tycker de hjälper i den aspekten att det blir ett mindre påfrestande ljus från skärmen (speciellt om det är mörkt i rummet). Problematiken är att jag får ont i öronen av att ha lurar och luppar på samtidigt.

Summan av kademumman: Jag tycker det är värt att lägga ett par hundringar för att ha möjligheten att använda dem. Jag sitter 95% av tiden framför datorn utan. MEN.... det är värt att kunna lindra påfrestningen på ögonen om man är trött eller bara torr och irriterad i ögonen.

Permalänk
Skrivet av BiZQan:

Tjenis,

Kan endast tala från personliga preferenser. Jag sitter brutalt nära skärmen när jag spelar (ca 1 dm från skärmen)

törs man fråga varför..? låter inte bekvämt eller speciellt bra rent upplevelsemässigt.

Storleksmässigt blir det ju inte större för att man sitter närmare, hjärnan går inte att lura alls så enkelt. En penna blir inte större för att du tittar på den jättenära, du upplever bara att du tittar på den på ett närmare avstånd, blir samma på en skärm.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

F.lux ändrar sig automatiskt beroende på vilken tid det är på dygnet. Om jag inte minns fel så vill den veta var du bor ungefär så den kan hålla koll på när solen går upp/ner.

Köper det med, tycker dock skillnaden är att jag vill stänga av f.lux typ vid alla tillfällen då jag hade behövt det som mest - film, gaming etc. Spenderar ändå 1/3 av vardagen framför datorn... så blev värt för mig.

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed: Dålig vana sedan tidigt 2000-tal. Jag spelar CS:GO i 4:3 (800x600). Ju längre jag flyttar från skärmen, desto sämre aim får jag. Och ja.. jag vet att det är 2016 och att man ska titta VR porr i 100 fps och 4k, inte spela cs i 800x600. De som spelar/spelat sedan 1.5/6 förstår mig... kanske

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Instället för f.lux kan man göra en profil på sin skärm med den blå färgen nerdragen såpass mycket ni själva känner för (om man itne har mätutrustning, kan man mäta färgerna så blir det ju betydligt lättare).

Sedan byter ni mellan profilerna beroende på om det är mörkt eller ljust i rummet, problem solved!

F.lux är trots allt bara en mjukvara som inte direkt tar hänsyn till din nuvarande kalibrering på skärmen, och då kan det ofta bli dåligt. Har även märkt att f.lux blir invaktiverat i vissa spel.

Skrivet av BiZQan:

@Bemushroomed: Dålig vana sedan tidigt 2000-tal. Jag spelar CS:GO i 4:3 (800x600). Ju längre jag flyttar från skärmen, desto sämre aim får jag. Och ja.. jag vet att det är 2016 och att man ska titta VR porr i 100 fps och 4k, inte spela cs i 800x600. De som spelar/spelat sedan 1.5/6 förstår mig... kanske

Amen!

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Många gånger räcker det med att ställa in monitorn på en lite varmare färgprofil, och sänka ljusstyrkan en aning. Speciellt om man sitter i ett mörkt rum för övrigt (Vilket jag misstänker att många "gamers" gör).

Har man ett mörklagt rum för övrigt kan det vara värt att satsa på lite lågmäld bakgrundsbelysning bakom skärmarna. Själv har jag en skrivbordslampa som lyser upp väggen bakom.
Ögonen får annars jobba hårt med kontrastskillnaderna mellan den mörka väggen bakom, och den ljusa bildskärmen. Det är det som orsakar irriterade ögon och huvudvärk.

Jag känner att det här fortfarande är det absolut bästa alternativet. Jag testade den här varianten när jag såg just det här inlägget för två år sen, och har helt blivit av med mina problem med ögontrötthet (spenderar ungefär lika mycket tid nu som då framför datorn, ca 5h/dag). IMO, absolut inte värt att lägga ett antal hundralappar på något som lätt går att fixa utan.

Permalänk
Rekordmedlem

Fixa först ordentlig belysning i rummet och när det är klart så överväg en kalibrator och ev terminalglasögon men undvik dyrt trams som heter nått med gaming.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är inte så att Heaton får betalt för att tycka att det gör skillnad?

Fast nu är det ju inte bara Heaton som faktiskt tycker det, andra proffs rekommenderar även det.

Kolla här till exempel: http://bestgear.se/gaming-glasögon/

Skrivet av lille7:

Ger inget extra lagg alls, och om du vill spela med rätt färger ska man kanske inte ta på sig ett par glasögon med gul lins?

Melaoptic har mig veterligen ingen gul lins i sina linser, har köpt ett par själv med en rabattkod jag fick från http://bestgear.se/gaming-glasögon/ (typ BESTGEAR eller något sånt) på melaoptic (https://www.melaoptic.com/) så fick man typ 20% rabatt, funkar utmärkt för mig och ser ingen skillnad alls på "färgerna" i spelet..