Permalänk
Medlem

Köpte nyss dator. inte nöjd

Tjena tjena. Köpte en dator som jag trodde skulle kunna sitta på 300 fps i cs och även kunna redigera lite och så. Men är inte nöjd med min fps i cs överhuvudtaget då den går ner till 150 från 300 nästan hela tiden. Behöver jag byta någon del kanske? Länkar datorn https://www.komplett.se/wishlists/ebb1eae6-fc28-41c3-99b5-1cc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av killuuaa:

Tjena tjena. Köpte en dator som jag trodde skulle kunna sitta på 300 fps i cs och även kunna redigera lite och så. Men är inte nöjd med min fps i cs överhuvudtaget då den går ner till 150 från 300 nästan hela tiden. Behöver jag byta någon del kanske? Länkar datorn https://www.komplett.se/wishlists/ebb1eae6-fc28-41c3-99b5-1cc...

Bara för kolla, du har koppla skärmen till grafikkortet och inte moderkoret?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

kolla så att xbox inspelnings grejen inte är på
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=6239-DZCB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Bara för kolla, du har koppla skärmen till grafikkortet och inte moderkoret?

nepp. har dubbelkollat allt!

Permalänk
Expertgissare

Om du har spelat på den hårddisken så kan det vara orsaken.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Om du har spelat på den hårddisken så kan det vara orsaken.

jaså? kan du rekomendera någon annan?

Permalänk
Medlem

Inte relevant egentligen men köpte du verkligen en 6700(ej k)? Ay lmaaao

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Inte relevant egentligen men köpte du verkligen en 6700(ej k)? Ay lmaaao

ja tydligen

Permalänk
Medlem

Du borde fråga här i forum innan du köpte datorn. Nu är det lite för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aseth222:

Du borde fråga här i forum innan du köpte datorn. Nu är det lite för sent.

vad behövs bytas?

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av killuuaa:

jaså? kan du rekomendera någon annan?

Jag personligen skulle ha valt en SSD till att ha spelen på, men det beror helt på vad man har för budget.
Problemet med en SSHD är att spelet buffras upp på det inbyggda flashminnet (8GB) och behöver spelet mer än så ja då blir det problem.
Kolla med komplett om du kan byta den disken mot en annan.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Processorn är väl okej om du inte överklocka, Kanske borde inkludera en SSD och bättre grafikkort. I vilken upplösning spela du?

Permalänk
Medlem

spelar i låg upplösning. men har skrivit till komplett och ska antagligen byta grafikort till en 1070. Byter även till en ssd då ifall jag kan. Spelar oftast på väldigt låg resolution. men även också på låga settings

Permalänk
Medlem

hur låg är låg upplösning? 1600x900? 800x600?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aseth222:

hur låg är låg upplösning? 1600x900? 800x600?

oftast 1024x768

Permalänk
Medlem
Skrivet av killuuaa:

oftast 1024x768

Vilka settings i csgo?

och har du kollat detta?

Skrivet av kebabhazzan:

Din dator borde inte droppa till 150 fps tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Vilka settings i csgo?

shadow high resten lågt. sen 4x 4x. Yes har redan stängt av den!

Permalänk

Varför klaga på 150 FPS? Varför skall man ens ha mer än 150 FPS. Eller 100 FPS. Bara undrar?
Jag brukar sikta på mellan 60 o 100 FPS för FPS-spel.
Ögat kan inte se skillnaden på 150FPS och 300FPS. Från ca 60FPS - 90FPS så har många personer svårt att se skillnaden (såvidare du inte har en 144hz skärm).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Varför klaga på 150 FPS? Varför skall man ens ha mer än 150 FPS. Eller 100 FPS. Bara undrar?
Ögat kan inte se skillnaden på 150FPS och 300FPS. Från ca 60FPS - 90FPS så har många personer svårt att se skillnaden (såvidare du inte har en 144hz skärm).

Trodde det var givet att jag hade en 144hz

Permalänk
Medlem

Okej, spelar du en 144hz skärm så behöver du nog en 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killuuaa:

shadow high resten lågt. sen 4x 4x. Yes har redan stängt av den!

Skuggeffekter brukar dra mycket kräm, någon särskild anledning till att du kör high där?

Antialiasing drar också mycket prestanda.

Jag tror nästan din tråd handlar mer om CS än din dator i det här fallet.
Även om dropsen låter ganska rejäla.

Loggar du CPU och GPU temps samt load när du spelar?

EDIT: Observera att jag inte kan CSGO settings jättebra - utgår ifrån min generella kunskap mest här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem

Innan du börjar slumpmässigt tjacka nya prylar så bör du ju kolla vad som faktiskt händer när fps-dropsen sker.
Alltså, se till att logga gpu och cpu (per core) användningen och möjligtvis hårddiskanvändning om ingen av dom bottnar, så du kan kolla efteråt vad det var som flaskhalsade.
Du kan använda tex MSI Afterburner för att logga frameraten och gpu/cpu usage.

Permalänk
Medlem

Det är alltid CPUn som bromsar när du ska nå max antal bilder/s inte grafikkortet. Så välj en cpu med så hög hastighet som möjligt. Grafikkort kan du köra med ett AMD FURY då detta kort har de snabbaste minnerna.

I5 med 1060 +200 https://www.youtube.com/watch?v=piiIMKgm4zY

Här ser du tydligt att det är hög MHz på CPUn om det är max bilder/s du önskar
http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tror inte det är något problem med din dator utna det är CS:GO som bråkar. Väldigt vanligt problem som du säkert kan hitta en bra lösning på om du googlar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det är alltid CPUn som bromsar när du ska nå max antal bilder/s inte grafikkortet. Så välj en cpu med så hög hastighet som möjligt. Grafikkort kan du köra med ett AMD FURY då detta kort har de snabbaste minnerna.

Hmm, jag kör en 6700k överklockad till 5.2GHz, och spelar i 2160p upplösning med ett GeForce GT 710 (klarar alla spel på ultra enligt säljaren på blocket).
Frameraten känns lite ostadig, tror du jag kan komma undan med att försöka överklocka mer eller måste jag helt enkelt köpa en snabbare prolle?

Permalänk
Medlem

Som @kissekotten4 säger så är det CSGO som är problemet och inte din burk. Bara vänta på att valve styr upp skiten.

Permalänk
Avstängd

Skulle säga din hårdvara utan problem duger för att kunna få riktigt bra fps och spelar inte cs go men hör en massa gnäll om fps och antar det är cpu bundet och dåligt trådat så man behöver 2 snabba kärnor för bra fps sen en hyfsad gpu och rent hårdvaru mässigt ska det lätt duga att få riktigt hög fps och enda är om gpu utan vsync kanske överhettar om den går full gas hela tiden

Så min gissning är att det är mjukvaru relaterat antingen till spelet eller drivrutiner som att köra maximun performance på gpu annars kanske man lär eller kasta ut experience och köra allt med manuella settings till tweks i spelet som vsync off eller nått riktiga tweaks eller något åt det hållet för prestandan ska finnas där

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag ser ingenting i hårdvaruväg som skulle vara problemet, tror man att det är CPU eller GPU som är felet så vet man ingenting och bör inte lyssna på vederbörande ÖHT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Hmm, jag kör en 6700k överklockad till 5.2GHz, och spelar i 2160p upplösning med ett GeForce GT 710 (klarar alla spel på ultra enligt säljaren på blocket).
Frameraten känns lite ostadig, tror du jag kan komma undan med att försöka överklocka mer eller måste jag helt enkelt köpa en snabbare prolle?

När du prata spela med höga upplösningar då är det GPUn som inte orkar med. Ett GT 710 klarar inga spel i ultra 2160P

en 6700K som oc till +5GHz då har du en CPU som inte är begränsningen utan ditt problem är grafikkortet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090